Feminism iFokus

Feminism

Etikett: allmänt
Läst 2174 ggr
Persifone
0

Bilar inte lika säkra för kvinnor

Länk till artikel i GP

"Biltillverkarnas utveckling av tekniska skydd mot pisksnärtskador är könsdiskriminerande och männen är bättre skyddade.

Dessutom kör kvinnor generellt oftare bilar med sämre skydd.

– Ja, och lite lättare framför allt, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, till TT.

Män är bättre skyddade mot pisksnärtskador än kvinnor. Detta trots att biltillverkarna satsar stora summor på att utveckla bilsäten som minskar risken. Det framgår av en studie från Folksam, som visar att satsningen i många fall bara skyddar hälften av befolkningen, skriver DN.

Enligt studien har 900 000 bilar på svenska vägar låg eller ingen effekt mot pisksnärtskador hos kvinnor, medan skyddet för män är mycket bra…"

(…)

"…Folksam lyfter fram två bilmärken med "könsneutrala" pisksnärtskydd: Volvo, där hela bilstolsryggen böjs bakåt vid påkörning bakifrån, och Toyota vars skydd inte har rörliga delar. Samtidigt framhåller försäkringsbolaget att de flesta bilfabrikanter sedan 2007 använder skydd av Toyota-typ…"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
0

Såg detta på TV dagen innan. Det gäller fordon tillverkade innan 2008.

PogoPedagog
0

Men inet hur gamla som helst antar jag då jag knappt ens når pedalerna på pappas volvo 945 och jag är ändå medellängd:P

[Mustangcab]
0

# 2 Kan du inte flytta fram stolen?

PogoPedagog
0

Jo det är ju självklart. Men om jag har den längst fram når jag bara med tåspetsarna och får ratten i knät= livsfarligt vid krock eftersom man garanterat krossar ansiktet mot ratten. 

Den är byggd enbart för längre människor som inte behöver sitta så långt fram att man riskerar att skadas av ratten.

[Mustangcab]
0

Går det inte ställa ratten också?

Karmatarerskanise
2

Förstår inte på vilket sätt våra kroppar skiljer så män är skyddade mot whiplashskada men inte kvinnor.

PogoPedagog
1

#5 Det har jag såklart undersökt, jag är inte helt tappad bakom en vagn;)  Och nej det hjälper inte att försöka höja eller sänka stolen för att hitta ett bättre läge heller. Bilen är helt enkelt inet anpassad för människor under 170 cm eller folk med korta ben.

#6 Olika längd framför allt.

Karmatarerskanise
0

Ok, de bilar jag åkt i har varit sådana man kan höja, sänka, dra fram och bak säten på. Dra upp och ner nackstöd och höja och sänka bälte.

Lilolizeit
1

Det var ju lustigt att volvo räknas som "könsneutralt" i det här sammanhanget med tanke på deras logga. 😎

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

JonasDuregard
1

Underligt att de inte i hela artikeln förklarar vilka fysiologiska skillnader de pratar om. Längd är en så klart, och muskelmassa nämns i en bisats (men den är väl ändå mer individuell?).

Love-
1

inte för att vara sådan men jag har vetat detta läng och fick till och med lära det i körskolan, bla att bältet oftast sitter fel på kvinnan och kan skada bla: mjölkkörtlarna vid en ev olycka

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

PogoPedagog
1

#10 Skulle det kunna vara proportioner som spelar in oxå? Jag tänker att män kanske generellt har längre överkropp jämfört med benen och har tyndpunkten i bålen på att annat ställe än t.ex en storbystad kvinna? Kanske har vi olika starka leder oxå? Bara spekulationer men det är ju sådant som borde kunna påverka om det är så.

Persifone
1

#11 Fick också lära mig det på körskolan, så en nyhet för alla är det inte :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
0

# 7 Man brukar kunna trycka ratten inåt så att man slipper få den i knäet.

PogoPedagog
1

#14 Jag svarade ju just i inlägg 7 att ratten inte går att ställa om? Vad var det du inte förstod?

[Mustangcab]
0

Problemen är de aktiva nackskydden som bla SAAB har de är inte anpassade för kvinnor då kvinnor har mindre muskelmassa än vad männen har sa  de på TV då jag såg inslaget.

Bilbältet brukar  man kunna ställa inom precis som stolen.

Ikajo
1

#16 Brukar är inte alltid, jag är så kort att jag inte ens når upp ordentligt till nackskydden på bilar. Om det inte vore för att jag har relativt långa ben skulle jag förmodligen haft ratten i knät. Man ska nå också vet du. I mitt fall har jag lagt ner hela projektet med att skaffa körkort och använder enbart kollektiva färdmedel (eller cykel när väder och årstid så tillåter).

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Mustangcab]
0

# 17 Hur lång är du?

Ikajo
1

#18 157cm men min underkropp är längre än min överkropp. Det var riktigt jobbigt att knappt se var jag hade bilen. Nu slipper jag det! Jag är faktiskt helt nöjd med att inte vara beroende av bil, skulle kosta för mycket i alla fall som fattig student.

[Mustangcab]
0

Men då kan du köra bil. 150 cm är gränsen för barn ska få sitta i framsätet. Nåogn mindre bil skulle du säkerligen kunna köra. En Seat Ibiza t.ex. Själv så är jag 162 😂 och klarar att köra stora bilar som SAAB 9-5, Subaru Outback och Mustang😃

Shadowone
0

Det är olika vare för sig om det är man eller kvinna. Skadan sker, men jag tror inte bara för att man är kvinna så skadas man mer än män. Hur skadligt det är mellan könen ska man inte tänka på. Men Det räcker att tänka på att skadan är allvarligt så man kan förbättra systemet. Samtidigt så borde väglagen ändras. Alltså sänka hastighetsskyltarna.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Ikajo
0

#20 Klart jag kan köra bil, jag hann övningsköra ett tag innan jag beslöt mig för att låta bli. Jag tycker bara det är obehagligt att köra bil. Jag skrev att jag är för kort för att ha någon nytta av nackskyddet. Jag kommer inte upp så långt att den ska fungera som ett skydd. Snarare hamnar jag precis i skarven.

Dessutom, jag vägrar låta mig styras av att jag är kort och det är orimligt att tro att jag bara skulle köra mindre bilar.

#21 Det behöver inte alls vara så konstigt om bilarna inte är lika säkra. De flesta bilar är trots allt gjorda för långa människor och män är generellt längre än kvinnor. Jag vet flera kvinnor omkring 160 som skulle kunna ha svårt att skyddas av nackskyddet bland annat.

Shadowone
0

#22 Okej. Om du säger det så. Men det låter inte rättvist, eller?

Ikajo
1

#23 Det är en helt annan fråga.

[Mustangcab]
0

# 22 Som du ser så är jag 162 cm så jag är ju fullvuxen mot dig!😂 (Ironi är svårt ibland) Jag betvivlar inte att du skulle kunna köra en långtradare ifall du ville!

Ikajo
0

#25 -.- Jag är fel person att prata bilar med…kom tillbaka om du vill snacka konst, teater eller böcker. Då är jag mer hemma. Min svåger kör långtradare…och inte är han särskilt betryggande att åka med heller…känns som att åka berg-och dalbana. Rak sträcka inga bilar = gasen i botten. Bil eller kurva kraftig inbromsning….och han är yrkeschaufför.

Shadowone
0

#24 Okej. Jag förstod allt du sa. Jag tyckte det bara lät ledsamt liksom om du hänger med. Även om det sägs att kvinnor inte är lika säkra i bilen så behöver inte det betyda att männen är mindre säkra bara för kroppsstorleken. Men jag förstår det ni säger i alla fall.