Annons:
Etikettårets-sexist
Läst 2306 ggr
Corgitok
2016-08-11 21:29

Orkar inte med detta

Det är så jobbigt att vara på Youtube 2016. Dagligen är det folk som skriver "Jävla feminister" "Du är säkert feminist för att du säger så" "Tjejer har samma rättigheter som killar" "Killar är mer utsatta än tjejer"  "Feminazi" Snälla någon!? Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Vi är inte klara än!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Corgitok
2016-08-11 21:33
#1

Någon som har bra länkar?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Ikajo
2016-08-11 22:22
#2

Till vad ☺

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JohanLi
2016-08-15 13:32
#3

Förstår inte ditt inlägg. Youtube kollar man väl på videos på? Menar du att du ser på videos där medverkande är anti feminister?

Accalia
2016-08-17 23:49
#4

#3 kommentarerna under videos är fyllda av massa hat nu för tiden

[VCG1997]
2017-01-03 00:36
#5

Det är viktigt att komma ihåg att otroligt många som kommenterar videoklipp på youtube är nättroll och mest är ute efter att provocera. Nu vet ju jag dock inte vilket videoklipp det i denna fråga handlar om och det finns ju extremistiska feminister som också provocerar. Och juridiskt sett så har kvinnor och män precis samma rättigheter och skyldigheter idag. Det är viktigt att respektera varandra så pass att man inte kommer med personangrepp men jag tycker inte att du ska bli upprörd över att en diskussion om sakfrågor förs. Jag är en tjej och är inte feminist just för att jag anser att kampen är vunnen. Vi har uppnått jämställdhet och feminism behövs inte längre enligt mig då. Så länge man håller debatten på denna nivå så är det inget problem. Däremot så är dem bara idioter eller nättroll ifall dem kommer med kränkande ord och personangrepp. Det är viktigt att respektera dock att alla andra inte tycker som du.

Ikajo
2017-01-03 16:34
#6

#5 Det finns en skillnad mellan formell jämställdhet och informell jämställdhet. På papperet har vi (i Sverige) jämställdhet. Rent juridiskt. Men jämställdhet handlar om långt mycket mer än den juridiska jämställdheten. Den hjälper nämligen inte när vi inte är jämställda i praktiken. Vi är inte jämställda på det informella planet. Den bit som inte handlar om lagar. Det är mycket svårare att nå informell jämställdhet för den kräver mycket mera av oss som samhälle och som individer än formell jämställdhet som bara kräver jämställda lagar.

Exempel på informell jämställdhet är uppdelningen av arbete i hemmet, skillnaden i barnuppfostran baserat på barnens kön, tillämpning av lagar som drabbar båda könen, könsroller, skuldbeläggande av kvinnor som har sex, sexuellt våld, våld i nära relationer och de låga lönerna i kvinnodominerade yrken. Det här är bara en bråkdel av alla de områden där vi ännu inte har uppnått jämställdhet. Tyvärr är det omöjligt att komma åt de här problemen genom den formella makten, genom lagar och regler. Det hjälper inte att våldtäkt är olagligt om ingen blir dömd. Det hjälper inte att det är olagligt att slå din partner om hen gör det i alla fall. Det går inte att göra lagar om barnuppfostran. Att använda lagar för att höja lönerna i kvinnodominerade yrken. Du kan inte skapa lagar som gör att kvinnor och män gör lika mycket av det obetalda arbetet. Ingen lag kan stoppa slutshaming.
Det här är mycket svårare problem att komma åt. Många av dem kräver att vi som människor ändrar på sättet vi tänker och agerar. Vilket många tycker är jobbigt och svårt. Det är inte kul.

Något många har svårt att ta till sig är det faktum att även i en saklig diskussion så finns det sådant som rätt och fel. Om du har en åsikt om något men din åsikt är baserat på något som inte är sant, då spelar det ingen roll hur mycket du argumenterar för din åsikt - du har ändå fel. Detta är inte begränsat till feminism. Det har blivit vanligt inom många områden att folk blandar ihop sin åsikt med fakta och börjar framställa sin åsikt som fakta.
Som du själv säger, du tycker vi har uppnått jämställdhet. Tyvärr finns det både forskning, statistik och mycket verkliga exempel som visar att du har fel. Vi har inte uppnått jämställdhet. Tyvärr spelar det ingen roll hur mycket du argumenterar för motsatsen eftersom din åsikt i det fallet är baserat på något som inte är sant. Och detta är tyvärr allt för ofta verkligheten för de som diskuterar feministiska frågor, de baserar sina åsikter på fakta men det gör inte deras meningsmotståndare. Och då blir det fel.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Shadowone
2017-12-11 12:03
#7

:(

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
2017-12-11 12:11
#8

#5 Håller med.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Upp till toppen
Annons: