Annons:
Etiketthbtq
Läst 1518 ggr
Ikajo
2015-05-03 19:35

Misshandlad på Valborg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20729941.ab

Johanna, 16år, blev misshandlad på Valborgskvällen för att hon är bisexuell och feminist. Killarna var ca 20 och slog henne samtidigt som de kom med tillmälen. Detta är alltså en verklighet 2015. Mycket skrämmande.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
ChristineL
2015-05-03 19:38
#1

Vet inte vad jag tycker är värst, händelsen, anledningen till att dom slog eller att ingen ingrep :( Fruktansvärt!

Ikajo
2015-05-03 19:51
#2

Frågan är ju hur många som faktiskt såg. Det finns något som kallas för "the bystander-effect". I grunden handlar det om att ju fler som bevittnar något av det här slaget, desto mindre chans är det att någon ingriper.

Det jag tycker är mest obehagligt är att det var unga män. Män som inte längre befinner sig i skolsystemet och som är på väg ut i vuxenlivet dit inte ens föräldrarna kan nå längre. Det är riktigt obehagligt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tarantass
2015-05-03 19:55
#3

Instämmer.

Men vem blir överraskad när man ser allt blint okontaktbart hat på nätet? Även på sådana här ställen.

Det här är naturligtvis inte heller utslag av för litet jämställdhet eller acceptans av olikheter, det är en legitim reaktion på galopperande matriarkat och homovälde. (Ironi från mig, men det är ju så snacket går.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Majbot]
2015-05-03 21:57
#4

Ytterliggare ett bevis på varför feminism(jämställdhet för er som det sticker i ögonen för att man skriver feminism och inte jämställdhet :* ) behövs.

Fenix_Chicci
2015-05-03 23:15
#5

Fruktansvärt!

Men jag är nästan inte förvånad tyvärr, vet bara hur många människor (killar bara faktiskt) reagerar när jag är ute på krogen och de får veta att jag är feminist. Senast på valborg hamnade jag och mina kompisar bredvid ett killgäng på uteserveringen och vi började snacka lite, snacket kom in på politik och när de fick reda på att jag både var för vänsterpolitiken och feminism byttes de trevliga killarna ut mot sura typer som slängde med sexistiska och allmänt elaka kommentarer. Då gick vi därifrån, för det är inget jag eller någon av mina kompisar har intresse av att sitta och lyssna på eller försvara varför vi är för jämställdhet.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

ChristineL
2015-05-04 13:01
#6

Tänk att man inte ska våga prata politik med folk man träffar, det är ju skrämmande, det är ju det vårat samhälle byggs på.

Annons:
Ikajo
2015-05-04 13:35
#7

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[NeferNefer]
2015-05-04 15:57
#8

Jag hatar aggressiva sexistiska män. Får jag misshandla dem?

Hoppas någon lyckas få de här unga männen på bättre tankar. Annars hoppas jag att de aldrig lyckas bli tillsammans med en tjej, för hon skulle nog inte bli speciellt bra behandlad. (Med tanke på deras fördomar utgår jag från att ingen av dem är ute efter att träffa en kille)

sisela
2015-05-04 21:32
#9

Jag såg hennes post på facebook. Det som gjorde mig riktigt illamående var hur många som kommenterade med "men vad sa du som provocerade dem? Vi får inte veta hela historien här, du är bara en uppmärksamhetsho-a, hur kan din tröja vara så ren om du nu blev slagen? fota jackan så vi får se om den är blodig" etc etc etc.

 Så otroligt äckligt hur ifrågasatt hon blev.

Upp till toppen
Annons: