Annons:
Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 643 ggr
Ikajo
9/30/16, 6:15 PM

Jämställdhet i skolan

Det här med jämställdhet i skolan är någonting som vi aldrig pratar om, även om det var uppe på tapeten förut i förhållande till religiösa friskolor. Men det är sällan man hör en diskussion om hur jämställdheten i skolan rent konkret ser ut och hur man ska jobba för att främja den. Givetvis är det skillnad från skola till skola men det finns ändå exempel på hur bland annat flickor upplever sexuella trakasserier så gått som dagligen. Dock har trakasserierna normaliserats till den grad att flickorna tar den mer eller mindre för given.
Nu jobbar jag själv i en skola men det är en mycket liten skola med ytterst små klasser så det är mycket lättare att hålla uppsikt över vad som händer och agera när det händer. Men i större skolor med många elever kan det vara svårare att fånga in. Särskilt när det inte handlar om fysiska trakasserier.

Vad är era erfarenheter av skolan och jämställdhet? Saknas det en debatt om skolan och jämställdhet?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
[postmortum91]
10/9/16, 1:43 AM
#1

Verkligen! Det som nu hände 9 åringen är tyvärr inte ovanlig att pojkar sexuellt trakasserar flickor. Jag blev nerknuffad på backen som 11 åring och juckad på av en kille. Som en våldtäktscen fast med kläder

[postmortum91]
10/9/16, 1:45 AM
#2

Det har dock sett ut så här i alla tider verkar det som. Vet fler äldre kvinnor som berättat liknande berättelser om deras skoltid

Upp till toppen
Annons: