Annons:
Etikettallmänt
Läst 2145 ggr
Persifone
3/8/16, 9:16 PM

Åtta myter om feminism.

I Metro idag (internationella kvinnodagen) kan vi läsa hur genusvetaren Rebecca Selberg slår hål på åtta myter som finns om feminism.

"..2. Feministerna vill ta all makt från männen, som inte ska ha någon.

– Feminister anser att samhället systematiskt gynnar män framför kvinnor. Ett känt feministiskt sätt att beskriva detta är att alla maktens huvudvägar i samhället - ekonomin, teknologin, militären, industrin, politiken, vetenskapen - domineras av män. Om vi ska ändra på detta och skapa ett mer jämlikt samhället så kommer det innebära att män som grupp får mindre makt medan kvinnor som grupp får mer makt – i relation till hur det ser ut idag…"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Ikajo
3/8/16, 9:27 PM
#1

Det är ett så enkelt koncept. Om en grupp har 30% av makten och den andra gruppen har 70% av makten så borde det vara självklart att gruppen med 70% måste dela med sig och ge upp en del av sin makt så att båda grupperna får lika mycket makt. Men en del verkar tro att det går att ge gruppen med 30% hälften av makten utan att den andra halvan behöver ge efter. Bara det att det blir i alla fall inte hälften.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
3/8/16, 9:30 PM
#2

#1 Håller med.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tlover
3/8/16, 9:32 PM
#3

Bara en nyhet för mig, jag fick reda på att jag inte är feminist

"Feminister är alla människor (kvinnor, män, transpersoner, hetero, homo och alla andra) som engagerar sig i den feministiska rörelsen på ett eller annat sätt"

Jag engagerar mig inte politiskt förutom några få namnunderskrifter/år så jag var visst inte feminist. Jag trodde att en feminist är en person som anser att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter vilket jag gör men jag är inte politiskt aktiv.

l'm back

Persifone
3/8/16, 9:42 PM
#4

#3 

"…som engagerar sig i den feministiska rörelsen på ett eller annat sätt.."

Jag tänker inte att det menas på endast ett politiskt plan utan att det viktigaste är att inte bara kalla sig feminist utan praktisera feminism, som att försöka säga ifrån när sexism sker eller bara försöka utbilda människor :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tlover
3/8/16, 9:47 PM
#5

#4 Jag går väl inte omkring och kallar min feminist heller (så det är om nån frågar som frågan kommer upp). Men om jag märker att folk beter sig dumt så säger jag till, inte bara om sexistiska saker däremot.

Tyvärr är jag dålig på ironi och liknande så jag missar sånt lätt.

l'm back

Rebexi
3/13/16, 10:58 PM
#6

#3 Jag tänker även att engagera sig kan även tolkas med att engagera sig "inom" sig själv också, tänka efter hur man själv förhåller sig till könsnormer tex, eller fundera på hur man bemöter andra. Själv brukar definiera feminism som: "Att man tycker att det ska finnas social, ekonomisk och rättslig jämnlikhet mellan könen, och att man strävar efter det."

Annons:
Zepp
3/15/16, 7:47 PM
#7

Nämenaltså.. till vardags uppträder jag inte som feminist.. dvs för mig är det ingen stor sak.. det är en självklarhet!

Jag betvivlar inte en sekund att det finns andra som har annorlunda åsikter än mig.. även diverse sk feminister.. dock så framhärdar jag att jag är feminist.. då jag kan och vill definiera min egen tolkning av vad det innebär.. på gott och ont!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: