Kriget mot hår
Om ni skulle se ett inlägg av en ung flicka som skäms för att hon har hår på kroppen, under armarna, på benen, på magen. Hon vill raka sig därför att andra tjejer i hennes klass gör likadant.
Hur skulle ni reagera? Vad skulle ni säga till henne? Hur tror ni kroppshår på kvinnor kunde bli så laddat?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Svår fråga. Jag hade själv aldrig uppmuntrat någon till att raka sig. Berätta att det är helt naturligt och något man får bestämma själv om man vill raka eller inte. Men det är lättare sagt än gjort. Rakar mig själv under armarna och på benen, vilket är något jag gör bara av vana. Har tänkt att sluta men vågar inte riktigt, så förstår helt folk som känner press över att raka sig.
Alltså, att kvinnor rakar sig (tror jag) är endast för att tillfredsställa andra (vissa säger att de gör det för sin egna skull men jag kan inte köpa det riktigt)
Det är laddat, tror jag, för det är något "kvinnor borde göra för sina män/ män i allmänhet" alltså en fråga om att offra sig.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det är just en av de där saker som gör mig fruktansvärt frustrerad. Kvinnor måste sluta behöva skämmas för sig själva för att de inte lever upp till andras förväntningar av dem. Jag blir nästan arg varje gång jag ser någon förlora självförtroende och börjar skämmas för att de inte är och ser ut som andra vill. Hår på kroppen är naturligt, det finns ingen orsak att skämmas för att det är där. Alla har hår!
Faktum är att jag läste en sådan fråga bara igår på en annan iFokus sajt och av alla som svarade så var det bara jag som uppmanade att känna sig stolt över den hon är och att hon har själv rätt att bestämma över sin kropp. Bara jag! Alla andra, om de alls reagerade, tyckte att hon var för ung. Ingen sa att hon kunde låta bli. Det gjorde mig faktiskt lite arg.
Personligen bryr jag mig inte om folk har hår eller ej, jag tycker det är upp till var och en att besluta om dom vill raka sig eller ej, vissa trivs med hår andra inte, men jag tycker inte man ska raka sig bara för att alla anda gör det eller vill att man ska göra det, det är ens egen kropp och beslutar själv om man vill ha hår eller ej på den
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Exakt! Men jag tycker det är viktigt att säga till en tjej att hon inte måste raka sig och att hon inte ska skämmas om hon inte gör det.