Feminism iFokus

Feminism

Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 1660 ggr
milow
8

Genuspedagogik

Jag vet inte i vilken kategori detta hör hemma så ni får flytta på det om det inte passar. 

Jag pluggar till förskolelärare och har ett år kvar. Jag har själv ett par års jobberfarenhet från förskolan. Jag undrar om det finns några andra pedagoger här? Skola, förskola, fritids etc. Jobbar ni aktivt med genusfrågor på eran skola/förskola och isåfall på vilket sätt? 

Hade varit kul att kunna ge varandra lite tips och idéer.

Pelle Långlös
0

Genus som i att använda hen istället för hon och han? Så fel det bara kan bli anser jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Persifone
1

#1 Du får gärna starta en egen tråd för att diskutera begreppet hen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Pelle Långlös
1

Varför skall jag det? Jag undrade om det var det som genus betydde.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

milow
2

Min fråga handlade om på vilket sätt vi kan jobba med genus-frågor i våra skolor och förskolor. Om du vill veta vad ordet i sig betyder får du googla eller starta en ny tråd.

Ikajo
5

#3 Genus är det begrepp som används för att beskriva vår kulturella upplevelse av kön och handlar bland annat om könsroller. Det är alltså inte det biologiska könet utan det handlar om strukturer och diskurser som skapat en upplevelse av ett naturligt beteende baserat på kön.
Genus frågan är rätt så komplex och har ett helt eget forskningsfält och anses allmänt som att vara ett tvärvetenskapligt fält.

Genuspedagogik handlar om pedagogik som är medveten om dessa kulturella konstruktioner och försöker medvetengöra sig själv om sin egen roll av reproduktionen av dessa konstruktioner.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Pelle Långlös
0