Annons:
Etikettmedia
Läst 1637 ggr
[eliinmeyer]
2016-05-19 19:50

Vad tycker ni om detta?

Var inne på fb nyss och såg detta inlägget av Expressen där de skriver att många var upprörda över en bild som H&M publicerat där en ung kvinna siiter och poserar på en pall för en reklam om deras shorts. Det som upprörde många var att det såg ut som hon hade ett av pallsbenen uppkört i skrevet. Många anser det vara en sexistisk bild medan andra tycker att de överdriver. Vad tycker ni? Länk till artikeln: http://www.expressen.se/kvallsposten/hm-tar-bort-bild-efter-jeanettes-stora-ilska/

Annons:
Lia
2016-05-19 19:55
#1

Det är nåt av det löjligaste jag läst.

Persifone
2016-05-19 19:59
#2

Tycker dock att pallen är mycket olyckligt klippt, eller så är det jag som inte förstår hur den är vinklad.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Hoseok
2016-05-19 20:13
#3

Publicitet och reklam är viktigt för företag. Bilden måste ha gått igenom flera personer och minst en av dessa måste sett att det är något skumt. Därför är det, enligt mig, ganska uppenbart att det är medvetet placerat på det viset. Försäljningsknep osv, man kommer ihåg den där konstiga bilden liksom.

Så löjligt tycker jag det inte är att folk reagerar. Men lite komiskt tycker jag det är. PR är konstigt.

[eliinmeyer]
2016-05-19 20:30
#4

Jag kan själv vara på båda sidor, jag tror inte de vill liksom att vi ska se på kvinnor som bär shorts som något "man kan stoppa upp den i" (om det är så folk tänker att man kan se bilden) men samtidigt så kan man ju undra, alla deras bilder ändras ju (Photoshop, filter och allt sånt) så hur kunde de missa detta, om de inte missa det, varför tog de inte en annan bild eller ändra det på något sätt?

JonasDuregard
2016-06-21 21:45
#5

Jag skulle nog kunna ha missat det om jag jobbade med bilden. Jag utesluter inte att det är ett oavsiktligt misstag.

FataMorgana
2016-06-23 04:57
#6

Tycker att man måste ha en ganska pervers fantasi om tankarna går till gruppvåldtäkter, sexism och uppkörda saker i underlivet av en sådan bild.

Annons:
Hoseok
2016-06-23 10:43
#7

#6 Jag skulle tippa på att de som uttryckt sig om t.ex. gruppvåldtäkt är folk som kanske blivit utsatta för det själva och därmed kopplar bilden till det. Jag kan faktiskt helt förstå den kopplingen till bilden. Skulle väl inte kalla våldtäktsoffer perversa, men men.

(Med det sagt påstår jag inget om hur rätt någon som uttryckt sig om bilden har.  Tycker fortfarande som jag skrev i mitt första inlägg).

FataMorgana
2016-06-23 12:03
#8

#7

Nu har jag inte kallat våldtäktsoffer för perversa, utan det var fantasin som jag kallade för pervers. Har själv varit med om hel del i mitt liv men ändå ser jag bara det som bilden visar; en kvinna i shorts och ett pallben. Jag skulle ju förstå att man kanske skulle tänka på våldtäkter och pallben uppkörda i skrevet om kvinnan skulle vara naken och omringad av fem män, men så som bilden ser ut nu? Tycker snarare att det är alla de som ser något annat än det som bilden visar som borde söka hjälp än att det är bilden som det ska ändras på.

Hoseok
2016-06-23 12:43
#9

#8 Fast i detta fall handlar det ju om företaget medvetet gjorde det eller inte. För om de medvetet gjorde det, så är det ju något som fel med det?

FataMorgana
2016-06-24 04:43
#10

#9

Ja säkert satte fotografen henne inte omedvetet på en pall och säkert publicerade företaget inte bilden omedvetet. Jag förstår inte vad som skulle vara fel med det?

Accalia
2016-06-24 20:01
#11

#10 det är ju ganska svårt att inte se det. Frågan är ju då varför de valde att publicera bilden trots att det såg fel ut, någon måste ju ha sett det under tiden de publicerade den

FataMorgana
2016-06-26 12:13
#12

#11

Min man tycker bilden ser sexig ut så som hon sitter där på pallen. Så kanske därför? Eller för att det kanske inte fanns någon som såg bilden innnan den publicerades som såg något som skulle ha sett fel ut. Det är ju bara en pall som hon sitter på och resten är rena rama fantasier. Jag ser själv inget som ser fel ut, men jag kan förstå min man när han tycker bilden ser sexig ut, men det är ingen anledning till att inte publicera den. Men går tankarna till gruppvåldtäkter och liknande  tycker jag att man inte kan vara riktigt frisk och att man i stället bör söka hjälp än att beklaga sig över bilden.

Accalia
2016-06-27 12:26
#13

#12 nej jag själv drog inte slutsatsen att man uppmuntrar till gruppvåldtäkt osv men ändå, om man gjorde det med flit att det skulle se ut som hon hade pallsbenet uppkört så kan man ju undra varför? Sen var det väl mer att folk tyckte det uppmuntrade bilden av att kvinnan bara är något som ska se sexigt ut och som man kan "stoppa upp den i", vilken jag tycker är mindre friskt än att tycka den uppmuntrar till gruppvåldtäkt

Annons:
tarantass
2016-06-27 14:34
#14

För mig var pallbenet väldigt påfallande och jag hade behövt vara så trött att jag borde ha gått hem för att som bildredaktör missa det. Spelar ingen roll exakt hur det kan tolkas, associationsfältet är uppenbart och bilden ska bort. (Och det beror inte på att jag skulle vara pryd.)

Kan vara en krets- och generationsfråga när vi tydligen reagerar så olika på det. Men då undrar jag: döljer sig därunder en avtrubbningsfråga?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Maria
2016-06-27 14:44
#15

Jag tittade länge på bilden för att försöka upptäcka "felet" men inte förrän jag läst kommentarerna så jag vad som avsågs.

Jag hade nog aldrig reflekterat över bilden annars.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2016-06-28 10:52
#16

#13

Det var i artikeln som det länkades till i huvudinlägget som det stod om tankar som går till gruppvåldtäkter vilket jag tycker är sjukt. Menade inte att du skulle se det på det viset. Vad som gäller det du skrev om kvinnan som någon som man kan "stoppa upp den i" tycker jag att det skrämmande vad folk associerar det med. Man kan också tolka bilden till att pallbenet bara råkar befinna sig mitt under skrevet, vilket ett pallben ofta brukar göra om man sitter på en pall. Måste jag nu i framtiden när jag sätter mig på en pall se upp för att ha pallbenet inte just där, för att folk inte ska associera det med något annat?

Gällande din fråga om de hade pallbenet där med flit (om de hade det) är också lätt att svara på. Har du hört talas om ordspråket "Sex sells" Nu för tiden utsätts människorna för så mycket reklam att de har blivit blinda för det, precis som att man inte lägger märke till en viss lukt om man luktar den hela dagen varje dag. Om man jobbar i en chokladfabrik vänjer man sig vid lukten så att man inte ens lägger märke till den längre. Precis så är det också med reklamen. Därför försöker de alltid att hitta på saker för att dra uppmärksamhet till sin reklam. I det här fallet fungerade det och det verkar som att de fick mycket mer uppmärksamhet än vad de hade räknat med.

Synd bara att folk inte kan se sex som något fint och som världens naturligaste sak utan genast tänker på gruppvåldtäkter och annat perverst om de ser en reklam med sexuella antydningar.

Accalia
2016-06-28 11:57
#17

#16 jo det där med sex sells är jag medveten om haha, överallt ser man det, tex när coca Cola gör reklam så har de vattendroppar långs sidan som ska föreställa svett osv, men i denna reklamen tycker jag att de tog det för långt, oftast i reklamerna är det lite flörtiga så, olika poser och en tröja som glidigt av axeln lite, sånna grejer, men nu blev det lite för mycket. Sen det med att se det som något naturligt, absolut, om de hade framställt det som något fint, men oftast i dagens samhälle och reklamer gör man kvinnan till ett objekt som är där för att se sexigt ut, det händer även med manliga reklamer såklart.

Upp till toppen
Annons: