"Speciellt för damer"?
Vad skulle ni säga om en spolarvätska "for ladies"? Vad som gör den speciell? Den är rosa …
Jag har redigerat detta inlägg lite hit och dit - ibland tänker man inte så långt som man borde innan man trycker på publiceringsknappen. F'låt …
Det går väl att ha doft på saker utan att de ska vara för kvinnor? Spolarvätskan ska dessutom vara utan på bilen inte inuti, så då borde det väl inte spela någon roll?
Jag tycker det låter lite långsökt att den blir speciell för kvinnor bara för att den luktar godare. Varför ska man ha en spolarvätska speciellt till kvinnor överhuvudtaget? Det är inte som om de låter bli att köpa den annars.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Om det finns en spolarvätska som doftar gott så är det korkat om den saluförs riktat mot kvinnor. Den borde bara rakt av ersätta all annan spolarvätska.
jag blir alltid lite stött när något är "speciellt för damer". jag tycker det känns orättvist. jag menar, vad är det som är speciellt och vad är det som säger att inte åtminstone vissa män också skulle vilja ha det? och varför finns det ingen spolarvätska speciellt för män (eller är det så illa att underförstått är all annan spolarvätska speciellt för män och man därför tycker sig behöva ge kvinnor en egen pytteliten bit av kakan för att det ska vara mer "rättvist")?
dessutom speglar såna produkter väldigt ofta de där gamla trista uppfattningarna om hur kvinnor och män är. "kvinnor tycker om saker som luktar gott men män bryr sig inte om sånt så länge spolarvätsakan fungerar" -typ.
Var inte den rosa spolarvätskan en rosa bandet-kampanj?
/Christine
#4 Ja, så tror jag det är. Det tas för givet att männen är dom som är aktiva, som gör grejer. Är det nåt dom vill ha en kvinnlig marknad för så måste dom skriva det på förpackningen, för vilken kvinna annars köper spolarvätska? Jag menar, liksom gå ut och göra nåt.
Jag blir alltid jätteirriterad när det står "för honom" eller "för henne" på grejer :/
Lite OT fast ändå inte: Varför ens ha en killbarnavdelning och en tjejbarnavdelning? Innan man går in i puberteten är det ju ändå ingen skillnad :/
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)