för ung för att vara feminist?
ehm..hej! jag är 13 år och feminist, jag vet att jag är ung, men jag är iaf klok nog att fatta hur knäppt dagens samhälle är! t.ex för en dag sedan så satt jag och min vän satt och snackade och råkade hamna in på feminism och sexism, då råkar en utav killarna från klassen höra oss och utbrister "Asså..vafan?! är inte ni lite väl unga för att vara feminister?!" jag svarade då "ja, vi må vara unga MEN vi fattar iaf kloka nog att fatta hur f*cked up samhället är!" han stirrar på oss i ett par sekunder och skriker sedan "ASSÅ VAFAN! JÄVLA FEMINISTER! VAFAN!? TYCKER NI ATT KVINNOR SKA HA SAMMA RÄTTIGHETER SOM MÄN!? NEJ, USCH! MÄNNEN SKA STYRA, SÅ HAR DET ALLTID VART!", jag blir såklart arg men behärskar mig från att skrika ut massa saker och vårt samtal fortsätter.
jag är feminist för att jag är minsann trött på att gå runt med extrem rädsla på kvällen, jag är trött på all dessa sexism, alla dessa skönhetsideal och att kvinnor ska ha samma rättigheter som män är väl hur uppenbart som helst!? ._. förlåt för onödigt inlägg, ville bara skriva av mig lite..
Ju tidigare, desto bättre! Kämpa på! ;)
Back to the kitchen.. Nä, skämt åsido. Alltså, du kan la vara det, ingen annan bestämmer.
- Emil
Det är helt okej att vilja skriva ur sig, med tanke på hur mycket feminister får utstå så är det helt förståeligt. Jag tror ditt bästa vapen i en sådan situation är att bemöta honom med kunskap och lugn. Det är väldigt svårt att svara någon som bara är arg men det är ännu svårare att bli arg på någon som inte blir det tillbaka!
Stå på dig, jag tycker du är modig och om du behöver skriva av dig, så finns vi här.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Ni är unga, jag tror inte killen är särskilt medveten om feminist. I den åldern brukar killar dessutom hävda sig mycket och vara ganska elaka, så ta inte åt dig. :) Jag tror inte han menade att kvinnor inte ska ha samma rättigheter som män, han tänkte nog inte på vad han sa.
Klart du inte är för ung! Man kan (och borde imo) vara feminism oavsett ålder eller kön!
#4 Det är det där som är en jättestor del i problemet. "Han tänkte nog inte på vad han sa." Nej, det kanske var ett skämt, men upprepas ett skämt tillräckligt många gånger så blir det verklighet.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#5 - Jag har inte sagt något annat än att det är ett problem heller.

TS:
Jag Tycker det är bra att du har frågor inom dig som du söker svar på och saker du uppfattar som fel och vill ha ändring på!! Att se detta i ung ålder skapar bättre förutsättningar att hitta svar tidigare i livet. Jag ser dig som en förebild för det är många som uppnått mer mogen ålder och ännu inte ser vad de kan förändra, eller vad de vill uppnå, eller för den delen sin egen del i samhällets oskrivna lagar. Samhället - det är ju vi - vi som kan skapa bättre förutsättningar. Å det gör man inte sittandes på rumpan eller enbart i tanken. Det är ett aktivt val. Så gott att höra att du ifrågasätter.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Jag tycker ofta det finns en risk att man avskriver ungas agerande som just ett ungdomligt agerande. Något som de gör för att de är för unga för att förstå. Jag minns när jag var tretton, både tjejerna och killarna var många gånger mycket medvetna om konsekvensen av deras agerande. Det är lite farligt att avskriva vad någon säger och gör i förhållande till deras ålder. Unga speglar ju ofta sin vuxna omgivning. Man behöver inte gå längre än till Aftonbladets kommentarsfält för att stöta på grova förolämpningar och sexistiska uttalanden. Av vuxna män i första hand.
Jag tycker verkligen inte du ska ta hans uttalande som ett typiskt tonårsbeteende för en ung kille (vad har vi då för könsroller liksom?). Lyft istället frågan med din lärare, hen har en skyldighet att lyfta olika samhällsfrågor i klassen. Berätta vad som hände och att du skulle vilja ha en diskussion om de här frågorna under ordnade former. Din lärare kan ge opartisk kunskap om området och ni kan diskutera dessa frågor ordentligt. Skolan ska trots allt verka för jämställdhet.
#8 Bra!
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#8 vi hade ett långt snack om detta men det har ju knappast ändrat deras åsikter (Nästan alla killar i klassen är anti-feminister, men inte alla, de som inte är det blir oftast kallade för "bög", osv.) , t.ex satt jag och ett par killar från klassen i en bil tillsammans, de garvade åt mig och sa saker som "j*vla feministf*tta! dra åt h*lvete och slicka f*tta där, j*vla lebb!", jag ignorerade detta och satte på lite musik istället, vi har ju redan diskuterat detta innan så varför dra upp det igen?
#7 försöker göra det jag kan t.ex gick jag på #hejdåsexism för ett tag sedan 😉
De flesta anti-feminister har väldigt lite kunskap om det de pratar om. De vet helt inte vad feminism egentligen går ut på eller så känner de sig hotade. För mig låter det lite som om din klass hör överhuvudtaget problem med sin värdegrund. Om du orkar, fortsätt sätta press på dina lärare om de här sakerna och kräv att de gör något åt saken. De killarna säger till dig gränsar till sexuella trakasserier och kränkning, om de kallar andra killar för bög på ett nedsättande vis är det hets mot folkgrupp. Allt det är brott som skolan är skyldig att göra något åt. Om trakasserierna blir grova så kan det till och med vara läge att polisanmäla. Både killarna och skolan.
Få gör detta, det kan vara jobbigt, man utsätter sig själv. Så jag förstår om det är något du skulle känna motstånd mot. Å andra sidan skulle en polisanmälan markera för killarna att de gör något som är fel och skolan skulle behöva reagera. Pröva att spela in ett samtal där de kommer med trakasserier (utan att provocera fram det) så har du dessutom bevisning. Även om inte killarna kan bli dömda måste skola och föräldrar reagera.
Men jag förstår definitivt om du känner att det blir för mycket!
TS, det blir tyvärr inte jättemycket bättre med åldern. Blev kallad feministf*tta på krogen häromdagen av en kille på 20 år (jag är 25)
Skatta dig lycklig att iallafall DU är påläst och kunnig!
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#0 Är det i nån ålder man har nytta av att vara feminist så är det i din ålder. Att vara så ung och tjej är minst sagt svårt och man blir ständigt nedvärderad. Kämpa på!
Man är aldrig för ung för att vara feminist. =) Unga feminister behövs, för uppenbarligen finns det ju många antifeminister i samma ålder.
Som en radikal feminist sedan ålder 12/13 nej man kan inte vara för ung för att vara feminist. Som de flesta redan sagt.
Det betyder bara att du har upptäckt saker som vissa inte ser fören väldigt sent, om någonsin! Så tummen upp för dig 🙂
Min förra skola fick kvinnorna genomsnitt högre lön iaf.. Men det är fucking fruktansvärt när man som kvinna får mindre lön för exakt samma arbete, därför jag tycker det borde införas nån som kollar hur mycket som blir gjort på jobbet och ger lön efter det.. 🙂
Jag tror också han bara hävda sig och skulle va tuff, och inte menade vad han sa.
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
#17 Jag tycker det är lika "fucking fruktansvärt" när männen får lägre lön än kvinnorna för samma utförda arbete.
Usch tycker verkligen detta är något dina lärare måste ta tag i. Inte okej någonstans!
#20 "Men det är fucking fruktansvärt när man som kvinna får mindre lön för exakt samma arbete"
Gjorde att jag tolkade saken så