Kvinnors "bäst-före-datum" i tv
Hittade den här artikeln i Aftonbladet
Som handlar om Stina Dabrowski, en tv-personlighet som efter att ha varit väldigt eftertraktad inte längre fick några jobb i takt med stigande ålder.
Det har slagit mig tidigare, om du kollar på våra svenska tv-personligheter, hur många kvinnor är det över 55?
Och hur många män kan du komma att tänka på i tv som för längesedan har passerat sitt "bäst-före-datum" = inte lika trevliga att kolla på längre med grått hår och rynkor.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag kommer att tänka på en undersökning jag läste för ett tag sedan, som handlade om hur de manliga skådespelarna i Hollywood åldras medan deras kvinnliga motspelerskor (ofta) stannar i samma ålder. Alltså, en man50+ har ofta en mycket yngre kvinna som motspelerska, istället för en kvinna i samma ålder. Samma fenomen?
Har inte Jan Guillou klagat på framför allt SVTs åldersdiskriminering?
#1 Det skulle det kunna vara.
#2 Tror jag hört något om det, får nog kollas upp!
Jag gillar inte sättet som dom håller på mot henne. Hon skulle ha fått arbetat länge än idag. Annars har inget av liknande hänt tidigare från SVT's station tror jag. Vilket jag hoppas att det inte ska upprepa igen. Nutiden handlar mer om åldersskilnaden och könsroller, som gör mig ledsen och arg.
Am I man or woman. No. I'm genderless.

#0 "Och hur många män kan du komma att tänka på i tv som för längesedan har passerat sitt "bäst-före-datum" = inte lika trevliga att kolla på längre med grått hår och rynkor."
Jag besväras inte direkt av lite rynkor, men här kommer några kandidater:
Robert Gustavsson borde pensionerats för länge sedan. Han föddes visserligen 1964 men hans kvinnosyn är från 1800 talet.
Nils petter Sundgren har slutat nu men han körde på ganska obesvärat av att han såg ut att vara 150 år.
Arne Weise höll på länge.
Claes Elfsberg är ett bra exempel eftersom han är nyhetsankare, hans kvinnliga kollegor är i regel avsevärt yngre när de byter arbetsuppgifter verkar det som.
Bengt Magnusson.
"Det har slagit mig tidigare, om du kollar på våra svenska tv-personligheter, hur många kvinnor är det över 55?"
Malou von Sivers.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#5 Bra inlägg :)
# 5 Ursäkta men vilken Robert Gustavsson menar du? Är det denna? Jag undrar då födelseåret inte stämmer. Men det finns säkerligen flera med det namnet som jag inte känner till det är därför jag frågar.

Skrev fel år! Det är han jag syftar på. Mod får gärna ändra 🙂
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Fixat :)
# 8 Tack för det för annars så skulle han vara äldre än vad jag är😃