Sexköp
"Kalla fakta har granskat sexköp och upptäckt att de män som köper sex är både yngre och mer aktiva än vad som tidigare varit känt. Bara i Stockholm äger mer än en kvartsmiljon sexköp rum årligen. Hitills har ingen dömts till fängelse för sexköp, ett brott som oftast ger böter om det upptäcks. " källa tv.nu
Imorgon i TV 4 kl 19.30
http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2479824
Här kan man se programmet några dagar till.
Vad tycker ni som sett det?
Jag blir väldigt ledsen över att sexköp blivit så normaliserat och OK bland unga killar. :(
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Om jag ska vara helt ärlig är jag inte förvånad. Bara på den här sajten när prostitution kommit upp har det vart unga män som försvarar prostitution. Många förblindar sig med att de inte anser att det är en kropp eller person som köps utan att det är en tjänst. Vilket i sig är tragikomiskt eftersom det är köp av sexuella tjänster som är olagligt.
Det är ännu mer sorgligt när de försöker försvara "lyxhorans" existens. De liksom vägrar lyssna på verkligheten och på vad de människor som faktiskt jobbar med det här säger.
Och om det här urartar i ännu en diskussion om samma sak så kommer jag snabbt lämna den…
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

#2. Många förblindar sig med att de inte anser att det är en kropp eller person som köps utan att det är en tjänst. Vilket i sig är tragikomiskt eftersom det är köp av sexuella tjänster som är olagligt.
Läs vad du själv skriver. Sexuella tjänster.
"De liksom vägrar lyssna på verkligheten och på vad de människor som faktiskt jobbar med det här säger."
Det är en del av min huvudsakliga kritik mot dig. När du säger "människor som jobbar med det här", menar du då prostituerade, eller de som arbetar för eller ibland (kanske till och med ofta) emot prostituerade?

#2 "Bara på den här sajten när prostitution kommit upp har det vart unga män som försvarar prostitution."
Jag tolkar det som att jag är en av de unga män du pekar ut vilket jag ser som en grov förolämpning (inte så mycket för "ung" som för "försvarar prostitution").
Du skriver väldigt kategoriskt och verkar konsekvent förneka att det finns någon mer nyanserad hållning än för eller mot prostitution.
Dessutom verkar du uttrycka en slags "de som inte är med mig är mot mig"-mentalitet där alla som inte helt håller med dig om allt du skriver "försvarar prostitution". Det är inte ett sunt sätt att på världen.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Du kan inte påstå att det har vart unga kvinnor som har försvarat det i alla fall. Och eftersom detta seriöst inte behöver en runda till kan väl vi sätta punkt där? Ni kommer inte hålla med mig, jag kommer inte hålla med er. Ju mer jag försöker förklara varför desto mindre verkar man bry sig. Seriöst. Jag hörde till och med av mig till folk som jobbar med att hjälpa kvinnor som är prostituerade för att få höra vad de har att säga. Jag lade upp en artikel om en kvinna som jobbar nere bland skiten för att rädda dessa kvinnor från deras situation. Inget av det verkade ge någon större respons än "folk har rätt att göra vad de vill" utan att bry sig om att folk faktiskt kommer till skada.
#4 Nej, det var inte syftat specifikt mot dig eller någon annan. Du är inte den enda jag har diskuterat det här med. Det är bara ett faktum att så fort den här frågan dyker upp så är det alltid män, förhållandevis unga, som ska försvara fenomenet. Detta gäller här och på andra sajter.

#5. Du har nog rätt, det finns ingen mening i att diskutera detta. Jag upplever det som att du inte riktigt läser vad jag skriver, tillskriver mig åsikter jag inte har, och helt ärligt är spydig och otrevlig mot mig. Du har bestämt dig för att det är moraliskt fel, och vägrar att försöka se bortom den saken.
Verkligheten är bra mycket mer nyanserad än vad du ger sken av att tro.
Jag hörde till och med av mig till folk som jobbar med att hjälpa kvinnor som är prostituerade för att få höra vad de har att säga.
Utan att berätta vem. Utan att kolla upp undersökningar och forskning. Utan att kolla upp vad rörelser för prostituerade själva säger.
#6 Det var en kontakt som jag fick genom min mamma som känner människor över hela världen. Jag ville inte spridda namnet på en person som jag själv bara haft skriftlig kontakt med. Det här är internet trots allt! Man ska vara rädd om folks integritet.
Den här organisationen jobbar med trafficking i Europa.

#7. En sak: jag har aldrig argumenterat för trafficking. Har jag inte klargjort det? Du vägrar i stort att besvara det jag skriver. Jag förstår hinten och drar mig tillbaka från det här forumet för tillfället.
#5 Här är en. Jag tycker att var och en skall vara fri att välja vad man vill göra med sin kropp.
#9 Även på bekostnad av andra? Ska några få som valt det som arbete avgöra livet för alla de som inte valt det? En kvinna har sex med 5 män på en kväll, det verkar väl knappast vettigt att hon valt det. Som polisen säger i programmet. Det är dessutom olagligt att köpa sex.
"I ett jämställt samhälle så ska inte en man kunna köpa en kvinna."
Jag håller med, i ett jämställt samhälle så ska man inte kunna köpa andras kroppar. Sex är kropp, det går inte att ha sex utan kropp. Alla dessa tusentals kvinnor som inte väljer att prostituera sig.
Snälla alla människor tänk efter ett tag. Om det var lagligt att köpa sex och kvinnor och män kunde ha det som jobb och betala skatt skulle det förmodligen kosta hel del, du vet med försäkringar, arbetsgivaravgifter, skatter och bolagsskatt och allt som tillkommer. Det skulle förmodligen bli relativt dyrt. Människan har en tendens att välja det som är mindre dyrt även när det inte är lagligt. Svart arbetskraft är inget nytt. Problemet i det här läget är att "svart" prostitution skulle i första hand utgöras av gruppen trafficking offer. Underjordiska bordeller, hallickar som låtsas vara lagliga. Den andra gruppen skulle utgöras av gatuprostitution som har psykiska besvär eller missbruks problem, kanske till och med hemlösa. Den tredje gruppen skulle utgöras av barn, flickor från början av tonåren till slutet av tonåren (se Sveriges Radio, Verklighetens folk.). Antalet unga som prostituerar sig ökar och antalet köpare ökar också.
Tänk vidare på hur detta skulle riskera att påverka samhället i övrigt. Ta våldtäkt som exempel, tänk om resultatet av en lagstiftning som tillät sexköp gjorde att unga killar fick för sig att de kan ha sex med en tjej så länge de betalar. Många killar tror redan att de kan ha sex med en tjej så länge hon inte säger nej eller gör tydligt motstånd. Tänk om det påverkade rättsväsendet och killar kunde slippa undan våldtäktsdomar om de bara betalar tjejen i efter hand.
Det här är saker som faktiskt skulle kunna hända!
Så jag ber er kära, snälla och förmodligen smarta människor. Tänk efter lite och framför allt tänk lite längre och lite större än till er närmaste omgivning. Det har handlar om mycket mer än att göra vad man vill med sina kroppar. Det handlar om mer än att kunna tillfredsställa sig själv ögonblickligen. Det handlar om att faktiskt se saker ur ett större perspektiv och börja fundera på hur attityder och handlingar faktiskt får konsekvenser och kan få konsekvenser för hur vi upplever vårt samhälle och vilken riktning vårt samhälle tar i framtiden.
Jag vet inte om ni har fått för ett att jag är en hyperkonservativ person som av egna moraliska skäl säger att prostitution är fel. Visserligen tycker jag att prostitution är fel av moraliska skäl men det har inte med saken att göra. Jag försöker se samhället ur ett större perspektiv istället för att fokusera på enskilda individer. Därifrån har jag kommit fram till många av mina åsikter.

#10 "Sex är kropp, det går inte att ha sex utan kropp."
Det finns många bra argument mot prostitution, men det här måste vara ett av de sämsta.
Vill du förbjuda att sälja saker som inte går att ha utan kropp, eller vad?
#11 Av allt jag skriver så fokuserar du på det? Suck, jag vet inte ens varför jag försöker förklara…det är inte som att någon faktiskt lyssnar… Vad är sex? Sex är en intim interaktion mellan människor. Det finns ingen intimare interaktion än så. Det spelar ingen roll om man gör det med en partner eller för att ha kul (så länge båda parter deltar på lika villkor). Det är det närmaste det går att komma en annan vuxen människa. Och den intimiteten förvandlas till en handelsvara som någon kan köpa för sin egen tillfredsställelse, vanligtvis en kvinna. En av killarna i programmet säger "Jag uträttar mina behov sedan går jag." Ungefär som han gick på toaletten istället för att ha haft sex med en kvinna. Tala om för mig, vad är det som låter vettigt med det resonemanget? Tala om för mig, vad är det med mitt resonemang som uppenbarligen irriterar och upprör så mycket? Tycker du jag har fel? Eller försöker du bara vara allmänt dryg och vrida på vartenda ord jag säger? För helt ärligt är det så det känns. Som om du medvetet tolkar mina ord så snävt som möjligt. Är det i det läget särskilt konstigt om jag blir irriterad?

#12 "Av allt jag skriver så fokuserar du på det?"
Jag menade inte att det representerade helheten i det du skrev.
Jag håller med om mycket av resten av det du skrev och jag antar att jag inte inkluderades när du talade om "er" och liknande (jag vet inte riktigt vem du vände dig till, men det kan inte vara jag i alla fall, skriv gärna vem - det är bra att vara tydlig med vem man riktar sig till).
Därför kände jag inte att jag behövde kommentera det.
Är det någon särskild del av det du skrev som du vill höra vad jag tänker om?
"Det finns ingen intimare interaktion än så."
Tja, det är din åsikt men det är väldigt individuellt. Många andra skulle anse att det finns många saker som är mer intima, och att allt sex inte är lika intimt och så vidare.
"Tala om för mig, vad är det som låter vettigt med det resonemanget?"
Talar du med mig nu?
Det blir så otydligt hela tiden när du verkar anta att människor skulle försvara olika saker som du inte gillar, bara för att de kritiserat något som du gillar.
Om du vill ha en förklaring får du väl fråga killen som sa det, inte mig.
"Tala om för mig, vad är det med mitt resonemang som uppenbarligen irriterar och upprör så mycket?"
Jag är inte upprörd, men en del av dina resonemang är irriterande av andledningen jag uppgav ovan - att du kräver att dina meningsmotståndare ska stå till svars för en massa saker som de inte ens antytt att de förespråkar. Lite som att jag plötsligt mitt i en konversation skulle kräva att du förklarar vad som var så bra med baltutlämningen eller något annat mer eller mindre orelaterat till det du sagt 🙂.
"Tycker du jag har fel?"
Jag tycker en del av det du skriver är fel, men så är det ju med de allra flesta.
"Eller försöker du bara vara allmänt dryg och vrida på vartenda ord jag säger?"
Nej.
Förutom det som polisen säger också i programmet. De ringer ett Stockholmsnummer och hamnar i Rumänien eller Bulgarien men de får en tjej som dyker upp på ett hotellrum i Sverige. Vad säger det er?
De flesta tjejer som de kontaktar talar dessutom engelska inte svenska. Arbetskraftsinvandring eller?

#14 "Vad säger det er?"
Vem/vilka frågar du?
# 15 Alla som sagt något i denna diskussionen.
#16 Mitt svar har du nog redan 😉

#14 "Vad säger det er?"
Att det är en internationell verksamhet kanske? Möjligen trafficking eller liknande?
Det låter som att du har ett eget svar på frågan?
#17 Men berätta gärna ändå 🙂
#18 Eh… vad mer har jag att berätta egentligen?
#4 #5 och #6. Många av det ni säger är sant. Jag har förstått det ni har sagt. Och alla ni som finns i denna artikel. Det jag vet i alla fall är att många kvinnor och män som är emot prostitution. Det jag vill komma med är att det är fruktans värt med sexköp för dom som är för det, men samtidigt så beror det på vilka som är för det. Men vad säger man. Jag har inte mycket att säga än att många kvinnor och män som är emot det vill kämpa för att förbjuda det, men dom som är för det är kanske hälften av män och 1/4 del kvinnor som röstar för det liksom.
(50% män 25%kvinnor som är för det.) (75% kvinnor och 50% män är emot det.) Det här är bara en gissning, inget menat.
Säg till om ni inte gillar det.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Jag har inte sett kallafakta, men skulle villa ha fler upplysningar.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Här har ni istället en ung kvinna (antar att jag är ung som 23-åring iaf) som inte hatar prostitution till 250%.
Visst är det fel att tvinga män, kvinnor och barn till att bli prostituerade men jag ser det som lika fel att tvinga människor till att jobba inom tex hemtjänst eller barnomsorg. Jag tycker inte om när någon blir påtvingad någon roll.
Dock kan inte jag sitta och propagera om att vi borde avskaffa barnomsorgen endast pga jag skulle hoppa ut genom ett fönster efter en vecka ifall jag jobbade inom den sektorn. Det är en laglig, reglerad sektor med massor med lyckligt anställda människor. På något vis borde det även gå att få till vettiga och fungerande regler kring en laglig och, på individuell nivå, fungerande prostitution.
Ja, det kommer mest troligen att finnas svart prostitution kvar men jag ser det som bättre att erbjuda de som frivilligt tar sig ann detta yrket ordentligt arbetsskydd istället för att att även dem ska simma runt i svarta-prostitutions-träsket. Det finns nämligen svart arbetskraft i alla yrkesgrupperna i det här landet, så vitt jag vet.
Måste dock lägga till en liten notis angående det som skrevs i inlägg #10 "Tänk om det påverkade rättsväsendet och killar kunde slippa undan våldtäktsdomar om de bara betalar tjejen i efter hand."
För mig låter det lika logiskt som att det skulle bli lagligt för mig att börja bära ut varor ur en butik och endast försöka betala när någon stoppar mig på parkeringen. Eller om jag får mitt badrum lagat och ger byggubbarna ett knippe röbetor som tack för hjälpen. Eller varför inte kidnappar min granne och tvingar denne att laga mitt badrum under nedvärderande och traumatiserande förhållanden?
#22 Det går inte riktigt att jämföra barnomsorg med sexhandel. Barnomsorgen är ett resultat av tidigare feministers arbete för att ge kvinnor en möjlighet att på riktigt komma ut i arbetslivet utan att behöva sluta snart de får barn. Prostitution däremot är rent historiskt något som utnyttjat kvinnor och män som befinner sig i en utsatt situation och inte har något annat val. Asiatiska Red-light distrikt färgas fortfarande i mycket hög grad av det här, de som befinner sig i den branschen har inte sällan skulder. De drivs dessutom ofta av maffian (typ Yakuza).
Men det här handlar fortfarande om så mycket mer. Det handlar om människors inställning till andra människor. Framför allt om mäns inställning gentemot kvinnor. Alla som svartjobbar är utsatta men prostituerade så mycket mer så. De har ingenting att luta sig tillbaka på, i de värsta fallen så hålls de närmast fängslade av någon annan. Det får inte att jämföra någon som bygger eller städar svart, de är fortfarande utsatta och arbetar under svåra förhållanden men de är inte instängda, fängslade, hotade. De står inte hjälplösa inför de som skulle kunna hjälpa dem men ändå utnyttjar dem. De har inte blivit sålda av sina familjer.
För att skydda många så måste de få kliva tillbaka i det här fallet.
Nu jämför du verkligen äpplen och bananer. Skulle det verkligen vara så förvånande om domstolar gjorde konstiga bedömningar om sexköp var lagligt? Bara i höst friades sex killar som hade sex med en ovillig tjej men att hon var ovillig var inte tillräckligt för att kalla det våldtäkt. Så kom inte och säg att domstol inte skulle kunna få för sig att döma en man till att betala en kvinna i efterskott om haft sex mot hennes vilja.
Dina exempel går inte att använda i överförd mening i det här fallet. De är ytterst osannolika men så osannolik är det inte med "betalning i efter hand". Sånt har hänt. bara inte i Sverige.
#23 Så importerade bärplockare, som blir hotade med att lämnas i skogarna om de inte plockar nog med bär, utsätts inte för samma psykiska misshandel? De har ingenstans att fly, de har inga skydsnät, de lever under presseningar i skogen, arbetar för slavlöner som de många gånger inte ser en skymt av… Dem är det inte lika synd om för dem behöver inte ha sex med svenska gubbar?
Byggubbar som andas in giftiga ångor och damm, är utan säkerhetsutrustning vid tex fall, som inte tas till sjukhus vid allvarliga skador då?
Alla som jobbar med svart städning? Det är en väldigt stor marknad… De sitter inte direkt i badkar av guld eller dansar på gröna ängar.
ATT det kan ske fel i domstolar är inte argument nog för att inte försöka få till ett bättre system. Backar du på min bil, så kan du fortfarande få gå hem utan att behöva betala en enda krona för skadan du orsakat även med tydliga bevis på att just du orsakat dem.
Ja, det är jättetråkigt att de killarna fick gå fria men inget system är helt felsäkert. Ska man kräva 100% felsäkerhet angående allt så borde allt kriminaliseras, för domstolen kan ju faktiskt dömma fel i specifika ärenden vare sig det handlar om våldtäkter, bilskador eller ett potatisland.
http://mensmonstret.blogspot.se/2013/11/vad-vi-vagrar-gora-upp-med.html
Det finns givetvis fler problem och människor som råkar illa ut men det är en ytterst dålig ursäkt för att blunda inför det faktum att prostitution i grund och botten är människohandel. Slavhandel. Nåväl, jag har uttryckt mig fullt ut i bloggen så det får duga.
Inlägg #22 är inne på att legalisera prostitution och verka för bättre villkor m.m.
Min främsta invändning är att det inte är en rolig syn då man tittar på länder där prostitution är lagligt. Där är det väldigt mycket vanligare och det finns också mycket mer av den mörka och dåliga prostitutionen - trafficking och barnsexslavar.
För min del är det hela en attitydfråga till sexhandel. I teorin är det kanske enkelt för vissa att dra gränser mellan bra och dålig prostitution, men min fasta övertygelse är att ett ökat accepterande av prostitution skulle leda till mer prostitution av alla karaktärer. Det är naivt att säga ja till en del av det, och inte tro att man skulle få mer av hela kakan. Den "fina och bra" prostitutionen är bara toppen på ett isberg. Det kommer alltid finnas de som kan konkurrera om priserna för att de har hemska villkor, och det kommer alltid finnas de som erbjuder mer skruvade tjänster (misshandel, barn m.m.). Desto större och mer accepterad marknaden är desto större problem kommer det här vi inte vill kännas vid vara.
Så fungerar det på alla områden, men när det gäller sexhandel så är det inte acceptabelt att riskera att någon far väldigt väldigt illa, och då är det enda logiska att säga nej till prostitution.
#26 Det är ungefär det jag har försökt säga hela tiden 🙂 men du uttrycker dig bättre än mig 😛. Har väl diskuterat frågan lite för mycket.
#26 Det jag inte förstår är varför det är så mycket hemskare när sex kommer med i frågan. Tror ingen här missat exempelvis allt som kommit ut kring äldreomsorgen.
Pensionärer med frätskador efter att ha legat i sin egen avföring, dementa som blivit fastbundna så att de fått tryckskador, gamla som legat ensamma i flera timmar utan någon som ens tittat till dem osv osv. Dessa problemen är inte ens direkt ovanliga.
Det tycker jag är hemskt, men ingen gastar om att vi ska förbjuda all äldreomsorg pga detta.
#28 Det har ingenting med resonemanget i mitt inlägg att göra. Äldreomsorg har vi bland annat pga de mänskliga rättigheterna. Vi gör det pga moral och omsorg. Sexhandel har ingen beröringspunkt med äldreomsorg. Det finns inget verkligt behov av sexhandel. Det finns bara lust till det.

#28 "Det tycker jag är hemskt, men ingen gastar om att vi ska förbjuda all äldreomsorg pga detta."
Jag tycker inte din liknelse håller fullt ut 🙂. Det finns anledning att anta att många omständigheter skulle bli avsevärt sämre om vi förbjöd äldrevård. Kan du säga motsvarande om prostitution?
#28 Inom äldreomsorgen och all vård behöver vi fler lagar, inte färre. Eller snarare, vi behöver lagar om vinster inom välfärden. Det är det egentliga problemet bakom brister i äldreomsorg, vård och skola.
Äldreomsorg är i längden vård för människor slutet av livet. Jag vet inte om jag skulle acceptera prostitution som vård.
#29 Det beror ju lite på hur man ser på det. Med tanke på att den enorma efterfrågningen finns, och det faktiskt finns folk som villigt vill tillfredställa den efterfrågningen så drar jag slutsattsen att det är lika behövt som vilket annat yrke som helst.
Och tillfredställs inte förfrågningen lagligt, ja då kommer vi fortsätta ha olaglig prostitution. Det har alltid funnits och kommer med stor sanolikhet alltid finnas, så varför inte försöka förbättra villkoren?
#30 Ja, då kommer vi fortsätta ha den illegala prostitutionen som försämrar de prostituerades livssituationer. Inom äldreomsorgen kan man kräva förbättringar, man kan göra anmälningar om att ens anhöriga missköts, de som arbetar med äldre ska få ersättningar för arbetsskador, anställda får en pensionsbegrundadande inkomst osv osv. Den prostituerade har så gott som ingen säkerhet alls i dagsläget, frivillig eller inte.
#31 Det är det jag menar. Det är idiotiskt att totalförbjuda något, om det går att få fram lagar som resulterar i en fungerande situation. Detta gäller alla yrken och eventuella yrken enligt mig, inte bara de allmänt accepterade.
För mig, och många andra, är inte sex något enastående och magiskt. Det är något trevligt, precis som att en massage kan vara trevlig. Därför har jag väldigt svårt att förstå varför det är fel att två vuxna personer har frivilligt sex med varandra bara för att pengar kommer med i bilden.
Jag har inga problem att förstå att det är dåligt när det missköts, men allt är dåligt när det missköts.
#32 Jag förstår hur du tänker men jag tror inte det skulle fungera så i verkligheten. I länder där prostitution är lagligt ser det mycket värre ut än i Sverige. Ett problem med legaliseringen är också att människors attityd blir mer tillåtande och det är inte alls säkert att vi skulle kämpa så mycket för goda villkor.

#32 "Med tanke på att den enorma efterfrågningen finns, och det faktiskt finns folk som villigt vill tillfredställa den efterfrågningen så drar jag slutsattsen att det är lika behövt som vilket annat yrke som helst."
Det är ett exempel på vad man i vardagsmun brukar kalla en "förhastad" slutsats 🙂.
Att frisörer är mer välbesökta än brandstationer betyder inte att de är viktigare för samhället, eller hur?
"Och tillfredställs inte förfrågningen lagligt, ja då kommer vi fortsätta ha olaglig prostitution."
Precis som alla brott kommer sluta vara olagliga när man legaliserar dem. Förutom de som fortsätter vara olagliga av olika skäl så klart.
"Det har alltid funnits och kommer med stor sanolikhet alltid finnas, så varför inte försöka förbättra villkoren?"
En legitim fråga. Men om vi antar att det totala skadan är en produkt av omfattningen och genomsnittsskadan på enskilda utövare så är det inte alls uppenbart att det är bäst att satsa på förbättrade villkor - om det leder till en ökad omfattning på verksamheten.
"Den prostituerade har så gott som ingen säkerhet alls i dagsläget, frivillig eller inte."
Det är sant, och det är en av många faktorer som måste vägas in när man tar ställning till lagar om sexköp. Det jag vänder mig mot är att du nästan verkar anse att det är ett enkelt val.
Nu har du gett några bra argument för legalisering, kan du säga vilka du tycker är de bästa argumenten mot? Att pröva på att inta motståndares ståndpunkt ibland är ett bra sätt att undvika att falla offer för polarisering.
Ikajo, som den tydligaste motståndaren mot sexköp kanske du kan anta utmaningen att ge det bästa argumentet för att det ska legaliseras?
Den som kan förklara sin motståndares argument så bra som möjligt utan sarkasm eller omedelbara invändningar har i min mening ett stort trovärdighetsövertag över den som inte kan det. Och det här kanske är ett sätt att bryta polariseringen som uppstår ganska snabbt här (som jag själv också fallit offer för då och då).
(Ursäkta om det verkar som jag försöker kapa tråden för något slags socialt experiment 🙂)
#35 "Att frisörer är mer välbesökta än brandstationer betyder inte att de är viktigare för samhället, eller hur?"
Nej, men jag har svårt att se att människor skulle dö av att frisörer helt plötsligt inte fanns.
"Precis som alla brott kommer sluta vara olagliga när man legaliserar dem. Förutom de som fortsätter vara olagliga av olika skäl så klart."
Är inte det jag menade, jag menade att situationen inte kommer förbättras för någon. Den kommer forstätta vara lika illa som den är.
"En legitim fråga. Men om vi antar att det totala skadan är en produkt av omfattningen och genomsnittsskadan på enskilda utövare så är det inte alls uppenbart att det är bäst att satsa på förbättrade villkor - om det leder till en ökad omfattning på verksamheten."
Som jag tidigare nämt så syftar jag på den frivilliga sektorn. Tvång är alltid tvång, och kan i den här fallet falla under trafficing eller slaveri.
"Nu har du gett några bra argument för legalisering, kan du säga vilka du tycker är de bästa argumenten mot?"
Det som jag ser som skulle kunna vara otroligt negativt ifall det blir legaliserat är att exempelvis arbetsförmedlingen kan kräva att man söker detta yrket ifall man inte lyckas få något annat, precis som att de i dagsläget kan kräva en att söka andra yrken.
Det sociala stigmat mot prostituerade kommer inte heller att försvinna över en natt, så även om folk vill ha det jobbet så kommer de troligtvis att stöta på många sociala problematiker i sin vardag med exempelvis vänner och familj.
I och med det sociala stigmat så är det även stor chans att de prostituerade utsätts för våld eller värre ifall de är ärliga med sitt yrkesval.
Det är vad jag kommer på på kort arm just nu.

#36 "Nej, men jag har svårt att se att människor skulle dö av att frisörer helt plötsligt inte fanns."
Precis, konskvenserna av att förbjuda branstationer kan räknas i liv. Mycket värre än frisörer och bordeller. Men äldrevården är också viktigare än frisörer, eller hur? Och kanske viktigare än bordeller också?
"Det som jag ser som skulle kunna vara otroligt negativt ifall det blir legaliserat är att exempelvis arbetsförmedlingen kan kräva att man söker detta yrket ifall man inte lyckas få något annat, precis som att de i dagsläget kan kräva en att söka andra yrken."
Det var väl något åt det hållet som hände i Tyskland har jag för mig? Eller om det var något med att bordellerna tvingades ha lärlingar som en del av ett arbetsmarknadspolitisk åtgärd eller hur det var.
Tack för att du tog dig tid att delta i mitt lilla "experiment" 🙂.
#37 Sant, dock säger det inte att en reglerad prostitution är onödig. Alla skulle kunna klippa sig själva eller bli klippta av en bekant, ändå florerar frisörmarknaden.
Och så lite så, jag är duktig på att se negativa saker i grejer 😛 Jag har dock inte hör något om hur det skulle gått till i Tyskland så kan inte uttala mig om det.
Jag har nog tyvärr inte möjlighet att anta din utmaning. Jag kan inte se några fördelar att argumentera för. Det skulle vara som att försöka övertyga mig om att dödsstraff är bra eller att USA har bra vapenlagar. I norra Thailand finns det ett hem, till det hemmet kommer kvinnor som tillhör Asiens stammar. Dessa stammar är statslösa, inget land erkänner dem. Kvinnorna från dessa stammar kommer från sina byar i hoppet om ett bättre liv. Istället för ett bättre liv hittar de inget annat val än att prostituera sig. De kvinnor som kommer till det här hemmet har fått AIDS, de har ofta ett eller flera barn. De är döende, om de har otur har deras barn också drabbats.
För lite mer än tio år sedan så besökte min mor det här hemmet och träffade en AIDS-sjuk kvinna med sin dövstumma dotter. Ett år senare, när min mor återvände var kvinnan död. Hennes dotter föräldralös, ingen skola, om inte min familj hade gått in och blivit faddrar hade hon med all sannolikhet blivit prostituerad. Nu har flickan blivit en kvinna, hon gick i skola, anpassad till hennes behov. Nu har hon möjligheten att leva ett annat liv.
När jag tänker på prostitution, så ser jag alla dessa barn framför mig. Jag har också vart på det hemmet nämligen. Jag tänker på de människor som offrat så otroligt mycket av sig själva för att hjälpa de som befinner sig i en utsatt situation. De eldsjälar som brinner för att hjälpa andra.
Också sitter jag här på andra sidan jorden och hör prata om prostitution som om det inte vore ett problem. De som slår dövörat till och slutar lyssna.
När jag pratar om prostitution, då ser jag de kvinnor och barn som inte längre har något val. De vars liv är ett helvete. De som aldrig haft en möjlighet att sitta här och tycka. För det är dem jag bryr mig om, det är för deras skull jag är emot prostitution.
Prostitution är redan ett problem, trots lagstiftning. Vad som skulle hända dessa kvinnor om det blev lagligt. Det vill jag inte ens föreställa mig. Argumenten för prostitution bygger på ren själviskhet, på det faktum att sannolikheten för att det skulle bli någon av oss som en dag går på gatan och försöker fånga en torsk är försvinnande liten.

#39 "Jag kan inte se några fördelar att argumentera för."
Synd. Det är sådana synsätt som ger upphov till dogmatism och som gör diskussionerna här så låsta.
"Det skulle vara som att försöka övertyga mig om att dödsstraff är bra eller att USA har bra vapenlagar."
Jag kan framföra bra argument för båda delar. Men jag kan framföra bättre argument mot 🙂.
"Prostitution är redan ett problem, trots lagstiftning."
Jag vet inte vad Thailand har för lagar, men du menar att det som sker är olagligt idag?
"Vad som skulle hända dessa kvinnor om det blev lagligt."
Hur som helst: Här kunde det till exempel vara läge att fråga sig vad dina meningsmotståndare skulle säga. Antagligen menar de att kvinnorna kan få det bättre då, att det redan är så illa ser de nog som ett argument för att något måste ändras. Har du läst det NinaCrown skriver till exempel?
"Argumenten för prostitution bygger på ren själviskhet, på det faktum att sannolikheten för att det skulle bli någon av oss som en dag går på gatan och försöker fånga en torsk är försvinnande liten."
Det där stämmer ju helt enkelt inte. Det är inte ens ett sammanhängande argument. Vad skulle NinaCrown kunna ha för själviska motiv för att tillåta prostitution? På vilket sätt skulle det gagna henne personligen menar du? 🤔
Skulle jag acceptera att min dotter prostituerade sig? Självklart inte.
Skulle jag däremot tycka det var OK att andras döttrar prostituerade sig?
Nej. Därför vill jag absolut inte att det ska vara lagligt eftersom det är en smutsig och förödande marknad.
Citerar inlägg TheresiaW #26
"Min främsta invändning är att det inte är en rolig syn då man tittar på länder där prostitution är lagligt. Där är det väldigt mycket vanligare och det finns också mycket mer av den mörka och dåliga prostitutionen - trafficking och barnsexslavar."
Människohandel är den tredje största internationella brottsligheten idag. De dåliga omständigheterna är så omfattande. Den enda anledningen till det är att det finns en efterfrågan och det är det som är så hemskt. Svenskar köper sex från människor i hemska omständigheter här i Sverige och utomlands. Det enda vettiga att göra är att jobba med vår kultur och vår attityd. Lagar kan åstadkomma något, men det stora problemet är ju i att vi efterfrågar handel av människor, att vi vill ha sex med minderåriga. Jag tror att om vi fick veta hur det ser ut i hela marknaden, globalt, så skulle vi inte längre vilja befatta oss med det. Det finns säkert någorlunda bra exempel, men de flesta prostituerade i Sverige säljer sig till många män på en natt. Vem vill det? Antingen är man under hård press eller så mår man inte bra. Det finns tjejer som säljer sig själva som ett självskadebeteende.
Faktum är att kunden har ingen aning om hur tjejen har det och varför och under vilka omständigheter hon säljer sig.
Jag tror inte det är så enkelt att dra en skiljelinje mellan "bra" och "dålig" prostitution. Båda är del av samma marknad och det ena leder till det andra. Så länge det finns efterfrågan kommer grymma människor utnyttja män, kvinnor och barn för att sälja dem. Så är det bara. Jag vill INTE att Sverige ska vara ett land som gynnar den här marknaden.
Jag hörde från en rättegång mot en hallick. Domaren frågade "Varför handlar du med människor?". Hallicken svarade: "Jag sålde droger förut. Men droger kan du sälja en gång och sedan måste du få tag på nytt. En människa kan du sälja om och om igen och tjäna mycket mer pengar mycket lättare."
"Det finns tjejer som säljer sig själva som ett självskadebeteende.!"
Bra att du tog upp det. Många är redan sexuellt utnyttjade och traumatiserade i ung ålder.
"Varför handlar du med människor?". Hallicken svarade: "Jag sålde droger förut. Men droger kan du sälja en gång och sedan måste du få tag på nytt. En människa kan du sälja om och om igen och tjäna mycket mer pengar mycket lättare."
Vad mer kan sägas.

#42 #43. Kan ni länka till rapporterna/undersökningarna/forskningen där allt det här står tack?

#26. Trafficking, människohandel och sådant erkänns inte som prostitution av aktivister. Hur ser du på den distinktionen?
#44 Det är inte direkt någon nyhet att prostituerade ofta kommer från en bakgrund med sexuella övergrepp.(Jag skrev direkt ur huvudet sas )
Som vi alla vet så leder ofta det till ett självdestruktivt beteende. För de flesta med trygg bakgrund skulle knappast välja att prostituera sig. Det finns säkert undantag.
Du tackade så vänligt i förskott så jag gjorde mig besväret åt dig och googlade på orden prostitution, bakgrund, övergrepp och fann det här:
"Forskning har även pekat på den ekonomiska och sociala problematik som ligger bakom att personer utnyttjas i prostitution. Studier har visat att flertalet kvinnor som utnyttjas i prostitution varit offer för våld och sexuella övergrepp som barn. Precis som personer som utsatts för sexuella övergrepp och våldtäkter, har undersökningar visat att kvinnor som utnyttjas i prostitution ofta lider av posttraumatiskt stressyndrom."
http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/amnen/Sarskilt_utsatta_grupper2/Prostitution/

#46. Mycket vänligt. Det finns många olika perspektiv på ämnet, så jag uppskattar när någon gör sig besväret att ange någon typ av källa för att belägga sina påståenden.
Mer från samma sida:
"En kanadensisk kommission fann att dödligheten bland dem som utnyttjas i prostitution är 40 gånger högre än hos den allmänna befolkningen."
#47 Du är så välkommen.

#46. "Det är inte direkt någon nyhet att prostituerade ofta kommer från en bakgrund med sexuella övergrepp.(Jag skrev direkt ur huvudet sas )
Som vi alla vet så leder ofta det till ett självdestruktivt beteende. För de flesta med trygg bakgrund skulle knappast välja att prostituera sig. Det finns säkert undantag."
När man använder sig av uttryck som "Det är inte direkt någon nyhet att " eller "som vi alla vet" blir jag ofta väldigt misstänksam. Det är viktigt att kontrollera var det kommer ifrån, och varför man tror sig veta den saken. Det är ju inte ovanligt att det man tror sig veta visar sig vara fel. Jag säger inte att det ÄR fel i det här fallet, jag föredrar dock en mer skeptisk hållning till "allmän kunskap".
Fast det jag sa är som sagt knappast någon nyhet. Är det någon i modern tid som tror på myten om den lyckliga horan? Tror ni att ni själva skulle vilja prostituera er? Ha sex med flera olika män varje dag. Bli utsatta för våld. Låta främmande människor tränga in i era kroppar?

#46 #48. Den invändning jag har är att det inte finns några källor angivna, så att jag kan läsa forskningen. Det är även en invändning jag har mot till exempel den här sidan
http://www.swaay.org/prostitution.html
som är för sexarbete.
Men då kanske du kan leta reda på dem. Det vore väl en god sak.
Ur samma sida
2003 gjorde en grupp läkare och psykologer en omfattande intervjustudie med över 800 personer som utnyttjats i prostitution i nio länder (Kanada, Colombia, Tyskland, Mexiko, Sydafrika, Thailand, Turkiet, USA och Zambia). Studien kom bland annat fram till att:
- 73 procent hade blivit utsatta för fysiskt våld.
- 57 procent hade blivit våldtagna varav flertalet fler gånger än fem.
- 63 procent hade blivit sexuellt utnyttjade som barn.
- 89 procent uppgav att de ville lämna prostitutionen.

#51. Själv skulle jag inte vilja ha sex med män, men det beror på att jag själv är man och till stor del heterosexuell. Förutsätter du att alla tror, tycker och känner som dig här? Tror du att det finns folk som aktivt väljer att prostituera sig och som trivs med det, eller är det också en myt?
"En kanadensisk kommission fann att dödligheten bland dem som utnyttjas i prostitution är 40 gånger högre än hos den allmänna befolkningen."
Det viktiga här är att fråga sig varför.

Hos Rose Alliance står det såhär
"Nu finns det ju faktiskt ett flertal studier (UK, Nya Zeeland, Australien och Holland) som jämfört välmåendet mellan kvinnor som arbetar med sexarbete och kvinnor med andra yrken. De visar att endast en minoritet, oftast de som arbetar på gatan, mår sämre än kvinnorna i den andra gruppen. Den stora majoriteten av sexarbetare mår lika bra, eller bättre, än de som försörjer sig på något annat än sex." (http://www.rosealliance.se/?page_id=5). Även där utan källor tyvärr. SWAAY skriver såhär "Myth: All prostitutes have pimps, and most prostitutes work on the street. Fact: Pimps are actually quite rare; most prostitutes and escorts work independently, and only a small minority work on the street." http://www.swaay.org/prostitution.html . Men även där utan källor.
Det visar upp en liten annan syn på saken, som dessvärre heller inte går att verifiera.
#54 Jag förstod att du var av manligt kön. För en man ska förstå hur det känns för en kvinna att ta emot okända män inne i sin kropp…
Tänk dig en tjugoårig flicka som tar emot en full, luktande 60 årig man, med snus under läppen, han luktar alkohol ur munnen. Hon är ung han är gammal rynkig med rivigt skäggstubb. Han kanske vill bli avsugen eller göra andra roliga saker. Tror du hon gillar det?
Skulle du gilla att få ta emot samme man på det sättet män tar emot andra män?
Ursäkta min "ovetenskapliga" redogörelse, men du kanske kan känna in ändå.

#56. För självklart så är mitt kön viktigt i sammanhanget.
#57 Tänk att jag förstod att du skulle svara så. Och du tror inte att en ung tjugoårig tjej tycker det är lika äckligt som du? Hon ska alltså dessutom ligga med flera gubbar varje dag. Är det ditt önsketänkande som ligger i vägen för sunt förnuft här?

#58. Är det dina känslor och förutfattade meningar som ligger i vägen för att försöka vara rationell här? Förklara gärna vad som är mitt önsketänkande. Förklara också för mig vad mina åsikter är.
Nej du nu räcker det. Om du vill tro att det är helt normala trygga flickor som väljer prostitution så tro det…eller så tar du reda på de undersökningar som finns. Hej då.

#60. Jag sitter med ett gäng undersökningar som jag läser igenom. Jag försöker att tro så lite som möjligt, och bad till och med om länkar.
OK jag fortsätter lite till citerar från google regeringens redogörelse från -95
"SOU 1995:15 - Regeringen
_www.regeringen.se/content/1/c6/02/51/23/5ceff4b3.pdf_
sambandet mellan prostitution och sexuella övergrepp i barndomen blivit alltmera uppenbart."
sen:
I Tyskland skiljer man på frivillig prostitution och tvångsprostitution. Det förra vill man värna, det senare vill man bekämpa. Den här uppdelningen är verklighetsfrämmande av många anledningar men speciellt i förhållande till de senaste decenniernas forskning om prostitution.
Forskning visar nämligen en stark koppling mellan sexuella övergrepp i barndomen och prostitution senare i livet. (Farley et al. 1998) (Farley & Kelly 2000) Så att hävda att "frivillig" prostitution är oproblematisk visar en okunskap om hur människor fungerar i samband med trauman och kriser. Forskning visar både att barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp har en ökad risk att hamna i prostitution senare i livet och att prostituerade i mycket hög utsträckning blivit sexuellt utnyttjade i barndomen
http://www.etc.se/debatt/oproblematisk-prostitution-ett-om%C3%B6jligt-%C3%B6nsket%C3%A4nkande

#62. Ett debattinlägg alltså. Testa att läsa det här: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007-131-48
Väldigt intressant.
Vänligen håll en god ton i tråden, det finns inga krav på att en person som deltar i en diskussion ska ge expertutlåtanden och det finns inga krav på att kunna uppvisa forskning för att belägga sina åsikter. Alla har rätt till sina åsikter och alla har rätt att uttrycka dem på lika villkor. Försök hantera diskussioner i forumet som ett samtal i verkliga livet där samtalet är det spontana.
Alla som finns på forumet har ett liv utanför och ska kunna ägna sig åt de saker de måste göra utan att ha krav på att behöva göra mer. Vi vet inte varandras omständigheter, vissa därför respekt mot andra. Se inte ner på andras kunskap och erfarenheter.
Kom ihåg att alla former av sociala studier bygger på omständigheter och inte alltid formar en korrekt bild av verkligheten. Var därför beredd att lyssna även på argument som inte bygger på statistik och avhandlingar utan bygger på människors faktiska erfarenheter och upplevelser. Dessa är lika legitima i en diskussion, då det i slutändan handlar om åsikter.

#64. Det finns alltså inget intresse av att ta reda på hur saker och ting faktiskt förhåller sig.
#63 Jag kan inte ladda ner. Det var därför jag citerade regeringens via Googles söksida. Det står säker väldigt intressanta saker där.
Men nu ska jag sluta.
Bra artikel från ETC om du eller andra vill läsa. Lägger ut den igen
http://www.etc.se/debatt/oproblematisk-prostitution-ett-om%C3%B6jligt-%C3%B6nsket%C3%A4nkande
"Den som är drabbad av ett överväldigande trauma förlorar alltså ofta sin överlevnadsinstinkt och för utomstående kan det då se ut som att den här personen har ett "risk-beteende". Detta risk-beteende sätts ofta inte i samband med ursprungstraumat och kan därför mötas av en cynisk reaktion från omvärlden - "skyll dig själv om du är så dum". (Herman 2001) (Kirkengen 2005) Man kan jämföra prostitution med andra självskadebeteenden. Dessa beteenden (t.ex. att skära sig, bränna sig, ta droger, självsvält eller självmord) är till synes frivilliga och därför så svåra att förstå för omgivningen, som oftast bemöter dessa beteenden med mer förakt än empati."
#64 Tack Ikajo
Jag kan berätta ur egen erfarenhet av en vän jag kände som prostituerade sig. Hon var utnyttjad sexuellt som barn och var över lag mycket självdestruktiv. Hon utsatte sig för faror som ingen annan jag känner gjort. Jag tycker det är viktigt att det kommer fram. ETC artikeln tar upp det på ett bra sätt.

#67. Och ur det generaliserar du att alla har haft det så?
Jag sa inte att alla blivit utnyttjade sexuellt. Men enligt undersökningar brukar det handla om över hälften.
Vad tror du? Har du någon egen uppfattning?

#69. Just nu har jag ingen egentlig uppfattning om den saken, jag försöker ta reda på hur det förhåller sig. Egentligen är min fråga: vilka undersökningar? Men, det ska jag inte begära.
Du får läsa på själv om du vill skapa dig en uppfattning. Du kan ju gå in på de ställen jag länkat till. Du kan säkert hitta nåt. Citerar från tidigare inlägg
"Forskning visar nämligen en stark koppling mellan sexuella övergrepp i barndomen och prostitution senare i livet. (Farley et al. 1998) (Farley & Kelly 2000)"
Nu är det hej då!

#69 "Jag sa inte att alla blivit utnyttjade sexuellt. Men enligt undersökningar brukar det handla om över hälften."
Du menar efter att de prostituerat sig eller enbart innan? Det låter väldigt mycket om du avser det senare (det förra med så klart men inte lika oväntat). Avsevärt mer än vad jag läst i rapporter.
Här kan man läsa lite om det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Prostitution#De_prostituerades_situation
Gäller det internationellt eller i Sverige?

#71. Har du läst någonting som går emot din uppfattning?

#72. Tack för länken i en tidigare tråd.