Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 3633 ggr
[Elinors]
0

Angående rakade ben

Hej, är nybliven medlem här på feminism i fokus. Är själv feminist och är väldigt intresserad av genus och orättvisor mellan könen. Men tillbaka till vad inlägget skulle handla om:

Var på jobbet häromdagen. Där hade jag på mig 3/4 byxor eftersom det var varmt. När jag satt ute och rökte men en arbetskamrat tittade jag på mina ben och upptäckte att dessa ej var rakade. Jag tittade på min arbetskamrat och började prata om det, sa något i denna stilen "haha, oj, jag har visst inte rakat benen, sorry", hon svarade att det var lugnt, mina hår var ju så ljusa ända och att det nuförtiden är ganska många som inte rakar benen typ. 

Vad jag kom på i efterhand var att jag faktiskt bad om ursäkt för att jag inte rakat benen! Hur sjukt är inte det? Insåg det inte ens då utan det kändes som att det var något jag borde be om ursäkt för. Detta om något talar väl för hur konstiga ideal vi har i dagens samhälle, då jag ansåg mig behöva be om ursäkt för att jag inte ändrat min kropp. Har något liknande hänt er någon gång?

Persifone
0

Hej och välkommen till sajten! Hoppas du kommer att trivas!

Vad bra att du funderade över det och upptäckte hur djupt rotat det här är hos oss alla!

Jag var inte med om något liknande, men i samma anda.

Var på en festival i Tyskland förra veckan (sov på camping med dålig tillgång till dusch i tre nätter) och ändå hade jag packat ner rakhyveln, ifall det skulle bli tillfälle? Hur mycket hinner det växa på fyra dagar? Och spelar det någon roll när de flestas kläder där består mer av lera än av tyg? Jag blev arg på mig själv när jag insåg att jag själv sätter mig i underläge med min vilja att "alltid se välvårdad ut"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
2

Hej, trevligt att du hittat hit, hoppas du kommer trivas.

Överhuvudtaget har vi en konstig fixering vid hår i väst. Det är som kvinnan som fick ta emot mordhot för att hon var orakad under armarna… Om man ska strumpbyxor eller något liknande kan det vara obekvämt att vara orakad (eftersom hårstråna fastnar) men annars ser jag ingen större orsak att raka mig… Men jag tillhör de rätt udda så jag struntar fullkomligt i vad andra tycker och tänker om mig. Särskilt om min kropp.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

KitoBonito
0

Jag har med tiden fått lättare och lättare för att ignorera när jag har håriga ben, men också mycket beroende på var jag är. Ska jag vara festklädd och till ett speciellt evenemang så ser jag till att ha rakade ben om de nu ska synas. VAD det beror på vet jag inte, men jag intalar mig själv att det är för att jag tycker det ser trevligare ut. Och känns trevligare. Men det är ju inget annat än normen som gett mig den känslan. Men i andra fall, som t.ex. träning, vardagsliv osv så låter jag benen hinna bli ganska lång-stubbiga (bra förklaring.. haha ;) innan jag bestämmer mig för att vilja raka dem. Och det trots att håren på mina ben är liiiite mörka. Hade de varit mörkare så hade det ju synts betydligt mer och då hade jag nog försökt hålla det rakat.. Kanske, i framtiden, blir man ännu mer laid-back när det gäller känslan av att ha håriga ben och vad omgivningen ska tycka. 

Jag ber inte om ursäkt om mina ben är håriga, men jag kan tänka mig att det är lätt hänt, och för några år sedan hade jag nog haft så bra koll att jag inte hade visat benen ens om de var håriga, haha!

Zureel
2

Jag gillar känslan av rakade ben så om jag har tid och ork rakar jag benen om inte struntar jag i det oavsett vad jag ska ha för kläder.

[Sniff]
3

Jag har aldrig rakat benen, och vad jag kan minnas så är det aldrig någon som har kommenterat. Nu syns väl inte mitt hår så mycket, för det är hyfsat ljust, men oftast så står håret ut och ser lite galet ut. Jag har ganska långa hårstrån. Men jag gillar mitt hår och skulle aldrig få för mig att raka  bort det! 

Det är bra att fundera över samhällets normer och ideal, det blir ofta intressanta diskussioner👍

Persifone
0

Jag hoppas att jag blir modig någon dag så jag också kan gå runt med håriga ben!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2

Det är inte enbart vi i väst som har konstiga seder när det gäller kvinnor och hår. Även andra kulturer har det. Jag vet en som går hos en iransk frisör som har lärt sig att ta bort mustacher på kvinnor med hjälp av tråd. det ingår utbildningen där.

Själv anser  jag att jag inte behöver  raka mig någonstans då jag har så lite hår - förutom på huvudet

Galenidjur
4

Är inte medlem just på denna sajten utan kom hit efter att ha klickat runt lite, men måste flika in en sak eftersom just det här ämnet intresserar mig. Hade till och med en redovisning om det för något år sedan haha 😃 

Jag insåg inte ens att det här med rakade ben var en så stor grej förrän för typ två år sedan och blev helt chockad när jag sökte runt på google och hittade en massa inlägg om hur äckligt det är när kvinnor inte rakar sig och att det är ohygieniskt osv. Helt otroligt! Hur blev det egentligen såhär? När en man går med håriga ben är det helt ok, men när en kvinna gör det så är det "äckligt" och "ohygieniskt"? Det är en märklig värld vi lever i måste jag säga..Jag själv har rakat benen kanske…en gång i hela mitt liv (är 19) och det var för att testa liksom. Jag är annars för lat för att spendera en massa tid på något som ingen ens lägger märke till om man inte själv påpekar det. Inte ens de människor som jag umgås med varje dag märkte något förrän jag själv sa det (och jag går i shorts heeeela tiden) !  Då kan man ju undra hur nödvändigt det egentligen är 😉

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Majbot]
1

Kom och tänka på den nya reklamen för den apparaten som fördelar vax jämnt över benen… Minns inte vad den heter, ni vet kanske vilken jag menar? "Vackra ben upp till x dagar". Jaha, så jag kan inte ha vackra ben om jag inte vaxar dem?

Dock rakar jag mina ben eftersom jag gillar när de är mjuka haha :) Men ibland så orkar man ju självklart inte, och min kille klagar aldrig. Inte för att jag bryr mig riktigt vad han tycker så värst men det känns bra att veta att han tycker om mina ben lika mycket vare sig de är orakade eller rakade c:

Ikajo
1

Fast om man ska ha mjuka ben är det nog snarare hudvårdsprodukter man behöver snarare än rakade ben. Jag vet inte om det finns något fuktighetsbevarande i rakkräm för kvinnor, köper aldrig sånt. Kan inte använda det i alla fall…allt sånt innehåller parfym och det tål inte jag.

…Varför ska så himla mycket innehålla parfym? Till och med mascara innehåller parfym…

[Majbot]
0

#10 Använder ekologiska hudvårdsprodukter också. Tycker benen känns så stickiga med hår :p

Ikajo
1

#11 Jag märker det knappt, har mest fjun på benen. Istället kan stråna bli väldigt långa men då går jag lös på dem med en sax istället. Det knepiga är ju att ju mer man rakar desto grövre blir ju hårstråna.

Jag tycker det är helt okej att raka sina ben om det är så att man gör det för att man själv tycker att det är skönt. Däremot tycker jag inte att det är okej att man känner att man måste göra det för att någon annan tycker det är äckligt. Det är då det blir ett problem, särskilt om man själv börjar tycka att ens hår är äckligt.

Jag tycker ibland att det är underligt att män kan få se ut som björnar (tjockt, krulligt hår över hela kroppen) utan att någon reagerar men att kvinna med orakad armhåla eller ben är äcklig.

[Majbot]
0

#12 Jo precis, men gör det som sagt för mig själv bara :) Killen har ganska mycket hår på sina armar/ben så jag brukar skoja med honom att han har ju inte så mycket att komma med, ifall han hade haft något emot mina håriga ben :)

[Mustangcab]
0

Var hos frissan idag för att klippa mig och färga bryn och fransar. Frågade då denna om det här med besvärandade hårväxt och hon kände mycket väl till detta och hur man använde just snören för att ta bort det. Själv hade hon kommit kontakt med detta i Egypten. Och det är inte enbart mustaschen som tas bort utan all ansiktsbehåring samt även på ben och armar.

XxKimxX
0

Jag rakar benen på sommaren, men på vintern så orkar jag bara inte raka benen när ingen ens kommer att se mina ben.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

[NeferNefer]
2

Jag tycker det är märkligt att hår på kvinnors ben eller under armarna ses som onaturligt. Om bara en enda person i hela världen hade hår på ben eller under armar, då kanske den åsikten var berättigad, men … 🤔

[Mustangcab]
1

# 16 Men vi är olika mycket behårade beroende på ursprung. Samer har inte speciellt mycket hårväxt och inte asiater heller.

Min man som är av nordiskt ursprung har mycket hårväxt och han badade bastu ihop med en kines som undrade om alla västerländska män hade lika mycket hår på kroppen. Dessutom så undrade denne kines ifall kvinnorna också hade detta?😃

[NeferNefer]
0

#17: min man är östasiat och han är väääldigt hårig … till skillnad från min pappa (svensk) som nästan inte alls hade hår på benen. Det är individuellt. Men jag tror du missade poängen litegrann i mitt inlägg, jag påstår inte att alla människor är superhåriga, det är inte alls det inlägget handlar om.