The Sims
The Sims har ju blivit en enorm framgångssaga för EA. Fördelen spelet haft är att det är både män och kvinnor som spelar. Just att hitta spel som tilltalar flera olika grupper är ett problem som spelföretagen kämpat ganska hårt med då de flesta spel vänder sig till heterosexuella män.
Själv har jag utforskat lite olika möjligheter. Till exempel har jag gjort mina karaktärer homosexuella vid flera tillfällen. Givetvis finns det saker man kan fundera kring. Till exempel går det inte att skapa en homosexuell sim från början utan det krävs att man får sin sim att agera intimt med en sim av samma kön flera gånger för att simmen ska bli homosexuell.
Hur har ni utforskat The Sims?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Uh, simmar är väl inte direkt sexuellt laddade från första början? Jag skapade en kille i 3an och han började ragga på en arbetskamrat.
Om jag minns rätt har de inte heller några namn på sexuella läggningar i sims.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Det stämmer att de inte har namn på det men i början så kan man få att någon automatiskt är intresserad av din sim (kan ha göra med expansioner) och då är det bara motsatt kön. Gör du din sim homosexuell blir den och andra simmar intresserade av samma kön.
#2 Ah. Den delen visste inte jag om. Har du upplyst EA om det? :)
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Njae, det har jag väl inte. Det är redan rätt imponerande att det överhuvudtaget går att ha samkönade par. Jag tror dem vet att man kan själv välja läggning men det skulle vara intressant om man kunde välja i förväg. Vet inte om det går att ha bisexuella heller, har aldrig prövat.
#4 Det går att byta partners. Alltså, i själva spelet(inte där man skapar) så kan man göra som man vill. Du kan flörta med tjejer och killar, utan problem.
-Stephen Hawking
Jag kollade precis i The Sims 3, med större delen av alla expansioner installerade, och visst kan man välja två män som är gifta i skapa simmar.
-Stephen Hawking
Ja, där kan man lägga in det från start men om du spelar en ensam sim och vill att hen ska ha samkönad partner senare i spelet får du fixa det själv.
#7 Hänger jag inte med helt här. Du menar när man ändrar värld verktyget och lägger till? Eller vadå?
-Stephen Hawking
Tänk att du skapar en ensam sim, alltså enmanshushåll (eller ska det vara endamshusshåll 😉). För att göra den simmen gay måste du aktivt få den att flörta och liknande med simmar av samma kön flera gånger själv innan det sker mer automatiskt. Alltså medan du spelar.
#9 Som sagt, jag har gjort det och den har flörtat med killar.
-Stephen Hawking
Jamen då så, då är det väl ingenting att bråka om? 😉 Eller hur?
:) Menade mer att det antagligen är slump som avgör..
-Stephen Hawking
Hm…själv har jag alltid behövt pusha själv för att det ska ske. Det är klart att de kan flörta med någon av samma kön om man gör de interaktionerna. Men ibland får man ju sådana där bubblor som säger "jag vill veta mer om dig" från andra NPS och om du inte redan flörtat med samma kön så får du bara sådana från motsatta könet.
#13 Mina har inte gjort det:p Jag hade det problemet förut, i och med att jag skapade en tjej till min manliga sim, men han var inte intresserad av henne på det viset:p
Ja, standarden i världen är ju hetro. Det är många fler rent % som är hetro än homo/bi. Därför är nog standarden i spelet likadan. Vill du göra någonting annat så får man det :)
-Stephen Hawking
Jag vet inte varför det blir så att visa simmar finner min sim attraktiv och andra inte. Tror det har att göra med stjärntecken…
Att man överhuvudtaget kan det är ju rätt bra, spelvärlden har tillräckligt många problem i alla fall.
#15 Det finns en enorm mängd olika faktorer i The Sims som påverkar, stjärntecken, personlighetsdrag, slumpgeneratorer och annat kul:p
-Stephen Hawking
Man kan visst skapa en homo-sim från början?? (Nu har jag ju inte läst alla inlägg i tråden…)
Om man har två samkönade simmar kan man välja att de är tsmn redan från början. Om vi snackar "familj" där det bara är EN sim så är de väl varken eller? Till exempel så skapade jag mig och min flickvän i spelet nyss… och då var vi bara rumskompisar. Ändå fick jag en notis i stil med "Wow! Den här simmen är attraktiv och jag vill lära känna henne bättre!" och varje gång vi var i samma rum fick jag en magnet-ikon och pluspoäng i humöret. Då hade vi bara pratat lite som vilka simmar som helst..
Hm…jag har nästan bara spelat med en sim åt gången men då har jag alltid behövt få dem att bli homosexuella på egen hand. Det har inte vart där från början.
Du kan varken göra en homo- eller heterosexuell sim från början. När du skapar den har den ingen läggning. Det är du som väljer partner åt den. Man kan säga att alla simmar är bisexuella, för de kan bli tillsammans med vilken sim som helst.
Det är en sak jag faktiskt irriterar mig på i spelet, jag spelar en sorts spelmetod som kallas Legacy, där det går ut på att spela fram 10 generationer simmar, och då är det sjukt jobbigt när mina simmar går och blir tillsammans med en av samma kön, dom kan ju inte få barn och föra arvet vidare 😉
Hm…tja jag har alltid upplevt att mina simmar är hetero från början.
Det ju att adoptera… jag spelar bara en sim åt gången…orkar inte med flera…
#20 Men du kan alltid göra om dom till homo om du känner för det. Själv hade jag en tonårstjejsim som en dag efter skolan kom hem med en annan tjejkompis, och när jag kollade på relationerna så stod det På G utan att jag gjort något.
Adoption räknas inte inom legacy. Måste vara blodsband. 😉
Du har förmodligen haft fler simmar att hålla reda på än jag haft…max två och bara under begränsad tid. Vi ska nog vara glada över att det ens är möjligt att ha samkönade simmar. Med tanke på vilket motstånd det är i övriga branschen…
Tur att jag inte gör legacy…
Oja, brukar ha 7-8 i mina familjer. Mycket att hålla reda på, men om man sätter på hög fri vilja löser sig det mesta.
Du borde prova, det är riktigt roligt 😛
Motstånd i övriga branschen? Finns det konkurrenter till Sims verkligen?
Usch, nej. Det passar inte mig överhuvudtaget. Jag brukar dessutom välja yrken åt mina simmar som kräver att jag är aktiv. De har högsta fria viljan i alla fall.
Inte just The Sims, jag syftar på spelbranschen i stort. Både bland designers och bland spelare är motståndet rätt stort.
I sims 2 finns det en fuskkod som gör att man får upp massa fler menyer, där kan man välja att få veta vilket kön de är intresserade av. kommer upp en liten ruta i hörnet där det står. upptäckte det förra helgen, och då var en pojke homosexuell tydligen (han var ett barn när jag kollade) Men jag tror det är svårt att få veta det utan koden.. vet inte hur mkt det påverkar simmens val i livet.
Enligt min erfarenhet i the sims 3 så har simmar varit bisexuella från början och flörtat med vilka som helst i princip. När jag t ex har gjort en stor familj och flyttat ut en av syskonen (så jag inte kontrollerar dem) har vissa gått och blivit tillsammans med samkönade simmar utan att de varit tillsammans med någon innan (när jag haft kontroll över dem, alltså) :)
// Elin :)
"I think therefore I am"
- Descartes