Slutet på 2013
Så når snart året sitt slut. Mycket kan hinna hända på ett år. Själv har jag hunnit läsa två fristående kurser och påbörjat en utbildning samt flyttat. Den här sajten startades för ungefär ett halvår sedan och har redan hunnit växa rejält.
Vilka är era starkaste intryck från 2013 och vilka förhoppningar och förväntningar har ni inför 2014?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag tycker det har varit ett jättebra år! Läste upp gamla mattebetyg, gjorde högskoleprovet för första gången och blev sambo 😊
För 2014 hopas jag komma in på den utbildning jag vill gå.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#1 Läste du upp från IG, eller liksom gjorde du en betald prövning?(frågar för det sistnämnda är någonting jag vill göra själv) Vilken utbildning vill du gå? :)
Mitt år har varit bra. Blivit tillsammans med en underbar tjej. Uh… Kommit på fötter litegrann. Är väldigt imponerad av den nya påven, även om jag inte är troende på något plan.
Nästa år hoppas jag på utbildning och jobb och egen bostad/sambo, och en stor drös med nytt kunnande.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#2 Jag gjorde en prövning i Matte B. Tror det kostade runt 500 något, är lite osäker. Tänkte läsa till sjuksköterska. Vilket ämne hade du tänkt göra prövning i?
#3 Det är lite olika ämnen. Jag gjorde precis klart matte 2c kursen, men kommer behöva läsa upp den sen, fick bara ett D i betyg. Jag hoppas det gick bra för dig :)
Jag skulle säga bra yrkesval, men tyvärr är det yrket så… Dåligt behandlat:/ med tanke på hur mycket bra de gör.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#4 Jag tänkte inte plugga till det för pengarna direkt :P
#5 Nej, det förstod jag^^ Men det är så dåliga villkor, mer än lönen:p
-Stephen Hawking

Jag tycker att feminism och sexism har varit på tapeten mycket under 2013, och exempelvis idag skrev DN en artikel om de mest inflytelserika bloggarna under året och många av dem hade feministiska budskap.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bloggarna-som-forandrade-sverige/
Det glädjer mig också att det finns så många feministiska bloggar, twitterkonton, instagramkonton osv där man envist fortsätter att lyfta frågor som våldtäkt, sexuellt våld, kvinnohat, strukturer osv. Det känns som att kvinnor mer och mer synar samhället i sömmarna och vägrar nöja sig med att bara på pappret ha lika rättigheter, vägrar hålla käften och vågar vara "jobbiga". Förhoppningsvis blir det mer av detta 2014.
2013 är mitt bästa år hittills! Jag har både gift mig och fått en efterlängtad liten dotter, som i sig har inneburit massa äventyr och nya vänner.
Förhoppningar 2014 rent privat är naturligtvis att få se min dotter fortsätta vara frisk och utvecklas. Hon kommer få ha kläder i alla färger och leka med både dockor och bilar.
Jag önskar mig även ett nytt jobb, då jag under 2012/2013 slutade trivas på min arbetsplats.
2014 är ju också valår så här håller vi tummarna för maktskifte och SD ut ur riksdagen!
/Christine