Fy för Sibylla
Jag läste att den som beställer barnmeny på Sibylla får frågan "Pojke eller flicka?". Pojkar får actionfigurer, flickor får en söt liten necessär med rysch och pysch. Är det inte bättre att fråga "actionfigur eller necessär?" i så fall? Flickor kan mycket väl vilja ha actionfigurer och pojkar kan vilja ha necessärer!
Sånt är så himla fel! :S
Samhället är konstigt och "styrt" tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det är som att Sibylla inte har lämnat 50-talet 🤮
#2 Tyvärr likadant på många t.ex barnkataloger med leksaker. Men har blivit bättre där men finns mycket sånt kvar. Eller klädkataloger, små söta tjejer i rosa/lila och sedan tuffa killar.
Precis. alldeles för många som är kvar i eller längtar tillbaka till 50-talet. Trist.
#4 Ja visst är det tråkigt 😕
Ja .. det är okej så länge det håller det i sina egna liv (och familjen är med på det!), men att forcera in oss andra i det genom att tvinga oss att ta ställning till frågan "pojke eller flicka", det är så fel!
#6 Ja verkligen. Den dagen jag skaffar barn, kommer jag att köpa det jag gillar till mina barn, fram till den dagen då de är stora nog att bestämma själva. Om jag väntar flicka kommer inte jag automatisk köpa rosa, lila, flickigt och gulligt som tyvärr många gör.
I många länder i Asien ger man pojkar rosa tröjor etc…Det är bara vi som larvar oss.🙂
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#8 I Japan fanns det en tradition att klä pojkar i flickkläder och uppfostra dem som flickor för att de skulle bli starka och friska.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#8 och #9 va intressant, det hade jag ingen aning om!
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#9 😃 Jag sitter på ganska udda kunskaper, särskilt när det kommer till Japan…jag kan lite grann om Thailand också men jag kan mycket mer om Japan. Nyttigt att jämföra ibland.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
På vår Sibylla i Gävle får barnet själv välja ut vad denne vill ha ut en stor låda utanför disken. Det är super :) Saknar själv att inte vara så pass ung längre, det var ju roligt att rota runt där i, haha.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Svaret på frågan "Pojke eller flicka?" måste ju vara "Ja.".
If you fight love, you're always a loser
#13: det är ett bra svar! 😃
#13 Hahaha XD
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus