Feminism iFokus

Feminism

Etikettvardagsfeminism
Läst 2268 ggr
Persifone
2

Flicka skrev till HM

Från aftonbladet

En tjej på 10 år ville köpa en tröja med tv-spelsmotiv, denna fanns dock bara på pojkavdelningen. Då skrev hon ett brev till HM:

"Varför ska det va så? Att om en tjej gillar tv-spel eller om en kille som gillar hästar ska behöva gå in på det motsatta könets avdelning? Så snälla sluta tro att det bara är killar som gillar tv-spel och att det bara är tjejer som kan gilla hästar för det är verkligen inte så!"

Svaret hon fick från HM:

"Vårt sortiment är indelat på ett sätt som majoriteten av våra kunder uppskattar, och vad som designas för respektive avdelning styrs bland annat av efterfrågan"

Hejja dig tjejen! :D

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Emo
2

Då vill HM bara ha normala människor som kunder? Normala = majoriteten och dess åsikter.

Hur är det då med alla andra kunder som inte tillhör (de av HM godkända) majoriteterna?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tusen
3

Varför en ha uppdelade avdelningar. Dela upp i storlekar och möjligen i plagg/modeller men varför dela upp i dam/herr eller flicka/pojke. Vi ska ju alla ha kläder och då tar man väl det man gillar oavsett om det är för män eller kvinnor?

Persifone
1

#1 Ja, endast de som kan kalla sig normala är HMs kundgrupp 👍

Emo
0

#3 Hur många är det? 😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Thaeri
2

#2, när det kommer till vuxna människor ser kropparna trots allt olika ut mellan könen, men för barnkläder är det totalt onödigt håller jag med om.

Och ärligt talat, det där med "våra kunder vill ha det så" är bullshit, jag har aldrig någonsin hört någon klaga på att pojk- och flickkläder är blandade på de ställen de faktiskt är det, men ganska ofta på den här onödiga uppdelningen de större kedjorna kör med. Det känns som att man bara fortsätter i samma hjulspår utan att ens reflektera över vad kunderna egentligen vill.

Ikajo
1

Fast just kläder för vuxna kan det finnas en viss orsak till uppdelning, män och kvinnor har inte riktigt samma kroppsform. Jag har tittat på herravdelningen ibland och jag skulle inte ha en chans att kunna använda dem. De passar helt enkelt inte, kvinnor är till exempel ofta bredare om höfterna och karlarna har ofta bredare axlar.

Men när det kommer till barn, som inte skiljer sig åt alls mer än längd, så är det enbart cementerande att ha olika avdelningar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
1

#4 De människor som ser sig som "normala" borde ju inte vara så många, iaf inte så många att HM skulle gå runt ekonomiskt bara tack vare dem, tänker jag ;)

Tusen
0

Visst ser vuxna män och kvinnor lite olika ut i kroppen och visst, det är sällan man ser män i  klänningar, MEN många kläde passar lika bra tll män som kvinnor.T.ex jeans, tröjor, T-shirts, jackor, skjortor osv.
Bland barn är skillnaden ännu mindre så där behövs verkligen ingen uppdelning av avdelningar. Herregud, man kan väl själv välja vilken typ av plagg man vill sätta på sig utan att någon skall ha bestämt om det är ett herr/pojk- eller dam/tjej-plagg.

Tycker det räcker med uppdelning av storlekar på plaggen. Gäller naturligtvis även skor.

Ikajo
0

#8 Viss uppdelning, inte total uppdelning. Det räcker med att jag redan letar mig halvt fördärvad efter kläder jag trivs i när jag köpa kläder. Det behöver inte bli ännu svårare.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Thaeri
1

#8, vilka jeans och vilka jackor?

För min del är det svårt nog at hitta damjeans som är stora nog över höfterna men samtidigt är smala nog i midjan, skulle jag ha herrjeans vet jag inte hur det skulle sluta…

Min jacka är också figursydd för kvinnor, och en liknande herrjacka hade fått mig att se ut at leka 80-tal över axlarna, pösat sig i midjan, och inte haft plats för höfterna.

Och exakt vilka herrskjortor har plats för bröst?😮

Och nej, jag är inte tjock nog för att det ska spela roll på det sättet. Men jag har höfter och jag är inte platt framtill.