Feminism iFokus

Feminism

Etikettfeministiska-frågor
Läst 3549 ggr
Ikajo
5

Sexualiserade flickor

Flickor, inte äldre än nio-tio år ber sina föräldrar om en BH, sminkar sig och klär sig i korta kjolar, går omkring i högklackat istället för bekväma skor som är lätta att röra sig i.

Under förra året var jag lärarassistent på en mellanstadieskola och såg med beklagande hur de tioåriga flickorna stod i små klungor och pratade (för den delen frös under vintern eftersom de var för dåligt klädda och inte rörde på sig) medan pojkarna lekte, rusade runt och hade allmänt kul.

I veckan publicerades en krönika på Expressens hemsida där en mamma uttryckte sin frustration över att hennes dotter ville ha smink och BH. Av den enkla orsaken att hennes klasskamrater använde BH och smink. Flickor som fortfarande hade år till puberteten, som bara var åtta år.

För vem skull klär de upp sig? Pojkarna i deras ålder bryr sig inte ett smack om de har smink eller inte. En BH är inte något de behöver, det finns ju inget där som den ska hålla på plats.

Vad gör det med barnen när de lär sig så tidigt att deras kropp är en fiende de måste bekämpa?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Duvethon
0

Jag tycker också att detta är väldigt märkligt!

Barn ska vara barn, jag undrar vad det är som påverkar dagens barn till att tänka på dessa sätt, inte kan det vara föräldrarna? Någon måste ju ha fått dessa barn att tänka så, det är ju inte något som plötsligt ploppar upp i hjärnan på dem. Det är riktigt synd… hur kommer det se ut om tio år?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

PogoPedagog
0

Just BH kan jag ha en viss förståelse för eftersom många kommer väldigt tidigt i puberteten. I början har ju många superömma bröst och även om de är pyttesmå är det skönt att ha t.ex en sportbh som trycker fast dem mot kroppen så de inte skumpar.

För övrigt kan jag bara hålla med om att det är hemskt synd. Men inte förvånande när de flesta redan på spädbarn köper obekväma supertighta "tjejkläder" eller sköna rörliga "pojkkläder" till sina barn enbart utifrån könet.

Ikajo
1

#2 Man kommer väldigt sällan in i puberteten när man är åtta-nio år och det är så att man har kommit in i puberteten och börjat få bröst är det en helt annan sak. Nu pratar vi om flickor som vill ha BH bara för att alla deras klasskamrater (flickorna så klart) har det. Inte för att de fått bröst. Kolla på Expressen, en jättebra krönika publicerades för ett par dagar sedan.

PogoPedagog
0

#3 Nej men nu skrev du ju nio-tio först och många tioåringar börjar visst få bröst då. Jag känner personligen ett par stycken.

Ikajo
3

Ett par stycken ja. De få stackare som kommer in i en tidig pubertet och som har behovet av plagget. Men de alla andra som definitivt inte kommit in i puberteten än, de har absolut inget behov av en BH. Jag jobbade som sagt på en skola under ett halv år med just tioåringar (De var sammanlagt 120st så). De flesta hade ännu inte kommit in puberteten.

Många av flickorna sminkade sig, klädde sig utmanande och "moderiktigt". Hade klackade skor, kort kjol. Gick utan mössa. Diskuterade skönhetstips.

Det är stor skillnad när man har behov av ett plagg och när man ska ha det därför att alla andra har det.

Geru
1

#5 Det där låter läskigt, och väldigt hjärnlöst… :/

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
3

#6 Därför att jag inte anser att flickor inte behöver BH och att jag inte tycker om den miljö som skapas när ett barn blir utanför för att det inte har vad alla andra har? Läs krönikan själv, den finns på Expressens hemsida. Varför ska en nioåring ha BH? Varför ska en tioåring ha smink?

Jag har inget problem med att en eller flera personer gillar mode eller gillar att klä upp sig. Däremot har jag problem med att se unga flickor ta till sig en uppkäftig attityd och använda smink och klä sig "moderiktigt" därför att de inte tycker att de duger annars. Jag har ännu större problem med den sortens miljö som utesluter de som inte är lika istället för att uppskatta mångfald. Vänta, jag beskrev just Sverige…

Geru
0

#7 Jag håller helt med dig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

milow
2

Det här tendenserna kan jag se hos barnen redan i förskolan. Många fler flickor än pojkar kommer med "fina" kläder som helst inte ska smutsas ner under dagen (lycka till med det), de har ringar, halsband, hårband/tofsar etc på ett helt annat sätt än pojkar, som oftast kommer i jeans och t-shirt, typ. De här små barnen är redan i denna låga ålder mycket medvetna om vad som är ok och inte ok att göra/vara för en pojke resp flicka. Detta har egentligen inget med bh-debatten att göra, fast ändå har det ju det, på något sätt. Flickorna bekräftas (ofta) utifrån vad de har på sig och hur de ser ut snarare än vilka de är som personer och vad de gör (som pojkar ofta gör). Det är ju inget som bara försvinner, utan något som vi måste bli medvetna om och försöka förändra.

Ikajo
1

Vi kan ju börja med att tänka på hur vi tilltalar barn. Berömmer vi flickan för hennes utseende och pojken för hans agerande förstärker vi könsrollerna men om vi tilltalar både flickor och pojkar utifrån deras personlighet/intresse/talang så får vi mycket bättre balans och tryggare barn!

Hur många berömmer inte flickan hennes söta kläder eller frisyr i rena farten utan att tänka efter?

Persifone
1

Jag blev chockad när jag läste den krönikan. Klart att det är annorlunda att växa upp nu mot när jag gjorde det (även om jag bara är 24) men det här är skrämmande!

Förstår inte hur föräldrarna kan acceptera att deras döttrar så tidigt ses som vackra objekt och inte lekande barn.

Håller med #10 Flickor ska i samma mån som pojkar berömmas för vad de gör och inte hur de ser ut.

Fast samma sak händer ju bland vuxna "mogna" människor som kommenterar kvinnliga idrottares utseende och inte deras prestation.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
0

Jag blev ärligt talat inte så förvånad, det är egentligen inget nytt. Tyvärr. Jag är i samma ålder, jag var någonstans runt tio-elva när mina systrar började tjata på mig att i alla fall använda topp. Bröstvårtorna syntes väl eller något. Hjälpte inte mycket att de var i mitten och övre tonåren när det begav sig..

Det är ju lite så vi lär att vi ska se det, min systerdotters farmor har jättesvårt att acceptera att min syster inte vill ha rosa på sin dotter. Hon har därför blivit misstagen för en pojke (min systerdotter är inte ens ett år) eftersom haft mycket blått, rött och grönt.

Tyvärr finns det allt för många exempel där flickor blir små glasfigurer som kan gå sönder, eller möjligtvis sockerbitar som smälter när de blir blöta…

Det är inte så konstigt att samma sak sker mot vuxna kvinnor som mot barn. Det händer artister också.

Persifone
1

Jag växte upp med endast bröder, kan vara därför som jag inte varit så medveten över vilken extrem press som flickor växer upp i.

Ikajo
0

Med tanke på att jag är den sista personen man associerar med mode så gissar jag att jag haft en ganska avslappnad familj att luta tillbaka på 😃
På så sätt försökte jag vara ett föredöme för flickorna på skolan. Jag kläde mig i bekväma kläder och sminkade mig inte. När jag var yngre däremot försökte ofta klasskamrater tala om för mig hur de tyckte jag borde se ut. Inte för att jag brydde mig men det är klart att jag hamnade utanför…jag var varken pojkflickan eller mainstream.

Jag har sagt det så många gånger att jag tappat räkningen men det är fortfarande väldigt intressant att de egenskaper som är oss till last när vi var barn och tonåringar blir de egenskaper som är mest till gagn när vi blir vuxna.

Persifone
0

Jag håller med 👍

Geru
0

#10 Jag gör inte det. Jag bryr mig strikt om personligheten, fast det gäller inte bara barn, utan även vuxna…

-Stephen Hawking

Persifone
1

De skriver om upproret som blev efter krönikan på expressen.

Bra att människor reagerar!