Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 2387 ggr
VildaVittra
3

Ett riktigt problem

Alltså inte huruvida kvinnor är förtryckta för att någon sitter med benen isär. Och jag tänkte aldrig skriva här igen då en Medarbetare hånade mig då jag inte lagt in dennes namn i rättstavningsprogrammet och sajtvärden tyckte det var okej.

Men jag tror att en riktig fråga skulle vara bra, så fokus hamnar på det feminism faktiskt ska handla om.

Varför ska våldtäktsoffer själva bekosta de skador som våldtäktsmannen åstadkommit? Exempelvis på tänder, kläder osv. Om offret inte har en försäkring, så ska pengarna tas ur egen ficka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjöstjärna
1

Det beror väl på om den som utfört våldtäkten blir dömd för det eller inte. Blir personen inte dömd (vilket ju är det vanliga) så är det juridiskt omöjligt att bli ekonomiskt ansvarig för några skador på offret. Blir personen dömd så är det såvitt jag vet också fullt möjligt att få ekonomisk ersättning för skador.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

VildaVittra
3

Ja, men vid överfallsvåldtäkter så är det ju svårt att hitta gärningsmannen. Då blir det offret som får betala.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjöstjärna
0

I sådana fall blir det offrets försäkringsbolag som betalar, där finns ju liksom ingen annan att kräva på pengar.

/Sjöis

VildaVittra
2

#3 "Om offret inte har en försäkring, så ska pengarna tas ur egen ficka."

Från TS. 

Tycker du att det är rätt? Borde sådant inte bekostas av staten?

Sjöstjärna
1

#4 Jaha, det missade jag.

Nej, jag tycker inte det är rimligt att staten ska stå för sådana kostnader. Tänk ett steg längre om det faktiskt var så att den typen av sjukvård var kostnadsfri och gissa hur många som skulle försöka utnyttja det till sin fördel. Hur skulle man kunna bevisa om det var skador från en överfallsvåldtäkt eller inte? Skulle det räcka med att säga att det är så? Inom kort skulle det bli en väldigt stor kostnad inom sjukvården.

Nej, frågan är väl snarare varför man väljer att vara oförsäkrad? Visst innebär en försäkring en kostnad, men inte speciellt stor jämfört med mycket annat som man kostar på sig och att inte ha försäkring kan ju bli väldigt mycket dyrare så det är väl investerade pengar.

/Sjöis

Ikajo
4

Alla frågor är viktiga inom feminism eftersom allt hänger samman. Även våldtäkter är en del av den större maktstrukturen och bör förstås utifrån det.

För övrigt så har vi kraftigt subventionerad sjukvård i Sverige och hälsa går alltid förre plånbok. Behöver man verkligen hjälp så går det att få. Bland annat genom försäkringskassan och andra myndigheter, eller för den delen frivillig organisationer.

Helt OT: Jag sa aldrig att jag tyckte att det var okej, bara att jag förstod hur situationen kunde uppkomma eftersom min Medarbetare i sin tur kände sig hånad av dig. Har du problem får du gärna ta upp det i en specifik tråd eller via PM, jag har inga problem med det men du måste också acceptera att jag kanske inte uppfattat på samma sätt som du har och att jag gör en helhets bedömning. Jag har för sjutton givit en f.d. Medarbetare skrivförbud för att hen hade dålig attityd och inte lyssnade.
Jag tycker inte heller du ska ifrågasätta frågor som andra tycker är viktiga. Feminism kan innebära många saker och alla har olika fokus för sin kamp. Min kamp är den teoretiska och strukturella, för någon annan är den det direkta uttrycken för patriarkatet, som våldtäkt. Det gör inte den ena frågan mer eller mindre viktig än den andra. Så var snäll och tänk på din attityd i dessa frågor.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

VildaVittra
2

#5 Du menar på att man väljer att få sina tänder utslagna? Eller väljer att bli våldtagen med alla de skador det innebär för att få gratis tandvård?

V har ett i princip gratis sjukvårdssystem, även vid våldsbrott, men av någon anledning gäller det inte tänder. Har du sett många fall där någon valt att bli misshandlad/våldtagen för att slippa kostnaden hos en gynekolog?

Sjöstjärna
2

#7 Nu verkar det inte som om du tänker riktigt klart utan bara är ute efter att provocera.

Nej, jag menar inte det som du skriver. Jag menar att om någon t ex startar ett krogslagsmål på fyllan och blir av med ett par tänder eller ramlar i trappan och slår av en tand så är det inte roliga kostnader att stå för själv, och finns då möjligheten att "låtsas" att situationen var en annan än den egentligen var så är det säkert många som skulle ta den chansen för att slippa betala själv.

/Sjöis

Ikajo
2

Använd god ton och undvik att agera aggressivt! Det ska vara god ton på forumet!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

VildaVittra
3

#6 Min attityd? Din Medarbetare skrev öppet att hon inte alls tänkte be om ursäkt.🤔

Och nej, allt är inte förtryck, biologiska funktioner är just biologiska funktioner.

Och nej, det finns inte alltid hjälp att få ekonomiskt. Dessutom är det inte något någon skulle behöva kämpa för i det läget då man mår för dåligt som det är.

VildaVittra
2

#8 Då får du gärna förklara för mig hur man låtsas fram utslagna tänder från ett våldtäktsförsök. 

#9 Tack det samma.

Persifone
3

#10 Det är lätt att ta någonting ur sitt sammanhang så det ter sig annorlunda. Har du något problem med mig som Medarbetare så tar du det via pm. Det ska inte diskuteras på forumet. Du som är både Sajtvärd och Medarbetare på andra sidor vet nog hur det fungerar.

Men trevligt att du känner för att skriva här igen efter att du bestämt lämna forumet.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

VildaVittra
1

#12 Hade ni velat lösa detta hade ni kunna ta det via pm. 😉 Men jag ber om ursäkt att jag som en riktig feminist vill diskutera feministiska frågor och inte utrymme på sätet i t-banan. 

Första stycket i inlägget är borttaget av Medarbetare, håll er till ämnet! /Persifone

Sjöstjärna
2

#11 Du missförstår fortfarande, var snäll och läs en gång till vad jag faktiskt skrivit så kanske du förstår vad jag menar.

/Sjöis

Timmorn
0

Jag är kluven, det är klart att man som våldtagen inte BORDE behöva betala allt de själv även om vi har högkostnadsskyddet så kan det bli en stor peng. Och det är ju en oförutsedd kostnad som ingen vill betala för.  Tyvärr finns det människor som vill utnyttja allt som går att utnyttja och om det blir subventionerat så tror jag att det skulle utnyttjas. Sen är jag osäker på hur många egentligen skulle använda detta bidrag,subvention eftersom att det är ett sådant stort mörkertal med människor som inte vågar anmäla. Det är det problemet som vi bör fixa först. 

Däremot är alla våldtäktshistorier olika och det krävs ganska mycket att slå ut tänderna på någon, jag har iaf aldrig hört någon som har fått tänderna utslagna, misshandlade och blåslagna ja, tänderna utslagna nej. Jag säger verkligen inte att det inte sker, och alla skador 

Däremot skulle jag nog kunna stödja subvention till psykologhjälp efter anmälning. Överfallsvåldtäkter är den typen av våldtäkt som anmäls mest för övrigt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

StickyKitten
5

OT, men jag tycker inte du ska håna vad andra tycker är viktiga och intressanta frågor. Allting hänger ihop och du är inte domare över vad som är "riktiga" frågor eller vad feminismen "ska" handla om.

Anser man att en feministisk fråga är oviktig är det oftast för att man inte förstår sammanhanget och helheten. Att män sitter bredbent i kollektivtrafiken hör exempelvis ihop med att män fostras till att ta mer plats i typ alla sammanhang, marscherar fram genom folkmassor, breder ut ben och armar på offentliga platser, osv osv, medan kvinnor tvärtom fostras till att göra sin mindre i typ alla sammanhang, ge plats och anpassa sig till andra och framförallt män. 

Plötsligt inser man att frågan inte alls handlar om hur män och deras ben förhåller sig - utan om könsroller och hur de sipprar in i precis alla sammanhang. Och det är alltid viktigt att belysa att detta påverkas oss på alla nivåer av våra liv.

Dessutom, om du vill diskutera saker du tycker är viktigt så är det en bra idé att inte börja med att använda härskartekniker och försöka sätta dig över andra feminister. Det är inte en bra grund för en givande diskussion.