Feminism iFokus

Feminism

Etikettfeministiska-frågor
Läst 2909 ggr
[postmortum91]
1

Ett kön?

Det finns folk som tycker att vi ska bara ha ett kön i samhället: HEN.
Att det inte ska finnas kvinnor och män. Vad tycker ni?

Jag tror inte personerna bakom dessa tankar har tänkt på en väldigt viktig grej:

Tänk i sportsammanhang, då hade kvinnorna blivit utslagna och ingen  hade velat haft dem i hockeyn etc om man bara gått efter prestation eftersom det inte finns kön. Det finns fler situationer än sport, men det var det första jag kom att tänka på.

Kalli
4

Jag känner inte till några såna personer, var hittar man dem? Angående hen är det ett komplement, inget som ska ersätta han eller hon eller utrota kön. Om någon påstår det har de helt missförstått konceptet.

[postmortum91]
0

Jag trodde det var allmänt känt att det finns både och. Alltså många vill ju ha ett komplement precis som du säger, men det finns även folk som vill att vi ska leva i ett samhälle där det inte finns "kön". Jag har tyvärr ingen källa på det, men jag har pratat med flera stycken som vill det.

RFSL hade föreläsning för oss på lärarutbildningen och då var det en av dem som sa att det var önskvärt att leva i ett samhälle utan kön.

Fialialej
3

Angående idrott så är min erfarenhet att när pojkar och flickor tränar tillexempel fotboll tillsammans lär sig flickorna att bli "tuffare" och pojkarna blir "smartare". Tycker inte det finns nån anledning att ha delade lag i unga åldrar. För vuxna kansked ET är en Anna sak, men det vet vi heller inte så länge kvinnor och män tränas separat och på olika sätt. hem tycker jag snarare är ett komplement till han och hon. Träffar du en personer inte vet länet på, men gärna vill använda ett pronomen så är väl hen jättebra. Väldigt enkelt tycker jag. När det käller barn, som ju inte hunnit hitta sin könsidentitet, så borde man alltid använda hen för att undvika att tvinga på barnet en roll om kanske inte passar personen i fråga.

"På natten är alla katter svarta"

Persifone
4

Det behöver inte vara så att det inte ska finns varken kvinnor eller män.

Det viktigaste tycker jag är att se till människan, individen och inte till könet. Att födas och inte bli satt i ett fack med förutbestämda egenskaper endast utifrån hur hen ser ut mellan benen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Kalli
3

#2: Det kommer ofta upp i diskussioner om ex. hen men eftersom jag aldrig träffat någon som tycker så på riktigt har jag nog sett det främst som en halmdocka. I övrigt kan man väl konstatera att det kommer få det svårt att bekämpa biologin. Att jag sedan tycker att könsroller borde utrotas och att man borde se individer istället för kön är ju en helt annat diskussion.

Fialialej
0

Och sen får man ju tycka som man vill utan att det måste hävdas att "alla hen-förespråkare tycker att det bara ska finnas ett kön" bara för att några få tycker så.

Lorita
0

jag har alltid tävlat i idrott både mot kvinnor och män, jag har bara tävlat i segling och ridning och i dom idrotterna finns inga kön 

Däremot tycker jag att det ska vara frivilligt att vara en hen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

obstitant
6

Jag har heller aldrig hört talas om någon som tycker att det bara ska finnas ett kön.

Däremot tycker många som jag att det är oerhört begränsande att säga att det finns två sorters människor, och alla måste vara antingen den ena eller den andra sorten, med allt vad det innebär. Även om vi bortser från att det inte ens biologiskt finns en sådan glasklar uppdelning av individer, så begränsas vi av förväntningar på hur vi ska vara och bete oss utifrån vilken av lådorna vi stoppats in i.

Varför är det så himla viktigt att hela tiden dela upp människor i två sorter och innan man ens funderar på något annat se till att man har klart för sig vilken sort individen man har framför sig tillhör?

Hen är för mig personligen främst ett oerhört användbart ord vid tillfällen då man inte känner till könet på den man pratar om (som i "jag ska kontakta en läkare och fråga hen om mina symtom") och det blir klumpigt att säga eller skriva "han eller hon" varje gång. Men det har också stor betydelse för personer som faktiskt inte identifierar sig som en han eller hon, eller för den som vill lyfta fram en fråga utan att fokus hamnar på inblandade personers könsidentitet.

Så, ett jättebra och användbart komplement som man kan använda om man vill eller låta bli att använda om man vill. Hur kan det vara ett problem? Jag har hittills ALDRIG sett någon bli kritiserad för att den skrivit "han" i ett sammanhang där det hade gått lika bra med "hen", däremot oräkneliga tillfällen då vissa blivit helt hysteriska och börjat skrika så fort någon råkat använda "hen" i en diskussion.

Eftermiddag
3

Jag måste säga att jag gillar tanken på bara ett kön. Tänk om vi bodde i ett samhälle där det faktiskt inte spelade någon roll vad vi hade mellan benen! Men så är det ju inte. Och innan vi lever i ett sådant samhälle tror jag att det gör mer skada än nytta att ha endast ett kön. Om vi idag skulle förbjuda han/hon man/kvinna och istället bara använda hen och person tror jag att vi skulle dölja de orättvisor som finns i samhället. "Kvinnor tjänar 10% mindre än män" skulle inte gå att säga. "Personer tjänar 10% mindre än personer" går inte. Men problemet skulle fortfarande finnas kvar.

Fialialej
1

#9 samtidigt ärd ET ju ingen (hoppas jag) som hävdar att man ska förbjuda andra pronomen än hen. Hen ska väl vara ett komplement. Och sen kommer det ju aldrig bli skillnad om ingen bågar ta första steget nu.