Feminism iFokus

Feminism

Etikettlitteratur
Läst 1829 ggr
Ikajo
0

Bokomslag

Kvinnor i löjliga positioner är inget nytt och de dyker upp även där man minst anar det. Men då kan man göra som den här författaren (jag ska seriöst leta reda på hans böcker!) och testa poserna. Det hela blir uppenbart plus att man får sig ett skratt!

http://www.flickr.com/photos/41225422@N00/sets/72157632676570479/show/with/8440738851/

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
0

Hahaha, så sjukt.

Hittade denna länk "Om våra favorit hjältar var kvinnor" så skulle de alltså se ut så här, tror de. Ja, jag håller med.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Morphogenesis
0

Finns även massa bilder på manliga supperhjältar, men i samma poser som de kvinnliga, just för att illustrera hur otroligt fånigt det är. Hittar det inte just nu dessvärre.

Ikajo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Texten omkring hans poser är också väldigt fyndigt.

Det finns en hel klar poäng i det, särskilt de västerländska serierna. Själv har jag läst både Astro Boy och Dragonball (Dragonball är min absoluta favorit av mangor och har rätt bra kvinnliga karaktärer också.) men typ bara Asterix av resten. Manga innehåller många gånger tveksamma kvinnliga karaktärer och oproportionella kroppar, dessa riktar sig givetvis till män men det finns också serier med bra kvinnliga karaktärer också.

Finns det det i västerländska serier? Som inte är My little Pony eller Min häst? Har aldrig hört talas om det. Och då menar jag inte typ Nemi (som i sig är rätt kul) utan lite längre och mer sammanhängande historier.

[Den orangea håriga personen i klippet är min absoluta favorit bland kvinnliga karaktärer!]

Morphogenesis
0

#3. Jag försöker fundera, men är lite trött. Har läst en hel del västerländska serier, och kan väl säga att könsrollerna inte är speciellt föredömliga. Det är ju dessvärre väldigt vanligt att kvinnliga karaktärer antingen blir "depowered", dödade eller våldtagna för att främja manliga hjältars utveckling. Det har varit en hel del prat nyligen om just våldtäkt och hur det används som litterärt grepp, av bland annat kändisar som Mark Millar.

Lina Inverse :D!

Ikajo
0

#4 Jag läser seriöst inte västerländska serier, utöver typ Kalle Anka eller när Knasen ligger på toan. Så jag har faktiskt ingen koll alls, jag kör ju på med manga och dyl.

Hon är ju helt klart bäst!

Morphogenesis
0

#5. Finns en hel del intressanta. The Authority är intressanta. Har för mig att den serien hade det första öppet homosexuella hjälte-paret bland annat. Pastisch på Stålmannen vid namn Apollo, som gifte sig med en pastisch på Batman kallad Midnighter. Ganska brutal serie dock.  Läste en hel del manga i min yngre ungdom också.

Haha, jag identifierade mig alltid med Goury, jag har ungefär lika bra koll som honom =)

Ikajo
0

Yngre ungdom…jag har läst manga i över 10 år och är redan över 20…

Jag diggar Xellos! Och Lina, helt klart Lina!

Morphogenesis
0

#7. Ett uttryck jag använder mig av bara, mest skämtsamt. Läser manga sporadiskt, men inte så frenetiskt som förr

Nu blir jag nästan sugen på att kolla på slayers igen ^^

Ikajo
0

http://anilinkz.com/

Där finns hela serien, i ordning. 😃

Morphogenesis
0

#9. Tackar! Sjukt skön nostalgi över den serien <3