Feminism iFokus

Feminism

Etikettfeministiska-frågor
Läst 2146 ggr
Wellcraft
0

Ombytta roller

http://brunetten.se/2014/01/08/om-ombytta-roller-i-valdtakt-vad-hade-han-pa-sig-da/

Denna länk har cirkulerat på facebook ett tag. Jag anser det vara en riktigt episk text som lär få trångsynta att tänka till.

Vad tycker ni?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fizzy
0

Förstår vad hon menar men det var lite dålig jämförelse.

May the Gerbils be with you :3

RobinEH
0

Vänligen förklara. Jag förstår att syftet är att belysa kvinnor och våldtäkt men ser inte hur texten gör detta.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Yllhilda]
4

Tycker det var ganska solklart vad som menades. Enligt mig en bra text, stundtals komisk med tanke på hur absurda en del saker är.

RobinEH
0

Kan du förklara?

[Yllhilda]
3

#4 Jo, texten är ju lite som att sätta Arnold Schwarzenegger i rollen som gravid kvinna(se "Junior"), kontrasten blir så stor att den blir komisk. 

Men i vilket fall..

Det viktiga är inte det som hände utan kommentarerna som följer efter. Men eftersom det är ganska sällsynt(globalt, medialt och historiskt sett) att män blir utsatta för övergrepp av det andra könet tog dem ett annat, mer logiskt exempel. Sannolikheten att en genomsnittlig kvinna lyckas slå ner eller tvinga sig på en genomsnittligt byggd man utan tidigare träning är ganska liten. Att hon sedan för in ett föremål i hans anal eller lyckas få honom att penetrera henne i syfte att förnedra honom utan att bära vapen.. när hörde man senast något liknande? Då är det mer sannolikt att hon tänder eld på mannen.

RobinEH
0

#5 Kommentarerna är det ju mängder av. Men är syftet att återspegla vad som styr i rättssal eller vad som sägs utanför rättssal? Citatet jag verkligen inte förstår är vad gäller att han själv kunnat köpt tändaren och tänt på, kvinnor våldtar la knappast sig själva.

[Yllhilda]
0

#6 Rätt blandat skulle jag tro skulle jag tro eftersom man hört dem i vardagligt tal och att polis sagt det när offret velat anmäla. 

Ja, lite förvirrande, men jag skulle tro att tändare stod för kondom.

DeadlyEyes
3

Håller med att det var något komiskt.

Men våldtäkt på män händer, även om det är sällsynt. Vanligast är nog i så fall sexuella trakasserier.

Jag vet inte om ni känner till det, det var i antingen i Iran eller Irak, kommer inte ihåg exakt.

En blind man frågade efter vägen till tunnelbanan och en kvinna erbjöd sig att hjälpa honom.
Istället lurade hon in honom till hennes lägenhet, där hon ganska lätt lyckades slå ner honom och binda fast honom. Sedan spetsade hon ner en penna i urinröret, för att få den att stå upp…

En händelse som jag funderar på är denna:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=230023¤tpage=45

Nu är det inte exakt den artikeln, men dem diskuterar den artikeln, och personligen tycker jag att, även om jag stöttar feministiska organisationer så är detta ett tecken på att om killar skulle falla offer för ett sexuellt brott så kommer de troligtvis inte komma ut offentligt med det. De skulle hånas.

Jag kan berätta lite kort vad som hände, det var i USA som tre tonårs flickor (15) attackerade och slet av kläderna på en 11 årig pojke, dem filmade det och det absurda av allt är att det hände mitt på dagen i ett grannskap. Dem lade sedan upp filmen på youtube. Jag har sett filmen, censurerad, han gråter mer eller mindre och ber dem att sluta. Det finns personer i bakgrunden som cyklar förbi, vattnar trädgården men gör ingenting.

Skolan som pojken och flickorna gick på sa "det hände inte på skolans område, så vi har ingenting att säga om saken".
Ännu mer absurt är att pojkens egna mor sade att så länge de ber om ursäkt så tänker hon inte polisanmäla det. Flickorna fick husarrest för en dag.

Lek med tanken om det hade varit tvärtom?
15 åriga killar som attackerar en 11 årig flicka skulle bli avstängda från skolan och få en prick i registret för sexuella trakasserier.

Sen är det också frågan hur ofta det händer när ingen ser eller vet något, han kommer nog leva ett tyst liv och plågas i hemlighet.
Sen vet jag inte om ni har tänkt på det, men kollar man på anslagstavlan inne i skolor så finns det åtminstone 5 organisationer som fokuserar enbart på flickors välmående, 2 (vad jag vet) som fokuserar på barn i allmän fråga, och inga som fokuserar på pojkar.

Går ni in på centralastatisktikbyrån.se eller bra.se, så var det en statistik som gjordes på misshandel, där pojkar var det vanligaste offret i hem, skolan och ute. Det är väldigt underligt i och med att anmälningarna borde bli färre när det inte finns så mycket resurser för pojkar.

Jag tror att män som våldtar, misshandlar osv. Dem mår inte bra, jag är kille och har noll tolerans mot detta, jag skulle vilja kastrera våldtäktsmän (skär bort den också, den behöver dem inte) och ta bort "män" från ordet överhuvudtaget.
Men jag står fast vid att vi bör ha organisationer som hjälper **barn.

**Får barnen inte hjälp och måste lära sig att hantera det, så hanteras nog de svåraste erfarenheterna på bästa sätt för vad individen tjänar på mest. Har dem inte känt värderingar från andra så hade de utan tvekan ingen möjlighet som vuxna att lägga värderingar på någon annan än sig själv.

Det har säkert blivit något fel i det jag har skrivit, men för att det inte ska bli missförstånd.

Jag håller HELT med att det är sjukt med att killar "bortförklarar" genom att säga att kvinnan får skylla sig själv som går klädd så.
Jag tyckte även att den bloggen överlag lade fram många bra poäng.

Så det är ingen kritisering det här. Jag vill bara att vi ska ha ett bredare tänkande.
Jag tror nämligen inte att friska män gör sånt här, och jag tycker det är skrämmande hur långt vi är villiga att gå utan att ge tanke på hur det ser ut för barnen, dessa barn blir en dag vuxna och vi måste börja uppmärksamma förtryck för vad begreppet faktiskt innebär, inte för vilket kön eller hudfärg det handlar om.

DeadlyEyes
0

Jag hittade faktiskt videon… Jag begriper dock inte varför i helvete det är tillåten att visa detta?

Länken är bort redigerad av Sajtvärden pga känsligt innehåll.

Eftermiddag
0

#9 Jag tycker att du borde radera länken till videon, om den visar sexuella övergrepp. Hade det varit jag som blivit filmad hade jag inte velat att folk skulle sprida den.

Eftermiddag
7

#8 Självklart är alla fall av övergrepp, sexuella eller inte, förkastliga, oavsett vilket kön offret har. Men man kan inte blunda för att kvinnor är mer utsatta för just sexuellt våld, och det beror på hur kvinnor behandlas i vår kultur. Kvinnors kroppar används till exempel som utsmyckning i mycket högre utsträckning än mäns (titta till exempel på Sälj grej med tjej http://saljgrejmedtjej.se/ ). Flickor får tidigt lära sig att pojkar uttrycker förälskelse genom våld ("Han gör bara så för att han är kär i dig!" säger vuxna när pojkar retar flickor eller drar dem i håret). Kvinnor förväntas förändra sina kroppar i högre utsträckning än män (med smink, kläder som håller in eller trycker upp, bantningsprodukter). Som flicka lär man sig att ens kropp inte bara är ens egen. Det var inte länge sedan den gifta kvinnan och hennes kropp faktiskt tillhörde hennes man rent juridiskt. Ordet gift betydde från början givande, och innebar att en man (oftast fader) gav bort en kvinna (oftast hans dotter) till en annan man. Min poäng är att vi måste se på strukturer i vår kultur och inte på enskilda individer för att komma till rätta med problemet med sexuellt våld.

DeadlyEyes
4

Det var ett nyhetsinslag där dem också diskuterar händelsen och visar inte hela filmen, men jag antar att det är tillräckligt ändå.

Jag tyckte det framgick tydligt att det inte var någon enskild individ jag uppmärksammade när jag nämnde centrala statistikbyrån. Det är att ta hänsyn av statistik i samband med fakta, statistik och i detta fall ett psykologiskt perspektiv

Även om jag instämmer och troligtvis är det så, att kvinnor faller oftare offer för sexuellt våld så tycker inte jag det är rätt att konstatera detta när resurser för män som blir sexuellt trakasserad/utnyttjad knappt finns. Vad jag ville få fram av videon är att visa hur omvärlden skulle reagera ifall det faktiskt hände. Jag är tämligen övertygad om att vi pratar om en mörklagd siffra och med det faktum att siffran av våld i hem, i skolan etc var högre hos pojkar trots att det inte ligger fokus på pojkar så undrar jag hur siffran hade sett ut ifall man jämställde resurser bland barnen, dvs lika många organisationer hjälper flickor som pojkar. Jag tror siffran blir ännu högre om man nu resonerar logiskt att fler fall anmäls och pojkar har någonstans att vända sig till när de utsätts för våld.

Jag har inte sagt något om att förtryck mot kvinnor/flickor inte finns, heller inte att synen på kvinnor är på något sätt rimligt.

Jag upprepar mig själv
"..vi måste börja uppmärksamma förtryck för vad begreppet faktiskt innebär.."
Vad jag vill få fram är att vi blir alltför fokuserade på ett område och samlar information helt enkelt för att bekräfta vad man själv anser utan att ta hänsyn till samband, och att det rent faktiskt kan åstadkomma ett problem som vi anser är "detta" men är egentligen något annat.

För att ge lite bättre perspektiv så kan jag säga att jag är mörkhyad och blivit utsatt för ett flertal rasistiska övergrepp.
Jag kan lätt få sympati för detta idag och jag kan uppmärksamma hur jag har känt mig väldigt åsidosatt & utsatt.
Men jag tänker inte göra det, för kollar man på hur media och Sverige (bland annat) reagerar på mörkhyade respektive ljushyade så är skillnaden bisarr.

Helt ärligt så skulle jag säga att rasism inte används som ordet är definierat, dvs "förtryck mot en annan ras", utan snarare så används det "förtryck mot mörkhyade". Jag har aldrig hört rasism i samband med att ljushyade blir utsatta, trots att mörkhyade kan mycket väl vara rasistiska mot ljushyade. Tittar man på hur Sverige reagerar så framgår det väldigt tydligt hur just den strukturen ser ut.
Det var t ex 2 poliser som skickade in en video till styrelsen för några år sedan, då dem hade filmat i skåne och tyckte att det borde göras något åt brottsligheten, dem uttryckte sig väldigt rasistiskt och onödigt i videon, och det var dessvärre bara det som uppmärksammades. De sa inget om vad som hände på videon och uppenbarligen om två poliser skickar in en video till styrelsen så lär det ha varit någon grad av brottslighet.
Det är bara ett exempel av många fler där poliser har blivit utslängd i media för rasism, och brottsligheten i sig verkar inte vara intressant trots att det är relevant.
Det rasistiska utlåtandet var naturligtvis inte okej, men varför blir brottsligheten i samband med detta helt ointressant?

Jag undrar hur många ljushyade offer som blir ignorerade för att poliser inte vill bli uthängda av media. Jag är därför inte förvånad över att Sverige demokraterna blir starkare för varje år, förnekar man mörkhyade och vad de kan göra så ökar spelrummet för mörkhyade att komma undan med det då de kan hota till media. Så småningom så har rasister, nazister till viss grad rätt till sin åsikt, eftersom att det finns många ljushyade som har fallit offer för mörkhyades våld och medias ignorans.

Jag lider av PTSD idag, och levt tidigare med en trångsint uppfattning på grund av detta.
Men nu är jag väl medveten om hur samhället fungerar. Jag tänker inte stötta en antirasistisk organisation, men jag tänker inte naivt resonera på samma sätt angående feminism, därför stöttar jag feminism och donerar pengar till organisationer som hjälper kvinnor och flickor.

Fortsätt kämpa för kvinnor och flickor, tillåt inte något som du nämnde;
"Han gör bara så för att han är kär i dig!"
Eller alla krav som ställs på kvinnor, samt tron om att deras kroppar inte tillhör deras egna. Det är jättehemskt och helt absurt!

Det är heller inte fel att uppmärksamma om hur det såg ut förr, kvinnan tillhör mannen osv.
Men som sagt, våldet mot kvinnor idag behöver inte i alla utav fallen ha med hur det såg ut förr, det kan istället vara en reflektion på mäns hälsa som sträcker sig till deras barndom. Jag nämnde individ i mitt tidigare inlägg, men individen är mer eller mindre en metafor för en statistik och var tillför att ge ett perspektiv på mental hälsa.

Vi har ingen statistik på rasism mot ljushyade, och jag är övertygad om att rösterna för SD är en väckarklocka på hur eventuellt hög siffran kan vara och hur många som utsätts varje år. (Om man tar hänsyn till ökningen av röster per år)
Det är enligt mig fel att haka upp oss på hur mörkhyade blev utsatta en gång i tiden och ständigt påstå att så är det även idag. Den nedlåtande synen mot mörkhyade är aktiv idag, det kan jag ju säga av egen erfarenhet. Men jag poängterar inte det genom att påstå att idag kan inte ljushyade falla offer för rasism, och möjligheten för ljushyade som offer ökar för varje dag som vi väljer att definera rasism endast angår förtryck mot mörkhyade.

Man kommer mycket längre med att föregå som ett bättre exempel, det exempel man anser att motparten borde ha föregått som förr i tiden. Det är då vi kommer närmare till den intellektuella lösningen av ett problem, dvs diplomati.

Det är inte så att jag vill få bort någon fokus på kvinnan här, jag vill få fram att samhället har utvecklats och möjligheter med den. Inte alla är nödvändigtvis bra möjligheter.

Vi måste också kunna breda ut våra perspektiv i takt med utvecklingen och förstå att de problem som är aktiva idag kan ha samband med en del av de nya möjligheter som har framkommit i och med just utvecklingen.

Vi måste ha ett nytänkande och förstå att problem som vi aldrig tidigare känt till kan vara en vardag idag och reflekteras på det problem som är välkända sen flera år tillbaka. Alltså kan något annat ligga bakom det problem vi fokuserar på idag, och det är lätt att dra en slutsats eftersom att vi vet vad orsaken har varit tidigare. Det behöver inte nödvändigtvis vara så, men vi måste göra en ny studie i så fall för att bekräfta att så inte är fallet.

Timmorn
1

Jag vill bara belysa att män visst kan vara offer. Vi har så många fördomar. En del tror tex inte att det förekommer våldtäkter/övergrepp inom homorelationer och att lesbiska kan ju absolut inte vara förövare, vadå? det finns ju ingen snopp.vad kan hända?! Många gånger är det mer rädsla att anmäla i en sådan situation eftersom att partnern/förövaren hotar med saker tex att outa inför partnerns släkt, alltså berätta att personen är homosexuell/bi/drag/trans osv. Och det blir sårbarare eftersom att hbtqkretsen av människor är mycket mindre än annars. 

Övergrepp handlar inte endast om snopp i fittan/analen/munnen och tvång. Det handlar om rädslor, hot och en maktposition som byggs upp med tid. 

Överfallsvåldtäkter kanske sker sällan eller aldrig där kvinnan är förövaren. Men inom förhållanden så sker det och där är skammen stor för mannen och många vittnar om att poliserna skämtar bort det och ger dem mer skam, höhö kunde du inte säga nej eller? 

Mycket av det här var ögonöppnande för mig också, det är självklart när man tänker på det, hade en kurs inför föreningen storasyster när jag blev volontär där mycket av detta togs upp. Eftersom att föreningen verkligen inte är bara för kvinnor utan för alla offer för sexuella övergrepp.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings