Feminism iFokus

Feminism

Etikettgenusvetenskap
Läst 1908 ggr
[reunion]
0

Studera genusvetenskap

Hallå!

Jag funderar på att läsa genusvetenskap. Inte bara några enstaka kurser utan kandidatprogram.

Någon som har erfarenheter att studera genusvetenskap?

Hur var det att studera det. Vad var positivt/negativt osv? Vad finns det för möjligheter till jobb? Någon som jobbar men genusfrågor? : )

Ikajo
0

Hej, jag har läst A och B-kursen i Genusvetenskap vid Uppsala Universitet. Jag tyckte kurserna var intressanta och fick ut väldigt mycket av dem. Om inte annat förändrade sättet jag såg på världen ganska rejält.

Det som var negativt var väl att maskulinitetsforskningen fick väldigt lite utrymme. Det fanns några begrepp jag aldrig lyckades få mitt huvud kring.

Jag tror det är svårt att få jobb enbart utifrån att ha läst Genusvetenskap, det bästa är nog att ha läst genus i kombination med något annat. Det enda sättet jag kan påstå att jag jobbar med genusfrågor är att vara värd för den här sajten och en blogg jag driver.

Det finns en artikel om Genusvetenskap på första sidan, där finns också länkar till både Uppsala och Göteborgs universitet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[reunion]
0

Så roligt att ha läst det! :)

mm, förstår att det är svårt att få jobb med just genusfrågor. Det gäller väll att hitta någon bra kombination liksom..

Ikajo
0

Inom de allra flesta fält är det nyttigt att ha genusglasögon. En av mina kursare från genusvetenskapen läser till läkare och hon har bloggat om sina misogyna kursböcker.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här