Annons:
Etikettsociala-medier
Läst 2340 ggr
Ikajo
2016-02-26 18:29

Vad betyder feminism för dig?

Buzzfeed profilerar sig som ett företag som står för social rättvisa och har ofta videos som adresserar olika frågor kring jämlikhet och jämställdhet. Trots att de ofta blir attackerade för sina videos som handlar om social rättvisa så fortsätter de skapa den sortens videos.

I videon ovan får några stycken berätta om hur de ser på feminism. Men jag vill också ställa frågan till dig: Vad betyder feminisim för dig

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Cragan
2016-02-26 18:38
#1

är färgad av dem som låter mest det kan jag villigt erkänna så feminist för mig är dom där galen pannor som kommer med fina uttalanden som män vet inte att dom våldtar jämför manspredding med sina bröst och att dom ej behöver sitta med armarna utåt (sätt brösten under armar eller mellan låren då går jag med på jämförelsen ) osv eller ställer sig och skriker om någon försöker diskutera med dem (tror ni inte att det finns så sök på tuben finns gott om dem) bästa är ju att dom påstår att dom ej hatar män men lyssnar man på vad dom säger så ljuger dom antingen i sina tal eller när dom säger att dom ej hatar män för dom 2 går ej ihop.

[NeferNefer]
2016-02-26 18:47
#2

Feminism - att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter, oavsett om de är födda med livmoder eller utan. 🌺

Ikajo
2016-02-26 19:09
#3

Jag hoppas att du kan tänka dig att använda punktion i fortsättning. Det gör det så mycket lättare att läsa vad du skriver. Men jag tänker ändå adressera dina rätt felaktiga påståenden.

Det är fullt möjligt för människor att göra fel, utan att inse att de faktiskt gör fel. Ta mobbare som exempel. Skulle du fråga en mobbare om hen mobbar skulle du nog få svaret "nej". Om du frågar offret om mobbaren är en mobbare så får du svaret "ja". Det är allt för ofta det dyker upp i domstol män som påstår att de inte förstod att kvinnan inte ville. Trots att hon har sagt nej. Unga tjejer vittnar om tjat från pojkvänner och en upplevelse av tvång att ha sex. Fast hon egentligen inte vill. Sex kräver att båda sidor är med på noterna och att de är det på samma villkor. Allt annat är våldtäkt. Men killen som lyckades tjata sig till sex från sin ovilliga flickvän skulle förmodligen inte se det så. Killen som har sex med en berusad tjej som inte kan ge samtycke ser det förmodligen inte som våldtäkt. För i så fall skulle han låta bli.
Enligt Brå anmäldes över 20 000 våldtäkter under 2014, man uppmäter att antalet anmälningar utgör mindre än 10% av alla faktiska våldtäkter. Mörkertalet är enormt. Men redan 20 300 våldtäkter under ett år är extremt många. Det är mer än en våldtäkt per dag. Då har vi ändå lagstiftning som förbjuder våldtäkt inom relationer. I andra länder är det tillåtet för en man att våldta sin fru.

Jag har då aldrig hört någon använda bröst som jämförelse när man pratar om karlar som breder ut sig. Men jag säger som jag sagt förut. Om nu kulorna blir så varma, bär kjol. Då kommer det att fläkta friskt. Vad gäller risken att "krossa" kulorna så ska du känna på hur det är att ha D-kupa under en dag. Ibland känns det som man ska kvävas. Att ligga rakt på mage är omöjligt och rygg är inte mycket bättre. För att inte tala om svetten under brösten.
Överlag är det rätt dåliga ursäkter att skylla på att det blir varmt. Att inte ta upp mer plats än nödvändigt handlar ju om att visa andra människor respekt och hänsyn.

Det finns mycket på Youtube. Det finns män som skriker och gapar om feminister och kvinnor också. Vad sägs om alla dessa män som hatar och attackerar kvinnor som har en åsikt? Eller som förlöjligar de som försöker diskutera viktiga frågor. Jag har blivit kallad feminazi flertal gånger bara för att jag har gett uttryck för mina åsikter. Vilket jag har gjort med sakliga argument. Youtube är inte en representation av hur en rörelse ser ut i verkligheten.
Låt mig föreslå filmen Suffragette istället. Eller varför inte läsa på om svensk kvinnohistoria. Fröken Fridmans krig fungerar också om du inte orkar läsa. Historielöshet är alltid ens värsta fiende. Oavsett vad det handlar om.

Låt oss reda ut det där en gång för alla. Det är skillnad på att kritisera en grupp och kritisera en person. De allra flesta feminister kritiserar män som grupp. En grupp måste tåla att bli kritiserad utan att se det som personlig kritik. Jag har flera manliga vänner men jag är också kritisk mot typiskt manligt beteende. På samma sätt finns det feminister som sagt att de hatar män, oftast med syftningen på män som grupp. Inte män överlag, inte män personligen. Utan GRUPPEN män. De patriarkala strukturerna.
För att ge dig ett exempel du kan relatera till. Någon kanske säger att den hatar fåglar, för att hen tycker att fåglar skräpar ner, men hen syftar på ett visst beteende som är vanligt hos fåglar. Hen hatar inte enskilda fåglar som den möter. Bara fåglar som grupp. Eller som om du skulle säga att du hatar bönder för att ett fåtal bönder har dömts för vanvård av djur. Kanske än mer specifikt. Som om du skulle säga att du hatar bönder som har djurhållning på grund av du är vegan.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Cragan
2016-02-26 20:18
#4

#3 har lite svårt för det men punkterna liksom med stavningen kan ha med dyslexin att göra.

vet mycket väl att min syn mest största sannolikhet är felaktig men dom som låter mest är ju tyvärr dom som syns mest oavsett sammhang.

att det blir svettigt för nötterna kan vara jobbit men finns talk pulver som hjälper (gissar på att det även skulle hjälpa under brösten, men det är inte så farligt som när man blir att klämma dem när man sätter sig då kan nog till o med en präst svåra så lucifer skulle skämmas.
 gissar på att liknande saker kan hända för er kvinnor med brösten och gissar på att ni vi ha så löst o ledigt ni bara kan då ett tag.
o sen finns ju sjukdomar som gör att man helt enkelt absolut inte vill uppleva mer tryck än absolut nödvändigt på berörda platsen på kroppen oavsett kön.

https://www.youtube.com/watch?v=u_J0Ng5cUGg  där har du det med men spreding o bröst jämförelsen och ett gäng totalt idiotiska frågor som den första.

män som hatar kvinnor ger jag inget för då jag avskriver dem som att tillhöra gruppen män av släktet homo sapiens utan att dom snarare tillhör nått tidigare stadie typ homo erektus i dom mest evlutionärt utveklade fallen av dem.

1 våldtäkt är 7 för många om du frågar mig och alla av manligt kön jag känner sen vad som räknas till våldtäkt och ej gör det simpelt säger tjejen nej eller ej kan ge medgivande så är det våldtäkt men om dom ångrar sig i efter hand är det ej det samma åt andra hållet, fast på den punkten har kvinnor det lättare tro det eller ej för en kvinna blir inte lika stigmatiserad som en man som anmäler våldtäkt, sjukt att det finns folk som inte tror att mansfolk inte kan utsättas våldtäkt av en kvinna

hoppas försöket till uppdelning gör det mer lätt läst stavfelen kan jag dock ej göra något åt.

Ikajo
2016-02-26 22:46
#5

#4 Det finns rättstavningsprogram man kan installera i webbläsare. Jag använder dem mycket själv.

Men om man skulle ta din syn kan man lika gärna Sverige är rasistiskt eftersom det är rasisterna som låter mest just nu. Men så vet vi ju att det inte är. Om man bara dömer folk efter de i en grupp som låter mest, då kommer man att dra felaktiga slutsatser. Om man vet att de som låter mest inte representerar en grupp men ändå låter dem stå som exempel, då väljer man att låta minoriteten definiera majoriteten. Det är inte många sammanhang där vi tycker att det är okej att göra så.

Varför tror du kvinnor använder BH? Kanske männen behöver något liknande om de riskerar att sätta sig på kullorna varje gång de ska sitta ner. Det finns verkligen ingen som helst orsak att spreta på benen. För normalt fungerande människor ska det räcka att sitta med knäna i axelbredd. Det folk, framförallt kvinnor, reagerar på är killar som har mer än en meter mellan knäna när de sitter på allmänna transportmedel. Jag har själv varit med om att en man försökt trycka över sitt ben på min sittplats, det var inte alls länge sedan. Det gick inte jag med på så jag hade bestämt kvar mitt ben, på mitt säte. Till karln till sist gav med sig och inte försökte trycka in mig i fönstret längre. Men han försökte! Förmodligen utan att ens tänka på det.

en person får representera alla feminister? Hur svårt kan det vara att hålla benen så att personen bredvid får plats att sitta ordentligt?

98% av alla våldtäkter begås av män. Det är ett faktum. Det finns ett uttryck som kan vara väl att komma ihåg: Alla känner ett offer men ingen känner en våldtäktsman.
Kommer du ihåg min liknelse med mobbaren? De allra flesta mobbare känner inte igen sig i bilden av en mobbare. Det finns en massa förutfattade meningar om vem som är en mobbare. Stereotyper. Vilket ibland är en orsak till att mobboffer ibland inte blir trodda. Ofta flyttar man på offret istället för mobbaren och ofta inser inte ens mobbaren att det är mobba hen sysslar med.
I en studie i USA frågade man en grupp män frågor om våldtäkt (genom en enkät). Alla männen svarade "nej" när man frågade om de någonsin våldtagit en kvinna. Men när man omformulerade frågan till att handla om olika handlingar, som alla räknas som våldtäkt, så svarade flera av männen att det var saker de gjort eller kunde tänka sig att göra.
Alla män är inte våldtäktsmän. Men alla kvinnor har fått lära sig att det är vad de måste anta. För om en kvinna blir våldtagen kommer hon bli ifrågasatt. Hur kunde hon inte veta att just den här killen skulle våldta henne? Det borde hon ju ha förstått. Hur kunde hon dricka så mycket? Varför var hennes kläder så utmanande om hon inte ville ha sex? Varför gick hon alls ut på krogen? Varför lämnade hon sitt hem? Hur kunde hon ha en manlig vän? Alla vet att män inte kan vara vän med kvinnor, de vill bara ha sex med dem. Hur kunde hon tillåta att en man kom i hennes hem? Hur kunde hon bege sig till hans hem? Hur kan han som är en sådan schysst kille vara en våldtäktsman?
Glöm inte. Bara för att dina polare agerar på ett sätt inför dig, betyder inte att de agerar på samma sätt mot en kvinna när ingen de känner är i närheten. Bara för att någon verkar schysst är det inte säkert att så är fallet.

Majoriteten av alla våldtäkter mot män begås av andra män. Det är värt att komma ihåg. Och det är väldigt fult att använda manliga våldtäktsoffer som ett slagträ. Det är bara när man försöker tysta feminister som man alls nämner dem. I andra sammanhang gör man inget alls för dem.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Cragan
2016-02-27 01:54
#6

#5 må vara att en del använder manliga våldtäktsoffer som slagträd men jag gör det ej, kan också säga att jag kände ett svin som våldtog en kvinna han fick efter avtjänat straff flytta från stan då det var bra många som vill ge den nöten betong skor och bjuda på en simtur, inte bara för våldtäkten men det var den som som fick bägarn att rinna över för många. (var en överfalls våldtäkt ingen vacker historia som om att det finns en sådan)
en annan jag känner fick sitta i fängelse efter att han hittade den som våldtog hans syster för mordförsök och att det bara blev det kan man tacka läkarvården för så det var ingen "normal" slå vettet ur idioten misshandel det handlade om utan det var verkligen ett regelrätt försök till mord. 
men gissar på att många inte blir betrodda kan bero på alla falska anmälningar en period även om det var i staterna det skedde men det är en ren gissning från min sida riktigt dystert att det förekom för alla parter inblandade och speciellt för dem som efterspelet rinner över på.
som nu råkar vara dom stackare som blir offer för idioter som ej förstår vad nej betyder. 

är inte att man sätter sig på nötterna utan att man blir och klämma dem mellan låren och skulle vi ta på nått plagg som lyfter fram scrotum så gissar jag på att det skulle bli livat för det, fast vissa killar skulle nog gilla det då dom tror att var välhängd är det viktigaste som finns i livet och det skulle ju onekligen ge en större bula i byxorna. (bara det faktum att det finns ett ord för dem som är större än snittet finns är ganska deprimerande)

men en riktigt otrevilg stolle du råkade ut för som försökte tränga sig på dig men sin spridning jag må själv kunna sitta bredbent ibland men det är ingen meter mellan knäna är inte så pass vig och då är jag ändå överrörlig i leder så tillåt mig betvivla det avståndet är riktigt obekvämt att pressa ut knäna så pass långt.  
3-4dm är ett behagligt avstånd att sitta med knäna ifrån varandra men letar någon en plats eller sitter brevid någon med vad jag tycker är normalt hyfs och betende så sitter man med max 2dm mellan knäna som råkar vara det avståndet som är för att ha knäna i axel bredd iaf för mig.

o ja är det rasisterna man hör mest så får man bilden av att rasism är ett större problem i landet än vad det är är det afaiterna man hör väsnas så tror man vänstervåldet är ett större problem än vad det är säga vad man vill men dem som för mest väsen är dem som uppmärksammas mest speciellt om det är om grupperingar utanför ens egna bekanskaps krets finns säkerligen någon psykologisk förklaring till det.
kan lägga till att jag gissar att du ligger till vänster på politiska skalan då dom märker av extrem högern mer än extrem vänster och tvärt om för dem som ligger åt höger inte för att det har nått o göra med det hela dock men är en observation jag själv har gjort genom åren

rättstavnings program är något jag skyr som pesten då dom ställer till med mer än dom hjälper endligt min erfarenhet av dem.

Annons:
Hoseok
2016-02-27 11:24
#7

#6 Det har aldrig funnits en period med "många falska anmälningar" gällande våldtäkt. (Om det har det, så skulle jag vilja se statistik på det för då har jag verkligen missat det).

Med tanke på att var tredje kvinna i Sverige blir sexuellt trakasserade på något vis så förstår jag inte ens varför falska anmälningar skulle vara vanliga. Var tredje kvinna kan anmäla folk för saker som faktiskt hänt. 

Om jag missförstod det du skrev så får du försöka förklara igen, för jag hade väldigt svårt att läsa det du skrev.

Cragan
2016-02-27 14:09
#8

#7 var i usa det var o många kanske dom inte var men ett par väldigt fall med hög profil ett av dem är även en film, sett filmen man blir bara att känna avsky för grabbarna som vart anmälda tyvärr glömt vad filmen heter.
kom fram ett tag senare att tjejerna hade ljugit och var inte en enskild händelse, om jag kommer på vilken film det var så kan jag lägga in en kommentar om det senare.

Hoseok
2016-02-27 18:01
#9

#8 Jag anser dock inte att det är ett särskilt relevant problem eftersom det inte händer så ofta. Det är inget samhällsproblem. Våldtäkt är ett samhällsproblem.

Ikajo
2016-02-27 19:11
#10

#6 Nu är det ju så att över 70% av alla våldtäkter sker inomhus. Majoriteten av alla våldtäkter begås av någon som offret är bekant med. Överfallsvåldtäkter är egentligen väldigt ovanliga. De utgör en mycket liten procent av alla våldtäkter. Men det är vanligare att överfallsvåldtäkter anmäls och leder till åtal. De passar trots allt in i berättelsen om våldtäkt. Om vem våldtäktsmannen är och hur en våldtäkt går till. Alltså kan man inte använda överfallsvåldtäkter som ett kvitto på hur en våldtäkt ser ut. De ingår i myten.

Vad gäller falska anmälningar så är det ingen som förnekar att det förekommer men inte tillräckligt ofta för att majoriteten av alla våldtäktsanklagelser ska var falska. Fundera en stund på vad många våldtäktsoffer få utstå för att de anmäler sin våldtäktsman. Hat. Attacker. Människor som anklagar dem för lögn. Hänger ut dem på sidor som Flashback. De ser sina liv bli förstörda. Skulle du våga berätta om du blivit utsatt för ett brott om du visste att nästan ingen skulle tro dig? Om det innebar att du satte hela din sociala samvaro på spel, för att du berättar att någon har begått ett brott mot dig. För att ett fåtal har vid något tillfälle ljugit. Det är nämligen vad det handlar om.

https://www.google.se/search?hl=sv&authuser=0&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=916&q=manspreading&oq=mansp&gs_l=img.3.0.0l6j0i30l3j0i10i30.1368.2745.0.4116.5.5.0.0.0.0.112.430.3j2.5.0….0…1ac.1.64.img..0.5.427.V3n7UZxxUKI

Klicka bara på länken… Så kanske du förstår vad det handlar om?

Det är bara att tillverka och marknadsföra. Var bara medveten om att det skulle förmodligen vara i still med en suspensoar och de används redan inom till exempel sport. Då är det inte meningen att paketet ska stå ut utan hålla paketet på plats och förhindra skador.

Jag tror som sagt han inte ens tänkte på det för det tog honom ett tag att inse att jag inte tänkte flytta in mitt knä för att han skulle få plats. Det är ju det som är problemet. Män (för det är oftast män, kvinnor gör det ibland för att göra en poäng) inser oftast inte att de beter sig på ett sätt som går ut över andra. Som exempel menspreading.

Alla former av extremism är problematisk men du tar inte fel när du antar att jag ligger till vänster. Jag ser stora problem med den borgerliga politiken men rasister finns det både till höger och vänster. Rasism har ingen politisk färg. Det är bara vanligt att rasism går hand i hand med konservatism vilket normalt ligger i högerfältet av politiken. Det medan progressivism normalt ligger i vänsterfältet. Rasister är ofta anti-feminister och homofober. Det är bara att ta SD som exempel. Ser man bortom deras rasistiska politik så är deras politik högst homofobisk och kvinnofientlig.
Men det är fortfarande fel att göra antaganden om en hel grupp baserat på en liten del av den totala gruppen. Om 1% av alla feminister är högljudda och ger uttryck för rent manshat betyder det att resterande 99% kämpar i det tysta i sina försök att göra världen mer jämställd. Utom när de ibland försöker diskutera en aktuell fråga och möts av galla halvt röd av blod.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Cragan
2016-02-27 20:38
#11

#9 tror mer att jag uttryckte mig klantigt problemet med dem fallen är dock hur stor medial uppmärksamhet både först vi anmälan och rättegång och sedan även när tjejerna berättade att dom ljög (minns dock vad deras orsak var har för mig att dom berätta det) 

#10 kul då är du ett av undantagen från min erfarenhet av vilket håll dom lutar år politiskt och vad dom ser mest 🙂

står ingenstans där jag skrev att idiotens överfall skulle tillhöra vanligaste formen men skulle väll skrivit med att det tillhör minoriteten av fallen.
bli av med sitt socialanätverk kan nog vara jobbigt inget jag vet något om då mitt egna sociala behov är minimalt, förstår mig inte riktigt på det där med att vara social hela tiden ens.
gissar att ett problem är det jag tog upp i svaret till #9 finns dock många många fler

där dom sitter riktigt brett på bilderna ser ut att vara att dom sitter så i protest eller för riggade bilder, många övriga är bilder på folk helt utan normalt hyfs.

skulle dom 99% dementera och sätta sig emot den 1% så skulle nog fler reagera på att det är skillnader i grupperingen men som det är nu så hör man mest medhåll till den där procenten troligen mest från den egna procenten o eventuellt någon extra procent av dom 99%   är samma med massa andra saker.

fast det optimala bör vara ett samhälle där alla ism inte finns så har vi ett bättre samhälle fast det är nog en tro där jag tillhör minoriteten.

Ikajo
2016-02-27 21:31
#12

#11 Jag har läst sammanlagt över fem år på högskola och universitet. Det är rimligen att jag har lärt mig att se saker ur ett bredare perspektiv. Högutbildade är ofta mer progressiva än lågutbildade, särskilt om man har läst humaniora eller samhällsvetenskapligt. Det är svårt att studera samhället utan att lära sig något om det samtidigt.

Det är skillnad på att vara social och att ha ett socialt samvaro (alltså inte socialt nätverk, det är något annat). Som en människa befinner du dig i olika sociala sammanhang. Om du riskerade att förlora de sociala sammanhangen för att du anmälde ett brott, skulle du då vara beredd att offra de sociala sammanhangen för att få rättvisa? Trots att det skulle göra dig totalt utstött? För att ingen skulle tro dig. Även när förövaren döms. Det har hänt på riktigt i Sverige och i USA. Trots domar och bevis så har samhället slutit upp kring förövaren/-arna och stött ut den utsatta kvinnan. Till förmån för de schyssta killarna.

För sisådär fyra år sedan adresserade jag frågan om skrevande herrar på allmänna transportmedel i det här blogginlägget: http://mensmonstret.blogspot.se/2012/02/den-oklanderliga-manligheten.html Fortfarande så uppkommer det tillfällen, som nu, att dela det igen för man orkar bara förklara något så många gånger.

Saken är den att även om de där 1% är mer högljudda och tar till grövre metoder är det inte säkert att de har fel. De väljer bara fel metoder. De frågor som tas upp har all validitet men sättet som de tar upp frågorna orsakar konflikt. Vi som inte är högljudda tenderar också att dränkas under hat och kränkningar, människor (män) som vägrar lyssna. Man orkar inte ta samma diskussion 200 000 gånger. Man orkar inte längre bli arg och upprörd. Man orkar inte få samla gamla trötta argument slängda i ansiktet. För fyra år sedan förklarade jag hur jag ser på skrevande män, idag försöker jag återigen förklara exakt samma sak. Jag har förklarat dussintals gånger varför hemmafruar inte hör hemma i ett jämställt samhälle (för framför allt amerikaner). Det krävs oftast en enorm vältalighet för att människor ska ta mig på allvar. Minsta fel och misstag, särskilt språkligt möts med attacker om min intelligens. Om de inte attackerade mig så snart jag nämnde feminism.
Man har bara så mycket ork.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Cragan
2016-02-28 03:30
#13

#12 tråkigt om folk får för sig att du har brist på inteleigens bara för dåliga utal eller misstag hur tror dom man lär sig, fast för min del blir jag utstött så inga som helst problem för min del eller om någon tror att min iq är låg bryr mig inte för 5 öre vad andra tycker eller tror om mig.  kan säga att mitt totala ointresse för mänskliga kontakter endligt vissa studier är kopplade till min iq nivå sen får folk tolka det utalandet hur dom vill.

o det med 1% det gäller nog inte bara inom femenism väl ett ämne så går det med största sannolikhet att hitta där 

får dock erkänna att börjar någon tala om femenism med mig irl då får dom komma med något riktigt bra för att jag ska lyssna o jopps det beror på mina egna fördomar som jag har fått tack vare den där 1% klicken (bara för att man vet att det är fördomar betyder inte att man ignorerar dem )

Annons:
Hoseok
2016-02-28 03:44
#14

#13 Jag tänker inte säga att jag håller med #12 gällande allt som kommer till utbildning (även fast jag förstår argumenten som ges). Men jag tror vi måste ha i åtanke här att Intelligens mäts på tusen olika sätt. Det finns ingen universellt definition av vad intelligens innebär, även om man kollar i en ordbok. Det finns olika typer av intelligenser. Det #12 snackar om är en typ av intelligens, men jag tror att du har tolkat det som en helt annan.

Cragan
2016-02-28 04:16
#15

#14 mycket möjligt själv går jag efter iq för att mäta intelligens o tar ofta förgivet att dom jag diskuterar med använder det mät setet med på gott och ont

Hoseok
2016-02-28 10:40
#16

#15 IQ är en av de sista sakerna jag bryr mig om när intelligens ska mätas. Så det är inget man ska ta för givet.

Cragan
2016-02-28 13:42
#17

#16 bra mätsticka för logiskt tänkande totalt värdelös allt annat men ändå ett hyfsat sätt att mäta fast det beror även lite på hur testet har gjorts (går dock att manipulera testerna att visa på specefika saker om den som designar testet vill)

Inkanyezi
2016-02-29 21:19
#18

#5 av: Ikajo:

  • "Det finns verkligen ingen som helst orsak att spreta på benen. För normalt fungerande människor ska det räcka att sitta med knäna i axelbredd. Det folk, framförallt kvinnor, reagerar på är killar som har mer än en meter mellan knäna när de sitter på allmänna transportmedel."

Jag undrar varför den här skrönan kommer upp igen. Jag har åkt en hel del med kollektiva färdmedel sedan sist, och beskrivningen av "manspreading" stämmer inte alls med verkligheten. Jag betraktar det faktiskt som en illasinnad lögn, som svärtar ner den som för fram den.

Diskussionen skulle kunna bli mer fruktsam utan rent lögnaktiga påståenden om sådant som skulle vara "typiskt manligt".

När jag har åkt med buss, tunnelbana och pendeltåg har jag sett de särade knäna ungefär lika många gånger hos kvinnor som hos män, men om man i stället ser till frågan om att ta upp plats, är bilden en annan. Det är övervägande kvinnor som tar upp mer än en sittplats, och vanligen handlar det om väskor och kassar. Emellanåt innehåller bagaget en liten hund.

En fluga gör ju ingen sommar, och inte heller en man som uppträder klumpigt. Jag är också helt övertygad om att den man som trängde dig med sitt knä inte alls var omedveten, och jag uppfattar det snarare som ett sällsamt klumpigt försök till kontakt. Men det är ett undantag, inte en regel, och det är inte ett typiskt manligt beteende att sitta bredbent. Och jag har hittills inte sett någon som har suttit med en meter mellan knäna.

Jag tror att sajten skulle kunna vinna på att minska den här sortens överdrifter, som drar ett löjets skimmer över den. Den blir svårare att ta på allvar, och kanske det är till nackdel för en feminism som strävar efter jämlikhet och likaberättigande. Jag utgår från att den kan finnas. Men om man kommer med uttryck som manspreading och hävdar att det skulle vara ett stort problem - eller att det skulle vara ett allmänt och typiskt manligt beteende - då stöter det ju på patrull när någon tar sig för att kolla hur det verkligen står till.

Det är faktiskt ibland ett problem att folk tar upp mer plats än de borde på kollektiva färdmedel. När jag har iakttagit det aktivt har jag hittat fler kvinnor än män som tar upp extra plats när det är ont om sittplatser.

Om det finns gott om lediga platser tycker jag inte att det finns något skäl att anmärka på hur folk sitter eller om de har sina väskor och pinaler på sätet så att de tar upp plats. Det är först när det är fullsatt eller nära fullsatt som det blir ett problem. De flesta män drar ihop sina knän, tar sin väska eller ryggsäck i knät och försöker ta mindre plats om det behövs. Tyvärr gör kvinnor inte det i samma omfattning. Men jag kan inte se det som skäl att hoppa på ALLA kvinnor för fenomenet. Det är faktiskt bara ett litet fåtal som uppför sig illa.

De allra flesta, kvinnor som män, tar inte upp mer plats än för en person.

XxKimxX
2016-03-01 10:24
#19

#18 jag måste säga att som tjej så kämpade jag från 7årsålder för att härma killars kroppspråk och sätt att föra sig på för att jag tänkte (dumma mig) att dom fick komma till tals mer och jag har ADHD. dvs, jag pratar som fan. Tänka att det skulle bli mer okej om jag betedde mig som en kille eller nåt. 

Iaf, idag har jag ett lite maskulint sätt att gå, sitta, röra mig i över huvud taget och när en kille sätter sig och trycker sitt lår mot mott på tunnelbanan så drar jag inte undan benet längre uan trycker tillbaka. 
Om han gör det för att ta mer plats eller bara för att få gnida sitt lår mot mitt vet jag inte men jag bryr mig inte så mycket heller. 

Det känns som att varje gång man börjar ta upp jämdställdhet så dyker folk in och börjar dra i petiteser. Tjejer lever ofta det här och när vi pratar om det blir vi tystade eller får kommentarer som. "Det var en tjej som ver elak mot mig en gång".

Ibland skulle det vara kul att få kommentaren. "Oh shit, det har jag aldrig märk något av. Upplever du det så? Det måste kännar jobbigt."

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Inkanyezi
2016-03-01 10:59
#20

#19 Jag undrar varför du märker ditt inlägg här med #18 som jag har skrivit. Jag kan inte se att det finns något som helst samband. Låt gärna dina ord tala för sig själva, men dra inte in mig. Jag har inte dykt in och "dragit petitesser". Det är faktiskt en väldigt grov överdrift, det där med "manspreading", och det är direkt kränkande att gång på gång ta upp det som om det vore "

Kanske har du en eller flera gånger råkat sitta bredvid en person som har gjort så, men när jag har försökt hitta sådant beteende på våra kollektiva färdmedel, har jag inte lyckats finna det. Men gång på gång kommer det tillbaka här, ungefär som om det vore något som ligger i feminismens kärna, att män tar upp för stor plats i kollektivtrafiken.

Det är helt enkelt inte sant, och det är inte en petitess!

Det är en grov lögn, som sprids företrädesvis av kvinnor, och som är ägnad att skapa osämja, en invit till någon form av könskrig. Jag tycker att det är falskt och oförskämt att komma dragande med det igen. Om det är något här som är petitess, så är det just utbredningen av de manliga knäna i tunnelbanan.

Jag förnekar inte att det kan hända att någon breder ut sig, inte heller att det skulle kunna ske genom att skreva. Men det är inte vanligt, och det är inte typiskt manligt. Att hitta på ett ord för det, bundet till ett kön är ren och skär sexism, av värsta slag. Och det är inte en petitess att kvinnor håller på så. Det är ytterligt allvarligt, och om det finns en kamp för jämställdhet, så skadas den av den här sortens lögner. Påhittade motsättningar framdragna enbart för att skapa osämja.

Så jag undrar, vart vill du komma med det där, och varför riktar du ditt inlägg mot mitt, nummer arton här?

  • "Det känns som att varje gång man börjar ta upp jämdställdhet så dyker folk in och börjar dra i petiteser. Tjejer lever ofta det här och när vi pratar om det blir vi tystade eller får kommentarer som. "Det var en tjej som ver elak mot mig en gång"."

Om du tittar tillbaka på mitt inlägg, finns ingen grund för påståendet som du gör här. Jag har inte kommit med något om att någon tjej var elak mot mig en gång, det handlar faktiskt inte om det. Jag kan hålla isär det här från annat. Mitt inlägg handlar enbart om utbredningen av "manspreading". Förra gången det var uppe gick jag aktivt ut för att se om jag kunde iaktta företeelsen på de allmäna färdmedlen, men jag kammade noll. Sedan dess har jag fortsatt att titta på mina medresande när jag har åkt tunnelbana, buss, pendeltåg, liksom på flyget. Ingenstans har jag kunnat se att män brer ut sig så som påstås. Inte i vänthallarna, inte på tågen, inte heller på bussen.

Visst skulle det väl kunna hända att någon brer ut sig utan att tänka på det, och det kan väl särskilt hända om uppmärksamheten sviktar, att den som inte håller sig till en plats kanske inte upptäcker att det börjar bli fullt, så att det är läge att maka på sig. Folk är ju numera ofta koncentrerade på sina telefoner och glömska av världen runt omkring. Men kopplingen till kön saknas. Det är helt enkelt inte ett beteende som är specifikt för män.

Annons:
Ikajo
2016-03-01 12:32
#21

#18 Jag har inga som helst avsikter att diskutera med någon som kallar mig för lögnare. Det visar bara att du redan har bestämt dig och inte är beredd att ta hänsyn till andra människors upplevelser och åsikter. Det ignorerar det faktum att jag i mitt tidigare inlägg beskriver hur en man försökte trycka in mig i ett fönster för inte alls så där jättelängesedan. För att inte tala om vittnesmål från andra kvinnor som upplevt samma sak. Plus att bland annat tunnelbanan i New York har genomfört en kampanj där de uppmanar män att inte skreva i tunnelbanan. Men du har ju redan bestämt dig för att jag kommer med myter och lögner så därför tänker jag inte slösa mer tid och energi på att försöka diskutera saken med dig. Det är inte det tråden handlar om i vilket fall.

#13 och #14

Jag försöker inte påstå att bara intelligenta läser vid högskola och har aldrig avsett att påstå att det finns en korrelation. Däremot så finns det studier som visar ett samband mellan studier vid högskola och hög tolerans och acceptans. Särskilt för de som studerar humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen. Sexism, rasism och homofobi i den gruppen är lägre än andra grupper. Men intelligens och IQ kommer inte med i bilden. Intelligenta människor kan vara sexistiska, rasistiska och homofoba också.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Inkanyezi
2016-03-01 12:45
#22

#21 av: Ikajo "Jag har inga som helst avsikter att diskutera med någon som kallar mig för lögnare. Det visar bara att du redan har bestämt dig och inte är beredd att ta hänsyn till andra människors upplevelser och åsikter."

Jag har inte förnekat din upplevelse av att en gång ha blivit utsatt för det som beskrivs som "manspreading". Det jag alldeles bestämt hävdar är att beteendet är så ovanligt, att jag efter åtskilliga tiotals resor med olika färdmedel under flera månader inte har kunnat iaktta det en enda gång. Det du för fram är vad som ibland kallas "anekdotiska bevis", som inte har stor tyngd. Jag har undersökt om det förekommer i stor omfattning, och jag har hittills inte sett ett exempel.

Den enda slutsats jag kan dra av det är att det handlar om en sexistiskt motiverad kampanj, riktad mot män, och att den saknar substans.

Att tråden inte handlar om det hindrade ju inte att du tog upp ämnet, och det du gör handlar om ren och skär sexism, något som jag avskyr, och något som jag tror skadar den feminism som möjligen strävar mot jämställdhet. Att peka ut det ena könet på kränkande sätt kan knappast gynna en kamp för ett jämställt samhälle.

Och det var inte något jag redan hade bestämt mig för förra gången det var på tal, utan då gick jag ut för att ta reda på hur det förhöll sig. Jag kammade noll. Jag hittade inte en enda man som trängde undan kvinnor på det sätt som beskrevs. De ganska få människor som skrevade tillhörde båda könen, men ingen som jag kunde iaktta tog upp plats på någon annans bekostnad. Likadant har det varit sedan dess, nu i flera månader. "Manspreading" lyser med sin frånvaro. I den mån det finns är det en försvinnande liten andel människor som gör så; så liten att jag inte kan avgöra om det på något sätt hänger ihop med personens kön.

Så jo, efter några månaders iakttagande: Det är en lögn att det handlar om ett typiskt manligt beteende. Fortsätt gärna sprida den om det är vad din feminism går ut på. I så fall avviker det ju inte från ämnet.

XxKimxX
2016-03-01 14:02
#23

Jag tänker inte ge mig in i den här diskutionen. Började prata med en kille om rasism i förrgår och han kunde inte förstå. Jag orkar inte sätta mig och förklara hela historian bakom vad vi pratar om så att vi kan diskutera på samma nivå. Det lämnar jag åt dom ihärdiga proffsen.

I'm out!

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Cragan
2016-03-01 15:04
#24

#21 så du syftar mer till den där nymodigheten dom kallar eq sånt dravel är jag inte mycket för nä fram för logik o bort med emotionellt dravel

Ikajo
2016-03-01 15:49
#25

#24 Jag har enligt IQ testet jag gjorde 121 i IQ med logik som var enligt förväntan i förhållande till mitt resultat. Känslor är ändå viktiga. Annars försvinner människorna. Sedan finns det olika sorters intelligens. Social, emotionell och intellektuell intelligens. Alla är lika viktiga för att vi ska fungera i samhället. (Jag är för den delen urusel på mer avancerad matte än huvudräkning. Så matematisk förmåga och intelligens har egentligen inte med varandra att göra.)

Jag måste erkänna att alla jag mött som trott att matematik och logik kan förklara exakt allting har haft någon form av diagnos. Empati och förmågan att läsa sociala situationer brukar vara nedsatt.

Detta har dock ingenting med trådens ämne att göra. Vill du diskutera det här ämnet får du nog söka dig till filosofi i fokus istället.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Cragan
2016-03-01 17:05
#26

#25 i sociala kontakter så kan det emotionella vara viktigt men för beslutsfattning så borde det tas bort se bara på krig det är inte logiskt men kan vara emotionellt motiverat.  
men ja det snurrar nog lite väl ot att diskutera det och hör nog mer hemma på någon mer filosofisk sida.
kan säga att jag ligger ett par poäng högre på det jag gjorde (ej via internet utan irl test) exakta poängen är irrelevant endligt mig kan ha hur högt som helst och ändå vara en idiot. (gissar på att vi dödar av denna delen av diskutionen kommer iaf inte själv kommentera mer på den)

men är intresant att se hur olika personer reagerar på samma händelse 2 personer med mer eller mindre samma bakgrund kan ju reagera totalt olika för ena är det ett bevis på världens orättvisa och för det andra är det en inte händelse.

Inkanyezi
2016-03-02 12:13
#27

#21 av: Ikajo : "Jag har inga som helst avsikter att diskutera med någon som kallar mig för lögnare."

Det är inte första gången härskarteknik tas fram i det här forumet för att tysta diskussion om ett ämne där det hettar till. Jag har faktiskt inte kallat Ikajo lögnare, men "manspreading" är en klintbergare som har fått stor spridning, och den som drog upp den i den här tråden var Cragan, och sajtvärden högg på betet. 

Jag tycker det är synd att nyanserade inlägg i frågan inte besvaras seriöst, och att anekdoter tas som intäkt för att stärka myten. Att det en eller annan gång inträffar att män med benen vitt isär tränger en kvinna åt sidan i allmänna färdmedel är säkert relevant i förhållande till feminismen i något avseende, men det är rätt viktigt att ha klart för sig att det inte är regel, att det inte är något som är typiskt manligt, och att företeelsen snarare är synnerligen ovanlig.

När kampanjen startades på sociala media var det jämförbart med medeltida skamstraff, utskämning på nätet, en modern variant av skampålen. Män som satt med benen isär fotograferades, ofta i smyg, och postades på nätet.

Jag påstår inte att män inte skulle sitta med knäna isär. Det jag säger är att påverkan på omgivningen är betydligt överdriven, och att därmed hela begreppet bygger på en lögn, en illasinnad lögn, ägnad att skapa och förstärka motsättningar mellan könen. Min uppfattning är att kampanjen mer var en fråga om etikett än om ett verkligt problem.

Kvinnor sitter också emellanåt så, men jag har inte jämfört frekvenserna. Det jag har tittat efter på de allmänna färdmedlen, i väntsalar och på perronger är om de särade benen är till hinders för andra resande som vill sitta på platser som täcks av den skrevande. Jag har inte fört statistik, och jag har inte tagit några bilder, men vid några resor har jag räknat hur många som sitter på det sättet och hur det fördelas mellan könen.

Det jag fann var att det är rätt många som tar upp mer än en sittplats, men att det mestadels sker när det är gott om sittplatser, när mindre än hälften av platserna är upptagna. Kvinnor skrevar i ungefär samma utsträckning som män, och under mina resor har jag inte ännu iakttagit att någon skulle ha skrevat så att det hindrar eller stör någon annan. Jag har sett skrevande med kontakt mot grannen, men bara hos dem som reser tillsammans.

Om man ser till det andra beteendet som nämns på Wikipediasidan om manspreading, den om she-bagging, gjorde jag ändå en intressant iakttagelse. Damer som tar upp extra utrymme är vanligare än män som brer ut sig, och till skillnad från män, samlar de inte ihop sina pinaler när det börjar bli fullt i vagnen och andra vill sitta. Antalet är för få för att se det som ett "typiskt kvinnligt" beteende, men i alla fall jag har iakttagit har det varit kvinnor. Ingen man har jag hittills sett neka någon att sätta sig på en plats där han har sin väska eller annat.

Mot den bakgrunden och tidigare diskussion i ämnet tycker jag att man bör tona ner den aspekt av feminismen som retar sig på "manspreading" för att se till de verkliga problem som faktiskt finns, för att ta itu med dem.

När Ikajo blir trängd mot fönstret i bussen av en medresenär, kan det mycket väl handla om en feministisk fråga, men den är inte relaterad till myten om "manspreading". Den är snarare anknuten till de feministiska frågor som finns kvar på dagordningen, som våldtäktsdebatten och vissa mäns sätt att ta sig friheter gentemot kvinnor. 

Jag tror helt enkelt att det skadar feminismen att man odlar myten om manspreading, på liknande sätt som åklagarens oproportionerliga agerande i fallet Assange skadar den seriösa debatten om våldtäkt och var gränsen går. De verkliga frågorna är alldeles för viktiga för att fuskas bort med trams.

Annons:
Calcifer
2016-03-04 22:33
#28

Svarar inte i relation till tråden i övrigt, utan enbart till ursprungsinlägget!

För mig betyder feminism om mänsklighet. Det handlar om att jag har åsikten att alla människor ska ha rätten att bli behandlade lika oavsett kön, ursprung, religion, osv (i en lista som kan göras milslång). Nu är det tyvärr inte så världen ser ut, man gör för ofta skillnad i den listan, och det är enligt mig inte okej. 

Det är vad feminism betyder för mig. :)

(Och som ps, använder jag ordet "rätten", just för att jag tycker man till exempel fråntar sig själv den "rätten" om man begår brott i olika former. Inte så att alla som begår ett brott ska klassas lika, men att man i och med sitt brott fråntar sig själv en nivå av "rätt".)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hankans91
2016-03-15 11:01
#29

Feminism för mig betyder enögdhet där man bara ser jämställdhet ur kvinnliga synvinklar. Sen många gånger när man hör ordet feminism tänker man på Fi och de vulgära idéer om jämställdhet som de har. Gnällande är också ett ord som flyger upp i skallen på mig när jag hör ordet.

Zepp
2016-03-15 19:01
#30

Feminism betyder för mig att jag inte vill att mina kvinnliga släktingar skall behandlas sämre än mina manliga.. att bägge skall ha samma rättigheter och behandlas med respekt!

Detta gäller för övrigt alla andra kvinnor och män!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
2016-03-15 19:27
#31

Skrev en kommentar i en annan tråd som kanske passar minst lika bra här. Även om den naturligtvis bara visar en del av vad feminism är för mig så kan den nog ge en del vinklar som många inte tänker på eller tror är omöjliga.

"Råkade stöta på två artiklar av mansrättsaktivister som, så långt man kan döma av artiklarna, är feminister. Eller den manliga motsvarigheten, vad man nu vill sätta för namn på det. 

Feministhatare (eller feminismkritiker, "jämställdister" osv.) torde notera att de kan framföra sina poänger fullt förståeligt utan att kritisera ner feminister (eller andra feminister, hur man nu vill se det).

"Nyheter24" är väl en rätt läst nätblaska vad jag förstår, med rätt ungdomlig profil. Intressant att då se vad de båda männen får för sina ställningstaganden. Max Bergander får i skrivande stund 440 medhåll och 838 som motsätter sig; Alex Posey 124 respektive 366.

Ser inte ut som någon bra prognos. Svensk ungdom tycks inte mogen för jämställda män (om den här naturligtvis helt ovetenskapliga undersökningen råkar visa någorlunda rätt).

Men det är ändå mycket bättre än vad de som då kallades "kvinnosakskvinnor" fick i början. Och de här båda männen gör ju som "kvinnosakskvinnorna" gjorde: tar tag i sina problem själva i stället för att kräva att några andra ska göra det och sedan klaga när de känner sig försummade.

Det ger en god prognos.

http://nyheter24.se/debatt/813828-max-bergander-machokulturen-man-forminskar-kvinnor-jamstalldhet-feminism

http://nyheter24.se/debatt/809446-machokulturen-sager-at-pojkar-att-ingen-vill-hora-deras-kanslor "

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: