Annons:
Etikettallmänt
Läst 1888 ggr
setfree
2016-11-25 10:11

Starka kvinnor i Sverige

Påven uttryckte sig nyligen angående starka svenska kvinnor. -Svenska män letar utomlands efter en fru eftersom svenska kvinnor är för starka.

Stämmer det med era erfarenheter att svenska män blir skrämda av starka kvinnor?

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-25 10:20
#1

Har ingen personlig erfarenhet (eller konkret fakta), men det kan nog ligga något i det uttalandet. Enligt min uppfattning.

Ikajo
2016-11-25 10:52
#2

Varför skulle svenska män bli rädda för svenska kvinnor? Och vad är det i så fall männen letar efter hos utländska kvinnor? Total och fullkomlig underkastelse inför mannens vilja? Det var ett dumt sätt att uttrycka sig och speglar påvens kvinnosyn att han ens väljer att säga en sådan sak. Svenska kvinnor vet för det mesta sitt egenvärde. De allra flesta svenska män uppskattar faktiskt detta. Annars skulle ingen svensk vara gift med en annan svensk (oavsett om man har rötter i Sverige eller inte. Nykomna svenskar är fortfarande svenskar).

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Hayabusa]
2016-11-25 10:56
#3

Är inte andelen singelhushåll i Sverige ovanligt högt? Rätta mig om jag har fel.

Sommarek
2016-11-25 11:17
#4

#3 Fast det kan ju lika gärna ligga hos männen, om man säger så.

Jag tycker att uttalandet speglar en unken syn på båda könen, även på män, som tydligen inte kan klarar av att umgås med en intelligent, tänkande varelse om den har snippa istället för snopp. Visst gör dom det! Att sedan påven själv kanske inte kan, är väl en annan sak. Inom katolicismen föredrar man ju överlag att folk är mjäkiga mähän som inte tänker själva.  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
2016-11-25 11:30
#5

#4 Absolut kan det vara så. Sverige anses vara ett synnerligen individualistisk land vilket kanske speglar situationen. Om det sedan har med "snopp eller snippa" att göra, det vet jag inte. Svenska män klarar kanske inte av att leva ihop med någon, alldeles oavsett?

setfree
2016-11-25 11:36
#6

Vad har ni själva för erfarenhet? Många som skriver här är väl starka kvinnor?

Att påven tycker något är kanske inte det viktigaste. Han styr ju inte över oss om vi inte vill.

Jag är mer nyfiken på era egna erfarenheter.

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-25 11:50
#7

#6 Som sagt, har ingen direkt egen erfarenhet. Men tydligtvis ökar andelen kvinnor som kommer till Sverige för att leva med en svensk man. Av olika skäl, givetvis. 

Min granne (familj) är av annan härkomst än svensk och när vi umgås så är det inte som när jag själv var sambo. De har ett annat förhållande.

Sommarek
2016-11-25 12:56
#8

#6 Jag har som tur var aldrig haft det problemet, och då har det oftast ändå varit jag som varit akademiker etc. i förhållandet. Tror inte jag hade valt en man om han hade haft problem med självständighet.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
2016-11-25 13:07
#9

#8 Kanske precis där skillnaden ligger?

Ikajo
2016-11-25 17:25
#10

#7 Importen av kvinnor från framförallt asiatiska länder är ett stort jämställdhetsproblem. Kvinnorna är ofta fast i ohälsosamma relationer och lever under konstanta hot om att bli utvisade. Det handlar ofta om kvinnor från fattigare länder och familjer som gifter sig med en utlänning ihop om att få ett bättre liv. Så det handlar sällan om kärlek.

#6 Jag har varit singel i många år men det beror inte på att män blir avskräckta för att jag är stark. Det beror på att jag personligen inte har varit särskilt intresserad av att hitta någon. Däremot så känner jag många kvinnor som är gifta eller lever med en sambo. De är samtliga starka, självständiga kvinnor som uppenbarligen inte haft några problem med att hitta en partner som inte blev rädd.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Hayabusa]
2016-11-26 09:18
#11

#10 Det är det säkert, men i fallet med min granne så rör det sig inte om en "importerad fru". Hela familjen har samma ursprung. Nu är det inte min sak att "nosa" i deras relation, men jag upplever inte att kvinnan i fråga är olycklig eller är utsatt för något olämpligt. Inte är det heller min sak att lägga sig i hur de lever. Värderingar och inställning till familj är olika, helt enkelt. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Undrar vad som ligger till grund för påvens uttalande? Eller var det endast något som dök upp, så där i förbifarten? Personligen tycker jag att det är positivt att det finns starka kvinnor, det kan inte ses ses som något negativt. Här Sverige ser vi det (positiva effekter) inom flera område. Att Sverige har en stor andel ensamhushåll är kanske ett större bekymmer och då inte för att människor "ska-bo-ihop-enligt-normen" utan för att vi möjligen fjärmar oss från varandra.

setfree
2016-11-26 10:27
#12

Ska vi tolka era svar som att Sverige är ett jämställt land? I alla fall när det gäller relationer.

[Hayabusa]
2016-11-26 11:01
#13

#12 Personligen lutar jag mer åt att Sverige är individualistiskt & sekulärt - sett ur ett större perspektiv. Jämställt? Nja, inte helt & hållet.

Annons:
KimE
2016-12-04 18:42
#14

#10 Jag tror de flesta asiatiska kvinnor som kommer till Sverige numera har en god uppfattning om vilka regler och rättigheter som finns i Sverige och har vänner eller släktingar boende i Sverige redan.

Jag mötte Thailändska par(och Taiwanesiska, Japanska, Indoneser) efter Kungsleden i somras så turismen verkar ha börjat gå åt båda hållen.

Upp till toppen
Annons: