Strukturalist
Jag ser mig själv i mångt och mycket som en strukturalist. Eftersom jag anser att mycket av orättvisorna i samhället bygger i sin tur på orättvisa strukturer utifrån vilka vi agerar. Även om vi själva väljer att gå emot strukturen och dess normer kommer vi bedömas och bemötas utifrån den.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Men samtidigt kan detta vara ett utmärkt sätt att "öppna ögonen" på omgivningen. Eller alltså, det finns ju alltid människor som absolut inte är öppna för förändring men det finns även många som är det och som kanske aldrig reflekterat över varför saker i samhället ser ut som de gör/är. Att själv vara normbrytande är tufft men det kan leda till många intressanta diskussioner, förståelse och en ökad tolerans för olikheter. Rom byggdes inte på en dag osv.. :)
Åh, jag har svårt för att förklara mig i skrift men jag hoppas du förstår hur jag menar ändå.
Jag tror jag förstår och jag säger inte emot dig. Det är genom att synliggöra strukturen som man kan förändra den. Däremot kan man inte påstå att det går att frigöra sig från de normer som strukturen för med sig. Eftersom man alltid agerar utifrån normen, vare sig det är med den eller som en reaktion mot den.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här