Annons:
Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 2365 ggr
Corgitok
2016-06-27 13:14

Maskulism

Vad tycker ni om maskulister och varför maskulism finns? Är det bra eller inte enligt er?

Lite maskulism grejor: (kan vara dåliga källor)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskulinism

https://genusnytt.wordpress.com/

http://maskulinism.blogg.se/

https://www.flashback.org/t2420112

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Snuffles
2016-06-27 13:20
#1

Hahaha seriöst? Vad är det för rättigheter de inte har jämfört med kvinnor? 😃

tarantass
2016-06-27 13:45
#2

#1: att slippa vara macho kanske? Att få vara små, svaga och behövande,  sexuellt passiva, inga "riktiga män"… i vissa kretsar eller situationer att tilltros sina barn, få vara duktiga i skolan, få vara ostraighta, få vara justa mot kvinnor… med mera.

Precis som för kvinnor kan sådant förtryck komma från både det "motsatta" könet (om vi nu gör den traditionella förenklingen till två kön) och deras eget.

Vad som skulle behövas är en maskulism som inser att den kämpar på samma sida och för samma mål som feminismen. Den maskulism som hörs i Sverige brukar tyvärr vara fientlig mot feminismen – eller rättare sagt mot de allmänna misstolkningarna av den. De män som genomskådar det brukar vara feminister (och inget ont i det i mitt och många andras tycke) eller så att säga ensamarbetande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Hoseok
2016-06-27 13:56
#3

#1 Män påverkas av sexismen i samhället på ett och annat vis också. Som #2 säger så kan en man inte ha känslor, en man får inte ha på sig klänning, en man får inte göra mycket för då är han inte tillräckligt "manlig" och han utsätter sig för att bli överfallen eller liknande, för att han är sig själv.

Jag tror det bygger på tron att om en man beter sig "som en kvinna" så är han inte lika mycket värld. Därför påverkas män mycket också. 

Jag håller med #2 för övrigt. Hade dessa människor bara insett att vi kämpar för samma sak så hade det varit hur bra som helst, men istället blir det en fientlig sak av det.

tarantass
2016-06-27 14:02
#4

3: "Jag tror det bygger på tron att om men man beter sig "som en kvinna" så är han inte lika mycket värld. Därför påverkas män mycket också. "

Det tror jag med. Och det leder ju till att man som man måste förtrycka alla sidor som i ens tid och kultur anses "kvinnliga". Mer i vissa kretsar, mindre i andra, men ofrånkomligen så länge den könsvärderingen består.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
2016-06-27 15:06
#5

Finns ju några olika frågor att ta ställning till här. Ett par av dem (och min åsikt):

Är män offer för sexism? Ja, absolut.

Behövs en separat rörelse för skydda män from sexism? Troligtvis inte. 

Är det vad "maskulinism" handlar om idag? Nej, definitivt inte. 

Maskulinism (är det bara jag som tycker det låter helfel med "maskulism"?) verkar idag bara vara ett fint ord för anti-feminism. Frågorna som lyfts fram handlar mer om att bekämpa feminism än att värna mäns rättigheter (nej, det är inte samma sak och nej, motsvarande kan inte sägas om feminism och kvinnors rättigheter).

Skulle maskulinism kunna utvecklas till något mer lovvärt? Möjligen, men jag betraktar det som osannolikt eftersom de flesta vettiga människor nog är nöjda med att arbeta för män och kvinnors lika rättigheter inom den feministiska rörelsen.

Hoseok
2016-06-27 15:31
#6

#5 Väldigt bra sagt! Som många nämnt vid detta lag så är det hur bra som helst att mäns frågor lyfts fram, men det är inte det dessa rörelser faktiskt gör.

Annons:
tarantass
2016-06-27 15:46
#7

#5, om ordet: den där känslan beror gissningsvis på att man feltolkar "-in":et i "feminism" som den likalydande ändelse som man kan bilda adjektiv med. Men i "feminism" ingår den stavelsen i det latinska grundordet femina. Det heter ju "feminism", inte "femininism", som skulle ha varit härlett från feminina (maskulinum femininus, neutrum femininum), ungefär "kvinnlig". För "maskul(in)ism" är grundordet på samma sätt masculus, inte masculinus (-a, -um) som betyder ungefär "manlig".

På svenska tillkommer att ett femstavigt ord som inte är uppenbart sammansatt blir såpass otympligt att man kan befara att det kommer att förkortas. Då är det kanske bättre med en kortare form från början, när den dessutom råkar vara riktigare, än en okontrollerad förkortning som kan bli vad som helst.

Om saken: det finns en vettig maskulistisk rörelse i bl.a. USA, men jag har tyvärr inte koll på dess hälsa numera.

Jag har också träffat fler än en till större delen vettig man (och kvinna för den delen), som inte kan tänka sig att bli eller kalla sig "feminist" även om han (hon) kan genomskåda åtminstone en stor del av nidbilderna av feminismen, eftersom hen anser ordet för kvinnligt – diskussion lönlös. Det är naturligtvis en mental blockering, och jag skulle kunna satsa en slant på att den oftast bottnar i den omedvetna könsvärdering vi var inne på i #3 och #4. Men det är en liten blockering jämfört med många andra som de personerna inte har och kanske skulle de kunna fångas upp av en vettig "maskulism". Dock vet jag inte hur många de är.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Shadowone
2017-12-11 11:40
#8

Maskulism går ofta in i onödiga uppgifter så som småsaker som kan vara skrattretande som tillexempel när det kommer till folkmassa som i newyork när folk knuffar varandra eller råka komma åt varandra. Det är ju mänskligt. Vad gäller andra saker som hur individen ska vara gällande kön är en annan sak kanske. Men många maskulism saknar fortfarande resusher på problematiken eller det dom ens vill komma fram till när det gäller orättvisan. Sen kommer jag i håg att dom hade nån genusdebatt på svt där man säger att killar glöms bort nu för tiden på grund av nya system i skolan. Visst må man höra att killar struntar i skolan och prioriterar inte lika mycket som tjejer gör nu för tiden. Eller som många generationer tjejer har alltid gjort. Men sen berodde också på vilka lärare man hade. En lärare som anser vilka som skulle vara duktiga och vilka som inte skulle bli det. Det var svårt på den tiden att vara tjej. Men man gav aldrig upp trotts köns stympning eller könsdiskriminering. Men frågan kvarstår om dessa lärare inom skolan idag tolkar livet och könen mellan alla elever dom har???

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
2017-12-11 11:43
#9

#5 Tolka går det att göra. Men det är ytters sällan en man faller för sexism. Men bara när det kommer till könskultur som sexuella läggningar, som det värsta biten att kallas för bög. Även om det inte är fel att vara bög. Och så är det med alla sexuella läggningar.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
2017-12-11 11:46
#10

#8 Jag säger inte att alla killar struntar att i skolan. Det finns en del som vill utbilda sig och bli något. Även om det finns betydligt många som har andra tankar eller som helt enkelt ger upp.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

hankans91
2017-12-13 17:51
#11

Maskulism behövs som en mot pool för i den andan feminismen drar fram diskrimineras många män.

Shadowone
2017-12-26 17:06
#12

#11 En minoritet i så fall. Men sen kan det vara olika när det kommer till vanliga saker som mobbning och annat liknande.  Men det finns en sak som kanske skulle fungera. Maskulistisk självansvar. Det kan vara viktigt.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Persifone
2018-01-09 20:45
#13

#11 På vilket sätt diskrimineras män menar du?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
hankans91
2018-01-10 18:32
#14

#13 För att tänket inom feminism är väldigt ensidigt inriktat mot kvinnor. De säger att de pratar jämställdhet men det handlar alltid om att kvinnan far illa och att alla män är våldsamma. Feminster måste bli bättre på att se ur männens perspektiv för att få ett mer jämställt samhälle.

Persifone
2018-01-10 19:09
#15

#14 Feminism handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. Det är klart att det är inriktat mot kvinnor eftersom det är kvinnor som strukturellt förtrycks. Män utstår inte hat och hot på en strukturell nivå jämfört med kvinnor, så kanske dags att männen försöker se saker ur kvinnors perspektiv?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

hankans91
2018-01-10 19:54
#16

#15 Du skriver det som att det är enbart kvinnor som far illa och det är fel. Självklart har kvinnor haft det svårare men det är inte många män som förnekar det. Glöm inte att det finns många män som också mår dåligt i dagens samhälle.

JonasDuregard
2018-01-11 14:38
#17

#16 Se det som att kvinnor är det enda könet som är systematiskt förtryckt istället. 

Det finns inget systematiskt förtryck mot män, så en rörelse som jobbade mot sådant förtryck skulle liksom bara slåss mot väderkvarnar.

hankans91
2018-01-11 16:55
#18

#17 Kritisk till att man i många debatter bara angriper männens beteenden i jämställdhetsdebatten. Man kollar bara på männen det är så himla enögt och fyllt men dubbelmoral. Det funkar inte att bara att skylla allt på männen. Maskulism behövs så länge feminsterna är enögda.

JonasDuregard
2018-01-11 17:20
#19

Det där var ju inte direkt ett svar på det jag skrev, du upprepar bara sådant du sagt innan. 

Håller du med om att män inte är en förtryckt grupp?

hankans91
2018-01-11 18:20
#20

#19 Om feminister ska dra alla män över en kam så blir män förtryckta svar ja. Det råder just nu en sådan frispråkighet bland "extrem feminister" att de kan häva ur sig vad som helst och säga att "alla män är våldsamma"mm. Detsamma gäller dra aldrig alla invandrare över en kam för då är du rasist! Att vara manshatare är lika fult som att vara rasist.

Annons:
Shadowone
2018-04-17 23:34
#21

13# Jag menar det almänna biten som barn. Jag menar inte könsdiskriminering. Nejnej. Lyssna inte på hankans91 eller Jonasduregard. Jag har inte hunnit sagt mitt än.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
2018-04-17 23:47
#22

Förlåt allihopa. Jag var upptagen med jobbet. Jag återkommer igen om några dagar.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
2018-07-22 20:17
#23

#13, #14, #16, #17, #18, #19, #20. Det är ytters sällan en man diskrimineras på samma sätt som en kvinna blir. Generationens män i alla olika tider har ju oftas haft makten och på samma vis missbrukat makten och samtidigt behandlat många kvinnor som objekt på olika sätt. Kanske nån enstaka män i historien över hela världen har behandlat kvinnor med samma värde, med jämlikhet och jämställhet.. Det ända mobbningen som kan förekomma ibland är beroende vad många kan föreställa sig som en mobbning även om alla går inte på samma sak. Så det är ingen gemensam diskriminering män har i annat fall. Det är inte som många kvinnor som stöter på dessa gemensamma diskrimineringar.

Men i annat fall så kan man säga att maskuliniteten är tyvärr i dagens läge ett typisk kultur där man ska dräpa känslorna allt ska vara lugnt och ingen ska gråta, liksom denna machokultur som spelar sin roll som gör också det svårt för en som tyvär har fasnatt för sin uppfostran om att vara kille. Men det betyder inte att alla killar behöver vara macho. Alla kan vara det dom själv känner, men det är för få som blir det. man kan säga, 3/4 delar vill helst leva inom macho kultur medans 1/4 del vill leva på sitt sätt.

Ingen behöver hålla med mig. Men det är så det jag uppfattar. Sen om det är korrekt eller inte, är mitt minsta bekymmer.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
2018-07-22 20:21
#24

#15 Som du sa Persifone.Feminism handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. Det är klart att det är inriktat mot kvinnor, eftersom det är kvinnor som strukturellt förtrycks. Och jag håller med dig helt och hållet.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Persifone
2018-07-28 21:38
#25

#24 Tack :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: