Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 3114 ggr
Persifone
0

Barnkläder

Läste idag i Aftonbladet om hur kläder ändras för att matcha "typiskt pojkigt" och "typiskt flickigt"

Ett tryck av angry birds på en blå t-shirt där texten "angry is the word" står, mot en fågel från angry birds pimpad med ett gulligt leende och en rosett på rosa botten med texten "sweetie bird"

Jag förstår inte varför det är uppdelat i klädaffärerna efter pojkar och flickor.

Vad tycker ni? Är det bra att dela upp barnavdelningarna efter kön?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
0

Det är inte bara pippifåglarna som skiljer flickornas och pojkarnas sortiment åt. Tidigare i sommar gick jag förbi Lindex skyltfönster i en galleria och blev rätt illa berörd över att se att vilken sorts skillnad det var. Skyltdockan med flickkläder hade jeansshorts version hotpants och någon form av leggings. På en affisch med både en tjej och en kille (runt tio år) var tjejen åter iklädd tonårskläder version mini medan killen hade lite skejtarstil.

Jag blir mer upprörd över vilken sorts kläder som presenteras tjejer och killar snarare än huruvida man har olika avdelningar. Det största orsaken till att föräldrar borde köpa kläder till sina flickor på pojkavdelningen är för att pojkarnas kläder är lättare och röra sig i och inte lika åtsittande som som flickornas.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
0

#1 Absolut är detta inte det enda som skiljer! Tog upp exemplet då jag läste det precis.

Jag håller med, det värsta är att se små flickbebisar med klänning(?!) hur ska de kunna krypa i den?

Sedan att det säljs så "utmanande" (låter som fel ord när det handlar om barn) kläder till flickor är självklart ett stort problem som inte ska uppmuntras.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[NeferNefer]
4

Jag läste en artikel förut om att till och med bebiskläderna var olika i storlek, så att "flickkläderna" faktiskt var mindre än "pojkkläderna" fast de var i samma storlek.

Tacka vet jag second hand, och ingen av mina söner har klagat över att ha rosa kläder.

PogoPedagog
4

#3 Ja det stämmer. Min son går mest i ärvda kläder. Men eftersom han är en liten knubbig varelse kan han nästan bara ha "pojkkläder" efersom kläderna i rosa och lila är så tajta! Sjukt! De har dessutom generellt sett oftare smal obekväm resår medan pojkkläderna har breda sköna muddar. 

Det här är ett ämne som gör mig så vansinnigt arg och ledsen. Vuxna kan faktiskt välja men att tvinga in barn i könsroller så aktivt förstår jag bara inte poängen med. Vad vinner man med att tydligt visa vilket kön sitt barn har?

[NeferNefer]
3

#4: Ja, och vad vinner de på att göra flickkläderna så osköna? Kanske att flickorna rör mindre på sig än pojkarna. 😡

Salish
1

Ja gud ja. Såg häromdagen en flicka på… 8 år? Yngre? Klädd i leopardmönstrad kort tunika med volangärmar, tights och högst olekvänliga skor. Varför? D: brodern hade istället väldigt funktionella kläder.

TjockaBerta
2

Min dotter avskydde rosa som liten (och kanske gör det än). Det gick inte att gå in på flickavdelningen med henne utan vi handlade allt på pojkavdelningen.

Min son har avskytt allt mönstrat eller med löjliga figurer på; Spiderman, Batman, kamouflagefärgat osv. Till honom köpte jag strumpor, vanliga neutrala, på damavdelningen för det fanns bara larviga strumpor på bland pojkkläderna.

Ja, det är ett evigt väljande för att de ska få det som de trivs i. 

Konstigt att det måste vara så nischat. 

Det bästa var att min son ärvde dotterns kläder utan undantag. Tills han växte om henne, sen blev det tvärtom.

>>>Malum domesticum<<<

[Sniff]
0

Det är helt sjukt hur det är uppdelat. Varför ska det vara så stor skillnad?! 

Det här med att tjejkläderna är mindre och obekvämare är ju så långt ifrån okej man kan komma, det är så idiotiskt att tjejer ska tvingas vara stillasittande och leka lugnt, medans killarna kan röra sig hur de vill.

ChristineL
1

Det är så snevridet! ALLA barn ska kunna röra sig, springa runt och leka i bekväma kläder!

Min dotter är bara 3, 5 månad men hon har kläder från båda avdelningar. Och jag avskyr att säga "pojkkläder" och "flickkläder", gah! Det är barnkläder!

Love-
0

Jag tycker inte det är bra, spelar roll om det är sk "kill/tjejkläder" tycker att man ska få ha på sig vad man vill

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism