Annons:
Etikettallmänt
Läst 1155 ggr
[NeferNefer]
2017-07-12 07:08

Fotbollssnack ...

Som vanligt. Karlfotbollen spelas på stora arenor, trots att det tydligen inte går så bra för dem, medan damfotbollen skördar lagrar och av allt att döma har guldchans, men måste spela på små arenor ändå. 😕

https://www.etc.se/inrikes/landslaget-har-guldchans-men-far-de-mindre-arenorna

https://www.etc.se/kronika/sluta-behandla-vuxna-kvinnor-som-sma-barn

Annons:
[Göteborgaren]
2017-07-12 08:09
#1

Som vanligt?

Är väl intresset som styr, 3 matcher av 33 matcher är slutsålda. 

Det finns så mycket som 90% kvar av biljetterna till vissa matcher under EM.

Menar ni att man ska spela i en arena som tar 50.000 när det kommer max 8-9000? det kommer ju inte gynna damfotbollen istället blir det färre som går. 

Inte heller har ni frågat spelarna. Dom själva vill spela på arenor som ger mer tryck alltså folk som sitter tätt.

Stora arenor kostar hög hyra då måste man minst ha 30.000 sålda biljetter. Alltså måste ni få tag på 20.000 människor till vissa av dessa matcherna. Börja med att åk och titta på matcherna då istället för att klaga!

Ikajo
2017-07-12 16:31
#2

#1 Herrfotbollen marknadsförs hårdare och har mer ekonomisk backning än vad damfotbollen har. Trots att damlaget har gjort bättre ifrån sig än herrlaget är det ändå många klubbar som lägger mer pengar på herrlaget än damlaget. Det är klubbarnas ansvar att stötta och marknadsföra sina lag.

Även TV och radio har en inverkan då det är vanligare att herrarna, oavsett sport, får skärmtid gentemot damerna, oavsett sport, som får avsevärt mindre. Det skapar också en obalans i allmänhetens intresse och gör att kunskapen om damernas sporter, matcher och turneringar saknas. Svårt att skapa intresse för något människor inte vet om att det finns.

Sedan har vi givetvis alla dessa karlar, för det är främst män, som tar för givet att det inte är värt att titta på damernas idrott och att kvinnor automatiskt är sämre atleter. Det var först när svenska damlandslaget började ta guld som de också började få medialt utrymme. Men de har också fått mer trakasserier och hot, främst av sexuell karaktär, än vad en herrlag får.

Så se över din egen attityd innan du anklagar människor för att klaga. Sannolikheten är att du är en del av problemet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Göteborgaren]
2017-07-12 16:54
#3

#2 

Herrfotbollen marknadsförs hårdare och har mer ekonomisk backning än vad damfotbollen har. Trots att damlaget har gjort bättre ifrån sig än herrlaget är det ändå många klubbar som lägger mer pengar på herrlaget än damlaget. Det är klubbarnas ansvar att stötta och marknadsföra sina lag.

Det är väl intresset som styr eller? Om du inte har publik på damfotbollen så finns det inga intressen från sponsorer. Hur många matcher har du gått på i damallsvenskan eller när damlandslaget spelar? Damllsvenskan lockar under 1000 personer varför är du inte på plats och stödjer dom? Herrarna jobbar stenhårt med att locka publik till sina matcher det går inte att sitta hemma och tro att man kan påverka damfotbollen!

Även TV och radio har en inverkan då det är vanligare att herrarna, oavsett sport, får skärmtid gentemot damerna, oavsett sport, som får avsevärt mindre. Det skapar också en obalans i allmänhetens intresse och gör att kunskapen om damernas sporter, matcher och turneringar saknas. Svårt att skapa intresse för något människor inte vet om att det finns.

 SVT sänder damallsvenskan och TV sänder dam-EM. 

Sedan har vi givetvis alla dessa karlar, för det är främst män, som tar för givet att det inte är värt att titta på damernas idrott och att kvinnor automatiskt är sämre atleter.

Så man ska alltså tvinga män till matcherna? Jag trodde vi bodde i Sverige och inte i Nordkorea. 

När tänkte du börja gå på damlandskamper och köpa årskort till damallsvenskan? Jag har sett ett 30-tal damallsvenskmatcher och dam-EM och VM på plats. 

Det var först när svenska damlandslaget började ta guld som de också började få medialt utrymme. Men de har också fått mer trakasserier och hot, främst av sexuell karaktär, än vad en herrlag får.

VA? Det märks att du aldrig följt damfotbollen för media har skrivit om damfotbollen sen den startade.

[Hayabusa]
2017-07-26 13:02
#4

#1 & #3 Instämmer helt & hållet.

[Hayabusa]
2017-07-27 08:39
#5

Igår spelades en riktigt bra match mellan Frankrike och Schweiz. Frankrike som är en av favoriterna till EM-titeln lyckades, trots 1 rött kort, spela 1-1 och ta sig till kvartsfinal. Matchen visades på SVT och det är, i vanlig ordning, 45 minuters uppsnack. Bra och spännande match, men…6.711 på läktarna vittnade om att att det inte hade behövts en större arena. Det var dessvärre gott om tomma stolar.

[Hayabusa]
2017-07-28 09:45
#6

Kvartsfinal!!! Är ni laddade? Vad tror ni, hur går det?

Matchen sänds på SVT2 med start 17.00, en hel timmes uppsnack innan matchen blåses igång. Personligen tror jag att Nederländerna blir för svåra, men håller givetvis på de gul/blå.

Annons:
[Hayabusa]
2017-07-29 19:55
#8

Bara att gratulera De Oranje till en välförtjänt seger.

[Hayabusa]
2017-07-30 11:06
#9

Väntar på att ETC ska summera landslagets insats i EM. Samt hur de ser på den fortsatta turneringen, många spännande  matcher väntar runt hörnet.

hankans91
2017-08-06 18:40
#12

#0 Det är nog ingen bra idé att spela på lika stora arenor som herrarna gör om det inte kommer publik till det. Men istället för att se allt negativt så tycker jag att intresset och mer publik har kommit till dam-fotbollen de senaste åren. Sen tycker jag att man måste våga ha lite ny tänkande i damfotbollen för att göra den bättre. Tex varför ska de spela med lika stor boll som herrarna när damerna har mindre fötter? Varför ska målet var lika stort när damer inte är lika långa? Måste de spela på lika stor fotbollsplaner som herrar? För om man gör dessa förändringar är jag säker på fotbollen blir bättre och mer underhållande och summa summarum mer publik.

[Göteborgaren]
2017-08-06 19:40
#13

#12 Plan, boll och hur stora målen är inget man ska ändra på det skulle försämra damfotbollen

Att vissa i denna tråd skyller på att män inte går på damfotboll medans dom själva gör exakt samma sak är pinsamt. Jag har sätt fler män än kvinnor på vissa matcher i Damallsvenskan.

Annons:
hankans91
2017-08-07 17:09
#14

#13 Där är jag av annan åsikt en mindre boll gör nog så att de kan skruva bollen bättre likt herrar sen får de även bättre tillslag på bollen om den är mindre. Då tjejer inte är lika långa som killar kan även ett mindre mål passa deras räckvidd mer. När det gäller planen så rör sig killar mer under en match och en mindreplan skulle göra deras positionsspel bättre. #13 Håller helt med dig att många kvinnor klagar på dålig publik. När det ändå är mer män på deras matcher än vad det är kvinnor. Sen i slutändan får män skit kastat på sig för att vi inte går på deras matcher när det är lite kvinnlig publik där.

[Göteborgaren]
2017-08-08 22:07
#15

En mindre boll ger en högre bollbana och många tjejer skulle få problem att hålla bollen lågt vid skott. Och minskar man målen så måste straffområdet minskas och hur löser du det vid konstgräsplaner?

Det gjordes en utredning i Norden för 7 år sen om att minska bollen men röstades ner. Sen anser även FIFA och UEFA att det inte behövs.

KimE
2017-10-15 12:33
#16

"Även TV och radio har en inverkan då det är vanligare att herrarna, oavsett sport, får skärmtid gentemot damerna, oavsett sport, som får avsevärt mindre."

Det är större chans att jag ser en dammatch än en herrmatch då SVT inte har råd att köpa in de dyrare matcherna.

Upp till toppen
Annons: