Annons:
Etikettvardagsfeminism
Läst 3092 ggr
Ikajo
2015-05-05 20:15

Svar på tal

Tyvärr inga mattetal utan vad som kan vara bra svar på typiska frågor man får när man diskuterar feministiska frågor. Svaren är inte till för att vara spydiga utan för att informera och diskutera men ni får gärna använda dem om ni vill. Lägg gärna till era egna exempel.

Om nu kvinnor tjänar mindre varför anställer man inte dem i högre utsträckning? (Angående lönegapet mellan kvinnor och män)

Svar: Det gör man. I många kvinnodominerade yrken är medellönen lägre än i yrken som är mansdominerade trots att utbildningsnivån är lika hög eller högre. Kvinnor är dessutom oftare anställde inom yrken där man inte förväntar sig ansvar eller ledarskap. Kvinnodominerade yrken som medför ansvar betraktas dessutom lågstatusyrken trots att kvinnornas jobb ofta medför ansvar för andra människors liv och död. Män å andra sidan är överrepresenterade inom yrkesgrupper som innebär ekonomiskt ansvar och ledarskap. De som arbetar inom bygg- eller fordonsbranschen tjänar dessutom ofta mer än till exempel en sjuksköterska eller lärare trots att bygg och fordon kräver lägre utbildningsnivå för att få jobb.

Jag tycker om riktiga kvinnor, får jag inte det? (Angående män som kommenterar kvinnors utseende)

Svar: Vilket i grunden betyder kvinnor som ser ut och agerar på ett sätt som du upplever som sexuellt tilltalande. Något som skapar och förstärker stereotypa gränser för vad som anses vara en acceptabel kvinnlighet. Sanning är den att en kvinna är en riktigt kvinna så länge hon upplever sig vara en. Om du dessutom förolämpar kvinnor som inte uppfyller dina krav för acceptabel kvinnlighet genom att använda tillmälen, är du uttryckligen sexistisk. Du besitter nämligen inte rätten att bestämma vem som är en kvinna eller inte.

Kvinnor som inte rakar sig är äckliga!

Svar: Uppenbarligen har slätrakade män mer bakterier i ansiktet än män med skägg eftersom de små såren som uppstår när man rakar sig drar till sig bakterier. Ändå anser många, framför allt män, att kvinnor också ska vara slätrakade men ca en meter längre ner. Om det är mer bakterier hos slätrakade män, hur många bakterier finns det då inte hos slätrakade kvinnor? Som dessutom förväntas raka bort mycket mera hår än männen.

Om ni verkligen är för jämställdhet borde kalla er humanister och inte feminister!

Svar: Humanisterna är en rörelse som vill avskaffa all religion. Inte en rörelse för jämställdhet mellan könen. Jag tror jag håller mig till feminism.

Feminism är ett dåligt ord, egaliatarism är bättre!

Svar: Egaliatär handlar mera om jämlikhet än om jämställdhet, även om de är närbesläktade är de inte samma sak. Ordet kommer ifrån franskan och var ett slagord under Franska revolutionen, som gav "rättvisa" mellan klasserna men inte mellan könen. Även om idén är tillsynes god så visar historien att kamper som inte specifikt inriktar sig på kvinnors villkor sällan gör någon förändring för dem. Det är bara när kvinnors villkor har lyfts specifikt som verklig förändring har skett.
(Utifall du diskuterar på engelska kan du använda begreppen social equality för att syfta på jämlikhet och gender equality för att syfta på jämställdhet.)

Varför får man inte vara stolt över att vara kvinna?

Svar: Det får du. Det enda den feministiska rörelsen vill göra är att vidga vad det innebär. Du får tycka om smink och fina kläder. Du får vilja ha familj och barn. Det är helt okej. Men det måste också vara okej att vara motsatsen och allt där i mellan och ändå kunna vara stolt över att man är kvinna. Det måste vara okej att inte passa in i mallen för kvinnlighet och ändå vara stolt över att vara kvinna. Det måste vara okej att vara en kvinna på insidan men inte på utsidan och ändå vara stolt över att vara kvinna. Det är vad den feministiska rörelsen vill uppnå.

Jag har då aldrig upplevt [valfri sak].

Svar: Vad trevligt för dig. Det har kanske inte jag heller. Jag bara erkänner att det finns andra som kan ha andra upplevelser och därför vill jag stå upp för dem. Även om jag personligen inte har upplevt [valfri sak] betyder inte det att det inte är ett problem. Eftersom andra har drabbats av [valfri sak] så är det uppenbarligen ett problem och då ska det åtgärdas.

Feminazi!

Svar: "Jo du ser mormor/farmor/morfar/farfar/mamma/pappa, jag jämför rörelsen som gjorde kvinnor myndiga, gav dem rösträtt, möjligheten att studera, preventivmedel, rätt till abort, möjligheten att jobba med vad de vill och en massa andra saker jag inte tänker på för att jag det för givet med den rörelse som orsakade ett av de största krigsbrotten i mänsklighetens historia. Jag kallade just en tjej på nätet för det eftersom jag inte höll med om hennes åsikter. Är ni inte stolta över mig?"
Ungefär låter det för mig när du kallar mig för det. Du får gärna testa att säga samma sak till någon av ovan nämnda personer. Jag ser mycket framemot att få höra vad deras reaktion blev.

_

Som sagt, har ni några egna exempel eller åsikter om dessa så får ni gärna diskutera dem.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Skogsraah
2015-05-05 20:30
#1

Jättebra!!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Cragan
2015-05-05 20:41
#2

#1 tänkte bara nämna det men det är inte bara kvinnor som kan uppleva ett tryck på att raka sina nedre regioner, blir allt vanligare bland killar att det är rakat där med. 

o så är det där med riktiga kvinnor vilken defenition används på sidor där jag är så använder dom det mest för att beskriva en bonnamora eller helt enkelt en kvinna som inte är rädd för att bli lite skitig under naglar majoriteten skriver dock redig kvinna ist för riktig 🙂 (är mest bland kvinnofolk jag sett skrivningen riktig dock men även män har jag sett skrivit det)

Ikajo
2015-05-05 20:45
#3

Kom på en jag vill lägga till.

Om du gör [valfri sak] så kommer du inte få en kille!

Svar: Vilken tur då att jag inte gör saker för att få godkännande av en kille utanför att det är något jag personligen föredrar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ikajo
2015-05-05 20:46
#4

#2 Det förnekar jag inte. Jag tog bara de vanligaste "kommentarerna" jag har stött på när jag varit på forum och på Youtube och lämnade några genomtänkta svar på dessa.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Hoseok
2015-05-05 20:58
#5

Men du ser ju sexism i ALLTING!
- Problemet är inte att jag ser sexism i allting, problemet är att du inte gör det.

Men det var ju bara ett skämt, får man inte skämta lite eller?
Det finns en tanke om att "man ska få skämta om allting", och jag kan faktiskt hålla med om det: Till en viss grad. Det handlar om vilket umgänge man är i. Man kanske inte ska skämta om våldtäkt, rasism, sexism etc bland främlingar. Måste du så illa tvunget dra såna skämt, gör det ensam med folk du vet faktiskt tycker om dem. Sen kan du ju ställa dig själv frågan: Exakt varför är skämt om våldtäkt så himla roliga för dig?

Varför röstar du inte på FI om du är feminist?
FI har inte monopol på feminism. Det finns olika typer av feminism, och personen frågan ställs till kanske helt enkelt inte håller med FI om så mycket som något annat parti.

tarantass
2015-05-06 03:22
#6

Jättebra, Ikajo och Kneko!

******

Men en kommentar om "humanism".

Det betecknar åtminstone sedan artonhundratalet olika tankeriktningar och rörelser med människans potential i centrum, mest känd av dem är renässanshumanismen. Det är också en beteckning som har getts av forskare, inte av dem som senare har kallats "humanister" själva.

De sekulära humanister som har dykt upp de senaste årtiondena och som kanske är de enda "humanister" många yngre känner till har brutit mot båda de sakerna, genom att själva tillskansa sig termen och dess goodwill och genom att rikta om den till något antireligiöst. De slarvar också ofta med bestämningen "sekulär", vilket gör förvirringen total.

Det är alltså fråga om något helt annat än det som av tradition, och fortfarande i litteratur och akademiska sammanhang, kallas humanism.

Fast inte heller den egentliga betydelsen är ju detsamma som feminism.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Persifone
2015-05-06 06:53
#7

Mycket bra skrivit Ikajo och Kneko! 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
2015-05-06 07:12
#8

#6 Jag tror du tänker på humaniora, det är inte samma sak som humanism. ☺Jag pluggar inom humaniora 😜

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tarantass
2015-05-06 16:10
#9

#8: nej, jag syftar på humanism. (Hade helst länkat till någon tillförlitligare källa än Wikipedia, men den har tillräckligt rätt för det här sammanhanget, åtminstone efter ingressen.)

Det jag skrev har överhuvudtaget inte med humaniora att göra, mer än att humanistiska idéer kanske naturligt kommer till tydligast uttryck i sådant som konst och humaniora. Humaniora är studiet av människan och vad människan gör ur olika aspekter utöver det fysiologiska och biologiska, inte någon viss tankeriktning.

(Rätt skrämmande att en termkapare kan ha sådan här framgång på så kort tid. Det tvingar en att bli mer vaksam på annat liknande. Det är centrala delar av västerlandets historia som går förlorade för den som inte känner till humanismen (eller humanismerna).)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ikajo
2015-05-06 17:34
#10

#9 Tja, feminist är också ett kapat ord från början. Samma sak med queer. Båda var från början förolämpningar. De är de inte längre idag.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tarantass
2015-05-06 17:37
#11

Det är all skillnad i världen, inte minst i den rent praktiska kommunikationsdugligheten, mellan erövrade förolämpningar och att en viss ideologi kapar en sedan länge vedertagen öppen beteckning för ett helt knippe idéer och idéströmningar under flera årtusenden.

Det senare är mer jämförbart med om ett visst politiskt parti skulle börja kalla sig "demokraterna" och (i samverkan med bristfällig allmänbildning) lyckas få folk att sluta använda det begreppet i dess egentliga betydelse.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ikajo
2015-05-09 20:41
#12

#11 Uh… det har inte riktigt med trådens ämne att göra men det finns redan ett parti som kallar sig Demokraterna… i USA…

Men vi kan väl släppa det här? Ord har sällan fasta betydelser…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tarantass
2015-05-09 20:45
#13

Det partiet startades i en annan tid (och en annan kultur) och det uppfyller inte det andra kriteriet jag gav.

Nej, det hör inte till trådens ämne, men det var heller inte meningen att sätta igång någon diskussion. Bara att påpeka att begreppet "humanism" har en mycket vidare och äldre (aktuell) betydelse än den du angav.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
JonasDuregard
2015-05-12 15:27
#14

#0 "Om ni verkligen är för jämställdhet borde kalla er humanister och inte feminister!"

Den har jag aldrig stött på, men väl flera andra hemmasnickrade termer som "jämställdist" eller egalitarist eller liknande.

Jag håller inte riktigt med dig om vad humanism innebär, det är en mycket bredare livsåskådning än det du skriver - även om sekularism är en viktig del av modern humanism.

Ikajo
2015-05-12 17:23
#15

#14 Jag diskuterar mest på engelska.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: