Feminism iFokus

Feminism

Etikettmusik
Läst 2183 ggr
Ikajo
5

Könsneutrala kärlekssånger

Har ni tänkt på att det finns låtar där artisten sjunger om en okänd "du/you" vars kön inte preciseras. Vi antar automatiskt att det är det motsatta könet i förhållande till artistens kön men eftersom det inte preciseras skulle det rent praktiskt vilket som helst. Det finns dessutom ett ganska stort antal sånger som skulle kunna läsas åt båda hållen, man gör det bara inte.

Undrar vad som skulle hända om man började uppmärksamma sångernas potentiella normbrytning…

Vad tycker ni?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fenix_Chicci
3

Jag antar absolut inte att det är det motsatta könet personen sjunger om.

Ibland tänker jag att personen sjunger om en av samma kön, ibland av det motsatta. Men oavsett vilket som först kommer upp i mitt huvud så brukar jag byta till det andra könet för att se hur det passar in också.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Ikajo
0

Det är lite kul att göra så 😃 när det ändå inte preciseras med ett han eller hon.

[AnnaFannyKarolina93]
0

Har aldrig tänkt på det förr! Beror lite på låtarna och så men brukar alltid ta det som passar mig, så musikern och hens preferenser brukar inte dyka upp i mina tankar 🙂

Ikajo
0

😉 Jag har börjat notera det rätt nyligen, finns ganska många populära låtar, många svenska, som bara sjunger om en "du". Då kan det ju vara vad man vill.

Geru
0

Jag brukar inte anta sådant, i fall det inte är så att låten i fråga är en "historia" of sorts från artistens sida.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
0

Det är lite av ett typ exempel på när ordet "vi" används i väldigt allmän och vid bemärkelse för att beskriva ett mer allmänt beteende och tänkande. De allra flesta människor tolkar sångerna som att sångens "du" är av motsats kön. För att det är så normen ser ut.