Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 3128 ggr
Persifone
6

Gratis urinoar

Länk till expressen

"Efter en lång väntan har Tranåsborna fått en offentlig toalett.Men nu spolar Katarina Hallefjord, 58, toabygget och anmäler det till Diskrimineringsombudsmannen.

Anledningen: Kvinnor får betala - medan män slipper.

– Det är så dumt, så det är inte klokt, säger hon."

"…Bakom anmälan ligger beslutet att männens urinoar är gratis att besöka, medan den andra toaletten kostar fem kronor att besöka.

– Det är två dörrar. En pissoar, som är mycket tydligt markerad med en mansymbol, så att inte jag ska förirra mig in och kissa där. Den går att öppna direkt, säger hon och fortsätter:

– Den andra är markerad med kvinnosymbol och handikappsymbol och den kostar att besöka…"

"…– Först sa man att den levererades så. Sedan sa man att det är lättare att städa en pissoar, något jag inte håller med om eftersom jag har städat några tidigare, säger hon.

– Sedan hörde jag argumentet: Men annars pinkar karlar i buskarn.(min understrykning) Det går inte. För det första skulle jag känna mig oerhört kränkt som man, sedan kan det uppfattas som att man uppmanar kvinnor att kissa utanför, för då får vi gratis…"

Jag blir väldigt arg utav sådant här. Bara för att kvinnor generellt är lite "duktigare" och oftast inte kissar på gatan så ska de ändå inte få något för det? Sedan när belönas dåligt uppförande?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Achatina
0

Många män föredrar ju att sitta ner när de kissar… Men hur som så är det väl i sådana här tillfällen man får tillfälle att använda sin kisstratt om man har en i sin ägo!

Niklas
1

Det låter ogenomtänkt. Ta bort symbolerna på dörrarna bara.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Morphogenesis
0

Så är det på resecentrum i Örebro också.

aekitsune
3

Sånt kan göra mig riktigt galen!! -.- Jag ska också börja kissa i buskarna. Så vi får gratis. Vi får fan inget gratis. Jag tycker bindor och tamponger borde vara gratis, eller i alla fall en menskopp

http://aekitsune.blogg.se

Persifone
2

#4 Ja, en menskopp kunde de bjussa på, bra för miljön och kroppen! Men inte då. Det finns knappt att få tag på på apotek, jag visste inte ens vad det var för något år sedan.

Jo, jag känner mer och mer att buskarna lockar.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Niklas
3

Jämnar det inte ut sig i längden, det vi får betala för att vi är just kvinnor och män? Det skulle kännas konstigt om jag kunde kvittera ut en rakapparat som någon annan hade betalat. 🙂

Ikajo
3

#6 Fast män kan välja att inte raka sig. Kvinnor kan inte välja att inte få mens. Det är ganska dyrt med bindor och de går ju åt. Nu för tiden rakar sig ju kvinnor också uppenbarligen…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Niklas
4

#7: Män kan inte välja att inte få skägg. Kvinnor kan inte välja att inte få mens. Jag menar att alla har kostnader beroende på vilka de är. Det tror jag är något vi får acceptera eftersom det inte går att ändra på.

obstitant
2

Det där med mens och rakning är ju en väääääldigt gammal diskussion, och de här argumenten brukar ingå:

Män "måste" raka sig. Men det skulle vara mer socialt acceptabelt för en man att gå omkring med skägg i ansiktet än för en kvinna att gå omkring med mensblod rinnande nerför benen. De flesta kvinnor känner också en press att raka sig, och på större yta än vad ansiktet är.  Men män som rakar sig behöver raka sig oftare än vad kvinnor i regel behöver raka benen och armhålorna.

[Kavring]
3

"När en kvinna är mellan 20 och 30 år kan hon behöva spendera över 25 000 kronor på att ta hand om sin vagina. Och då är all form av estetiska ingrepp, så som vaxning, rakningsprodukter, och ve och fasa: intimkirurgi, borträknade." -Julia Pileby i detta inlägg: http://nojesguiden.se/artiklar/sa-har-mycket-kostar-det-att-ha-en-vagina Man kan väl säga att det är väldigt dyrt att ta hand om sig som tjej. Löjligt dyrt. Min sambo odlar aldrig skägg, har aldrig ens stubb när han går till jobbet, men gör inte av med samma summor som jag på mina tamponger och bindor etc. Läs gärna hela inlägget, så ni som läser detta förstår vilka kostnader som räknas in.

Wony
1

Just värktabletter kostar in absurdum om man har rejäl mensvärk. Och inte sjutton väljer man att ha ont, så DET är något som borde subventioneras till mensvärksdrabbade. Tänk att man i värsta fall kan behöva ta full dos av valfritt smärtlindrande prepararat, det drar iväg fort… Särskilt om man (som jag) ofta har 1-2 dagar med fruktansvärd huvudvärk också. Oftast hjälper inte samma verksamma substans mot både mensvärken och huvudvärken, så då blir det genast ännu dyrare.

aekitsune
1

#8 Haha men alltså NÄ! Okej, killar kan inte välja att inte få skägg, men kvinnor kan inte heller välja att inte få kroppsbehåring. Vet du hur många kvinnor det är som bleker ansiktshåret osv? Det plus rakning av resten av kroppen. Nej, det är inte en rättvis jämförelse. Dessutom, som Obstitant sa, det är inte ok att gå runt med mensblod rinnande nerför benen. Det finns liksom INGET gratis för tjejer gällande det. Även om man tar toapapper (vilket ju egentligen är direkt ohälsosamt) kostar det pengar. Vad föreslår du istället? Att stänga in sig i duschen en vecka i månaden hade iofs inte varit fel, men det är inte heller gratis.

Dessutom borde menskopp säljas överallt. Dessutom borde det bli "populärt" och inget att skämmas över!

Niklas
3

Vem ska betala mina mediciner då? Eller särskild mat jag behöver? Eller för att jag ska leva lika länge som kvinnor i genomsnitt gör? Jag tror vi får acceptera att vi är olika och inte se det som ett problem. Jag har kostnader för att jag är den jag är (jag pratar inte skäggväxt) som inte alla andra har. Det enklaste för mig är nog att helt enkelt inse att det är så och inte vänta mig att någon som inte har samma "problem" ska komma och betala åt mig.

Wony
1

Min mens kostar ca 1800kr/år, hade jag inte haft "tur" och varit så ung att jag får hormonellt preventivmedel till halva priset (något som gör det hela uthärdligt) hade det kostat 2400kr/år. Nu har jag alltså inte räknat med ev. försämring av arbetsprestationen inkl. karensdagar… För ärligt talat, det känns i plånboken!

Jag hoppas att skäggväxt inte genererar sjukdagar?

Niklas
4

Det här är precis vad jämställdhet inte handlar om. Jämställdhet innebär att lika ska behandlas lika, inte att vi ska kompenseras för våra olikheter. Kvinnor och män ska tjäna lika mycket för samma jobb. De ska ha samma möjligheter att få jobb de är lika kvalificerade för och samma möjligheter att avancera. Mens och skäggväxt är inte jämställdhetsfrågor.

aekitsune
0

#13 Men alltså, jag sa bara att det är en jävla skillnad på vad kvinnor och män MÅSTE betala per månad. Det finns ju tjejer också som behöver medicin. Jag har aldrig sagt att jag tycker det är rättvist att folk måste betala för medicin de måste ha. Själv betalar jag 700:- per månad för medicin och 300:- per månad för sjukhus (fram till högkostnadsskyddet). Men det handlar ju inte om skillnader mellan kvinnor och män.

Niklas
0

#16: Ja, men jag förstår inte varför den jämförelsen bara ska göras mellan kvinnor och män när det finns så många andra olikheter som också kostar pengar.

Ikajo
3

Men all receptbelagd medicin subventioneras. Jag tycker inte nödvändigtvis att mensskydd ska vara gratis men det bränner rejält i fickan varje gång jag måste fylla på med bindor. Lever man på väldigt lite blir det givetvis kännbart. Om någon har en matallergi som försvårar intag av näring så tycker jag att ett bidrag skulle kunna vara i ordning. Jag kan också tycka att bindor hade kunnat få vara lite billigare. Jag har inte koll på vad rakhyvlar kostar och hur ofta man bör byta blad, den enda hyvel jag har har jag haft i typ fem år och jag fick den gratis.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här