Kategorin utan kategori

Maskulism

2016-06-27 13:14 #0 av: Corgitok

Vad tycker ni om maskulister och varför maskulism finns? Är det bra eller inte enligt er?

Lite maskulism grejor: (kan vara dåliga källor)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskulinism

https://genusnytt.wordpress.com/

http://maskulinism.blogg.se/

https://www.flashback.org/t2420112

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Anmäl
2016-06-27 13:20 #1 av: Snuffles

Hahaha seriöst? Vad är det för rättigheter de inte har jämfört med kvinnor? Skrattar

Anmäl
2016-06-27 13:45 #2 av: tarantass

#1: att slippa vara macho kanske? Att få vara små, svaga och behövande,  sexuellt passiva, inga "riktiga män"… i vissa kretsar eller situationer att tilltros sina barn, få vara duktiga i skolan, få vara ostraighta, få vara justa mot kvinnor… med mera.

Precis som för kvinnor kan sådant förtryck komma från både det "motsatta" könet (om vi nu gör den traditionella förenklingen till två kön) och deras eget.

Vad som skulle behövas är en maskulism som inser att den kämpar på samma sida och för samma mål som feminismen. Den maskulism som hörs i Sverige brukar tyvärr vara fientlig mot feminismen – eller rättare sagt mot de allmänna misstolkningarna av den. De män som genomskådar det brukar vara feminister (och inget ont i det i mitt och många andras tycke) eller så att säga ensamarbetande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-06-27 13:56 #3 av: Kneko

#1 Män påverkas av sexismen i samhället på ett och annat vis också. Som #2 säger så kan en man inte ha känslor, en man får inte ha på sig klänning, en man får inte göra mycket för då är han inte tillräckligt "manlig" och han utsätter sig för att bli överfallen eller liknande, för att han är sig själv.

Jag tror det bygger på tron att om en man beter sig "som en kvinna" så är han inte lika mycket värld. Därför påverkas män mycket också. 

Jag håller med #2 för övrigt. Hade dessa människor bara insett att vi kämpar för samma sak så hade det varit hur bra som helst, men istället blir det en fientlig sak av det.

Anmäl
2016-06-27 14:02 #4 av: tarantass

3: "Jag tror det bygger på tron att om men man beter sig "som en kvinna" så är han inte lika mycket värld. Därför påverkas män mycket också. "

Det tror jag med. Och det leder ju till att man som man måste förtrycka alla sidor som i ens tid och kultur anses "kvinnliga". Mer i vissa kretsar, mindre i andra, men ofrånkomligen så länge den könsvärderingen består.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-06-27 15:06 #5 av: JonasDuregard

Finns ju några olika frågor att ta ställning till här. Ett par av dem (och min åsikt):

Är män offer för sexism? Ja, absolut.

Behövs en separat rörelse för skydda män from sexism? Troligtvis inte. 

Är det vad "maskulinism" handlar om idag? Nej, definitivt inte. 

Maskulinism (är det bara jag som tycker det låter helfel med "maskulism"?) verkar idag bara vara ett fint ord för anti-feminism. Frågorna som lyfts fram handlar mer om att bekämpa feminism än att värna mäns rättigheter (nej, det är inte samma sak och nej, motsvarande kan inte sägas om feminism och kvinnors rättigheter).

Skulle maskulinism kunna utvecklas till något mer lovvärt? Möjligen, men jag betraktar det som osannolikt eftersom de flesta vettiga människor nog är nöjda med att arbeta för män och kvinnors lika rättigheter inom den feministiska rörelsen. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2016-06-27 15:31 #6 av: Kneko

#5 Väldigt bra sagt! Som många nämnt vid detta lag så är det hur bra som helst att mäns frågor lyfts fram, men det är inte det dessa rörelser faktiskt gör.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.