Vardagssexismen
Bra krönika om vardagssexismen: http://www.etc.se/kronika/vardagssexismen-finns-overallt
Vad har ni för exempel från er vardag? Och det där jättebra sättet att bemöta idiotin på som ni tyvärr inte kom på förrän efteråt (om ni är det minsta som jag), vad var det?
Mycket intressant, dock irriterande, läsning.
Tycker jag stöter på sexism mest hela tiden (kanske för att man är medveten och tänker på det?)
Om någon visslar eller skriker snygging efter än med en förväntan av att jag ska tacka honom för komplimangen (tack för att du granskat mig och finner det du ser tillfredställande) Det vet jag inget bra sätt att bemöta.
Nyp i rumpan, eller rätt hårda "daskningar" på krogen, men hinner aldrig se vem idioten är.
På jobbet för ett tag sedan (arbetar inom psykiatrin på sjukhus) så är det i varje pass en som springer på larm (en patient som blivit aggresiv, skadat sig osv) Fick då frågan av en vikarie (stor medelålders kille som träffat mig kanske två gånger innan) att -"jamen du springer väl inte på larm? Bäst att lämna det till killarna"
Var väldigt nära att ljuga ihop att jag hade svart bälte i någon kampsport så han skulle fatta hur dumt han precis yttrat sig, men kom på det försent =/
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Kommer ni ihåg sajten som uppmanade folk att fotografera män som breder ut sig i lokaltrafiken? Det blev ju en extrem motreaktion ifrån framför allt män (de försvarade sig med pungkrossar argumentet). Den här bloggen skrev om den saken.
http://mensmonstret.blogspot.se/2012/02/den-oklanderliga-manligheten.html
http://mensmonstret.blogspot.se/2012/08/den-manliga-kroppens-overhet.html
Inläggen är omkring ett år gamla men de funderar lite kring de här sakerna.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Mitt allra värsta exempel är kanske tio år gammalt, och jag har faktiskt fortfarande inget bra svar på det här angreppet. Det var på jobbet i fikarummet, vi var ett antal kollegor som diskuterade politik. Jag är ju intresserad och sa min mening, såklart. Då sa en gubbe att jag skulle hålla tyst, det är inte fint att kvinnor har en åsikt. Jag frågade om han menade allvar. Han sa att ja, det är männens sak att diskutera. Dessutom borde jag inte ens vara där, jag skulle vara hemma. Jag hade stulit jobbet från en man, som behövde jobbet bättre eftersom männen har familjer att försörja. Jag skulle gå hemma och ta hand om min familj. Innan någon undrar vill jag tillägga att den här mannen var helsvensk. Han var kristdemokrat (jag frågade faktiskt honom). Han var otroligt hätsk. Den enda som försvarade mig var en äldre kvinna. Männen bara tittade runt omkring och kom på saker de måste göra omedelbart …
Det var så oerhört tydligt att jag inte var en fullvärdig människa för honom, bara män räknades.
# 3 För väl att jag inte är KD:are. Finns det sådana män i Sverige nufötiden???????🤔
Uppvägningskommentar:
På ett ställe jag jobbade på, daskade en kvinnlig anställd till mig på ena skinkan. (Jag kommer inte ihåg kommentaren som följde, tyvärr.)
I och med att det var en kvinna som gjorde det, tänkte jag väl att det var helt okey, eftersom jag var så "inkörd" med att kvinnor har så mycket att "ge igen" mot oss män. *ser mig rätt oskyldig i denna fråga*
Ibland känns det som att vissa ser oss män som en och samma organism.
Ett annat sätt att se på denna händelse, är att min rompa måste vara helt omöjlig att motstå för (vissa) kvinnor. 😎
Ja. Ibland kan jag inte låte bli att, till viss del, se på vissa händelser på ett humoristiskt sätt. 🙂
Var denna händelsen mer eller mindre rätt, om man jämför?…
#5 Om du upplevde hennes dask som sexuella trakasserier så var det givetvis också det. Problemet uppstår när man kan daska en kvinna på rumpan och ingen reagerar eftersom det är något han har "rätt" att göra. Det blir ett problem för att kvinnan själv inte reagerar och protesterar.
#6 - De andra kvinnorna som såg "dasken" reagerade med gillande.
(…Eller "hon" anser sig ha rätt att göra.)
#7 Som jag sa, upplevde du det som trakasserande och kränkande. Då var det också det.
Jag tar mig rätten att feminisera en mening från #6 (med vänliga intentioner):
Problemet uppstår när man kan daska en människa på rumpan och ingen reagerar eftersom det är något hen har "rätt" att göra.
#9 Jag skulle säga att du avkönar meningen snarare än feminiserar den. Feminisera är att göra feminint och hen är ju faktiskt varken ett manligt eller kvinnligt pronomen.
#10 - Du har helt rätt!
"Feministicera" skulle nog vara mer i linje med vad jag menade? (Fast det ordet finns väl inte!?)
Jag hoppas att detta gör min intention lite mer förståelig.
Läste en sak som är i linje med vad jag menade.
En kvinna skrev (ungefärligt, ur mitt minne):
"Jag blir glad (lycklig?) den dag människor förstår att jämlikhet inte är en kvinnofråga."
Det jag vill belysa, är att det är själva händelsen man bör se. Det är lika fel vare sig det är en kvinna eller en man som daskar.
(Överkompensation kan fungera motverkande.)
#11 Jag är lite petig på den här punkten men det är två olika begrepp.
Jämlikhet - lika mellan olika grupper oavsett etnicitet, ålder, sexualitet osv.
Jämställdhet - lika mellan män och kvinnor.
De står i grunden för ungefär samma sak men är inte riktigt lika eftersom i grupperna som avses i jämlikhet fortfarande innehåller män och kvinnor.
# 12 Det är två helt olika begrepp precis som du säger. Det som är genusbundet är jämställdhet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mst%C3%A4lldhet
Jämliket är en fråga om hur resurna i samhället fördelas och det har varit bättre än vad det är nu kan jag säga.
Som butiksanställd är det väldigt ofta som man får höra vilka söta flickor det står bakom disken. Och vilka snygga kläder vi har på oss. Och i optikerbutik blir en del helt seriöst förvånade ibland över att det är kvinnliga optiker. En del blir även väldigt förvånade över att "lilla jag" 22 år ser yngre ut klarar av att laga deras glasögon.
Jag tycker om att diskutera, och blev fly förbannad en gång när en kille från gymnasiet ett år efter vi hade slutat så lilla gumman mig i tonen när vi diskuterade något.
Det allra mesta glömmer jag faktiskt bort, för det är sån vardag. Min pappa däremot kläcker ut sig puckade kommentarer ibland om att den där tvhallåan har alltid så fina klänningar på sig (för de visar brösten bra) och jag svarar med är du gubbsjuk eller? Så jävla gubbe att prata sådär. Men oftast orkar jag inte bry mig. Kommer nog göra det mer när jag får egna barn.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
En konstnär målar en tavla.
Konstnären vill säga något med tavlan.
Ofta får man höra att konstnären tycker att det är upp till betraktaren att bedöma verket.
Det är inte betraktarens fel att konstnären uttrycker sig som han/hon väljer att göra.
Om ingen ser det konstnären vill visa, känner konstnären troligen någon form av misslyckande.
#15 Jag förstår inte vad det har med något att göra men som någon som målar en del själv så håller jag inte helt med dig. I vilken konstform det än är frågan om så består den av två processer. I den första processen är den konstnärens/författarens/skådespelarens/dansarens/musikerns samtal med det egna verket, att gå från att ha en tanke till att förmedla denna tanke genom valfri konstform. Under tidens arbetet fortgår kommer konstnären/författaren/osv omvärdera, välja om, fundera och diskutera med sitt eget verk.
I den andra processen är det mottagaren som för ett samtal med verket ifråga. Processen sker innanför ramarna för mottagarens erfarenheter, kunskaper och åsikter. Den resulterar i att mottagaren antingen får sina erfarenheter, kunskaper och åsikter bekräftade eller får dem i ifrågasatta. Denna process sker oftast undermedvetet hos mottagaren.
De allra flesta konstutövare har som mål att mottagaren får just ett samtal med deras verk. Ingen konst är något dött och konstant utan dessa processer skapar dynamik i konsten.
Varför då döma betraktaren?
Om kvinnan frivilligt, och medvetet klär sig utmanande, är det inte betraktaren som skall ifrågasättas.
(Naturligtvis kan vissa betraktare reagera oetiskt, typ.)
Jag ser det som upp till kvinnan att få klä sig efter eget tycke.
Varför begränsa kvinnan?
Vad är problemet?
Man kan naturligtvis utforska, psykologiskt, varför vissa kvinnor väljer att klä sig utmanande. Men det är nog väldigt komplicerat.
Alldeles för komplicerat för att lyckas klargöra detta i denna tråd.
#17 Det känns ganska tveksamt att likställa konst med att klä sig i vissa kläder. Det är lite att göra kvinnor till konstverk vare sig de vill eller inte.
Den verkliga frågan man fråga sig i det här läget är varför unga kvinnor känner ett behov av att klä sig utmanande och varför de blir utmanande därför att en kvinna bär dem.
Dessutom så är det rätt perverst att enbart titta på någon enbart utifrån det faktum att man tycker de har fina bröst. En kvinna ska väl kunna visa klyftan utan att hon omgående reduceras till sina bröst. Vilket så ofta sker idag. Hur många tonårskillar dreglar inte över kvinnors enorma bröst och struntar i resten!

#18. "Hur många tonårskillar dreglar inte över kvinnors enorma bröst och struntar i resten!"
No idea, hur många?
#18 - Man uttrycker sig både i konst och med hur man klär sig. Därför anser jag att man kan jämföra. Detta gäller både män och kvinnor.
Snubblade över ett program i Kunskapskanalen imorgon söndag, 13:00, som heter Du är dina kläder. (Med Elsa Billgren och Clara Lidström.)
Jag kan inte hålla med dig om att vi tycker olika, när jag ser det du skriver.
* * *
(Har det verkligen aldrig hänt att en kvinna fällt sexistisk kommentar om någon "hunk"?)
#19 Det är vad som kallas en retorisk fråga, den behöver inte nödvändigtvis ha ett tydligt svar.
#20 Jag tycker bara att det är tveksamt att likställa en kvinna med ett konstverk. Det finns många orsaker till att vi väljer de kläder vi väljer. Att anta att någon väljer kläder bara för att andra ska titta på en är lite platt. Enda gången det går att likställa klädstil med konst är när en person medvetet har klätt sig på ett visst sätt för att väcka reaktioner. Detta kallas att vara subversiv. Konst är något medvetet så om kläder ska vara konst måste klädvalet vara medvetet med avsikt att folk ska reagera på samma sätt som inför ett konstverk. Annars blir det till att göra kvinnor (och män) till konst mot deras vilja.
Klart det har hänt att kvinnor kommenterar om mäns utseende, oftare än män oftast tror skulle jag tro. Om det är just en "Hunk" betvivlar jag, kvinnor dras inte nödvändigtvis till en karl med mycket muskler. Snarare är det vanligt att kvinnor finner mjukare drag hos män attraktiva, även om smaken givetvis skiljer sig åt. Det finns karlar som tycker att tjocka kvinnor är höjden av sexighet också.
#21 - Vänligen, tillskriv mig inte åsikter jag inte har, samt inte har skrivit.
Att uttrycka sig är att uttrycka sig, oavsett om det är medvetet eller ej!
#22 I det första inlägget pratar du om konstnärer i det andra pratar du om kvinnor. Det är väldigt svårt att veta hur du anser att jag ska kunna tolka det du skriver. Ibland måste man uttrycka sig i klarspråk om man inte vill att folk ska tolka saker man skriver på ett sätt man inte uppskattar.
#17 borde klargöra vad jag menade med #15!
Vissa människor bestämmer sig för att stämpla människor.
Att mitt tips till dig Ikajo (via PM) möts med x antal frågetecken tyder på att någon har cementaliserat sin åsikt om någon.
Här kommer mitt tips.
http://www.bt.se/nyheter/boras/skulpturer-kladda-i-rosa(3961451).gm
Hur kan man annat än att se positivt på någon som tipsar om något man själv är intresserad av???
#1 Helt galet är det faktiskt inte. Det var ju inte så många år sedan som en kvinnlig fångvaktare miste livet.
#3 Du förväntade dig alltså att dina manliga kolleger skulle försvara dig i den situationen? Eller var det så att de ser dig som en jämlike som kan ta hand om dig själv? 😉
Män kan ta mig fan inte göra rätt. Hade de kommit till din räddning så hade du skrivit om att de såg dig som en "liten flicka som ska räddas" förmodligen.
#21 Om det inte fanns mängder av folk som valde kläder för att folk ska titta, skulle då klädindustrin vara så stor? Skulle folk då betala 5000 kr för ett par högklackade som man knappt kan gå i?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
# 25 Kvinnlig eller mamlig har ingen betydele i just det fallet. Mannen ifråga skulle inte vaktas ensam men de släppte ut en gröngölling att göra detta - ensam.
Upplever vardagssexism hela tiden. Kommentarer om mitt utseende på stan osv. Senast var igår då jag lade ut en bild på mina magmuskler efter ett träningspass på instagram och fick kommentaren "Orre-alert :O" av en kille. Har svårt att tro att någon skulle kommentera samma sak på en killes motsvarande bild.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#25 Så bara för att en fångvaktare av kvinnligt kön blir dödad så ska inte jag kunna sköta mitt jobb på sjukhus, vilket ibland innebär att springa på larm?
#28 Läs hellre gärna det jag skrev. Jag skrev inte att det gäller precis alla kvinnor i precis alla situationer. Det var ett svar på ditt "helt galet" när det faktiskt inte är det, för en kvinna har inte mycket att sätta emot en ca 130 kg tung fd elitsoldat som blivit schizofren efter sin tur i Kongo (person från verkliga livet som jag tar som exempel på en olämplig person för en kvinna att gå till i händelse av att larmet är skarpt).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#29 Ser inte vart jag använt mig utav "helt galet" någonstans, så kanske du som ska läsa vad folk skriver? Så någon anledning för dig att "svara" mig finner jag inte.
Jag får utbildning i hur jag ska gå tillväga med fasthållning, bältning osv om och när en sådan situation dyker upp. Så det har absolut inget att göra med om jag har en penis eller inte utan hur mycket jag hänger med på lektionerna. I de metoder som används behöver du inte vara stark, men du ska kunna det du håller på med så ingen blir skadad, varken patient eller personal.
#30 "Helt galet"= sammanfattning av din vinkel på incidenten. Förstår du nu?
Lycka till att brotta ner/bälta den personen jag beskrev under hans attacker. 😃 För du skulle förmodligen vara en blöt fläck på väggen om du försökt dig på det. Det farligaste som finns är en övertro till sin egen förmåga.
Det finns situationer när råstyrka räddar personers liv, män är ofrånkomligen starkare.
#31 Då får du säga att det är din sammanfattning istället för att det ser ut som att du citerar mig.
Anledningen till att vi har larm är för att en aldrig ska behöva ta hand om en sådan situation själv
Personen du beskriver skulle för det första inte vara inneliggande på sjukhus utan säkerhetsvakt/vakter för ingen, varken man eller kvinna i min personalgrupp, skulle vilja hamna i närkamp med en sådan patient.
"…olämplig person för en kvinna att gå till i händelse av att larmet är skarpt"
Inte en olämplig situation för en svag person? En rädd person? Eller en okunnig person då? Utan endast olämpligt för en kvinna.
Då tänker vi olika.
#32 Ja, kvinna. Hur jämställd du än vill vara så är inte de olika könens kroppar uppbyggda på samma sätt.
Personen jag beskriver bodde i sin egen lägenhet fram till sin död.
#33 Män och kvinnors kroppar ser givetvis inte likadana ut och de har olika förutsättningar. Det är däremot inte detsamma som att ha olika förmåga. En kvinna som tränar har fortfarande förmåga att bygga upp råstyrka i jämförelse med en man som inte gör någonting. Så allt handlar i slutändan om hur man som individ satsar. Får man dessutom lära sig tekniker så har man faktiskt ett rejält övertag. Det är inte konstigare än att sjuksköterskor får lära sig sätt att vända och lyfta patienter. Den yrkesgrupp som har som flest belastningsskador på grund av lyft är just vårdpersonal, så egentligen så borde vårdyrket vara mansdominerat, om man ska se till fysiska förutsättningar att klara av sitt yrke.
Vad gäller häktesmordet så berodde det enbart på att man på häktet inte följde rutinerna. En ensam vårdare med en våldsbenägen person, dessutom gick vårdare framför personen, något de aldrig på några som helst villkor ska göra. Jag råkar känna en person som jobbar på en anstalt så jag har rätt bra inblick i systemet.
#33 En tjej som jag arbetar med tävlar i rugby och tränar sju dagar i veckan. De flesta, manliga och kvinnliga går på gym. Vi tränar självskydd 1-2 gånger i veckan och dessa lärare tar själva upp problemet att män, till varje pris, springer på larm. Om patienten är en man så blir det oftast en hotfull situation för denne när det kommer fram sju män och kaos uppstår.
#33 Man blir inte bara schizofren hipp som happ heller.
#33 Som tidigare sagt så finns det inte två sorters kroppar (en manlig eller en kvinnlig). Alla män (som tidigare sagt) är inte starka, och alla kvinnor är inte svaga. Men du verkar inte vilja göra skillnad på detta. Du verkar vilja säga att även den svagaste mannen är starkare än den starkaste kvinnan? Jag tycker att man ska få jobba med de yrken man vill (jag tänker på den mördade fångvaktaren), även om allmänheten har saker att tycka emot det. Själv jobbar jag som kvinna på ett objekt med viss hotbild, och får många gånger jobba ensam. Visst, hotfulla situationer uppstår, men jag vill för allt i världen inte byta bort mitt jobb för att ta ett passande kvinnoyrke, jag vill inte det. Och ska inte detta vara min rättighet, även om det finns starka män någonstans ute i Sverige och världen??

#34. "Jag råkar känna en person som jobbar på en anstalt så jag har rätt bra inblick i systemet."
Det är inget speciellt bra argument för någonting.
#38 Det är inte menat som ett argument så mycket som ett konstaterande. Om du vill veta något om till exempel sjukhussystem, frågar inte du någon som jobbar på sjukhus då? Jag råkar känna en, till och med vara släkt med, en person som jobbar på en anstalt och som känner till säkerhetsrutinerna och säkerhetskraven som finns på svenska fängelseanstalter. Den personen kunde berätta för mig exakt vilka felaktigheter som begåtts i rutinerna i fallet med häktesmordet. För att inte tala om konsekvenserna på säkerheten på landets andra häkten och anstalter.
Se inte ner på värdet av andra människors erfarenheter och kunskaper! En människa kan inte uppleva allt.

#39. "Om du vill veta något om till exempel sjukhussystem, frågar inte du någon som jobbar på sjukhus då?"
Nej, det gör jag helt ärligt inte. Först läser jag in mig på ämnet, sen kanske jag frågar någon. En enskild person har sällan en speciellt bra överblick över hur ett helt system på en arbetsplats fungerar, man är i regel bara en liten del i en helhet. Dessutom så ser man på saker väldigt olika, beroende på förförståelse, position etc.
Jag ser inte ner på värdet av andra människors erfarenheter och kunskaper, men jag ser det inte som speciellt tillförlitligt när någon drämmer till med någonting sådant i en diskussion. "Jag känner en kvinna, jag vet hur det är att vara kvinna". Skulle du godta det?
#40 Det här är väldigt lite relevans till diskussionens ämne. Jag skrev aldrig att jag vet allt, jag skrev inte att personen jag känner vet allt. Däremot vet personen ifråga tillräckligt, eftersom att dennes arbete går ut på att träffa och prata med intagna. Det är alltså inte en vårdare och inte ens någon som är anställd AV kriminalvården men jobbar I kriminalvården. Jag vet att den här personen har god kännedom om säkerhetsrutiner och säkerhetsåtgärder eftersom de påverkar det dagliga arbetet.
Så bara för att man har läst på sig om ett ämne så motsvarar det verkligheten? Om det var så skulle mycket i samhället se annorlunda ut.
Nej, jag skulle inte gå med på om någon påstod att han (för att en kvinna vet nog hur det är att vara kvinna) vet hur det är att vara kvinna bara för att han känner en. Men det beror på att 50% av världens befolkning är kvinnor. Däremot skulle jag acceptera att någon har insikt i hur det är att vara lärare, läkare, sjuksköterska osv för att hen känner någon med det yrket. Dessutom om det råkar vara en familjemedlem. För mig är det självklart att någon som jobbar inom ett specifikt yrke har mer kunskap om det än jag har. Så då är det inte alls konstigt att fråga den personen om hur det faktiskt ser ut på dennes arbetsplats.
Så. Nu var det nog i den här frågan. Diskussionen handlar om vardagssexism. Inte hur tillförlitlig någons kunskaper är bara för att de inte är självupplevda.

#41. "Så bara för att man har läst på sig om ett ämne så motsvarar det verkligheten?"
Vill du fortsätta på diskussionen här eller? Det var inte vad jag skrev, men jag gissar på att du vill lämna det.
#36 Om du läser mitt första inlägg om personen samt är allmänbildad, så vet du varför personen blev schizofren. Även om man nu faktiskt kan bli schizofren hipp som happ. Även om jag inte vet vad ditt "argument" har med diskussionen att göra. Kanske ska du ta upp frågan på psykologi i fokus istället?
#37 Män och kvinnors muskler består inte av exakt samma uppsättning av muskelcellstyper.
#35 Så du menar att dina manliga arbetskamrater inte kan tänka och styra sina reaktioner?
#34 Så då håller du med mig om att det Persifånes arbetskamrat sa inte var helt galet.
#43 Nej, det tolkade du in helt själv. Och mitt nick är Persifone, gör dig inte löjlig.
#43 Nej, det gör jag inte. Därför att en kille i samma situation hade inte klarat sig särskilt mycket bättre. Vårdaren i det här fallet gick ensam med en person som var klassad som farlig och instabil. Det var fel ett. Dessutom gick vårdaren fram den häktade, de ska de aldrig göra. Det var fel två. Den vårdare som kom till undsättning borde ha larmat. Det var fel tre.
Vårdare ifråga blev överfallen bakifrån, när den andra vårdaren kom så lyckades den häktade ta batongen och använde nu den som tillhygge. Ganska kända fakta. Det kanske förvånar dig men slag mot huvudet är livsfarliga vare sig det är en man eller kvinna. Det krävs inte ens särskilt mycket kraft för att det ska bli livshotande. Då hjälper inga muskler.
Det spelar väl ingen roll vilken sorts muskelceller man har om man inte använder dem? Jag har förutsättningarna för att bli elitidrottare eftersom jag har hög lungkapacitet. Är jag elitidrottare? Nej, eftersom jag är en enda stor latmask som hellre sitter framför datorn än går en promenad.
Jag saknar däremot förutsättningarna för att bli konstnär. Har det stoppat mig? Nej. Men efter att ha ritat i tio år så har jag nått upp till en högre nivå än de allra flesta. Varför? Jo, jag har ritat nästan dagligen i tio år så jag har övat upp min förmåga. (Jämför mig inte med någon som tränat i 30år, så länge har jag inte ens levt!)
Förutsättningar betyder bara att man har lättare att göra en sak. Det betyder inte nödvändigtvis att man faktiskt blir bra på det. Allt handlar om hur mycket man faktiskt lägger ner för att bli bättre.
Ramlade över den här bloggen som väl visar på hur kvinnor - ofta helt omotiverat - används i reklamsyfte: Sälj grej med tjej
(den kanske är gammal men man finner ju nya exempel dagligen)
Tillägg: Finns på Facebook också
Shine On You Crazy Diamond
#46 Hahaha, "sälj grej med tjej" det dummaste och roligaste jag hört XD
#46 Alla bilder var ju inte omotiverade som exempelvis munnen, sen kommer jag ihåg en reklamkampanj för en massa år sedan där de sexiga "kvinnobenen" faktiskt tillhörde en kille.
#44 Oj förlåt att jag faktiskt inte jobbat bort mina skrivsvårigheter ordentligt och lagt in ditt nick i rättstavningsprogrammet. Så fånigt av mig (Förväntar mig en skriftlig ursäkt i PM).
Sen går det faktiskt inte att tolka på något annat sätt än på det du skriver. Dvs män gör alltid fel.
#45 Nu blir jag förvirrad, du skrev ju att det fanns fysiska skillnader, men nu menar du på att det inte finns det? Eller?
Hur mycket en tjej än tränar sina muskler så kommer man inte undan ifrån att mäns leder är tåligare. Så jo, det finns faktiskt en logisk bakgrund bakom den manliga vårdarens resonemang.
#48 Den ursäkten kommer inte dyka upp.
Det går att tolka så jag skriver också. Vissa manliga (och även kvinnliga) patienter med psykisk ohälsa finner det hotfullt om det dyker upp nära tio stora killar som omringar dem. Detta kan resultera i att patienten blir rädd/arg och börjar göra utfall. Kommer det istället blandat män och kvinnliga blir inte reaktionen lika stark.
#49 Trevligt med en Medarbetare som tycker det är okej att håna folk med skrivsvårigheter.
Nu lämnar jag forumet pga detta.
#50 Jag hade inte haft några problem att be om ursäkt om du inte hade ställt dig i försvarsställning det första du gör.
Men nu slut på OT.