Docka som ammar
Video från Expressen
En docka till barn (flickor) från två år. Där de slopat nappflaskan och dockan "ammas" istället. Många föräldrar har blivit upprörda då de tycker att företaget "sexualiserar leksaker för barn"
Vad tycker ni om det här?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag tycker att det är bra för att normalisera amning. Hon har ju ett plagg utanpå sina egna plagg som dockan ammar på, inte sin nakna kropp.
Det är okej i mina ögon.
Videon är visserligen ett år gammal men jag tycker fortfarande det är löjligt. Amning behöver normaliseras ja, men knappast för tvååriga flickor som själva slutade amma lite mer än ett år tidigare. Jag tycker inte det är sexualisering men det är ett cementerande av redan existerande könsroller. Återigen blir kvinnors viktigaste roll i samhället att ta hand om ett barn.
Ska amning normaliseras är det den vuxna världen och tonåringarna man ska vända sig till, det är trots allt dem det gäller. Barn reagerar sällan särskilt mycket på amning.
Det jag reagerar som mest på är hur nästan alla leksaker som marknadsförs till flickor har tema hem, hus, barn, städning. Det är dockor, låtsasspisar, låtsas städsaker (ska de låtsas städa kan man lika gärna sätta en riktigt dammsugare i händerna på dem!). Det ges inte särskilt många alternativ.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag håller helt med att amning ska normaliseras, men är mer inne på Ikajos spår. Att en två åring ska "låtsas amma" en docka låter för mig absurt.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Att över huvud taget sätta dockor och kvastar och fake-kök i händerna på barn är för mig absurt till att börja med.
Men för mig är det däremot inte än mer dumt med amning än med flaska till dockan. Båda är korkat.
Men ska man nu göra något gott av situationen ser jag hellre att barn lär sig att bröst är till för amning i första hand och att det är en fin sak, istället för att trycka i dem att man flaskmatar alltid.

När vi var 2,5 år "ammade" jag och min tvillingsyrra dockor, för det var vad vi såg mamma göra med vår då nyfödda lillasyster. Hon och även vår äldsta lillebror "ammade" i sin tur dockor när vår yngsta lillebror föddes – då var de 3,5 respektive 2 år gamla – av samma orsak.
Så vad är problemet? Mer än att det kanske är lite onödigt att köpa en docka för just det syftet, vi la i alla fall av efter några veckor när det inte var lika nytt och spännande längre.
Könsroller gör mig besviken varje dag, men dethär med dockan har jag ingen kommentar, förutom när det kommer till åldern. Men det kanske är inte skadligt att lära barnen om spädbarn under 7årsålden. Man skulle kunna lära unga pojkar om barn och försiktighet. Och lära dom mer om sammarbete och ödmjuk, men det är klart. Man ska vara barn vid den ålden. Men däremot ska amn sifta alla barn på samma håll istället för könsroller. Jag trodde jag var det ända som hade den synen om vad som händer, men jag var liten och gick på dagis, Jag brukade fråga, varför är många flickor och pojkar olika när det kommer till lek. Även om man misstänkte att leksakerna var problemet med vår könsroll, men ingen skulle tro på ett barn även om det var sant.
Återigen tog jag upp dessa diskussioner i skolan, men alla ville inte höra, återigen, VEM SKULLE LYSSNA PÅ ETT BARN ÄVEN OM DET VAR SANT OM DOM SJÄLV IN TE TAR DESSA DISKUSSIONER SJÄLV. Men det var lättare att ta upp det när man brukade vara med kompisar. I tonåren var det bättre, men ändå lika på somliga själ.
Am I man or woman. No. I'm genderless.