Annons:
Etikettfeministiska-frågor
Läst 1673 ggr
[Klave]
6/29/16, 11:52 PM

Legalisera pepparspray

Annons:
Hoseok
6/29/16, 11:57 PM
#1

För som vi alla vet så löser ju vapen allting här i livet! Dummaste jag hört. Lika idiotiskt som vissa amerikaners "Jag har vapen i mitt hus för att skydda mig". Backfire är en större risk än att det faktiskt skulle hjälpa.

Klassiskt tankesätt att vi ska "beväpna" unga tjejer istället för försöka minska våldtäktskulturen.

Hoseok
6/30/16, 12:01 AM
#2

Som Sarnecki säger i artikeln så är det större risk att vapnet skulle öka risken för tjejerna än minska.

[Klave]
6/30/16, 12:41 AM
#3

Jag tror det skulle hjälpa kortsiktigt men inte långsiktigt. Just nu är det viktigaste att kvinnor kan känna sig säkra då man inte kommer kunna förändra kultur över en natt och speciellt inte i Sverige där vi har så många olika kulturer. Vapenlagar är väldigt intressanta och fungerar i praktiken olika bra på olika platser. Men mer vapen ökar inte dödligheten med vapen i ett land rakt upp och ner. Tex. I Sverige har ca 6.5 % av befolkningen vapenlicens. I Schweiz har ca 25% av befolkningen vapen. I Schweiz är det i genomsnitt 0.03% fler mord än i Sverige. På Island finns det ca 30 vapen per 100 personer. 2012 inträffade 0 mord med skjutvapen. Staten North Dakota har de slappaste vapenlagarna i USA. Vem som helst får köpa ett vapen och man får gå runt med vapen överallt. Trotts detta är staten på fjärde plats av minst dödsfall med vapen per capita.

FataMorgana
6/30/16, 11:01 AM
#4

Det finns ju lagligt försvarsspray som man kan köpa som fungerar på samma sätt som pepparspray men som inte innehåller chili. Bara som ett tips ;) Googla om ni vill.

Persifone
6/30/16, 4:33 PM
#5

Jag håller helt med Kneko.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
7/1/16, 10:59 PM
#6

Klave är nu avstängd från sajten på grund av upprepad rasism och antifeministiska tongångar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Hoseok
7/2/16, 3:28 AM
#7

#6 😃

KimE
7/3/16, 6:04 PM
#8

Blir alla med avvikande åsikter avstängda?

Ikajo
7/3/16, 7:30 PM
#9

#8 Nej. Men den här sajten är till för feminister, den ska fungera som en säker zon att kunna diskutera olika ämnen inom feminismen utan att bli attackerad. Därför har vi bestämt att uppenbara antifeminister inte är välkomna. De som kommer till sajten bara för att starta bråk är inte heller välkomna. Rasism har inte varit accepterat från början. Vi behöver inte acceptera att ständigt bli ifrågasätta och attackerade för att vi är feminister. Om du försöker anklaga oss på sajten för censur, då är du inte heller välkommen. Endast staten kan censurera. Jag har inte en skyldighet att släppa igenom och acceptera vad som än läggs upp på sajten. Men jag har skyldighet att se till att mina medlemmar känner sig trygga i att delta på sajten. Då blir det ovälkomna bråkstakar, som du själv, som får ta konsekvenserna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Kameratrollet
7/26/16, 11:39 AM
#10

#4
 Har du själv testat den lagliga "försvarssprejen"? Helt värdelös om nu inte syftet är att måla förövaren. Dessutom går färgen att tvätta bort med alkogel om man får det på hud.

FataMorgana
7/26/16, 12:07 PM
#11

#10

Nej det har jag inte gjort och jag hoppas att jag inte behöver göra det heller. Men jag funderar på att skaffa mig något till självförsvar ifall om…. Läste att det finns olika sorters lagliga försvarsspray och att inte alla är med färg. Så något annat måste ju dessa göra än att måla förövaren? Har du bättre tips? Jag tycker det är synd att pepparspray inte är lagligt.

Kameratrollet
7/26/16, 1:12 PM
#12

Nej, jag har inte bättre tips. Jag har testat flertalet "försvarssprejer" och där är väl en som t.o.m. luktar gott, eukalyptus. Den sista jag fick i ögonen när vinden vände sved lika mycket som vatten. Alkogelen sved mer för att få bort det.

Ikajo
7/26/16, 3:43 PM
#13

Personligen tror jag det är effektivare att träna typ aikido eller jujutsu, utöver att båda är bra försvarssporter (särskilt aikido som är enbart en försvarssport) så får man motion samtidigt. Om man nu vill kunna försvara sig på något vis även om det är synd att det ska behövas. Jag tränade själv aikido i tonåren, även om det var för nöjes skull.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Ikajo
7/26/16, 3:48 PM
#14

Jag hittade ett exempel på aikido. Det smidiga med aikido är att du vänder din motståndares energi mot dem så det spelar ingen roll hur stor eller stark de är. Ju mer kraft de använder, desto lättare kan du använda en teknik mot dem.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

FataMorgana
7/28/16, 2:11 PM
#15

 Ja aikido låter ju väldigt bra. Men tyvärr har jag själv ingen möjlighet att gå på en kurs och lära mig det 😕. Ett bra tips i alla fall 🙂

razzel-sazzel
10/25/16, 7:00 AM
#16

Ja, jag tycker att det ska lagligt när våldet sprider sig mot kvinnor.  Fick ett tips att man kan använda hårspray och vissa märken har en liten tub som man lätt kan hålla i handen.  En kvinna i 67-årsåldern åkte fast nyligen då hon hade köpt pepparspray i Norge där det är tillåtet. Ingen dör ju av pepparspray.  Stålkulor i handen att skicka i fejset och sen en lämplig spark där det gör bäst "nytta". Kanske en paintboll-pistol. Det har faktiskt jag funderat på. Vet inte om det är lagligt utanför banan.

KimE
10/25/16, 9:22 AM
#17

Ni får väl skaffa handgranter de går under lagen för fyrverkerier i stället för olagliga pepparsprejer som går under vapenlagen ;)

Upp till toppen
Annons: