Bara bröst
Hej!
Som tjej är det ju väldigt tabubelagt att visa brösten, men killar kan gå runt och visa sina hur mycket som helst. Det tycker jag att det ska bli ändring på!
Jag har börjat skippa bikiniöverdelen när jag badar, den är ändå bara obekväm och ivägen.
Vad tänker ni om barbröstade kvinnor?
Får mest bara 80-talsvibbar alla badade ju toppless då, även 80-åringar. Så själv bryr jag mig inte men badar inte toppless längre själv som man gjorde då, är skönare med stöd + man har ju rätt känslig hud där och det är inte bra bränna sig på så tunn hud.
Jag tänker framför allt på att huden är väldigt känslig där så jag vill helst inte få sol på. Sen tycker jag det är skönare att ha bikini på av nån anledning.
Just denna sommaren blir det inget topless eftersom jag har brösten full av bristningar. Ska föda barn i augusti så de har svällt en hel del. Vill helst inte att de ska bli värre av att få sol på dem, de ser hemska ut som det är 😐 Men det är klart, när bebisen är här kommer jag flasha bröst på stan under amningen så då kan jag ta igen det 😉
Tycker att folk gör en väldigt stor grej av det. Är det en tjej blir brösten genast mer erotiska, får killarna gå utan tröja tycker jag att kvinnor ska få det också. Sedan om man gör det eller inte, är helt och hållet individens val 🙂 Kan fungera som en form av mot-aktion, göra ett statement, men det är ju inte lätt. Känns det behagligt och man vill det tycker jag att det är helt okej, personligen har jag nog inte modet att göra det riktigt än 🙂
När jag var liten, innan jag fått bröst ens, så tog jag en dag av mig tröjan på skolgården för att det var så varmt. Jag blev inkallad och utskälld av en lärare. WOHO.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#4 Så himla taskigt! 😕
Fin grupp på bdb. Dock så tas typ alla bra tjejbröstbilder ner, men några är kvar iallafall! Inte så aktiv grupp, men ändå :)
#5 Ja, jag blev asirriterad faktiskt >.<
Spana in den här bloggen också, den är bra! http://tuttrevolution.blogspot.se/
Jag känner mig inte bekväm i bar överkropp (inte ens hemma), men det beror inte direkt på brösten utan på min undervikt. Jag ogillar att vara lättklädd på det stora hela.
Men det är himla bra att ni är bekväma i det och kan få folk att ändra uppfattning på det viset :) Jag blir glad av att läsa det. Och när jag gått upp i vikt blir det nog bara bröst för min del också.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag tror inte jag skulle våga bada topless faktiskt. Eller kanske, om jag inte var ensam. Men min pojkvän skulle säkert bli sur då, tyvärr :/
Jag vet inte om jag tycker att det är sådär jätteviktigt att kunna gå topless, faktiskt, det är trots allt obekvämt om man råkar vara lite större. Studsar och så där, svettigt… Däremot tycker jag inte att topless borde innebära att man automatisk ber om sex, jämfört med hur det ser ut idag.
Men då är ju kampen att överhuvudtaget att i viss mån avsexualisera kvinnokroppen. (Bara kroppen, inte själva kvinnan, hon borde få mer erkänd sexualitet.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Jag fick också 80 tals feeling här. Då var ju alla topless. I dagsläget är det ju ytterst få. Jag var i Thailand i februari och det var bara jag och någon enstaka till som badade topless, men det var ingen som anmärkte eller såg underligt på mig. Men det kändes lite underligt att vara så gott som ensam om det. Å ska jag vara ärlig så hade jag nog haft överdelen på om jag inte köpt en så himla söt top som inte varit så klädsam om jag hade haft breda ränder efter BH:n. Det är ett par år sedan jag badade topless offentligt faktiskt. Det gör jag bara om vi är ensamma nere vid sjön.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
#10 Där sa du något intressant! Varför tror du att din pojkvän blir sur? Blir du sur när han går barbröstad?
De gånger jag gått topless på stranden så har ingen sagt något. Lillebrorsan är den enda i familjen som tycker att jag är pinsam, haha🤪 Jag har gått barbröstad på vår lilla "strand" där jag bor, men då har det inte varit så mycket folk. Men jag har också badat på en lite större strand med pappas tjej och hennes tre söner + en flickvän. Det gick bara bra det också 🙂
#4 Nej men usch, stackare =/
Väldigt intressant diskussion, följer.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#13 Jag har inte provat att gå barbröstad, men när han jag och några killar satt i skype och pratade om bröst sa jag att jag skulle kunna skicka en bild på mina, men det ville han inte >.<
Om det är varmt går jag runt utan tröja i mitt internatrum med dörren öppen. Har fått klagomål från en kille i min korridor ang att jag aldrig använder bh (!!!! -.-) men skiter fullständigt i honom. En del av mig känner, ang att gå helt barbröstad, att det är konstigt för honom för vi känner varandra lr ngt… men större delen av mig känner mest TA PÅ DIG EN TRÖJA ELLER BH SJÄLV, KÄNNS DET BRA? ._.
Jag skulle verkligen vilja gå barbröstad oftare på sommaren..
#15 lol sådan dubbelmoral ;P Alla kvinnor har ju bröst, mer eller mindre, men det är bara vissa som är värda att tala om?
Skönt med bh/bikini som stöd ibland och trosor så det inte blir kladdfläckar på byxor men om man är i sån miljö där man har möjlighet att underhålla sin hygien så ser jag inget problem att vara utan kläder om man så vill. :3
mindmusic.deviantart.com
Skulle gärna bada topless men har aldrig gjort det. Har inte så stora bröst så en överdel är egentligen mest i vägen för mig. Kanske vågar någon gång i sommar. Antagligen inte =/
#9 Vill bara skicka mina sympatier. Har samma problem själv och det är inte kul.
Som ung under 80-talet då alla gick toppless så tycker jag tjejer blivit väldigt pryda och blyga om sin kropp på sistone. Jag var lärare för några år sedan och åkte till simhallen med en massa elever, tjejerna ställde sig i kö för att byta om till badkläder på toaletten de vågade inte ens visa sig nakna för andra kvinnor i ombytningsrummet. Kändes fånigt och äckligt man ska ju tvätta sig innan man sätter på sig badkläderna, annars blir det ju värsta bakteriesörjan alla badar i i bassängen. Hade förstått ifall det var tjejer som var från en annan kultur där man inte får visa sig naken men det var svenska tjejer jag åkte med det var väldigt få invandrare på skolan jag jobbade på.

#20 Det var verkligen tråkigt att höra, att tjejerna inte vågade visa sig avklädda inför sina klasskamrater, Kan det ha att göra med all reklam som överöser dem med hur de "borde" se ut? Känns verkligen tråkigt att utvecklingen går åt så fel håll.
Appråpå bakteriesörja, tänk på killarna då som använder sina kalsonger under badbrallan! Det är ju snuskigt!
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Det har ju blivit en "sexgrej" det här med bröst (och förstoringar). Någon började, andra fortsatte, bröst skulle vara något vackert i samband med sex. Jag kan hålla med om att "varför ska inte kvinnor kunna visa brösten som män" men där får man nog "skylla" på samhället lite, eller vad vi har skapat det till, att bröst, storlek och utseende är sexistiskt. Det är inte en gång jag hört: "Jag föredrar stora bröst framför en snärt rumpa" (inte om eller till mig). Jag skulle aldrig gå barbröstad offentligt eftersom det är en "helig del" som bara min sambo har rättigheter till - men om alla kvinnor börjar visa brösten öppet blir det snart lika vanligt och mindre heligt, som för män. Fram med brösten :)
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag tycker det är jättebra med dom som vågar gå barbröstad, varför bry sig? Vafan kör på det du tycker är bekvämt.
Själv skulle jag inte kunna göra det, men det är för att jag skäms för mycket, jag tycker mina bröst är för små. Skäms egentligen över hela min kropp, badar inte i simhallar eller på stränder där det är folk…
Jättetråkigt att höra att du inte känner dig nöjd med din kropp. Du duger precis som du är! Jag slår vad om att du är supersnygg med en superhärlig personlighet som golvar alla du möter. Sätt en lapp på spegel, "Det vackraste Gud skapat"
Alla människor är vackra! Jag lovar att du också är det!
Stora, bamsiga kramar!
#24 tack va gulligt av dig! :)
Minsta jag kan göra 😉 jag är fullkomligt seriös och totalt övertygad!
#24 Men att vara vacker är inte allt! Det är bättre att ta bort fokuset på utseendet och istället lyfta fram egenskaper och personlighet.
Vad spelar det för roll hur kroppen ser ut, det är ju insidan som räknas. Att säga "Du är vacker som du är" och liknande gör inte saken bättre, det är fortfarande lika mycket utseendefokus.
#23 Jag har också varit där, men vet du vad? Det gick över!☀️
#27 Amen.
#27 Skriver jag inte superhärlig personlighet som golvar alla? Det är faktiskt nyttigt att intala sig själv att man ser bra ut och är vacker. Det stärker självförtroendet och ens personlighet kommer fram. Du är trots allt som vackrast när personligheten skiner som mest!
#29 Men varför är det så viktigt att vara vacker?
Ditt inlägg handlar bara om hur vacker #23 är, att hon har en härlig personlighet försvinner liksom i allt "supersnygg, vackrast" osv.
#30 Skönhet är en väldigt subjektiv sak och som sagt, man mår väldigt bra av att känna sig nöjd med sig själv. Jag är storlek 44 och ser mig i spegel och säger: Vilken snygging. Trots rejäl övervikt vet jag att jag har ett charmigt leende och vackra ögon. Det kan jag känna mig stolt över. Annars skulle jag tappa självförtroendet varje gång någon säger att jag är ful (det har hänt) men det gör jag inte. Därför att i mina ögon är jag vacker och duger precis som jag är.
Om någon inte är nöjd med sig själv, då är det väldigt viktigt att få höra få höra positiva saker om sig själv. Jag kan hitta skönhet i alla människor. För mig är inte personlighet och skönhet något som kan särskiljas. Det handlar om att sträcka ut sin hand till en människa som skäms över sig själv och säga att det finns ingen orsak, du är vacker och du kan känna dig stolt och nöjd med dig själv.
Varför ska man inte få känna sig vacker? Det är väl jättebra om man kan känna sig vacker vad andra (samhället) än säger!
#31 Problemet är att det är alltför stor fokus på just utseendet idag. Att säga att någon är ful ses som en väldigt hemsk förolämpning och något som folk kan brytas ner av. Varför?
Positiva saker om sig själv behöver inte betyda att man måste förstärka utseendet, det finns många andra saker som går att hitta om man vill beskriva en person. Kanske är hen bra på att skriva, springa, klättra, prata, baka bullar, hålla tider eller spika.
Bra läsning: http://blogg.resume.se/nina-akestam/2013/05/30/du-ar-fin-som-du-ar-och-andra-forolampningar/
http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/february/ar-det-kul-att-vara-snygg.html
#32 Det enda jag försökte var att ge en liten knuff till en person med en dålig upplevelse av sin kropp. Det har inget att göra med vad jag tycker om skönhetshetsen. Jag bryr mig överhuvudtaget väldigt lite om vad folk tycker och tänker om mig. Men så är det inte för alla, för dem så kan några vänliga ord vara precis vad de behöver.
Jojo, det är klart att ens egenskaper är det viktigaste. Det tycker jag absolut men hur i hela fridens namn ska jag kunna beskriva någon jag inte vet något om? En person jag inte känner, inte har pratat med eller sett mer än på bild?
#33 Det är bra att försöka hjälpa andra. Det ska man göra. Men att säga "Du är vacker som du är" är att visa att utseendet visst är viktigt. Är det inte bättre att säga att det inte spelar någon roll hur man ser ut?
Om du inte vet något om personen kan du ju inte beskriva henom. Så varför inte bara säga kram, kämpa på eller något annat peppande. Onödigt att blanda in utseende.
Jag har faktiskt aldrig funderat så mycket på detta, men nu när du säger det så vore det faktiskt helt underbart! Tänk vilken kravlös befrielse det vore, om man såg kvinnans överkropp lika "o-märkvärdig" som mannens. Jag har svårt att se framför mig att det vore så trevligt att se kvinnor gå topless på stan (vilket män kan göra utan större anmärkning), men samtidigt känner jag mig jättedum som känner så. Varför gör man det? Av ren vana, säkert. Jag kan absolut tänka mig att gå topless på stranden, med mina små fjuttiga bröst.. Jag önskar bara jag vågade ;D
Jag tycker att det spelar ingen roll om hur man ser ut i kroppen eller fejann. DET FINNS EN DEL SOM SUDDAR BORT SIG BARA FÖR ATT DOM FÖLJER EN VISS TIDNING ELLER MAGASIN SOM SÄGER HUR MAN SKA SE UT OCH BETE SIG, BÅDE TJEJER OCH KILLAR. OCH NÄR DET KOMMER TILL ROLLER BLIR DET FRUKTANSVÄRT FÖR DET ÄR DET SOM FÖRSTÖR DET MESTA MED FOLKETS TRO ELLER SJÄLVKÄNSLA TILL SIG SJÄLV LIKSOM. Kanske är det som också gör att båda könen blir mer ojämställda ojämlika liksom. Håller ni inte med.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Kvinnors bröst är känsligare för bl.a sol än vad männens är. Sen finns det män som jag inte heller vill se barbröstade för den delen. Själv har jag badat i bara bikinibyxor men inte numera då jag inte badar utomhus öht. Och jag solar inte heller pga hudcancer. Kan tillägga att min man heller inte går med bar överkropp och att han också skyddar sig mot solen.