önskemål om kön i jobbannonser
kom att tänka på en sak som jag lagt märket till som jag tycker är lite intressant och som jag undrar över. jag kollar ganska mycket på jobbannonser och ser ofta formuleringar i stil med "eftersom vi eftersträvar mångfald ser vi gärna manliga sökande". jag ser nästan aldrig motsvarande där man efterfrågar kvinnliga sökande.
hur kommer det sig? annonserar mansdominerade arbetsplatser aldrig ut lediga jobb? är de inte lika måna om mångfald som kvinnodominerade arbetsplatser? eller vågar de inte för att de är rädda att de ska bli anklagade för att diskriminera män (och i så fall varför vågar man göra tvärt om utan att vara orolig för att bli anklagad för att diskriminera kvinnor)?
vad tycker ni om sådana önskemål? är det bra att man tar åtgärder på det viset för att få en bättre balans mellan män och kvinnor på arbetsplatsen eller är det problematiskt att ha önskemål om kön i annonsen?
Det är en mycket svår fråga tycker jag. Men om en kan önska manlig personal kan en annan lika gärna önska kvinnlig.
Tänkte mycket på det tidigare när jag arbetade i hemtjänsten. Då ville de ha in fler män, vilket enligt mig är bra om en arbetsplats har ungefär 50/50. Men för att få in fler män gav de dessa mer i lön, vilket gjorde kvinnorna arga (mig inkluderat) vilket inte hjälpte gruppen i helhet.
Men tanken att en byggarbetsplats skulle ta in kvinnor och ge dessa mer i lön än deras manliga kollegor ser jag aldrig skulle hända.
Det gör mig väldigt upprörd.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
För något eller några tiotal år sedan stod det ganska ofta "ser gärna kvinnliga sökande" på annonser för den sortens jobb som jag sökte, inom gjuteribranschen. Jag tror det är så att det inte längre är konstigt att någon eller några kvinnor söker de jobben, men det är fortfarande konstigt att män söker "kvinnojobb". Inte 17 fick kvinnorna mer betalt i mansdominerade branscher på "min" tid, snarare var de populära bland arbetsgivarna för att man kunde ge dem lite mindre …
#2 ja, det låter ju som en rimlig förklaring.