Annons:
Etikettpolitik
Läst 1646 ggr
Joel95
2017-08-21 05:58

Politik

Till er som tänker rösta på F! Läs om deras politik och vad deras parti tycker skulle fungera bäst för att ge till exempelvis hur de anser att Sveriges invandringspolitik borde fungera är det som att partiet styrs av dagisbarn. Att göra Sverige till ett öppet land vore katastrof. Hur ska de då kunna lösa Sveriges bostadsbrister, de totalt respektlösa pansionärs lönerna, hur uppenbart det är att det kommer att krävas lönesänkningar för att kunna fortsätta med att hålla Sverige öppet, vilket skulle leda till ännu större arbetsbrister, på grund av att man inte skulle kunna försörja sig i det här landet längre. Och att dessutom ändra på dagens arbetsrutiner från 8 timmar till 6 timmar är ju absurt om vi ska kunna fortsätta att ta oss framåt. Framförallt i en sådan miljö som F! tycker vi ska leva i. Så jag rekommenderar till alla som läser detta: Välj inte ett parti som utför något som de inte inser vad det orsakar för konsekvenser i det svenska samhället. Jag syftar främst på en hastig överbefolkning, som leder till andra katastrofala konsekvenser. Och snälla, uppfatta inte detta som rasism, jag vill bara att alla ska ha råd med tak över huvudet

Annons:
Persifone
2017-08-22 11:45
#1

Nu är F! alldeles för liberala för min smak. Men hur menar du att 6 timmars arbetsdag skulle vara absurt?

Att sätta invandrare mot pensionärer är en otroligt ful retorik. Vi har pengar i Sverige, de är bara i fel fickor. Vi behöver högre skatter för de som sitter på pengarna.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Joel95
2017-08-23 15:41
#2

Jag syftar mest på att det inte vore bra för de extrema bostadsbristerna vi har. Och om vi börjar med att jobba i sex timmar kommer det garanterat att leda till ännu längre fördröjningar inom nybyggen. Och som du vet är det är arbetsbrist inom många yrken just nu, och en utav dem är hantverkare/ byggare

Persifone
2017-08-24 20:25
#3

En anledning till att vi har bostadsbrist är att företag inte tjänar pengar på att bygga billiga hyresrätter och istället väljer att bygga dyra bostadsrätter. Vi behöver fler lägenheter som miljonprogrammen. 

Anledningen till "fördröjning" av byggprojekt är inte relaterad till antal arbetare utan till vinstintresse. Varför tror du det är arbetsbrist samtidigt som så mycket bör göras? Vinstintresse heter det.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

hankans91
2017-09-03 12:48
#4

#3 Vill du verkligen ha fler miljonprogram? Miljonprogrammen byggds förr för att Sverige behövde arbetskraftsinvandring. Men idag är miljonprogrammen fyllda av segregation, utanförskap och arbetslöshet. Är det fler sådan områden du vill Sverige ska bygga #3?

Att Sverige har fått brist på arbetare inom vissa områden är tack vare migrationen och det är inte positivt då Sverige får mycket flyktingar ifrån u-världen som saknar utblidningar för den svenska arbetsmarknaden. Detta gör det hela svårt då man behöver utbildningar inom vården, byggbranschen, förskolan och skolan mm.

Nu blir det självklart ditt svar vi löser detta igenom utbildningar för de nyanlända. Men hur ska de nyanlända kunna lära sig en utbildning när de inte ens kan engelska? Vilka ska utbilda dom när vi får brist på lärare?

Sverige har målat in sig i ett hörn och Fi vill forsätta måla i detta hörn.

Persifone
2017-09-03 17:41
#5

Jag bor själv i en lägenhet som tillhör miljonprogrammet. Den har billig hyra, är bra planerad och har fina grönområden runt knuten. Så ja, jag vill ha fler billiga lägenheter, bl.a. för att ungdomar ska kunna flytta hemifrån.

Hur får du ihop att migration är anledning till brist på arbetare? Du får gärna utveckla det resonemanget.

Vi har brist på bl.a. vårdbiträden. Vilka inte behöver någon utbildning för att arbeta.  Vi kanske ska lära dem språket innan vi börjar utbilda dem till något?

Hur tänker du själv att vi ska ordna t.ex. högre pensionen för fattigpensionärer eller bostadsbristen?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

hankans91
2017-09-03 19:33
#6

#5 För att vissa sektorer skriker efter arbetskraft pga att migrationen ökar de behöver anställa folk pga detta. Men de vet inte var de ska hitta personal som är utbildad. För flyktingarna går inte anställa eller att utbilda så enkelt då de har brister i språket. Vi får inte högre pensioner genom att bygga miljonprogram via skattemedel och om Sverige får in en stor befolkning som får det svårt att ta sig in i den svenska arbetsmarknaden. Så blir det bidrag de lever på. Men jag håller med dig i att de rika bör betala mer i skatt för att minska klyftor i samhället.

Annons:
Persifone
2017-09-11 20:19
#7

#6 Klart de har brister i ett språk de inte hunnit lära sig? Vi kan ju börja med det så går nog bättre.  Hur tycker du att vi ska lösa bostadsbristen då?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

hankans91
2017-09-12 22:24
#8

#7 Nu snackar vi inte brister i att inte kunna Svenska. Engelska ska vara ett verktyg för att kunna kommunicera världen över. När man inte ens kan engelska blir det svårt. Vilka ska utbilda dom till yrken när Sverige har brist på lärare? Invandrare med svårigheter i språket kanske? Vågskålen tippar över helt enkelt. För det första behöver Sverige en reglerad invandring som vår bostadspoltik kan hinna med att bygga bostäder till. I Sverige finns det en hypa att unga måste flytta direkt när man blir 18. Sverige behöver fler studentbostäder och man skulle kunna bli bättre på att ombilda lokaler till bostäder.

[NeferNefer]
2017-09-13 14:23
#9

#8: "Engelska ska vara ett verktyg för att kunna kommunicera världen över." Källa på det? Vem/vilka har bestämt det, menar du? Det stämmer för övrigt inte ens. De flesta i Latinamerika talar inte engelska, till exempel, och även i Asien är det på många ställen svårt att hitta någon som förstår engelska (utom möjligen på de stora turistorterna). Så du får nog berätta vilka som har bestämt att engelska "ska vara" ett verktyg för att kommunicera världen över, samt var och när detta bestämdes - med källa.

hankans91
2017-09-13 19:01
#10

#9 U-länder har problem med engelska för att länderna inte är tillräckligt utvecklade. Över 1,8miljarder talar Engelska och det finns nog ett stort mörkertal på folk som ändå kan kommunicera med engelska. Sen lär sig alla västländer Engelska förutom Frankrike som är en aning motsträviga.

#9 Varför tror du många Finland lär sig svenska för egentligen? Jo för att lättare kommunicera i Norden.

http://illvet.se/kultur/sprak/varfor-talas-engelska-mest-i-varlden

http://illvet.se/kultur/sprak/hur-har-engelska-blivit-ett-varldssprak

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldsspr%C3%A5k

[NeferNefer]
2017-09-13 19:07
#11

#10: Det var ju intressant … när kommer svaret på mina frågor?

Magi-cat
2017-09-13 19:34
#12

#10 "Många i Finland" lär sig svenska därför att Finland är ett enligt konstitutionen tvåspråkigt land. Svenska är fortfarande t.o.m. obligatoriskt. Inte för att göra det "lättare kommunicera i Norden", utan för att många har svenska som modersmål

Globalt är t.ex. spanska större språk än engelska f.ö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-09-13 19:45
#13

#1 Att sätta invandrare mot pensionärer är en otroligt ful retorik. Vi har pengar i Sverige, de är bara i fel fickor

Vill bara säga att jag instämmer. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
hankans91
2017-09-13 19:49
#14

#12 Kinesiska är det största språket om man tittar till modersmål.

#11 Engelska är störst bara att acceptera det.

[NeferNefer]
2017-09-13 19:50
#15

#14: När kommer svaret på mina frågor? Ditt påstående:  "Engelska ska vara ett verktyg för att kunna kommunicera världen över." Vem säger att det ska vara det? När bestämdes det, av vilka? 

Eller är det bara ditt eget tyckande, som du använder som någon sorts bevis i diskussionen? I så fall framgår inte det tillräckligt tydligt.

Du skrev: "Nu snackar vi inte brister i att inte kunna Svenska. Engelska ska vara ett verktyg för att kunna kommunicera världen över. När man inte ens kan engelska blir det svårt. Vilka ska utbilda dom till yrken när Sverige har brist på lärare? Invandrare med svårigheter i språket kanske? Vågskålen tippar över helt enkelt."

I det stycket använder du ditt påstående att "engelska ska vara ett verktyg för att kunna kommunicera världen över" som ett argument mot de personer som kommer hit och inte kan engelska. Då är det minsta du kan göra att visa upp de källor som jag efterfrågar. För att göra det lättare för dig att förstå ska jag numrera frågorna och ge ett par små tips på vad jag efterfrågar för svar.

1) Vem/vilka är det som har bestämt att "engelska ska vara ett verktyg för att kunna kommunicera världen över"?

2) När bestämdes det här, och var? (ett exempel på var det kan ha bestämts: FN)

3) Källor på dina påståenden. (Tips: wikipedia är inte en källa, eftersom vem som helst kan skriva och ändra där).

kamera0710
2017-09-14 06:16
#16

_#0 "Läs om deras politik och vad deras parti tycker skulle fungera bäst för att ge till exempelvis hur de anser att Sveriges invandringspolitik borde fungera är det som att partiet styrs av dagisbarn."
_

_"Sveriges bostadsbrister"
_

"pansionärs lönerna"

Om jag ska vara lite raljant undrar jag om du inte behöver läsa på lite svenska, apropå dagisbarn.

Och naturligtvis är det ingen naturlag att via ska ha 8 timmars arbetsdag. Den som vill får för min del gärna plädera för 10 eller 12 timmar. Själv tycker jag att vi ska sänka arbetstiden. Vi producerar mer än vi någonsin har gjort, med allt färre anställda.

hankans91
2017-09-14 17:48
#17

#15 Du har snöat in dig på ordet "ska" i min mening men Engelska är världspråket och det mest internationella språk vi har på jordklotet. Många unga Kineser lär sig Engelska och språket växer men i vissa u-länder står det helt still. Min källa på det är att jag känner folk som rest till Kina och plus att många kinesiska utlands studenter kan Engelska. Engelska är ju för bövelen ett grundämne i den svenska skolan. Så hur det än är Engelska världens största språk verktyg att ha med sig väskan när man åker utomlands.

[NeferNefer]
2017-09-14 17:52
#18

#17 Att du "känner folk" är inte en källa. Lösa påståenden av typen "Många unga kineser lär sig Engelska" är inte en källa. Du verkar inte förstå alls vad jag talar om och därför avslutar jag min, eh, "kommunikation" med dig här och nu och ger upp mina försök att få vettiga svar.

[Hayabusa]
2017-09-14 23:04
#19

Engelska är inte det språk som störst i världen i bemärkelsen "antal individer som har X som modersmål" (det är mandarin).

Däremot lär upp till 1 miljard människor ha engelska som andraspråk. Dessutom används det av många som ett internationellt arbetsspråk. Sannolikt det mest spridda språket i världen. Ja, engelska alltså.

Källa: www.varldskoll.se

[Hayabusa]
2017-09-16 12:31
#20

Från #15:

(Tips: wikipedia är inte en källa, eftersom vem som helst kan skriva och ändra där).

Därom tvistas det, men så här står det på www.bibblansvarar.se

"Överlag är Wikipedia pålitligt, men då det är tillåtet för användarna att redigera artiklar finns det alltid en risk att artiklarna kan vara "saboterade", dvs att någon avsiktligen har gått in och skrivit in felaktig information i en wikipediaartikel. Sabotaget brukar dock åtgärdas ganska snabbt."

Läs hela texten här:

http://bibblansvarar.se/sv/svar/ar-wikipedia-palitligt

Annons:
[postmortum91]
2017-10-07 12:40
#21

Jag röstar på F! För att jag vill att de ska komma in i riksdagen och få påverka inte att de ska vinna. Är egentligen vänster

vallhund
2017-10-11 15:04
#22

När blev feminism liktydigt med att man röstar på F!?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

KimE
2017-10-15 12:29
#23

För att bevara de svenska jobben bör vi bara lära oss svenska och då får även invandrare i Sverige större chans till jobb än tillfälliga EU migranter.

[NeferNefer]
2017-10-15 14:25
#24

#23: Okej … varifrån har du fått de idéerna?

kamera0710
2017-10-16 06:25
#25

#23 Vill du med det säga att det räcker att kunna svenska i en allt mer globaliserad värld?

KimE
2017-10-16 10:22
#26

Nej utan vi kommer inte att kunna behålla den svenska välfärdsmodellen om vi använder engelska på våra mindre kvalificerade arbeten. De kapitalstarka gynnas av vår höga arbetslöshet på nästan 7% i en så kallad högkonjunktur, arbetslösheten håller nere inflationstakten i huvudsak på lönearbete medan pengarna kan koncentreras bland ett fåtal personer.

[NeferNefer]
2017-10-16 10:26
#27

På vilket "mindre kvalificerat" arbete används det engelska? Och vad är "mindre kvalificerade" arbeten enligt dig?

Annons:
KimE
2017-10-16 10:34
#28

Flera typer av skogsarbeten utförs i huvudsak av utlänningar och mycket av byggjobben tas över av utländsk personal. Runt 100000 lastbils jobb har försvunnit utomlands.

Persifone
2017-10-16 11:37
#29

#28 "…Runt 100000 lastbils jobb har försvunnit utomlands." 

Och vad tror du att det beror på?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Hayabusa]
2017-10-17 08:33
#30

#29 Ursäkta om jag bryter in, men svaret är: Lägre kostnad. Ett svenskt åkeri kan aldrig konkurrera med "lågprisåkerier" från vissa andra länder. Det beror ett flertal olika faktorer. Känt fenomen även utanför Sverige, som t ex Tyskland.

Persifone
2017-10-19 16:47
#31

#30 Jag är mycket väl medveten om det,  det jag undrade var om TS visste 😉

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Hayabusa]
2017-10-19 16:49
#32

#31 Förstår.

landsbygdsbo
2017-11-08 20:57
#33

#13

Det finns pengar, bara i fel fickor…..

I tredje riket var det fel fickor när man tömde Judarnas fickor.  

Inser du verkligen inte vad di säger?

landsbygdsbo
2017-11-08 21:01
#34

#28  vad det gäller skogen så beror det på arbetsmoral och att de Polska och Baltiska skogsarbetena gör ett bättre jobb än de föreningar som vill skaffa pengar genom att låta sina medlemmar plantera.

Som skogsägare är jag tvungen och gentemot Sverige är jag skyldig att se till att återbeskoga de hyggen jag avverkar..och det låter sig bara göras med hjälp av folk som gör ett bra jobb.

Priset per timme är ungefär detsamma om jag väljer en Polsk plantör eller en svensk

Annons:
landsbygdsbo
2017-11-08 21:06
#35

#24

Att kunna det språk vars land man bor i är väl en självklarhet!

Och de svenska arbetsgivarna gör ju ett bra jobb som det är genom att sålla bort dem som inte behärskar språket.

Sedan om en individ anpassar sig och behärskar språket så ska han ju naturligtvis kunna anställas.

vallhund
2017-11-09 05:57
#36

Titta vad katten släppt in!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

landsbygdsbo
2017-11-09 09:08
#37

#36 en riktig luspudel som det ser ut😎  Dessutom uppvisande alla de symtom

som arbetande raser uppvisar när de inte får arbeta ordentligt 😃

landsbygdsbo
2017-11-10 15:58
#38

😃😃

Upp till toppen
Annons: