Feminism iFokus

Feminism

Etikett: kroppsligt
Läst 1615 ggr
Ikajo
0

Namn på organ...

Jag har tänkt ganska mycket på sistone att det egentligen inte finns något bra namn på det kvinnliga könsorganet som kan användas till vardags. Personligen tycker jag ordet "Fitta" låter lite hårt och nästan vulgärt, lite på samma sätt som "Kuk". Båda används ju dessutom i relativt grova sammanhang. "Snipa" finner jag lite så där och känns väldigt mycket som det mynnar från "Snopp" och "Penis". Men både "Snopp" och "Penis" är helt acceptabla ord att använda till vardags. Inte så för det kvinnliga organet!

Det ord jag har fastnat väldigt mycket för istället är "Vulva", vilket också är en beteckning för det kvinnliga könsorganet men det används typ inte. Ordet i sig är väldigt rundat och utstrålar form och rundhet, det ligger långt in i munnen och ljuden har volym.

Vad tycker ni? Är "Vulva" ett bra ord för det kvinnliga könsorganet? Om inte, vilka bra alternativ tycker ni att det finns? (Kom ihåg att ordet "Snipa" är väldigt nytt. Det uppkom först på 2000-talet)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
0

Jag tycker personligen att ordet vulva låter djuriskt, som könet på en tik kallas vulva exempel.

Jag använder ordet mutten, låter gulligare och mindre vulgärt än mutta.

Men ett egentligt bra ord vet jag faktiskt inte.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
0

Visst är det lite konstigt att det inte finns något bra ord som inte låter grovt!

Det där med djuriskt är lite knepigt på sitt sätt eftersom det i vissa sammanhang kan vara något positivt, då det har en betydelse av att vara frigjord och vild. Jag har faktiskt ingen koll på vad man kallar djurs könsorgan men vulva är ett existerande ord för det kvinnliga könsorganet.

Vi får ta hitta på ett eget ord helt enkelt. Några förslag?

Persifone
0

Antagligen för att vissa av orden används ganska flitigt som skällsord. 

Jag tycker det låter som något negativt med ett djuriskt ord på kvinnans kön, som det inte är lika "rent" eller lika "avancerat" som det manliga organet. Jag tror människan hela tiden försöker komma ifrån det faktum att vi är djur.

Antingen hitta på något nytt, eller återta något gammalt!

Ska fundera.

Ikajo
0

Vilket i sig själv är ett stort problem…

Annars är det ju män som får just "djuriskt" tillskrivet sig ibland 😮

Hur många gamla ord kan det finnas dock, "sköte" är ju ett ord som förekommit länge men det är inte gärna ett ord jag använder.

Persifone
0

Sköte låter inte så kul, och ordet "slida" är inget jag använder :(

Det här är jättesvårt.

Ikajo
0

Det är verkligen jättesvårt, vilket säger en hel del på sitt sätt. Det är ju typ som om vårt kön knappt ens existerar i en rumsren miljö. Det finns mängder med sätt att skriva och tala om mäns kön utan att det blir grovt eller konstigt.

Det verkar dock som ordet "Venuskulle" existerar. Venus är fruktbarhetsgudinna i den romerska mytologin. Personligen gillar jag "Venusberg" bättre i så fall men det är uppenbarligen en stad i Tyskland. "Venuskulle" är bättre än "fitta" med hästlängder åtminstone.

Persifone
0

Ja, verkligen! Bara när man växte upp och ens mamma kallade det vid ett mer påhittat namn. "Kissen" fick jag lära mig att den hette när jag var liten. Men alla flickor fick ju inte lära sig samma ord. Men snopp hit och snopp dit, inga problem!

Venusberg gillar jag, trodde dock att det endast benämnde själva "berget" och inte mutten, slidan, eller vad vi nu ska kalla den i sig.

Ikajo
0

"Kissen"…det låter nästan som om det kommer direkt ut en porrfilm… (inget illa ment mot din mamma!) Det är typ som "musen"…

Nja, det är VenusKULLE som existerar. Venusberg låter bättre dock. Vi sammanfattar ju mannens könsorgan med ett ord trots att både pinne och bollar finns med. Kvinnans könsorgan består ju av mer än bara slidan också (slidan är ju själva vaginan), man nämner typ aldrig klitoris trots att det är ett helt fantastiskt organ som bara har en enda underbar uppgift! Ge njutning!

(Jag planerar att skriva ett par artiklar om kvinnligt solosex 😉 för se hur det faller i jorden!)

Persifone
0

Hahaha, jag tror inte min mamma tänkte på "kissen" som en katt (det låter snuskigt) utan att man kissar med den - alltså kissen.

De gånger man hör klitoris så är det i formen "klittan" vilket låter snuskigt och jag gillar det inte alls.

Jag ser framemot dina artiklar!

Nu var jag tvungen att google, "framstjärt" finns, vilket låter grymt vidrigt. Annars "underliv" vilket inte är specifikt för tjejer då, men det är ett finare ord.

Ikajo
0

I så fall gäller det ju både män och kvinnor…dessutom så är det männen som använder samma hål, kvinnor har två!

Jo, det låter verkligen inte särskilt trevligt.

De brukar uppskattas, artiklarna jag skriver, i alla fall om man ska se på hur många som läst dem. Så jag hoppas det fortsätter så ;)

Ja "Framstjärt" är ju jättekonstigt att använda, det är inte som att det är könet som ser ut som en stjärt… "Underliv" låter så…akademiskt…