Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 1913 ggr
Persifone
2

Våldtäktsstraff i Kenya

Läste detta idag i Göteborgs Posten

"Våldtäktsmännens straff: Klippa gräs

I Kenya lyfts upprörda krav om rättvisa sedan tre män som anklagats för en brutal gruppvåldtäkt mot en tonåring fick order om att klippa gräs som straff. Den 16-åriga flickan var på väg hem från en begravning i juni när en grupp män ska ha våldtagit och sedan dumpat henne i en latringrop. Flickan, som i dag sitter i rullstol med bruten rygg, kände igen några av angriparna. Tre av dem fördes till en polisstation men ska ha släppts efter att ha klippt gräs en stund kring stationen, rapporterar The Nation.

-Min önskan är att se rättvisa skipad, säger flickan till tidningen. -Jag vill att mina angripare grips och straffas.

The Nation has sjösatt en kampanj för att hjälpa flickans familj betala läkarkostnaderna, fallet har också väckt debatt och politiker har fördömt polisens agerande."

Jag började nästan gråta när jag läste det här 😢

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lucifer Sam
2

Ja fy fan! I sådana här fall kan jag faktiskt bli riktigt rädd för mig själv på grund av all ilska, allt hat och de mordiska instinkter som bubblar upp inombords. (men kanske hade det varit värre om man bara suckat uppgivet?)

Jag har trodde att jag hört det mesta men dessvärre  blir man överbevisad gång på gång.  😕

Shine On You Crazy Diamond

Persifone
1

#1 Jag håller helt med dig. Bara tanken på hur denna stackars flicka måste må gör mig illa mående =(

Persifone
1

Fortsättning följer

"Stora protester hålls i Kenyas huvudstad Nairobi på torsdagen sedan tre män som anklagas för en brutal gruppvåldtäkt fick klippa gräs som straff."

"16-åringen fick allvarliga skador i ryggen och i underlivet men är på väg att repa sig, skriver nättidningen The Daily Dot. Den gynekologiska klinik där hon vårdas uppger att hon kommer att kunna gå igen."

------------

Hittade också detta i artikeln:

"Enligt en studie från 2009 har 68 procent av flickorna och 54 procent av pojkarna i Kenya utsatts för någon form av sexuella övergrepp, skriver tidningen"

68% av flickorna och 54% av pojkarna!!??

[Mustangcab]
1

De sa detta idag på Rapport också 19.30. Det var stora demonstrationer.

Persifone
1

#4 Du håller minsann koll på allt 👍

Vilken tur att människorna reagerar! Förhoppningsvis händer det något!

[Mustangcab]
1

Jag ser på nyheter varje dag minst en gång per dag men oftast flera och så läser jag en papperstidning av lokalt slag och ett par internettidningar.

Dessvärre så hittade jag ingen länk till SVT hemsida om fallet men det var i den nyhetssändinigen.