Anti-rasistisk feminism

Segregerad förort

2016-09-29 20:23 #0 av: Cameron

Tröstlöst har jag försökt föra en debatt om vad verklig är feminism i och för människor i segregerad förort.



Det finns nämligen bara två saker som berör när det kommer till människor i segregerad förort. Förekomsten av religiöst förtryck ( läs muslimska män som försvarar till näbbar och klor rätten att vara  som män den självklara överheten inom familjen och naturligtvis inom klanen)

Eller stenkastande bilbrännande ungdomar . Varvat med de verkligt kriminella gängbildningarna och krigen dessa emellan.
Men är detta verkligen det enda en människa speciellt en kvinna människa har att slåss mot i en segregerad förort`? Är det bara detta som stör ögat och måste få aktiva feministers stöd?

Inledningsvis vill jag klart och tydligt deklarera att jag har intet som helst intresse av att vare sig relativisera eller trivialisera det ovanstående. Jag vill bara belysa att problemet har så många fler nyanser.

Problemet i segregerad förort är FATTIGDOM . Hur mycket man än får bukt med hederskulturer,  hedersvåld och kriminalitet så kommer detta kvarstå. Vi vet att oavsett ursprung så händer detta att så snart någon får bättre ekonomiska villkor så lämnar man förorten för något mer attraktivt område. Även om standarden och kvaliteten på god infrastruktur är sämre än i den förort man lämnat så lämnar man. DE som då blir kvar är de som inte har råd  med att bo på andra platser . Så enkelt är det och så komplicerat är det.

Det spelar ingen roll hur många miljarder man kastar in i förorten när de pengarna ändå aldrig regnar på den vars privatekonomi är ett enda stort hål  av ingenting.

I Norra Biskopsgården I Göteborg ett av de områden som allt som ofta är i medians fokus som ett totalt av kriminalitet underställt område. Där bor totalt 4720 människor av dem har 57, 4 % utländskhärkomst. Så även om  anser att det är totalt orimligt att tro det så kan man ju räkna på det.
Lever  i runda slängar 2500 människor i  Biskopsgården under hederskultur och är helt eller delvis offer för hedersvåld . Eller medlemmar i något högkriminellt gäng. Det borde låta för varenda människa synnerligen otroligt att det är så.



Medan 2220 det inte med utländsk härkomst  personer som av ideologiska skäl och inget annat väljer att bo kvar där för att de tror på integration och vill sätta sina ord där deras handling är.

Hur många av Norra Biskopsgårdens 4720  skulle lämna området om de bara fick en annan chans?
Det vet jag inte och det vet nog ingen men med den utvecklig det varit den senaste tiden så är det högst troligt i alla fall mer än 50 % . Så klart här gissar jag bara. Den viktiga frågan är dessutom egentligen varför de inte gör det då? Jag har min egen teori. Det handlar om . Men inte heller det är det viktiga . Det enda viktiga är hur lever och växer alla de barn som bor i Norra Biskopsgården upp. Vilken blir deras självbild. Hur klarar sig de ensamstående föräldrarna att ge sina barn inte bara en självbild utan även en vettig förutsättning att inte bara bli sin egen självuppfyllande profetia. Hur ska de hävda sig och kunna ta plats i framtiden.

Hur kan detta inte vara en feministisk fråga som förtjänar sin egen mässa ?  Hur ska vi som feminister hantera att i framtiden har vi inte bara en generation av människor som kommer ur de sämsta socioekonomiska förutsättningar som dessutom ska slå sig fram i ett patriarkaliskt samhälle.  Som inte bara är kvinnofientligt, det är rasistiskt, klassindelat och rejält uppfyllt av vissa förväntningar om hur uppväxten varit och hur mer eller mindre utsatt individen varit för ett religiöst, hederskulturellt eller extremt patriarkalt förtryck. 


Allt för att det vi fokuserade på för barn, ungdomar och kvinnor i segregerad för ort var hedersförtryck och varför bränner de bilar?  Allt medan allt det andra pågick för fullt och faktiskt var verkligheten för majoriteten.

Alla dessa människor vars enda sparkapital en vecka före barnbidrag, bidrag eller lön var en kasse pantflaskor. Eller att man har en snäll vän eller släkting som kan låna ut ett par hundra. De vars främsta förtryck är fattigdomen inget annat. De som lever i hedersförtryck och trakasserier från kriminella gäng som hämtar all sin näring att existera i fattigdom

När blev det en totalt bortglömd feministisk fråga. Där lika villkor och rättigheter oavsett kön är fundamentet? 

Anmäl
2016-09-30 18:09 #1 av: Ikajo

Jag skulle inte säga att det är en bortglömd fråga. Däremot överskuggas debatten så kraftigt av rasistiska tongångar att alla försök att nyansera frågan dränks. Varav du själv nämner några av dessa saker. Men du hjälper dem inte genom att försöka lägga skulden på feminismen. Du har all möjlighet att hjälpa dem. Istället för att klaga på att ingen annan gör det.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anmäl
2016-09-30 18:32 #2 av: Persifone

Håller med och som Ikajo skriver utnyttjar gärna rasister just dessa utsatta människor för att sprida sitt hat.

Sedan förstår jag dock inte hur det här kan vara en (enskild?) feministisk fråga?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Anmäl
2016-10-01 23:58 #3 av: tarantass

Håller med Ikajo och Persifone.

Vill sedan påpeka ett statistikfel: "utländsk härkomst" och "lever under hedersförtryck" är inte samma sak.

Kan också nämna vad det aldrig i de här sammanhangen brukar vara någon annan än jag som nämner, underligt nog – inte ens där det finns flera som minns 60-talet eller tidigare:

välkommen till underklassen. Vi har idag i Sverige vant oss av vid tanken att det ens kan finnas en underklass av inhemskt ursprung. Men för bara femtio år sedan var det nästan hela underklassen. Och många av de problem som idag tillskrivs "främmande kulturmönster" var precis desamma då. Vilket ger skäl att tvivla på att de beror på "främmande kulturmönster" idag heller – även om både kulturkrockar som de drabbade aldrig får någon (korrekt och icke hatfylld) förklaring på är ett förträffligt sätt att fördjupa problemen och göra dem bestående, liksom det faktum att folk hålls utanför samhället på grund av sitt ursprung och på grund av negativa förväntningar på  grund av deras ursprung.

I viss mån gäller detta till och med hederskulturen. Även om det är länge sedan den var lika våldsam hos oss som i de fall från Mellanöstern som har gjort den känd hos oss har vi den också, och på 60-talet och tidigare var den starkare än idag. Omvänt är den bara några generationer gammal hos många folkgrupper i Mellanöstern som har den idag, där det har varit en fråga om status att anamma storsamhällets värderingar, och många från Mellanöstern har också mycket modernare värderingar än vi svenskar brukar tro – vi som så gärna tillskriver oss själva monopol på modernitet.

Så om man i den svenska debatten hade velat hitta mötespunkter i stället för att söka största möjliga konfrontation hade det funnits mötespunkter att hitta.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-10-02 11:05 #4 av: hankans91

Det är inte feminismens fel att förorter är som de är det är socialdemokraternas och moderaternas. Men tyvärr står nog Fi feminsterna handfallna i hur man ska handskas med folket i förorterna som bryter deras mönster om jämställdhet och kvinnligarättigheter osv. Fattigdomen kommer alltid att bestå i förorterna men brottsligheten i förorterna måste man kunna sänka. Jag finner bara en lösning hårdare straff mer lagar och regler det ska inte kunna löna sig att göra brott. Vi behöver även fler poliser i Sverige för att kunna handskas med förorterna.

Anmäl
2016-10-02 14:39 #5 av: tarantass

#4: Bra att du inte använder feminismen som syndabock, men F! och feministerna är inte heller samma sak.

Sedan kan man ju fråga sig när bara piska och ingen morot någonsin har hjälpt folk som redan är så trängda att de inte kan tillgodose sina grundläggande behov. Tänk dig själv i den situationen – till exempel att du har personliga problem som gör att du inte kan jobba och allt du får höra i vården är "skärp dig, se till att se vårdad ut och ge dig ut i arbete, annars blir det finkan".

Det är inte ens svårt att komma på saker man kan förbättra i underklassens eller invandrarnas situation. Även om man kan få en annan bild när man läser det som dominerar på nätet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-10-04 16:37 #6 av: hankans91

#5 Att du är sjuk och inte kan jobba är ju en sak. Sjuk eller inte alla kan bidra med något för att göra samhället bättre. Men att begå brott är en helt annan grej. Begår folk i förorterna brott så blir de bara ännu mer segregerade och de gräver i sin tur utanförskapet ännu djupare. Sen blir det även illa för många invandrare då det bor många invandrare just i förorterna om de begår brott för då sprids fördomarna ännu mer om utländska. Så i sin tur blir även de invandrare som vill göra rätt för sig drabbade av fördomar för att det är stor andel brott i förorterna. Vi behöver mer poliser i Sverige!

Anmäl
2016-10-04 17:39 #7 av: tarantass

#6: ser inte svaret i det inlägget. Det är inte jag som ifrågasätter behovet av hjälp för att t.ex. häva fördomar, det är det du som gör när du ensidigt förspråkar piska och ingen morot.

Hade du skrivit

"fler poliser och då inte minst närpoliser som satsar på positiv kontakt med de unga innan de börjar begå brott; fler och bättre kontrollerade ungdomsgårdar och andra aktivitetscentra, även för särgrupper som män (för att motverka machoanda, inte odla den) respektive kvinnor; stöd till progressiva moskéer och muslimska föreningar och indraget stöd, kanske varifrån det än kommer, till fundamentalistiska (och motsvarande för kristna samfund); morötter för att få riktigt bra lärare och annan personal till skolorna; vuxencentra för samhällsinformation (också de med "högprofilpersonal"); information om vad könsförtryck och könsstympning faktiskt konkret innebär (vilket har konstaterats få många unga män att ompröva sin inställning) inklusive undervisning i att analysera sådant som "heder" och visa på fler banor man kan tänka och fungera i; varför inte lajv- och dataspel för att hjälpa folk att sätta sig in i andras situation såväl som i det svenska samhället; enklare villkor för småföretagande plus information om och stöd till detta; kanske enklare villkor för att sätta in repressalier mot svenska arbetsgivare som har visats förbigå sökande med "fel" namn"

med mera – eller någon koncentrerad version av det – hade det varit en helt annan sak.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.