Feminism iFokus

Feminism

Etikettkroppsligt
Läst 2108 ggr
Ikajo
0

5:2 Dieten

Det har vart extremt stora diskussioner om 5:2 dieten i media under den gångna veckan. Flera journalister och debattörer kritiserar den för att uppmuntra till svält.

Själv försökte jag mig faktiskt på 5:2 dieten efter att ha sett Vetenskapens Värld där de hade ett reportage om fasta och där bland annat 5:2. Inte för att det fungerade, mest för att jag slutar fungera om jag inte äter ordentligt men för journalisten som testade dieten gav den väldigt bra resultat så jag är inte beredd att fördöma den helt och hållet.

Fasta har människan gjort genom alla tider. Perioden mellan jul och påsk kallas ju fastan och det var vad man gjorde för, det är därför vi äter ägg. Samtidigt är det ju inte bra om de som redan har ätstörningar får för sig saker men är det tillräckligt för att döma ut en hel idé trots att det finns många som är nöjda?

Vad är era tankar om 5:2?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
0

Mycket bra fråga, den dieten är vekligen på tapeten just nu.

Jag tycker den verkar "bättre" än LCHF iallafall (vilken jag inte har särskilt höga tankar om). Men jag gillar inte tanken på att "uppmuntra" folk att svälta sig.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
0

Fast kan man verkligen kalla det att uppmuntra folk att svälta när de ska fasta i två dagar som inte ens ska vara två dagar efter varandra? I reportaget jag såg var de noga med att påpeka att det inte passar alla och man alltid ska prata med läkare först. Det kanske snarare det som är problemet. Själv är jag väldigt känslig för blodsocker fall och klarar inte av att fasta men andra blir ju typ aldrig hungriga ändå…

Love-
2

Jag gillar inte 2:5 Dieten och ska jag vara ärlig gillar jag inte någon av alla dessa dieter, piller, pullver och allt som nu finns jag anser att det bara är quick fix, om man verkligen vill gå ner i vikt och stanna där måste man lägga om hela sin livsstil, sen kan man oftast äta vad man vill bara man rör sig där efter.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

[Sniff]
1

Jag håller med #3, jag gillar inga dieter. 

Att gå ner i vikt för att bli smalare=snyggare tycker jag är dumt. Bantning har så mycket fokus på utseendet. Att vara hälsosam är superbra, men att vara smal behöver inte betyda att man är hälsosam. Men när man börjar tänka att man måste bli smalare (=snyggare) för att duga, då har det gått fel. 

En period började jag träna mycket och gick ner några kilo. Nu, tre-fyra år senare har jag äntligen tagit mig upp och över min vikt jag hade innan. Att vara underviktig är inte skoj! Därför blir jag väldigt anti mot alla som säger att de vill gå ner i vikt, när de inte behöver. Det är så lätt att fastna, och sen är det kört…

Ikajo
0

Å andra sidan finns det fall när man faktiskt måste gå ner av rena hälsoskäl. Själv väger jag ca 20kg mer än vad jag borde för att ha en hälsosam vikt och jag har redan fått problem med till exempel halsbränna och ömmande leder. Det är dessutom bukfett vilket på sikt kan vara livsfarligt.

Ingen som inte behöver gå ner i vikt har självklart ingen nytta av dieter men om man som i mitt fall gränsar till fetma så ser verkligheten väldigt annorlunda ut. Nu klarar inte jag av just 5:2 dieten och sysslar inte med andra konstiga dieter men det betyder inte att jag inte skulle ha behov av en bra diet.

Love-
1

#5 bättre att ändrar sin livsstil då än massa onödiga quick fix som bara funkar för stunden

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Ikajo
0

Ja, jo. Jag vet! Det värsta som finns när man behöver gå ner i vikt är alla som vill ge en en massa goda råd, ofta är man själv väl medveten om vad man måste göra.