Feminism iFokus

Feminism

Etikett: allmänt
Läst 3787 ggr
[Bolten]
0

Begreppet Femenist

Kom in här av "misstag". En av trådarna kom upp i uppdaterade inlägg och klickade mig in här. Har alltid funderat lite på de här om feminister. 

Vad är det ni står för?

Geru
0

Beror på vad/vem man frågar:p 

Generellt sett dock handlar det som jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Bolten]
2

#1 Men ifall det är jämställdhet man efter strävar är väl orden "feminist" heeeeelt fel.

Geru
0

#2 Det är många som påpekar det:p Men generellt sett handlar det just om att kvinnor diskrimineras, därav Feminism för att förstärka just kvinnors rättigheter.

Jag själv kan tycka att namnet i sig är dubbelmoral.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Bolten]
0

#3 Tycker de är tvärt och om.. Ordet feminist gör att budskapet blir väldigt nervärderande mot män. Det blir diskriminering på andra hållet helt enkelt ;)

Håller med!

Ikajo
4

#4 Detta är den grundläggande definitionen av feminism:

Man anser att:

1. Män och kvinnor borde ha lika värde, rättigheter och skyldigheter

2. så är inte fallet

3. kvinnor missgynnas i högre grad än män

4. måste arbete aktivt för att skapa förändring.

Den feministiska rörelsen har rätt gamla rötter. Allt från fregatterna i slutet av 1800-talet till den nya feministiska vågen på 70-talet till dagens postmoderna feminism. Det finns extremt många inriktningar av feminism som fokuserar på olika saker. Feminism är i sig en politisk ståndpunkt som kan kopplas samman med andra politiska inriktningar utan att den grundläggande definitionen förändras. Metoderna för hur man ska uppnå jämställdhet varierar dock beroende på inriktning.

De allra feminister idag anser att de normer och könsroller som finns i vårt samhälle också missgynnar män i flera viktiga frågor. Orsaken till att man är feminism är att man trots det fortfarande anser att kvinnor som grupp är underprivilegierade i förhållande till män.
En vit kvinna har högre status än en färgad man men en färgad man har ännu högre status än en färgad kvinna. (Det finns mycket forskning inom det post-koloniala fältet som handlar om sånt.)

Jag kan rekommendera Gemzöes "Feminism, bildas Ismer" om du vill veta mera. Fanny Ambjörnssons "Under det rosa täcket". Antologin "Kvinnopolitiska texter" kan också vara intressant. Anna Wahls böcker om organisationsteori. Det finns en hel del att läsa om maskulinitetsforskning också, På Wikipedia kan du förmodligen hitta en hel del.

Det kan vara viktigt att komma ihåg att utan feminismen hade kvinnor fortfarande inte haft rösträtt och inte vart myndiga. Det är mindre än hundra år sedan man ansåg det. När den första kvinnliga nyhetsuppläsaren i radio kom var reaktionerna extrema. Idag är det normalt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Bolten]
0

#5 Det är självklart att sverige harde utvecklat sig otroligt de senaste hundra åren och de är jag väl medveten om. Men i dagens samhälle ser jag faktiskt det i princip som jämställt mellan män och kvinnor. Tycker dessutom ordet "feminist" är motsatsen till jämlikhet tyvärr…

Ikajo
10

#6 Nu blandar du ihop två olika begrepp, jämlikhet och jämställdhet är inte samma sak. Jämlikhet handlar om klass och ras, jämställdhet handlar om kön.

Tyvärr är Sverige långt ifrån jämställt. Det är inte lika uppenbart som det var för hundra år sedan, men det betyder inte att alla problem är lösta. Långt därifrån. Kvinnor drar fortfarande det största lasset i hemmet, kvinnor får fortfarande lägre i lön för samma eller motsvarande arbete. "Kvinnoyrken" är fortfarande lågstatus yrken. Kvinnor objektifieras fortfarande i enormt mycket högre grad än män. Kvinnor är fortfarande de främsta offren för sexuellt våld. Kvinnor och män behandlas fortfarande olika beroende på kön, pojkar och flickor behandlas olika helt beroende på om de är just pojkar eller flickor. Vi tilltalar kvinnor och män olika.

Tyvärr är det genom att påstå att vi redan är jämställda som man försöker stoppa alla försök till förbättring. Att vara feminist handlar om att förstärka kvinnans värde i högre grad än den handlar om att förstärka männens. Vilket inte är så konstigt eftersom män är den privilegierade gruppen. Det är män som måste ge efter för att kvinnor ska kunna få plats. Det därför det är feminism och inte jämställdist eller ekvivalist.

Det här är en sida för feminister, om det inte fanns en kamp att utkämpa, skulle den här sidan behövas? Skulle vi vara här?

[Bolten]
3

#7 Håller inte alls med. Att kvinnor drar största lasset i hemmet har inget med jämställdhet att göra tycker jag, det är upp till var och än hur man vill fördela arbetet. 

Tycker inte de objektifieras mer än män heller. Jag har inte heller känt mig olikt behandlad någon annan för att jag är ett annat kön. 

Det finns många sidor som finns för att de är folk med liknande åsikter som vill diskuteras, de behöver inte alltid betyda att det måste utkämpas.

alvaegrymm
5

Kvinnor är extremt förtryckta, femenism innebär att man ser de skillnaderna och vill göra något åt det!

ser du inte de skillnaderna är du nog inte femminist, tyvärr.

här är iaf 33 andledningarr till varför man ska vara faminist!

http://trettiotreanledningar.com/ - läs de för din egen skull,

Femminister är bland det viktigaste som finns, för alla kvinnor i hela världen.

Kan lägga till en 34 andledning; 80% av världens politiker är män, i många länder är de förbjudet för kvinnor att engagera sig i politik.

läs länken! :)

* ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥                                                                      

♫H Ä L S N I N G A R♫ ♡A L V A  &  K A N I N E R N A♡                                                                          * ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥  

[Bolten]
3

#9 Jag är inte feminist :) 

Nu pratar jag om sverige, i vissa länder finns de fruktansvärda förhållanden och de håller jag med om helt och hållet men i sverige anser jag inte att de finns speciellt mycket förtryck mot människor. Att sveriges politiker består till stor del av män kan inte männen hjälpa, blir fler kvinnor aktiva med höga mål inom politik tror jag att det absolut kommer ändra procenten. Det tycker jag inte har med förtryck att göra utan att det är fler män som är aktivare inom flertalet av partierna. 

1, Finns många reklamer där män är i kvinnans situation bara att de inte uppmärksammas.

2, Vi får göra abort (pratar fortfarande bara om sverige) och även om vissa har sina åsikter så får vi göra det. Alla får ändå ha sina åsikter även om de är korkade.

3, De finns även män som symboliseras som framställs som sex objekt och kvinnor som framställs som framgånsrika. Det tycker jag inte heller har med förtryck att göra utan det är varje individs val hur de vill posera. Vill man inte göra de fotografen vill är de bara att säga nej.

4, Kan väl i vissa fall anses som stötande även om jag tycker de är överdrivet. Tycker fortfarande inte att det har något med män att göra riktigt. 

6, Fruktansvärt DOCk är de mååååånga kvinnor som kommer undan med misshandel och liknande, ingen koll med våldtäkter dock eftersom jag tror de är betydligt svårare att våldta en man.

8, Att de har barn har jag aldrig hört att någon blivit diskriminerad för, att de är gravida förstår jag i fall de inte kan utföra arbetet fullt ut. En sak att vara telefonförsäljare än att vara byggarbetare. Ser det dock inte som diskriminering i de flesta fallen, finns självklart undantag.

10, Har jag svårt att tro händer ofta i sverige.

11, Tycker jag ska stå för varje individ som gör det, inte alla män.

12, Har ni sett hur män framställs? Långa, muskulösa och symmetriska. Inget jag tycker har med kvinnoförtryck utan en skev perfektionsbild.

13, Fortfarande inte förtryck utan sjuka människor som har problem, missförstå mig inte, tycker inte att de är okej för fem öre ändå.

14, Tycker det har mer med uppfostran att göra än förtryck.

15, Fruktansvärt men de används även mord i krig mot både män, kvinnor och barn så det är inte endast kvinnor som blir utsatta.

16, Samma som med män, de förväntas vara vältränade och se ut som i dressman reklamen.

17, Har inte själv den bilden av män så kan inte säga så mycket.

18, Fel uppfostran och sjuka människor, dock är de många som lägger upp filmer osv där tjejer misshandlar varandra, killar misshandlar varandra, tjejer misshandlar killar osv. Fortfarande inte okej men det är en two way street.

19, Fruktansvärt det med och finns inga ursäkter är glad att vi inte har de så i vårt land och tycker något måste göras för att göra länderna jämlika i utvecklingen. Händer dock mycket framförallt med unga pojkar som man inte får glömma bort.

20, Tycker de är lite överdrivet, jag kan själv skratta åt sånt men tycker inte de gör mig till en kvinnohatare. Finns mycket liknande skämt om männen.

22, Mina vänners erfarenheter säger emot. Att en låg procent anmäls tror jag är för att de inte vågar berätta för någon. Skulle vara likadant om en man våldtogs.

23, Hemskt, men vad säger att de endast är män som slagit dem? Jag tror att det är ganska lika med hur många män och kvinnor som blir misshandlade varje år. Vad jag upplevt är kvinnor betydligt aggressivare.

24, Samma åsikt som på 1.

25, Hemskt men tycker samma som på 19, något måste göras för att göra länderna mer jämna i utvecklingen, kina har betydligt fler problem än detta. 

26, Finns många kvinnor som hatar män också. Hur ofta ser man inte att män får kommentarer att de är bögar eller liknande? Kolla bara på till exempel Justin Bieber.

27, Sjuka människor finns det gott om men är säker på att de finns sidor som är fientliga mot män med liknande många gillningar.

28, Samma som tidigare, vissa länder behöver utvecklas mer och inte endast pga detta utan många många andra saker.

29, Håller inte med, jag vill ha ett samhälle där alla döms efter vem de är, inte kön, inte ursprung, inte inkomst eller liknande. Framförallt inte ett samhälle där en så stor skuld läggs på män.

30, Finns måånga reklamer där män knappt har kläder på sig. Det är inte värre än en bild i bikini. 

31, Hemskt även detta men som jag skrev tidigare är de många saker även killar utsätts för som de inte får upprättelse för.

32, Usch är dock inte förvånad, att de är fler kvinnor har endast med att göra, vad jag tror, med att de kan man tvinga till sex, de kan man inte på samma sätt med män. 

Vissa av bilderna syns inte ( de jag hoppat över) om ni ser dem får ni gärna kopiera och skicka här. 

Det jag vill komma fram till är att alla typer av människor utsätts för våld, misär och orättvisor men jag anser att det är till största del endast kvinnorna som blir utsatta som syns. Våld, mobbing, förtryck eller annat hemskt är så klart aldrig okej. Men att svart måla männen tycker jag är förtryck också. Säger inte att alla feminister gör det men många jag träffat gör. De som strävar efter jämställdhet borde också göra de på alla håll. Många män är förtryckta, många kvinnor, många utländska, många med handikapp eller sociala störningar som gör att de inte passar in. Att för de första kalla sig för feminister tycker jag inte är jämställt och att bara ta upp vad kvinnor råkar ut för tycker jag inte heller är jämställt. 

Som du skriver, feminister är de viktigaste som finns för alla kvinnor i världen. Det är väl inte speciellt jämställt?

Hoppas ni förstår vad jag menar, säger inte att de är okej att flickor i afrika blir våldtagna utan jag säger att det är inte okej att någon råkar illa ut oavsett kön, färg, ursprung osv.

alvaegrymm
6

jag ber om ursäkt, jag orkar inte läsa allt du skrev eftersom jag inte fått sova mycket ikväll :(

men jag läste de första och lite av de sista! I sverige 'r du förtryckt pga ditt kön, de är ett faktum. hade feminister inte funnits så hade du och jag förmodligen inte fått gått i skolan, pga vårat kön. 

killar utsätts för förförtryck, ja! Men inte alls på samma nivå som kvinnor, detta är sant.

Jag är feminist för att jag tycker INTE att de är okej att jag får mindre lön för att jag är tjej. Jag är feminist för att jag vill gå klädd hur jag vill, utan att de ska kunna användas som ett argumen till varför jag blev våldtagen. jag är feminist  för jag är TRÖTT på sexism, och jag behöver feminism för jag är trött på att folk skrattar mig i ansiktet nä'rr jag står upp för mig själv!

om du inte kan vara feminist för dig själv, va feminist för de kvinnor i afrika som blir valvåldtagna och nekade abort för att de anses vara deras fel.etc.. 

om du är intresserad, så är här en väldigt intressant youtube länk om hur det  ser ut för kvinnor på nätet; https://www.youtube.com/watch?v=k_pLmq8d7Mk

Och ja! männen får också ta skit, men om man tittar på dokumentären så är de inte i närheten utav den som kvinnor får stå ut med, just för att de är kvinnor!

* ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥                                                                      

♫H Ä L S N I N G A R♫ ♡A L V A  &  K A N I N E R N A♡                                                                          * ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥  

Ikajo
5

#8 Om det vore så att kvinnorna verkligen valde att ta hand om hemmet skulle jag inte protestera. Problemet är när kvinnorna gör arbetet därför att de förväntas av dem eller när det inte blir gjort om de inte gör det. Om det någon kunde bevisa för mig att de gjort det valet enbart baserat på deras egen vilja och inte baserat på förväntningar eller vana. Då är det helt okej. Men vanligtvis så är det så att kvinnan gör jobbet för annars blir det inte gjort. Därför att det är vad hon förväntas göra.

Män blir inte objektifierade, de blir idealiserade det är skillnad. Det är givetvis också ett problem men objektifiering innebär att man fråntas initiativ och handling. Kvinnor blir något som män vill ha, något som män ska betrakta. Idealisering innebär något som man borde vara, något man borde uppnå. Män har initiativ och handling.

Jag föreslår ändå att du försöker ha viss ödmjukhet, om du har frågor och vill veta mer så berättar jag gärna. Jag har studerat genusvetenskap och kan ge flera tips på böcker (och avhandlingar) som kan vara aktuellt att läsa. Vill man veta måste man vara ödmjuk inför sitt eget okunnande. Att komma arrogant och begära ett svar man egentligen inte vill ha, är inte rätt väg att gå.

[Mustangcab]
6

Hur många män dör pga att de misshandlas av sina ex eller nuvarande kvinnlig partner?

Hur många män begär att få ett besöksförbud mor sina ex kvinnliga parners?

Finns det något som hetet mänfridskränkning såsom kvinnofridskränkning?

http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/amnen/Vald_i_nara_relationer/Grov_kvinnofridskrankning_amnesguide/

Hur många män blir utsatta för våldtäkt av kvinnor?

Hur många män frågar sig en sen kväll när de ska gå hem om de ska ta en genväg genom parken? Eller om de ska gå ut öht?

Kan du svara på detta och fortfarande hävda att vi har jämdställdhet.

JonasDuregard
7

Bolten: angående själva ordet feminism och dess etymologi så är det bara att konstatera att ords innebörd kan förskjutas och förändras över tid. Om du inte kan stå ut med det utan envisas med att tolka ord som det du anser att de borde betyda, snarare än vad de faktiskt betyder, så kommer du stöta på många problem. Feminism står inte i motsats till jämlikhet, det är närmare synonymt i så fall. Ordet feminism står inte i motsats till någonting, det är bara ett ord.

(Ursäkta om det låter otrevligt, det är inte illa menat)

[Bolten]
0

Är helt slut och virrig efter en lång dag så ska inte ens försöka ge mig på att skriva ett begripligt svar, återkommer i morgon :)

Geru
0

#14 Det är väl lite därför jag tycker att det är okej med ordet - men grejen är ju att många feminister har svårt att anse att andra ord kan få förändrad mening - så vad gör man när det blir dubbelmoral?

-Stephen Hawking

[Elinors]
1

Ser att inlägget är en månad gammalt och att tråden dött ur. Men jag är ganska intresserad av Boltens svar som aldrig blev av? :)

Är det inte också så att våld överlag utförs av främst män? Alltså våld mot kvinnor utförs av män och våld mot män utförs av män?

Säger inte att det alltid är så och har ingen källa som kan berätta ifall detta är sant eller ej. Men vet att jag har läst det förr och det känns inte orimligt.

[Mustangcab]
2

# 17 Jo och de allra flesta som sitter i fängelse är män. Fast andelen kvinnor ökar.

[Elinors]
0

#18 Tack :) Intressant är ju också vilka brott kvinnor sitter i fängelse för respektive män. Du vet möjligtvis inte detta/vart jag kan hitta statestik angående det?

Ikajo
0

Jag har märkt att google är väldigt användbart om man vill ta reda på saker, annars så förlitar jag mig mycket på Wikipedia. Jag tror det kan finnas statistik hos BRÅ till exempel.

JonasDuregard
5

Så här skriver BRÅ:

"Av de personer som intogs i anstalt 2012 var cirka 7 procent kvinnor och 93 procent män. Dessa nivåer har varit stabila under den senaste tioårsperiode"

"De antalsmässigt vanligaste huvudbrotten bland både kvinnor och män som intogs i anstalt 2012 var tillgreppsbrott, narkotikabrott och trafikbrott. År 2012 togs 177 kvinnor och 1 960 män in i anstalt efter att ha blivit dömda för någon typ av tillgreppsbrott."

"Ser man i stället till könsfördelningen hos de intagna för olika brottstyper (huvudbrott) framgår att männens andel är som störst bland intagna för exempelvis sexualbrott. Av de personer som intagits för dessa brottstyper som huvudbrott var 99 procent män. Männen dominerar inom samtliga brottstyper, men kvinnorna står för en relativt sett stor andel av de intagna för bland annat förskingring (22 procent), allmänfarliga brott (17 procent), mened (12 procent), och stöld (11 procent)."

http://www.bra.se/webdav/files/statistik/pdf/Sammanfattning_kriminalvard_2012.pdf

[Mustangcab]
0

# 21 Tack för hjälpen🙂

RobinEH
0

"…kvinnor får fortfarande lägre i lön för samma eller motsvarande arbete." 

Att kvinnor skulle få mindre lön än män för samma arbete har jag inte sett statistik för. Anledningen till att kvinnor tjänar mindre när man jämför könen oavsett yrke beror ju på att kvinnor generellt sett väljer lågavlönade yrken. Varför är dessa yrken lågavlönade? Tillgång och efterfrågan. Att arbeta som sjuksköterska t.ex. gör en inte precis ekonomiskt oberoende. Tillgången på utbildade som accepterar rådande lön är däremot tillräcklig för att inte göra yrket mer åtråvärt genom högre lön. Detta är dock ett yrke som många kvinnor väljer vartefter då också får acceptera att de drar ner genomsnittslönen för kvinnor. 

""Kvinnoyrken" är fortfarande lågstatus yrken."

Då är det väl dags för kvinnor att skaffa andra yrken.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

JonasDuregard
6

#23 "Att kvinnor skulle få mindre lön än män för samma arbete har jag inte sett statistik för."

Jo det har du nog, men du kanske inte känt till att det är vad du sett 🙂.

"Anledningen till att kvinnor tjänar mindre när man jämför könen oavsett yrke beror ju på att kvinnor generellt sett väljer lågavlönade yrken."

Förr i tiden fanns det ett stort så kallat oförklarat lönegap mellan män och kvinnor med samma arbetsuppgifter. Idag är det mindre men det finns onekligen (källa).

Det verkar som man får räkna med att förlora mellan några hundra och ett par tusen i månaden om man är kvinna, oavsett vad man väljer för yrke.

"Varför är dessa yrken lågavlönade? Tillgång och efterfrågan."

Vilket land bor du i? 🤔 I Sverige är det långt från sanningen 🙂.

"Då är det väl dags för kvinnor att skaffa andra yrken."

🤢

Sedan behöver vi bara vänta på att bostadslösa skaffar villa, att svältande börjar äta ordentligt och att krigsoffer flyttar till fredligare länder. Då blir världen ganska trevlig att bo i.

Seriöst, kvinnorna måste lära sig att bli befordrade också. Har du några enkla tips? 😐

RobinEH
1

Statistik blir vad man gör det till. 

Ja, enligt rapporten från 2012 så ser man alltså en löneskillnad på 6.1% efter att man beräknat med standardvägningen. 

"Det är inte möjligt att med hjälp av standardvägning eller regressionsanalys svara på frågan om det föreligger osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män. Anledningen är följande. En osaklig löneskillnad definieras som en skillnad i utfall som beror enbart på kön. Med andra ord, en osaklig löneskillnad mellan könen förekommer om skillnader i lön kvarstår när man tagit hänsyn till alla systematiska skillnader i egenskaper mellan könen. I praktiken är detta i stort sett omöjligt att göra. 

Vissa lönepåverkande egenskaper som idérikedom, engagemang och samarbetsförmåga med mera är svåra att överhuvudtaget mäta och kvantifiera. Dessutom grundas lönesättningen ofta på information som saknas i statistiken, till exempel de krav som ett jobb ställer i form av meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har. 

På grund av detta är det svårt att fastställa om skillnader i utfall mellan kvinnor och män beror på relevanta skillnader i egenskaper – som inte kan observeras i statistiken, men som är uppenbara när lönen bestäms – eller på diskriminering. Standardvägning och regressionsanalys kan därför endast visa på sambandet mellan kön och löneutfall efter att hänsyn har tagits till skillnader i en mängd övriga observerbara egenskaper. De kan däremot inte visa ett kausalt samband det vill säga analysen kan inte bevisa att kvarstående löneskillnad, den så kallade oförklarade löneskillnaden, mellan könen beror enbart på kön."

Vad kan göra informationen felaktig?

"Lönestrukturstatistiken innehåller en mängd information om individen och om dennes arbetsplats. Men självklart kan fler faktorer än de som återfinns i lönestrukturstatistiken tänkas påverka en individs lön. Olika former av chefskap är ett exempel på en sådan möjlig lönepåverkande faktor. Lönestrukturstatistikens yrkeskoder är uppbyggda enligt Standard för svensk yrkesklassificering (SSYK). I SSYK är det endast yrkesområde 1 (ledningsarbete) som anger om personen har arbetsledande befattning. Arbetsledare, gruppchefer och liknande förs därför ofta till samma yrkesgrupp som sina underställda och det saknas uppgift i statistiken om deras chefskap. Om denna typ av chefskap är en lönepåverkande faktor och fördelningen av chefsjobben inte är jämn mellan könen, kan bristfällig information om chefskap ge missvisande resultat vid analys av löneskillnaden mellan kvinnor och män."

Vad säger arbetsgivarverket?

"I september 2011 var statsanställda kvinnors genomsnittslön 10,9 procent lägre än statsanställda mäns genomsnittslön. År 2010 var motsvarande löneskillnad 12,3 procent. Skillnaden har minskat successivt, men relativt mycket det senaste året främst beroende på strukturella förändringar. År 2000 var löneskillnaden nästan 18 procent.

Den statistiska analysen visar att den genomsnittliga löneskillnaden nästan helt kan hänföras till mätbara faktorer. Det är dessa faktorer man kan arbeta med för att få mer jämställda löner.

Två faktorer står tillsammans för nästan hälften av den totala löneskillnaden mellan kvinnor och män: att kvinnor jämfört med män oftare har arbetsuppgifter på en lägre grupperingsnivå 1 och att kvinnor i större utsträckning än män arbetar deltid. Vidare påverkar skillnader i arbetsinnehåll mellan kvinnor och män och att fler män än kvinnor är chefer samt att löner ser olika ut hos olika myndigheter. Det finns också skillnader i utbildning, erfarenhet och i vilken region kvinnor respektive män arbetar. Den löneskillnad som slutligen blir kvar, den s.k. oförklarade löneskillnaden som inte kan förklaras av den mätbara information som finns tillgänglig i den partsgemensamma statistiken, var i september år 2011 ca 1,2 procent."

Och hur förklaras den oförklarliga löneskillnaden?

"Mot bakgrund av att denna analys gjorts med hjälp av viss statistisk indelning och på central nivå där detaljkunskapen om respektive arbete inte är fullständig, så kan konstateras att det med all säkerhet fortfarande finns kvar avgörande skillnader i faktiska arbetsuppgifter och ansvarsområden inom de grupper som jämförs. Alltså kan den oförklarade löneskillnaden i verkligheten förklaras av att det finns kvar skillnader mellan arbeten som utgör sakliga skäl för löneskillnad."

"Det verkar som man får räkna med att förlora mellan några hundra och ett par tusen i månaden om man är kvinna, oavsett vad man väljer för yrke."

Kanske skulle man försättas i samma situation man hade brunt hår, blåa ögon, långt hår eller storlek 39 på fötterna. Det verkar snarare som vanlig hederlig "orättvisa" drabbar kvinnor mest, eller så brister statistiken. Varför skall könet specificeras som en orsak till lönegap?

"I Sverige är det långt från sanningen"

Knappast. Lågavlönade yrken är lågavlönade för att folk är villiga att arbeta för den lönen. Dessutom är lönen för många yrken restrikerade på grund av rådande budget.

"Sedan behöver vi bara vänta på att bostadslösa skaffar villa, att svältande börjar äta ordentligt och att krigsoffer flyttar till fredligare länder. Då blir världen ganska trevlig att bo i."

Försöker du dig på en halmdocka eller? Vill man ha ett högavlönat jobb så får man allt satsa på det jobbet. Väljer man att arbeta inom vården så skall man vara beredd på att personer inom andra yrken tjänar mer.

"Seriöst, kvinnorna måste lära sig att bli befordrade också."

Rent skitsnack. Om nu män lyckas bättre med karriären än kvinnor så beror det knappast på deras kön.

RobinEH
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är ett bra klipp som förklarar anledningen till varför kvinnor och män kan ha olika lön.

JonasDuregard
4

#25 Nu har du i alla fall gått från "jag har inte sett någon statistik" till "jag tror inte på statistik", alltid något (önskar bara du sagt det innan jag gjorde mig besväret att leta upp den).

"Varför skall könet specificeras som en orsak till lönegap?"

Alla orsaker där det finns en realistisk chans att särbehandling förekommer bör så klart betraktas. Har du sett något som tyder på att någon anser något annat bör du så klart ta upp det, men kanske i en tråd som handlar om det i så fall?

"Det verkar snarare som vanlig hederlig "orättvisa" drabbar kvinnor mest, eller så brister statistiken."

Förstår inte riktigt vad du menar, men den avsevärda bättring (utjämning) av lönerna som har skett visar väl med tydlighet att det funnits något mer än slumpen som snedfördelar lönerna, eller? Att tro att den mekanismen helt utraderats känns något naivt.

"Försöker du dig på en halmdocka eller?"

Jag försökte visa hur fel det är av dig att säga att kvinnorna själva (individuellt) måste ansvar för att förbättra sina villkor genom att jämföra med motsvarande uttalande för andra utsatta grupper. Du kallar mitt argument för en "halmdocka", betyder det att du inte anser att det ansvaret vilar på kvinnorna själva? I så fall beror det på ett missförstånd, och i slutändan (vidhåller jag) på att du formulerade dig missledande.

"Vill man ha ett högavlönat jobb så får man allt satsa på det jobbet."

Och om man ändå inte får det, till exempel på grund av systematisk diskriminering?

Men visst kan motivering att satsa på drömjobben vara en del av lösningen på problemet, det har du rätt i. Om du håller med om att det finns ett problem till att börja med?

"Väljer man att arbeta inom vården så skall man vara beredd på att personer inom andra yrken tjänar mer."

Eller så försöker man ändra på det, lönesättningen är inte någon naturlag.

Hur som helst, den löneskillnad som anses problematisk är ju bara den som uppstår av att den anställde är kvinna och den som eventuellt uppstår inom en branch för att den domineras av kvinnor. Håller du med om att det inte är bra?

"Rent skitsnack. Om nu män lyckas bättre med karriären än kvinnor så beror det knappast på deras kön."

Vad beror det på då? Könet är ju det som skiljer kvinnor från män 🤔

Ikajo
3

¨#23

Så om lärare och en civilingenjör både pluggar på högskola/universitet i fem år, har lika mycket skulder efter studierna är klara och båda börjar jobba direkt efter examen. Då är det helt normalt att läraren får runt 20 000 typ resten av sitt liv och civilingenjören får 30 000 med vettig löneutveckling?

Nu skulle en del säga att man inte kan jämföra dessa yrken men vad skiljer dem i så fall åt? Det är lika lång studietid, båda har tagit lika många poäng och båda har en examen. Det går inte att påstå att civilingenjören gör ett viktigare arbete, utan lärare skulle vi inte få några civilingenjörer.

Det är väldigt lätt att säga att man ska välja ett välavlönat yrke men man måste ju få välja ett yrke man trivs med. Dessutom så borde väl yrken som inriktar sig på omvårdnad och utbildning vara välavlönade. Alla barn går i skolan, alla kan bli sjuka och ALLA kommer definitivt bli gamla (om inget oförutsett händer). Det yrken som handlar om liv och död, många kvinnor väljer dessa yrken, borde inte ett yrke som handlar om liv och död ha bättre status och bättre löneutveckling?

[Mustangcab]
0

# 24 Tack!🌺

RobinEH
1

"Nu har du i alla fall gått från "jag har inte sett någon statistik" till "jag tror inte på statistik", alltid något (önskar bara du sagt det innan jag gjorde mig besväret att leta upp den)."

Jag står rättad för mitt ursprungliga påstående. Det finns statistik för att ett lönegap existerar. Nej, det är inte så att jag inte tror på statistik, jag tror istället att det finns en rimlig förklaring till den. Om jag ställde till med besvär för dig så ber jag om ursäkt för detta. 

Varför lönegapet? Kvinnor väljer i större utsträckning utbildningar som leder till lågavlönade yrken, fler kvinnor arbetar deltid, kvinnor blir gravida och spenderar mer tid än män på att ta hand om barnen etc. Lönegapet behöver inte beror på att män favoriseras i yrkeslivet.

"Har du sett något som tyder på att någon anser något annat bör du så klart ta upp det, men kanske i en tråd som handlar om det i så fall?"

Frågan är snarare varför det anses fel att kvinnor tjänar mindre än män. Bara för att kvinnor tjänar mindre än män så betyder det inte att det beror på att de är just kvinnor, utan att människor med kvinnligt kön tenderar att göra andra val i livet än människor med manligt kön. Jag förstår därav inte vikten av att påpeka att det finns lönegap mellan kvinnor och män när det snarare borde påpekas att det finns lönegap mellan de som arbetar heltid och deltid, de som är mer frånvarande än andra och de som gör andra karriärval. 

"Förstår inte riktigt vad du menar, men den avsevärda bättring (utjämning) av lönerna som har skett visar väl med tydlighet att det funnits något mer än slumpen som snedfördelar lönerna, eller?"

Måhända att det visar på att kvinnor satsar mer på karriären eller att individers prestation förbises för att jämna ut könsskillnader.

"Jag försökte visa hur fel det är av dig att säga att kvinnorna själva (individuellt) måste ansvar för att förbättra sina villkor genom att jämföra med motsvarande uttalande för andra utsatta grupper."

Ursprungspåståendet var ju att "kvinnoyrken" är lågavlönade yrken. Om kvinnor istället väljer andra yrken så kommer ju lågavlönade yrken att inte längre vara kvinnoyrken. Att jämföra kvinnors förmåga att göra bättre karriärval med att svältande skall börja äta bättre ser jag inte som någon korrekt jämförelse.

"Men visst kan motivering att satsa på drömjobben vara en del av lösningen på problemet, det har du rätt i. Om du håller med om att det finns ett problem till att börja med?"

Jag ser ett problem, och det är att kvinnor gör val som inte gagnar dem ekonomiskt. Jag anser mig dock inte se könsdiskriminering som orsak. Om det finns någon form av systematisk diskriminering så är det ju inkvotering av människor med specifik kön.

"Hur som helst, den löneskillnad som anses problematisk är ju bara den som uppstår av att den anställde är kvinna och den som eventuellt uppstår inom en branch för att den domineras av kvinnor. Håller du med om att det inte är bra?"

Absolut. Man skall inte få specifik lön bara för att man är kvinna eller man. Dock tror jag inte att lågavlönade yrkesgrupper är lågavlönade till följd av att det är ett attraktivt yrke för kvinnor, utan för att folk är villiga att ta de jobben för specifik lön.

"Vad beror det på då? Könet är ju det som skiljer kvinnor från män"

Självklart är det könet som skiljer kvinnor från män. Men det betyder inte att det beror på att de är av specifikt kön. Korrelation betyder ju inte kausalitet. Om det nu skulle varit så att brunhåriga haft högre lön så skulle ju detta knappast berott på deras hårfärg.

(Får be om ursäkt om jag skriver något osammanhängande. Detta är inte ett ämne som jag har något stor kunskap om, dock anser jag med den kunskap jag har inte se det problem som antyds.)

RobinEH
1

Det är ju en helt annan fråga.

Nej, jag anser inte att yrken där man arbetar med människor (lärare, sjuksköterska, undersköterska, barnskötare etc.) skall vara de yrken som är lågavlönade. Jag har själv planerat att studera till sjuksköterska, trots att lönen inte är den bästa. Det är mitt val och jag är redan medveten om den låga lönen. Jag kommer inte att klaga över att någon som skiljer sig från mig på specifikt sätt får högre lön.

Ikajo
3

Fast enligt din logik så är det ju samma fråga. Kvinnodominerade yrken är överlag lågavlönade medan mansdominerade överlag är högavlönade. Det är ju någonting som orsakar detta och det hänger samman med att kvinnors arbete överlag har lägre status än mäns arbete. Även det oavlönade hushållsarbetet, som utförs i majoritet av kvinnor, har lägre status än det oavlönade underhållsarbetet, som utförs i majoritet av män. Kvinnor missgynnas i lönefrågan, på grund av sitt kön, på grund av de får barn, på grund av att deras yrken oftare kräver deltider snarare än heltider.

Det är samma mekanismer som gör att kvinnliga idrottare, författare, musiker, skådespelare, regissörer och alla andra bedöms i första hand utifrån sitt kön snarare än utifrån sin insatts.

Och innan du säger något; JA, det finns forskning om detta. Det finns till och med forskning om kvinnors och mäns löneutveckling. Det finns forskning om yrkesstatus, organisation och allt annat du kan tänka dig. Jag har länkat till Genusflödet, det går att googla och få fram avhandlingar, utredningar och mycket annat men jag tänker faktiskt inte leta reda på allt det åt dig. Dels för att jag redan läst en hel del sådant, dels för att jag har bättre saker för mig. Typ se till att jag kan flytta om två dagar.

JonasDuregard
6

#30 "Om det nu skulle varit så att brunhåriga haft högre lön så skulle ju detta knappast berott på deras hårfärg."

Om någon på förväg skulle sätta upp det specifikt som en hypotes och sedan bevisa att det är så i alla länder i hela världen, samt bevisar matematiskt att sannolikheten att det mönstret uppstår av en slump är helt försumbart - då skulle jag överväga det.

Men oavsett, anser du att kvinnor och brunhåriga har ungefär samma tendens att diskrimineras historiskt sett? Hur ser du på andra grupper som brukar utpekas som missgynnade, till exempel mörkhyade?

Du blandar ihop två frågor dessutom, den ena är om det finns någon korrelation (som jag anser bevisat) och den andra ifall det i sin tur innebär att det finns en kausalitet (orsakssamband).

Och i det här fallet innebär nog faktiskt korrelation även kausalitet. Eftersom vi vet att man inte blir kvinna av att ha låg lön så är det omvända kausala sambandet otänkbart. Det kan inte heller finnas någon tredje faktor som leder både till att man blir kvinna och att man får låg lön (ingen som jag kan komma på i alla fall).

Så om vi visar att kvinnor får lägre lön (vilket vi har gjort), och utesluter att det beror på slumpen (vilket vi också gjort), så visar vi även att det beror på att de är kvinnor.

Sedan kan man säga att det beror på att kvinnor gör vissa val (även om du inte bevisat det ännu), men det i sin tur beror ju i så fall på att de är kvinnor. För du menar väl inte att de blir kvinnor på grund av deras val?

EDIT: rent teoretiskt skulle det faktiskt kunna finnas andra orsakssamband åtminstone lokalt (till exempel om kvinnor vore extremt överrepresenterade bland invandrare så skulle det kunna vara en confounder), men att det skulle vara så i samtliga länder är så klart inte möjligt i praktiken, och även om det vore det skulle det i så fall fortfarande behöva förklaras varför det drabbar just kvinnor