Feminism iFokus

Feminism

Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 1660 ggr
milow
8

Genuspedagogik

Jag vet inte i vilken kategori detta hör hemma så ni får flytta på det om det inte passar. 

Jag pluggar till förskolelärare och har ett år kvar. Jag har själv ett par års jobberfarenhet från förskolan. Jag undrar om det finns några andra pedagoger här? Skola, förskola, fritids etc. Jobbar ni aktivt med genusfrågor på eran skola/förskola och isåfall på vilket sätt? 

Hade varit kul att kunna ge varandra lite tips och idéer.

Pelle Långlös
0

Genus som i att använda hen istället för hon och han? Så fel det bara kan bli anser jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Persifone
1

#1 Du får gärna starta en egen tråd för att diskutera begreppet hen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Pelle Långlös
1

Varför skall jag det? Jag undrade om det var det som genus betydde.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

milow
2

Min fråga handlade om på vilket sätt vi kan jobba med genus-frågor i våra skolor och förskolor. Om du vill veta vad ordet i sig betyder får du googla eller starta en ny tråd.

Ikajo
5

#3 Genus är det begrepp som används för att beskriva vår kulturella upplevelse av kön och handlar bland annat om könsroller. Det är alltså inte det biologiska könet utan det handlar om strukturer och diskurser som skapat en upplevelse av ett naturligt beteende baserat på kön.
Genus frågan är rätt så komplex och har ett helt eget forskningsfält och anses allmänt som att vara ett tvärvetenskapligt fält.

Genuspedagogik handlar om pedagogik som är medveten om dessa kulturella konstruktioner och försöker medvetengöra sig själv om sin egen roll av reproduktionen av dessa konstruktioner.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Pelle Långlös
0

Ni missuppfattade mitt svar. Jag fågade om det det betydde och om det betydde att man bytte ut han och hon till hen i undervisningen i föskola och skola så tycker jag det är fel. Alltså hur man jobbar och undervisar.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Sniff]
2

#6 Varför är det fel?

Vi ska göra ett gymnasiearbete nästa år, och mitt kommer att handla om hur små barn tvingas in i könsroller. Om någon här jobbar på förskola och vill hjälpa mig så skulle jag bli ytterst tacksam! 🙂

Jag planerar att läsa till mellanstadielärare (textilslöjd) och då kommer jag satsa stenhårt på att ge ungarna en bra jämställd undervisning.

Thaeri
3

#6, det handlar om att ge flickor och pojkar lika mycket uppmärksamhet, plats, att blanda leksaker, och att inte lägga några som helst värderingar i ett barns personlighet beroende på kön, eller vilka leksaker ett barn väljer att leka med.

När det kommer till "hen" handlar det inte om att kalla ett annat barn för det, utan att man använder det nä man inte vet könet eller när det handlar om mer allmänna grejer där könet inte är relevant men "man" inte funkar av olika orsaker. Precis som jag själv gör på nätet, för "den" börjar kännas väldigt avhumaniserat, "han eller hon" är för långt, och sen finns det inga andra alternativ kvar på rikssvenska.

I alla fall är det så jag har upfattat genuspedagogiken.

[Mustangcab]
0

# 8 Instämmer i det du säger utan att ha varit på någon förskola öht. Men det är inte för mycket begärt att man ska behandla barn efter deras förutsättningar och inte efter deras kön.

milow
2

#9 Jag tycker inte heller att det borde vara för mycket begärt att bemöta barn utifrån deras förutsättningar, och inte deras kön. Jag är ute på många olika förskolor och både som vikarie och student och upplever att få pedagoger försöker arbeta genusmedvetet. En anledning är att många upplever att de redan bemöter barnen utifrån deras förutsättningar. En förklaring till detta kan vara att normen sitter så djupt att det är svårt att komma till insikt om sitt förhållningssätt om man inte aktivt försöker och är öppen för att man faktiskt inte bemöter barnen på samma sätt. Jag har t ex kommit på mig själv flera gånger att "leva efter normen" (där jag till exempel blir mer irriterad på en "stökig" flicka som förväntas vara lugn och tyst) trots att jag ser mig som ganska medveten om genusfrågor, det sitter djupt i oss och det krävs regelbunden reflektion för att inte fastna i gamla hjulspår. 

Edit: när jag läste igenom inlägget kändes det väldigt negativt. Självklart har jag träffat många otroligt duktiga, engagerade pedagoger som alltid gör det bästa för att barnen ska ha det bra. Varför jag skrev negativt om pedagogers bristande engagemang i genusfrågor är för att det trots allt står med i läroplanen för förskolan som finns att läsa på skolverkets hemsida: "Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller."