Feminism iFokus

Feminism

Etikett: politik
Läst 3001 ggr
Ikajo
0

Kvinnlig stadsminister

Bland samtliga riksdagspartier finns det bara två som har en kvinna som ledare och en av dem delar positionen med en man. Alltså är sannolikheten för att Sverige inom de närmsta tio åren skulle få en kvinnlig stadsminister extremt låg. Det är dessutom få kvinnor som innehar de allra högsta ministerposterna även om antalet kvinnliga ministrar i sig är högt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Gasoline
5

Skulle ju vara trevligt med en kvinna, men jag tycker att det viktigaste är att ha någon som är bra och kan sin sak, oavsett kön.

Love-
3

för mig kvittar det vilket kön personen har, så länge personen är bra på det den ska göra/gör

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Ikajo
1

Frågan är ju i så fall om det är så att kvinnor inte besitter samma kompetens som männen, annars skulle vi ju se fler av dem i partitoppen. Och det gör vi inte, vilket enligt mig är ett problem.

Love-
2

klart det hade varit roligt att se fler kvinnor, men det kanske inte är lika många kvinnor som är intresserade och dom som är det har kanske svårt att slå sig fram bland massa män

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Ikajo
1

Det är ett oerhört vanligt argument att det inte finns lika många kvinnor som är intresserade. Saken är den att studier har visat att kvinnorna väldigt sällan ens blir tillfrågade om huruvida de är intresserade eller inte, man antar saker utan att veta kvinnornas åsikter.

Att det skulle vara svårt för kvinnor att slå sig fram bland en massa män trycker ju på själva jämställdhetsproblemet. Män som tar plats på kvinnors bekostnad är en av grundpelarna i nästan all feministisk teori. Kvinnor borde inte behöva slå sig fram, om de besitter rätt kompetens borde de kunna komma fram per automatik. På samma villkor som männen.

VildaVittra
1

Jag tror det mycket har att göra med vilken generation som sitter i partitopparna och vilka utbildningar som man "styrdes" mot när man var ung. Med tanke på att man fått börja kvotera in män på högskoleutbildningar tror jag att kvinnor kommer vara i majoritet i framtiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
4

Personligen så ville jag inte ha Mona Sahlin som partiledare och därför inte som statsminister heller. Det var vad som fanns att välja på i förrra valet.

Persifone
3

#7 Jag håller med dig, hon är inte min favorit direkt 😟

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
3

Mona Sahlin är den enda kvinna inom Socialdemokraterna utöver Anna Lind som jag ens hört namnet på tillräckligt många gånger för att veta att hon finns. Det är ungefär likadant inom de andra partierna, det är få kvinnor jag faktiskt hört om tillräckligt många gånger för att veta att det finns. Det är ju ett problem i sig självt.

[Mustangcab]
0

Så du har inte hört talas om Margot Wallström? Inte heller Magdalena Andersson ekonomisk talesperson för S och kommande finansminister? Kanske, och Carin Jämtin som är partisekreterare. Den första kunde jag tänkt mig som partiledare istället för Mona Sahlin.

http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Magdalena-Andersson/

http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Carin-Jamtin/

http://en.wikipedia.org/wiki/Margot_Wallstr%C3%B6m

Ikajo
0

Jag känner igen Jämtin när jag hör namnet men det är inte som att det skulle ploppa upp i huvudet på mig om någon bad mig nämna S kvinnor jag känner till, resten har jag väl hört men de har inte fastnat. Nog för att jag har ett allmänt ointresse av partipolitik men jag känner till tre gubbar i M - toppen, samtliga partiledare men inte MP:s kvinnliga språkrör (namnet alltså). Numer känner jag också till en kvinnlig moderat men det är svårt att missa DET namnet och det av helt fel orsaker.

Jag är inte särskilt intresserad av partipolitik, jag tycker att det blir allt svårare att förstå vad det är dem vill…valet om ett år blir en mardröm, inget parti är tillräckligt bra, de finns bara de som inte är tillräckligt dåliga…

[Mustangcab]
1

# 11 Själv är jag intresserad av just partipolitik och känner till flera kvinnliga namn inom olika partier. Jag har varit politiskt aktiv i större delen av mitt liv.

Jag kan också tala om att här i Blerkinge så har vi ett kvinnligt regionråd, i Karlskona har vi en kvinna som kommunstyrelsens ordföranden och som kommunalråd och ett språkrör också som kummunalråd. I Sölvesborg har de ett kvinnligt kommunalråd  liksom i Olofström. Ronneby och Karlskahm har det däremot inte. (Det är de 5 kommunerna i Blekinge län). Dessutom så har vi en kvinnlig landshövding och hade det tidigare också.

Ikajo
0

Nu bor ju jag i nedre norrland så det hjälper inte så där jättemycket vad som händer söderspetsen av Sverige men det är givetvis jättebra om det finns engagemang där du bor.

Jag är fortfarande politiskt aktiv, annars vore jag en konstig feminist. Jag har bara problem med partipolitiken. Partierna är för likriktade och de som inte är det är antingen för små eller för extrema. Vi har två lite för stora partier, blockpolitiken är enligt mig skadlig för svensk politik. M och S tävlar om vem som är tar stadsministerposten, de andra gör sitt bästa för att inte åka ur riksdagen helt. Det är inte ett nyttigt politiskt klimat när väljarnas val i förlängningen inte förändrar särskilt mycket.

[Mustangcab]
0

Tror nog att det kan ändra sig då tidigare FP var det störtsta  borgeliga partiet och Centern var betydligt större än vad det är nu innnan MP fanns, Sen har vi alla  dem som röstar på SD i ren protest.

Men du har rätt att S och M försöker att ta väljare från varandra.

RobinEH
2

Vilka partier har en svart partiledare och när hade vi senast en svart statsminister?

Hur många partier har en blond partiledare och när hade vi senast en blond statsminister?

Hur många partier har en homosexuell ledare och när hade vi senast en homosexuell statsminister?

Jag tycker att könsdiskriminering är löjligt. Varför är det så viktigt att vi har en kvinnlig statsminister? För att det skall vara jämlikt mellan könen? Tycker du att det är rimligt att kvinnor kvoteras in i vissa yrken och män i andra yrken vilket leder till att människor med samma utbildning förbigås eller anställs under sämre förutsättningar? Att vi inte har haft någon kvinnlig statsminister betyder inte att kvinnor blockeras från posten. Hade Mona Sahlin varit en bra partiledare så skulle vi mycket väl redan ha haft en kvinnlig statsminister.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ikajo
2

#15 Det är givetvis också viktiga frågor, en sak i taget.

Jag är definitivt för kvotering. I yrken med ojämn könsfördelning och det finns två som har samma meriter så kan jag tycka att det är vettigt att man väljer den person som medför ett steg till jämnare könsfördelning. Det sker redan negativ kvotering, kvinnor som har samma eller bättre meriter än män men som ändå blir bortvalda till förmån för en man. Så varför inte kämpa för positiv kvotering som skapar mångfald?

Det är väldigt få kvinnor i partitopparna, det är klart att det avspeglas i resten av politiken. När det i 8/7 riksdagspartier enbart sitter män som partiledare luktar det.

Nästa statsminister kanske borde vara en färgad, lesbisk, kvinna. Det skulle vara något?

Jag säger inte att kön ska gå före kompetens men jag ifrågasätter att kompetensen verkligen saknas!

RobinEH
1

Då står vi på olika sidor gällande kvotering. Jag ser inget behov av könsdiskriminering. Varför skall jag ha det lättare att få jobb som sjuksköterska bara för att jag är man när jag får samma utbildning som kvinnorna? Det finns ingen anledning att kvotera in mig bara för att jag har en penis och något högre halt testosteron. 

"Nästa statsminister kanske borde vara en färgad, lesbisk, kvinna. Det skulle vara något?"

Varför skulle det? Jag skiter fullständigt i hur statsministern ser ut, har för sexuell läggning, kön, hårfärg, hårlängd, skostorlek, kroppsvikt eller längd. Statsministern blir vald utefter dennes politik, men visst finns det folk som fokuserar på det mer ytliga.

Ikajo
1

#17 Så du menar att det inte är könsdiskriminering när en man väljs över en kvinna med samma eller bättre meriter till en styrelse eller ett typiskt mansdominerat yrke? Jag tycker kvotering, när det används rätt, skulle ge mycket jämnare arbetsplatser och i längden leda till ett mer jämställt samhälle.
Saken är den när nu nämner sjuksköterska så är det redan lättare för män än för kvinnor att få jobbet, de får det dessutom ofta bättre lön. Sjukhusen VILL ha manliga sjuksköterskor. På samma sätt vill ofta förskolor ha manliga pedagoger. Så det är inte en så där jätteanvändbar jämförelse.

Partiet blir vald utifrån politik, men inte fullt ut. Personen som leder partiet betyder också väldigt mycket. Statsminister blir man om man är partiledare för det parti som vinner valet. Om det bara finns två kvinnor inom partitopparna (MP har ju två språkrör) så blir det inte sådär värst många att välja mellan. Jag bryr mig inte om de yttre attributen MEN jag betvivlar fortfarande på att det inte skulle finnas kompetenta och villiga kvinnor inom partierna. Jag tror bara att de har svårt att få en chans att vissa sig. Jag tror helt inte de släpps fram och värderas på samma sätt som männen i samma parti. Bland så många kvinnor, så borde det kunna finnas åtminstone EN person som uppvisar lämplighet eftersom det går att hitta en MAN som gör det.

RobinEH
1

"Så du menar att det inte är könsdiskriminering när en man väljs över en kvinna med samma eller bättre meriter till en styrelse eller ett typiskt mansdominerat yrke?"

Eftersom du svarade på mitt inlägg så antar jag att din fråga uppstod när du läste mitt svar. Om detta var vad du fick ut av det jag skrev så ber jag dig att läsa mitt svar ännu en gång. Jag anser att könsdiskriminering inte skall tillåtas. Det är könsdiskriminering att kvotera in efter kön och likaså är det könsdiskriminering att välja bort en kvinna för att hon är kvinna. Den som är bäst lämpad för jobbet bör få jobbet, man som kvinna.

"Saken är den när nu nämner sjuksköterska så är det redan lättare för män än för kvinnor att få jobbet…"

Ja, vi kvoteras in och detta med glädje. Jag tycker att det är vidrigt att jag skall få jobb enklare och bättre arbetsvillkor än mina kvinnliga studiekollegor. Sjukhus och förskolor vill ha manlig personal för att göra det "jämlikt". Detta samtidigt som manliga sjuksköterskor ofta tvingas gå in till patienter med sällskap av en kvinnlig kollega för att inte riskera att bli anmäld för sexuella handlingar och likaså tvingas män inom förskola vara försiktiga för att inte anklagas för pedofili. 

"Om det bara finns två kvinnor inom partitopparna (MP har ju två språkrör) så blir det inte sådär värst många att välja mellan."

Varje parti har en partiledare, oavsett kön. Det finns alltså en mängd att välja mellan.

"Bland så många kvinnor, så borde det kunna finnas åtminstone EN person som uppvisar lämplighet eftersom det går att hitta en MAN som gör det."

Det är ju just det som skett i två svenska partier, personer av kvinnligt kön har ansetts passa bättre än personer av manligt kön.

VildaVittra
2

#18 Kvinnor har ju vad jag minns blivit tillfrågade om att bli partiledare men nekat, har för mig att Margot W inte ville.

Man VILL ha kvinnor i mansdominerade yrken också, själv föredrar jag att få ett jobb för att dom vill ha mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

slarvigt
2

Anledningen till att man vill ha en kvinnlig statsminister är ju inte för att en kvinna har speciella egenskaper och därmed skulle göra ett bättre jobb, utan för att det finns en strukturell diskrimininering där kvinnor är underordnade männen och kvinnorna "bestraffas"/förlöjligas/hånas ifall de försöker utmana männens maktposition (genom att exempelvis jobba mot att bli partiledare/statsminister). En kvinnlig statsminister skulle vara en bit på vägen att ändra dessa tankemönster hos oss, och ett bevis för att något redan har ändrats. Det vore för övrigt riktigt grymt med en mörkhyad och/eller homosexuell statsminister också.