Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 1866 ggr
Ikajo
1

Svenska Hjältar

Varje år vid den här tiden drar Aftonbladet igång Svenska Hjältar. Människor som gjort saker för andra. Varje gång jag läser om de här människorna blir jag lite tårögd och känner att det finns en inneboende godhet i människor. Vi är tåligare och mer medmänskliga än många av oss tror. Jag har aldrig varit i en situation som har betytt liv eller död för någon annan men jag hoppas att om jag någonsin hamnar i en sådan situation att jag kommer agera som jag vill att jag ska göra.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Afturelding
4

Jag var faktiskt tvungen att ringa ambulans för någon vecka sen. En äldre man hade ramlat och slagit sig riktigt illa i huvudet så att halva ansiktet var blodigt. Jag tror att han hade råkat ramla in i en stenkant som var runt en plantering.

Detta var i en populär sommarstad vid 18-tiden. Det gick förbi folk konstant, men ingen gick varken fram till den här mannen eller tog fram telefonen. Vi hade inte möjlighet att stanna efter att vi fått tag i ambulans eftersom att vi precis hade hämtat en 8-veckors valp, så jag vet inte hur det gick. Men det är rent ut sagt vidrigt att folk bara kan gå förbi en människa som blöder kraftigt! Det fanns ju ingen fara för ens egen säkerhet eller någonting.

Detta är ju ingenting jämte vad "Sveriges hjältar" utfört, men jag kände att jag ville dela med mig.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[NeferNefer]
3

#1: Fast du ÄR ju faktiskt en hjälte, för du gick emot normen att inte bry sig om andra! Tack snälla du, du kanske sådde ett frö hos de där egomänniskorna som inte ville se eller hjälpa! 🌺

Ikajo
1

#1 Det är faktiskt ett ganska märkligt fenomen. Inom psykologin har man studerat det där med kollektivt ansvar, ju fler närvarande vid en händelse desto större risk är det att ingen hjälper. Därför att dem tror att någon annan ska göra det istället eller redan gjort det. Läskigt helt klart. Jag kommer inte ihåg vad det kallas men det har en term.

Men så länge det finns människor som faktiskt agerar (som du) och inte tror att någon annan ska/ha göra/gjort det. ARK - A random act of Kindness, can change the world. (Evans Almighty)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Afturelding
1

#3 Jo, jag har också läst om det, och sett flera dokumentärer om just den företeelsen. Och jag tycker även att man ser det lite då och då själv, även om det inte är så allvarliga situationer att det är fråga om liv och död.

Men det är riktigt obehagligt, absolut.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

milow
1

Var också med om något liknande. Jag tar mig fram med buss och häromveckan var vi rätt många vid "torget" där alla bussar utgår ifrån. En dam kommer springande, snubblar på trottoaren, ramlar platt fall ner i asfalten och ställer sig inte upp. Det var bara jag och en busschaufför som reagerade på att hon var avsvimmad och sprang fram till henne. Hon vaknade till efter en stund och vi hjälpte henne upp. Alla såg det, men ingen reagerade. Sjukt att det är så.

[NeferNefer]
0

Sjukt var ordet. Fegt, ryggradslöst. 😡