Bryta kontakten?
Jag läste en intressant diskussion i ett annat forum häromdagen. Den handlade om hur du skulle bemöta någon i din omgivning som begått sexuella övergrepp och liknande, (vad du definierar som övergrepp är upp till dig själv i denna fråga, det kan handla om allt från att du själv bevittnat något till att någon blivit dömd..) Vad hade du gjort om det kom fram att någon i din umgängeskrets begått (sexuella) övergrepp? Hade du brutit kontakten eller låtsats som ingenting? Hade du pratat med personen i fråga om du själv bara hört rykten?
Jag hoppas att detta inte bryter mot några regler, eller att någon tar illa upp över ämnet.
Min mamma är fängelsepastor och jobbar just med sexualbrottsdömda så jag kan definitivt se det som en rätt aktuell fråga.
Om det handlar om rykten så kan det vara aktuellt att ta reda på sanningen. Är personen dömd och avtjänat ett straff så har hen i lagens mening förtjänat en ny chans men det beror ju helt på omständigheterna i övrigt.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag hade inte brutit kontakten på grund av det. Jag hade dock sätt till att hen fått/får vård för att inte utföra övergrepp i framtiden.
Det är tråkigt när folk får för sig att personer "väljer" att utföra övergrepp och därmed skall straffas istället för att få vård och "läras om". Men det beror väl främst på folks tro på den "fria viljan".
Hade jag bara hört rykten så skulle jag nog inte direkt fråga, men definitivt tänkt på hur hen uttryckte sig. Det brukar gå att räkna ut på folks beteenden om vissa rykten stämmer.