Lucia
Imorgon är det Luciadagen. Massor med barn och unga kommer iklädda sig de vita linnena och sjunga de traditionella sångerna. Nästan lika traditionellt är det turer kring Lucia som uppkommer varje år. Det är rasistiska pepparkaksgubbar, det är manliga Lucior, det är avsaknad av tomtar eller bara att man valde att rapa "Staffans-visan". Varje år samma sak. Så vad är era tankar kring Lucia? Hur mycket vet ni om Lucia i sig, legenden och varför vi firar Lucia? Och hur ni på traditionen av Lucia?
Personligen tycker jag nog det är lite grymt att iklä barn de där svinkalla linnena och låta dem stå i en timme på ett iskallt golv i bara strumpor.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Vet i stort sett ingenting om Lucia, mer än att jag har det i bakhuvudet någonting om om ögonen och att hon brändes som häxa mer än det vet jag inte.
Ang sin sista kommentar om så kan jag inte riktigt hålla med men det kanske beror på att vi helt enkelt stött på olika typer av tåg. Jag har aldrig varit med om att barn blir tvingade, måste stå i strumpor eller inte får ha kläder under sina linnen.
De tåg jag var med i som skolbarn så var man alltid klädd under linnena och hade skor eller liknande på sig (det var aldrig kalla golv för den delen heller, haha)
Det är de tåg jag stött på men jag kan förstå din inställning om det är så att barn tvingas vara med, inte får ha kläder under samt blir tvungna att gå på kalla golv.
Idag så går jag inte på Lucia alls men det har helt andra grunder än just Lucia. Jag har varit med i minst två tåg varje år från det att jag var 8 till jag var 18, varit Lucia i det stora kyrko-Luciatåget en gång men utöver det har jag alltid varit tärna eller extra "hopp-in" som inte gick i själva tåget då jag vägrade gå i klänning (sista året jag deltog) :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jag tycker mycket om lucia. Sångerna är ofta dramatiska och hoppfulla på samma gång. Det är ju även väldigt dramatiskt med en vitklädd person med eld i håret och ett rött band som symboliserar det rinnande blodet kring kroppen. Faschinerande tycker jag.
Men särskilt små barn tycker jag ska få välja fritt om de vill delta och vad de vill vara i luciatåget.
Ska det i äldre åldrar utses en lucia ska det antinen lottas eller baseras på dennes extra stora sångförmåga tycker jag.
Jag älskar att titta på de proffsiga luciatåg som brukar sändas på tv där de sjunger sångerna i stämmor:) Men så älskar jag ju all körmusik.
Jag är väl sådär skittråkig och bryr mig inte ett dugg om denna tradition, likt många andra traditioner. Men tycker att Lucian ska lottas fram, alla barn får välja själva vad de vill gestalta och de som inte vill vara med ska inte behöva.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Tycker att Lucia ska lottas fram. I övrigt tycker jag om luciatåg. Tycker det är vackert. Men gillar inte att pojkarna så ofta ska vara tomtar nuförtiden. Förr var dom flesta stjärngossar med strutar på huvudet det var mycket finare. Mina barns luciatåg i skola och på dagis var för röda. Gillar det vita och glittret. Staffanvisan tycker jag är fin.
Jo en sak till gillar luciamusiken precis som #3 skrev. Älskar vacker körsång, bara dom inte krånglar till den för mycket. Ibland sabbar dom låtarna med för mycket krusiduller.
Vi hade linnena över klädeerna och skor fick vi ha på oss då vi gick runt på olika sjukhus och ålderdomshem.
Jag tycker också väldigt mycket om Lucia. Går ju faktiskt själv luciatåg med min kör och jag älskar de gamla sångerna.