Höj din lön, bli man!
Länk till Aftonbladet
Kommunals ordförande Annelie Nordström lyfter frågan om löneskillnaden mellan könen på ett komiskt sätt.
Fakta från artikeln:
Kvinnorna får 4 400 kronor mindre i månaden. (86% av männens lön)
Per år blir förlusten 52 800 kronor, eller en familjs matkostnader under ett år.
Efter tio år motsvarar löneskillnaden en sommarstuga.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det är skamligt! Och om de inte kan höja kvinnors löner till vettiga nivåer, så borde de i alla fall ta bort de osakliga sn*pptilläggen på männens löner!
Samma som med kvotering: vill de inte kvotera in kvinnor, så får de åtminstone sluta kvotera in män!
Håller fullkomligt med, detta är pinsamt och ska inte tillhöra 2000-.talet
Det mest bedrövliga i det hela är att AD påstår att hon inte är diskriminerad.
Jag tycker att det borde bli en förändring på det hela. Jag vet att det finns många skilda föräldrar som bor hemma och har vådnaden av barnen. 75% kvinnor, 25% män. Det är kanske inte sant det jag säger, men det ligger i det jag säger. Jag tycker alla som är föräldrar ska få hög lön oavsett om dom är ihop eller skilda i alla fall, men även dom som inte har en familj men ändå ett par eller singel ska få lika i lönen. Det är rena rama katasroff för vad alla dessa män som sitter i kontoret och ger kvinnor ett minilön istället för lika lön. Man skulle kanske kolla upp vad många gör med sina löner och sen se vem är dom som behöver mer pengar. Jag står fast vid att alla kvinnor borde få löneförhöjning.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Jag är inte förvånad heller, för liknande sak har hänt under 2010-talet. Jag pratar om 1900-talet, men att det förändrade sig vid 70-talet. Men jag tror allt handlar om att hur dessa idioter ser på kvinnofolket. Så typiskt. Jag har gnällt om det till mina syskon och kompisar. Vi är både tjejer och killar från kvarteèr till kvarteèr.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Sedan vet man också att när man löneförhandlar så går mannen in med ett högre önskemål än kvinnan. Vilket är ännu mer skamligt, eftersom då nerväderar kvinnan sig på en gång. Exempel. Per och Lisa ska löneförhandla, båda har just nu 40 000kr i lön, Per begär 50 000kr medan Lisa endast begär 43 000kr. Vem har störst chans att få högst lön? Lisa eller Per? Per såklart!
Självklart är det ovanstående inte hela sanningen men en del av den som MÅNGA glömmer bort. Speciellt när en kvinna själv ska löneförhandla.
#6 Då borde man väl göra insatser för att ge kvinnorna en bättre möjlighet att löneförhandla? Eller?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#8 Då kanske man borde göra insatser på andra sätt? Kvinnor lär sig från tidig ålder att inte ta för sig, att inte ta plats, att stå tillbaka. Män å andra sidan ges ofta plats, deras utrymme accepteras lättare och de lär sig att ta för sig.
Så då borde man väl jobba med kvinnors självförtroende, självkänsla och att uppmuntra stolthet i sitt jobb.
#9: och behandla flickor och pojkar lika på dagis och i skolor! Det börjar tidigt, och det som börjas tidigt, det sitter i djupast.
#10 Ja precis. Behandla alla lika från början.
Men sedan så är det inte så buhu för tjejer i arbetslivet så länge till. T.ex. så har vi mer kvinnliga än manliga ministrar. (vilket många glömmer :( ) och sedan plugga fler tjejer än killar -> högre län på längre sikt. Egenligen är det de unga männen som kommer få problem i framtiden. De är sämst i skolan, pluggar inte vidare och den mest utsatta gruppen för våld. Vilket man ofta "glömmer" att nämna :(
Jag vill inte att kvinnor ska gå om männen. Jag vill att det ska vara jämställt. Därför vill jag ställa frågan Vad ska man göra för att fånga upp de unga pojkarna som halkar efter i skolan? Hur ska man få dom att plugga vidare?
#11 Jag tror problemen sitter ihop. Behandlas flickor och pojkar likadant kommer även pojkar bli uppmuntrade i skolan och till att plugga. De kommer inte kunna vara "typiska pojkar" som inte lyssnar för "sådana är pojkar"
Om flickornas problem, med att ta plats och självständighet kan ändras med lika behandlad utbildning/uppväxt så kommer det även hjälpa pojkarna.
Om du förstår vad jag menar :)
#13 Visst är det så :)
Det viktiga är inte alltid antalet, det viktiga är också positionerna. Vilka poster har våra kvinnliga och manliga ministrar? Hur viktiga är respektive poster?
Sant, fler kvinnor pluggar vidare än männen. Å andra sidan är det en majoritet män som är professorer och doktorer på våra högsäten. Inom flera mansdominerade yrken krävs inte heller högskoleutbildning, till exempel bygg och fordonsbranschen. Sedan Yrkeshögskolan har fler män sökt sig dit. Det går också fler killar inom natur och vetenskap medan fler kvinnor läser humaniora eller samhällsvetenskapligt.
Det går inte att säga att killar är sämre i skolan, det finns många faktorer bakom. Den framför allt är att tjejer i högre grad uppmanas och belönas av att vara ambitiösa och seriösa medan killar i högre grad belönas av att vara utåtagerande. De tar inte studierna på lika högt allvar och får då givetvis svårare. Skolan har ett ansvar ja, men det krävs också en attitydförändring från killarna själva.
Det är ett rätt tröttsamt argument att män är den mest våldsutsatta gruppen. Det finns två ganska enkla knep för en kille att undvika bli utsatt för våld.
- Drick inte alkohol - statistik, studier och forskning visar att majoriteten av alla våldsbrott begås under berusning.
- Undvik att vara ute - statistik visar att de allra flesta våldsbrott mot män begås på allmän plats av någon de inte känner sedan tidigare.
Så var inte ute på allmänna platser och undvik alkohol. Låter det begränsande? Välkommen till kvinnornas värld!
Jämställt är balans, lika för både män och kvinnor. Det handlar inte om att fånga upp det ena eller andra könet, det handlar att fånga upp alla de som går ut gymnasiet utan betyg. De skoltrötta, de vilsna och de med extra behov. Där är klass en viktigare fråga en kön, i det här läget.
#13 Vilket yrke man har är väl ens egna val? Inte en könsroll. Jag låter mig inte tro att vuxna människor är ex. i byggbranchen bara för de är män eller i vården bara för de är kvinnor. OM det nu är så så är det individen som har problem. En vuxen människa måste kunna göra självständiga beslut angående sitt arbete.
Jag tycker inte det finns så otroligt många viktigare yrken än att vara minister, men det är väl en smakfråga.
I min skola (Danderyds gymnasium) var det flest killar i natur och samklasserna. Mest tjejer i ekonomi klasserna. Men vart de pluggar sen är som sagt upp till var och en. Vuxna människor som tar vuxna beslut med egna intressen. Och förhoppningsvis styr ens intressen vart man pluggar vidare.
Jag är kvinna. Jag och framförallt mina kvinnliga vänner Dricker alkohol och är ofta på okända platser, till och från klubben/krogen, på tunnelbanan osv osv. Nej jag tycker inte jag/mina vänner lever begränsat för att vi är kvinnor. Begränsar man sig själv för att man är kvinna nedvärderar man sig själv, och då har man ingen annan än sig själv att skylla på.
Håller absolut med om det sista stycket :)
#14 En yrke borde vara ett eget val och jag hoppas att alla en dag kan göra ett val helt baserat men som det ser ut idag så är det inte så. Könsrollerna spelar fortfarande väldigt stor roll för vilka val vi gör. Livet är inte riktigt så enkelt att det går att klä av sig samhällets normer och sedan göra vad man vill. Det fungerar inte så. Tyvärr.
Eh…jag tror du inte riktigt förstod vad jag menade. Man är aldrig bara "minister", man har en ministerpost. Typ Statsminister, finansminister, jämställdhets minister. Majoriteten av våra politiker har ett annat jobb vid sidan av som de har tagit typ tjänstledigt från för att vara politiker. Det jag försökte säga var att antalet män respektive kvinnor på ministerposter är inte lika viktigt som vilken sorts ministerposter de sitter på. (Jag tycker det finns flera viktigare yrken, typ lärare.)
Det går inte att jämföra med en enda skola. På min skola var majoriteten av tjejer esteter och majoriteten av killarna gick bygg eller fordon. Sett totalt så är det vanligare att tjejer läser samhällsvetenskap eller humaniora och killar läser natur eller teknik. Det betyder inte att undantag inte förekommer. Det är dessutom skillnad på gymnasiet och högskolan. Det ryms mycket mer under samma beteckning.
Det är inte alltid lätt att hitta vad man vill plugga vidare till. Min utbildning har bara funnits ett år, det är 5år sedan jag tog studenten. Jag kunde inte söka den när jag gick ut gymnasiet, för den fanns inte. Jag har vänner som inte har en aning om vad de vill göra med sina liv, så de är rätt vilse.
Det handlar inte om att nedvärdera, det handlar om att vi lever i en kultur där kvinnor, särskilt yngre, för ständigt lära sig att undvika att bli våldtagen. Självklart är det begränsande. Att unga kvinnor ska undvika att gå genom parker, följa med män de inte känner och i allmänhet vara försiktig så att de inte råkar bli våldtagna är en realitet. Det är inte att nedvärdera sig själv. Det är verklighet.
Det är stor skillnad att låta sig begränsas av att vara kvinna och att bli begränsad av att vara kvinna.

#17. "Att unga kvinnor ska undvika att gå genom parker, följa med män de inte känner och i allmänhet vara försiktig så att de inte råkar bli våldtagna är en realitet."
Det är helt klart ett väldigt stort problem. Där man borde fokusera på att förhindra gärningsmännen från att utföra brotten, så lägger man istället krut på att begränsa friheten för de som faller offer för brotten vilket är helt sjukt skevt.
#19 Jag tycker också att det är fel, annars skulle jag inte ens diskutera det eftersom jag skulle tro att det är normalt. I don't!
http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden12.pdf
"Årets rapport, som bygger på data insamlade i september och november 2012, visar att den ovägda löneskillnaden mellan kvinnor och män för hela arbetsmarknaden år 2012 var 13,9 procent. Om man genom så kallad standardvägning tar hänsyn till yrke, sektor, utbildningsnivå, arbetstid och ålder kvarstår en oförklarad löneskillnad på 6,1 procent. Använder man i stället en så kallad regressionsanalys kan man redovisa betydelsen av olika faktorer, där yrke är den viktigaste. Vilken metod man använder beror på vad man vill belysa. Medlingsinstitutet tillhandahåller underlag, men framhåller inte det ena beräkningssättet framför det andra."
"De löneskillnader som finns mellan kvinnor och män kan vara osakliga. Men de kan också bero på att kvinnor och män av andra anledningar, fördelar sig olika över lönepåverkande faktorer eller på att vissa lönepåverkande faktorer saknas i lönestrukturstatistiken."
Ledarkrönika från Aftonbladet om ämnet. Alltså jag blir så fruktansvärt förbannad när jag läser, eller ens tänker, på löneskillnaderna mellan könen 😡
Visste ni dock att dom flesta IT kvinnor idag tjänar mer än män? :) Balanserat yrkesområde vi undersökte 2012 när jag gick IT utbildning. Jag blir dock ledsen och rädd för är man och vill jobba som med förskola ett tag men nekas ofta för att jag är man. Sjukt konstigt.
May the Gerbils be with you :3