Feminism iFokus

Feminism

Etikett: allmänt
Läst 7262 ggr
Ikajo
3

Pizza som metafor för sex

Nu är inte det så uppenbart i svenskan eftersom vi faktiskt saknar bra metaforer för sex men i engelskspråkiga länder brukar man ofta använda Baseball som metafor för sex. Något som inte skapar en allt för sund syn på sex.

Så hur kan Pizza ge en bättre syn på sex. Tja, klicka på länken och se klippet själva.

http://www.ted.com/talks/al_vernacchio_sex_needs_a_new_metaphor_here_s_one.html

Personligen så tycker jag att det är briljant.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

dolfen
0

Jag blev tyvärr uttråkad, (försöker jobba på det) men kanske det hade blivit med intressant längre in i pratandet. (Kanske kollar på det vid senare tillfälle.)

Jag ser det som att två personer delar något unikt. Just de två.

Om någon av dessa sedan har sex med annan är det dessa nya två som gäller och gör sexet speciellt.

Avrundningsvis: Är sex som en pizza? Svar: Vet ej. Det varierar.
Typ: I nå nåthing. ☺️

Ikajo
2

#1 Jag tror du misstolkat vad som sägs. Det handlar inte om att ha sex med flera personer. Det handlar hur man talar om sex i allmänhet och konsekvenserna det får på sexlivet. Pröva att kolla upp Baseboll metaforen så förstår du kanske bättre vad han säger.

Klippet är dessutom bara 6 minuter, så dåligt tålamod har du väl ändå inte?

dolfen
0

#2 - Jag hann inte feltolka det. Ibland har jag välldans dåligt tålamod. Men jag tror att jag har mer tålamod än de flesta, har jag kommit underfund med. (När jag känner för det.)

Som sagt i #2 - Kanske kollar på det vid senare tillfälle. 
Keep up the good work, Ikajo! 

🙂

Lucifer Sam
0

Vi som inte äter pizza då - är vi "bench warmers "

Shine On You Crazy Diamond

Lucifer Sam
0

Tillägg: visst finns vissa poänger i resonemanget men mest av allt var det väl ändå "stand up komedi"? (eller var det ett seriöst inlägg i samlevnadsdebatten? 🤔 )

Visst fanns en del brister i base ball- metaforen men behöver vi verkligen metaforer? Är base ball-vokabulären verkligen "vanlig"  vid tal om sex? Verkar ganska krystat i så fall och pizza-snacket ligger inte så mycket bättre till i det avseendet - ganska fånigt i mitt tycke. varför inte tala klarspråk?

Ikajo
0

#5 Det här är USA, där ser saker lite annorlunda ut. Men använda Baseball som en metafor är väldigt vanligt, det är inte så att det är nödvändigtvis uppenbart. Det är bara så att de termerna är de som kommer fram. Det är bara att titta på en amerikansk tv-serie.

Jag gillar pizzametaforen. Den är lätt att förstå och den sätter inga regler för hur sex ska se ut. Även i Sverige säger man till exempel att homosexuella spelar i "Andra laget".

Han som snackar är sexualupplysare så han är fullt seriös, även om han föreläser på ett roligt sätt.

Lucifer Sam
2

Fast, ett problem med pzzametaforen är väl att långtifrån alla (eller snarast tämligen få) äter pizza på det sätt han beskriver - med gullegull och tal om hur "pizzan" var och om båda är nöjda. De flesta jag känner ser pizza som billig och lite sunkig bukfylla/bakismat som man glufsar i sig och sen efterlämnar en flottig kartong med kanter i. USA kan knappas vara mycket bättre på den punkten. Föga romantiskt med andra ord.

Men visst - jag förstår symboliken även om valet av objekt (pizza) inte riktigt fungerar i praktiken.

Ikajo
0

Tja, sedan finns det ju å andra sidan de som ser pizza som det där lilla extra man äter som fredagsmys eller som festmat. Eftersom jag är i stort sett nykterist så är inte pizza direkt fyllemat heller och jag känner många som ser pizza som något positivt. Jag bakade pizza själv när jag hade en karaokekväll. Mycket uppskattat.

Saken är det att alla kan äta pizza, det är rent fysiskt möjligt för alla att äta en pizza. I vissa fall måste man anpassa sig till de med särskilda behov och vara extra uppmärksam, MEN det måste man med sex också!
Alla kan inte spela Baseboll. För sjutton, jag kan knappt spela brännboll. Baseball kan man dessutom bara spela om man har koll på hur det hela går till, reglerna och så vidare. Alla kan äta en pizza, de allra flesta kan baka en pizza eller åtminstone lära sig hur man gör degen (det är nämligen inte särskilt svårt) och det finns alltid själv möjlighet att välja vad man ska ha på. Vill man göra det ännu enklare kan man göra toastpizza.

Det är det hela metaforen handlar om. Att man kan göra val och att det inte ser lika ut för alla. Men Baseball är Baseball, även om vi spelar brännboll så är grunden densamma. Det går inte att göra det till något som fler kan ta del av.

Lucifer Sam
0

#8 Citat: Alla kan inte spela Baseboll. För sjutton, jag kan knappt spela brännboll. Baseball kan man dessutom bara spela om man har koll på hur det hela går till, reglerna och så vidare. 

fast nu är det ju så att övning ger färdighet - precis som med sex; alla är väl lite osäkra och fumliga i början och kanske rädda att "göra fel". Det hänger väl mest på hur seriöst man tar det - visst kan man "spela baseboll" med flytande regler på samma sätt som man kan "lira fotboll" vänner emellan för skojs skull utan att involvera of-side-regler, fasta linjer eller fasta spelarpositioner; man kör på så länge det är roligt.

Jag dricker inte heller och äter således inte heller bakismat men jag har dessvärre levt i studentvärlden alltför länge…. Själv har jag inte ätit en köpepizza på närmare 20 år då jag sedan dess haft (periodvis svåra) ätstörningar  och har inte "kunnat" äta pizza på grund av ångest. Inte ens pizza är därför för alla - psyket kan sätta upp hinder så vissa törs inte och undviker därför pizza-situationer. Har vid ett fåtal tillfällen gjort egen "nyttig" pizza som ätits i ensamhet… skall det också tolkas symboliskt?

Ikajo
1

#9 Du snävar in dig i onödan känns det som. Baseball är fortfarande en sport där det finns en vinnare och förlorare. Det är inte heller så att alla, rent fysiskt, kan syssla med någon sport överhuvudtaget. Det ska mycket tillför att folk inte ska ha sex. Även funktionshindrade har sex, till och med de som inte skulle ha en chans att spela Baseball.

Vad gäller psyket och pizza. Psyket kan sätta sig i vägen för allt. Det är givetvis trist att du haft en ätstörning men som sagt. Psyket kan sätta sig i vägen för allt. Även sex.

Det ska inte till att övertolka en metafor. En metafor har som uppgift att göra något komplext begripligt och lättare att tala om. Skulle vi nagelfara samtliga metaforer som används skulle det alltid vara någon som inte tycker att den passar in till fullo.
Så i det här faller föredrar jag pizza framför baseball.

Jag är student…det finns inte EN sorts studenter.

(För övrigt skriver jag i det inledande inlägget att det inte är så uppenbart i svenskan eftersom vi saknar bra metaforer för sex i vårt eget språk.)

Lucifer Sam
3

Sant, vi  kommer kanske inte så mycket längre men jag tänkte bara kommentera det du sa.

Visst sätter psyket hinder även för sex - det var ju precis det jag menade. Den "briljanta" pizzametaforen leder alltså inte alls  som du ville göra gällande till att "alla kan ha sex" eftersom alla uppenbarligen inte "kan äta pizza" åtminstone inte utan att må väldigt dåligt. Vidare, visst kan (fysiskt) funktionshindrade ofta ha sex men då är det ofta med olika typer av hjälp; vad hindrar således existensen av "handicap-baseball"? Det borde väl redan finnas då alternativa, anpassade versioner ju finns av de flesta sporter. Allt är alltså möjligt även med sport-metaforen.

Sen, varför måste det nödvändigtvis finnas vinnare och förlorare? man kan väl spela på skoj, liksom i fallet med att lira fotboll eller vad som helst med vänner? "Alla vinner" som lärarna på skolgympas sa - åtminstone i de lägre klasserna.

Angående nagelfarande; visst, det finns inga perfekta metaforer och kanske är jag bara tjurig. Jag kan bara inte hålla med om att denna liknelse skulle vara "briljant" den har för många brister för det. Framförallt ifrågasätter jag som sagt själva vitsen av metaforer av detta slag - såväl baseball som pizza eller vad det nu må vara. I mitt tycke verkar det bara ganska fånigt

PS: Självfallet vet jag att det finns olika studenter men jag vet inte om du bott i korridor eller i studentområdena någon längre tid - det är i alla fall en sort som tenderar att sticka ut och märkas och det är fylledräggen. Jag har vistats inom det akademiska i 13 år (som student och lärare) så viss erfarenhet har jag i och med att jag snavat över oräkneliga slabbiga pizzakartonger (med unkna rester) i korridorköket. Det är bara det jag menar.

dolfen
0

Visst måste det finnas feministiska stand-uppare, som använder sig av sina iaktagelser i sina framförande!
Att använda sig av humor för att få folk att tänka till är något jag diggar.

Thaeri
0

#4, om du menar det som föreläsaren säger så tolkar jag det som att det är OK att inte äta pizza (= ha sex) alls, oavsett anledning. Så vi är också inkluderade🙂

Ikajo
0

#13 Det är ungefär så jag också tolkade det.

För övrigt så befinner sig den här mannen i ett sammanhang där människor, framstående inom sina områden, berättar om många, olika ämnen. De har en egen hemsida och en kanal på Youtube med MÄNGDER av föreläsningar. De är ofta intressanta och har viktiga saker att säga. Och det är just MÄNGDER!

http://www.youtube.com/user/TEDtalksDirector

Lucifer Sam
0

#13 (och 14)  Visst begrep jag att vi som avstår från pizza är inkluderade men vi är alltså "bänkvärmare" om man ska dra parallellen till base ball-metaforen. Inget jag vill vara i samlevnadssammanhang.  

Tillägg: vill återigen nämna att jag mest av allt tycker att både metaforerna är synnerligen fåniga och blir bara konstiga om de översätts till det de egentligen avser tala om (d.v.s. sex)